30-luvun Fordin lättäpäät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 21.11.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs helpoiten erottaa 30-luvun alun ja lopun lättäpää kasit ja vaihteistot toisistaan , (siis tunnistaa) ??
    Mitenkä tietoisia asioista ovat yleensä prosenttien laskiasedät, jos lättis ei satu olemaan juuri oikeaa vuosikertaa, käykö perusteluksi että on jo vuonna -39 vaihdettu alkuperäisen tilalle tehdasuusi (ja isompi) lättis ford merkkiliikkeessä, vai pitääkö pilkkuaviilata loppuun asti, eli vain numerot täsmäävä tekniikka 30-lukulaisiinkin, jos haluaa saada niitä prosentteja ?? Saako vanhoihin lättiksiin osia miten helposti ja maksavatko ne maltaita, eli missä hinnoissa liikkuisi korjaussarja, siis koneeseen ??

    Entäs miten helposti / järkevästi saa tälläisen 30-luvun fordin vaihteiston istutettua modernin GM koneen ja perän väliin, siis %-syistä johtuen...
     
  2. pequli

    pequli Gearhead

    No ainakin koneet on helppo erottaa siitä, että alle '39 lohkot ovat 21-studisia ja uudemmissa 24-studisia. '49 ja uudemmat taas ovat takapäästään 'normaalimpia' ilman valettua puolikaavelia. Alle '37 -lohkoissa vesipumput ovat kansissa. Laatikoista en osaa sanoa mitään.

    En jaksa uskoa, että prosentinlaskijat erottavat lättiksiä toisistaan.

    Lättäpääosia saa Suomesta ainakin U.S.Partsin kautta, sekä varmaan muiltakin.
    Tsekkaa FSRA:n kotisivuilta market-osasto.
    Jenkeistä löytyy kymmeniä nettikauppaa harrastavia firmoja. Hinnat ovat kyllä melko suolaisia, mutta ainakin osia löytyy.

    Ainakin Wilcapilta (www.wilcap.com) pitäisi löytyä sopiva adpteri laatkon sovittamiseen. Kestävyys modernin GM-koneen perässä ei varmasti ole 'ikuisuuskysymys'.
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kannenpulttien lukumäärästähän ne parhaiten erottaa.
    Eiköhän jenkkilästä löydy pikkulohkon ja 3 lovisen yhdistäviä adapterilevyjä. Pistä kuukkeliin hakua vaan.
     
  4. vekasiini

    vekasiini 1st gear

    Hyvä linkki aiheeseen liittyen ja kohtuulliset äänetkin.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    http://www.flatheadjack.com/

    Virityksellä ja nelivaihteisella laatikolla saa paremmat maantienopeudet ja kaupunkikiihtyvyydet eli tulee parempi ajettava koko autosta.

    Kuka tietää eri vuosimallien imusarjojen sopivuudesta toisiinsa?
     
  6. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Aihetta hieman sivuten: kuusi äijää päällä -50 Ford Mercuryn remontoidulla lättäpäällä (jyrkkä keppi, hengittäävä pakopuoli) meni takavuosina helposti 95 mailia tunnissa ja varaakin oli. Vaihdelaatikkona oli -50:n oma kolmelovinen, vieläpä ilman ylivaihdetta. Koneessa oli rautakannet, yksi kaksikurkkuinen kaasutin ja vanha yksikärkijakaja. Eli ei se ääretön lättäpään viritys ole ihan välttämätöntä kulkua ajatellen. Täytyy myöntää, että uudet alumiinipalikat tekivät terää.

    53:n ainakin Edelbrock kaupittelee 38-48:lle omaa imusarjaa. Eli onhan niitä eroja eri vuosimalleissa. Viimeistään ensi kuun roddausreissulta saat tietoa eri vuosimallien eroihin? Tuossa -50:ssä olevassa Offenhauserin kahden kaasuttimen sarjassa oli ainakin yksi kiinnityspultin reikä jäänyt tekemättä... Porasin sen& näiversin kolon pultinkannalle, koska vaaksa kiinnitypulttien välillä näytti vähän hurjalta.

    Moniin flatheadaiheisiin kysymyksiin saa vastauksia linkeistä, joita löytyy http://www.roadsters.com/flathead/ sivuilta. Toisaalta DOCH Cylinder Heads herättää mielenkiintoa ja kysymyksiäkin ainakin minussa.

    Joo, poistin pari kirjoitusvirhettä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Forvolet 2003-11-21 10:51 ]</font>
     
  7. vekasiini

    vekasiini 1st gear

  8. Karva

    Karva Gearhead

    Tossa olis jouten yksi 21-pult lättis ... no, kuis olis 200 E ???

    Ostin joskus erääseen nostalgia projketiin ja jäi käyttämättä, sinne tulee modernimpaa tekniikkaa ...

    Kone on projekti eli siinä on putkitettu ja koneistettu lohko, kampura ja kannet, mäntiä tai kiertokankia ei ole, jotain muuta kuiteskin, en ole niin varma jotta mitä ...

    Hintakin on sellainen jotta kun nyt joku maksaa jotain saa hakea pois, turhaan se täällä seisoo kun sille ei ole eikä tule käyttöä, eli nyt olis sitten se lähtökohta taasen tarjolla ...

    Aikanaan noihin piti olla saatavilla helppoja ja halpoja osia eli mikä on se trakkorin, MasseyFergusson, kone joka on kuulemma tollasesta kopioitu ja tehty, niihin saa noita vesipumppuja, osia yms, halvemmalla ja suurinpiirtein jokaisesta traktori kaupasta, ja ovat kuulemma sopivia noihin Simca koneisiin, joka taas pitäs olla lisenssi kone tosta 21 - pulttisesta, eli voiskos joku valasta käykä ja onko koneet, ja mitkä koneet, yhteen sopivia ????

    :-o :-o :-o
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Konttorilla ei välttämättä auta selittää että kone on vaihdettu silloin joskus, jos se on vaihdettu niin se on vaihdettu ja sillä selvä. Minulläkin on yksi lätyskä johon on niitattu kytkinkoppaan Fordin oma ovaali peltiläpyskä jossa lukee selkosuomella: Alkuperäinen Ford vaihtomoottori. Mutta siis prosentteja laskettaessa tällainen lämiskähän on selvä todiste että kone on vaihdettu, hyi hyi ei niin saa tehdä...
    Isäni tutut ovat aikoinaan entisöineet -36 Fordin jossa on kyseinen lätkä kiinni liian uudessa koneessa. Ilman sitä lämiskää museotarkastajat olisivat hylänneet auton moottorin (ja siis ilmeisesti koko auton museoleimauksen). Mutta kun se oli oikein Fordin oma vaihtomoottori niin mikä ettei. (itse asiassa koko auto taisi olla tehty parista kolmesta raadosta, mutta eihän sitä lasketa...
    Mielenkiintoista olisi tietää onko 36:n prosentteja laskettu kun on kerran väärä kone?
    Runkonumeroista: Lätysköissähän ei ole auton runkonumerointia koska Henry aikoinaan totesi itsekin autojen kestävän kauemmin kuin moottoreiden. Jokainenhan tietää missä ne runkonumeroinnit sijaitsevat, mutta eihän sitä kannata tässä kertoa, joku katsastusmieshän saatta lukea näitä? Jälkeenpäin niitä numerointeja koneeseen on saatettu lisäillä ties kenen toimesta. Itselläni on "käyttömiinassa" merkintä LAHTI ilmeisesti siitä siistä että kone on ollut Gutseitin(?) tehtailla palopumpun moottorina
     

Kerro tästä muillekin!