300c parkit syttyy ittekseen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ilu100, 6.12.2008.

  1. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mistähän vois alkaa vikaa etsimään?Olen jo konehuoneessa olevan rele/sulakerasian irroitellut ja putsannut liitokset.Parkit syttyy hetkenpäästä,yleensä noin 2-10min päästä kun ovet on lukittu ja olen jo kaukana autosta :mad:

    Saan parkit yleensä sammumaan rämppäämällä valokatkaisijaa edes takas ja käynnistämällä moottorin!

    No nyt eilenillal sekään ei auttanut;ainut konsti oli napata akunkapeli irti....
    Yhden releen,mitä veikkailin valoreleeksi, olen vaihtanut kaverinautosta kokeilumielessä,ja ei auttanut asiaan...

    Viimejussina tuo vika tyhjensi autonakun,ja hävisi 4kk ajaksi alkaen taasen!

    Onko jollain arvon lukijoista tuttu vaiva?
     
  2. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mites vika koodit.. ei kai autos vaan oo nykyajan christine :rotfl:
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ei lue mun oma obd testeri tätä,PT ruiserin lukee :lol:
    Kaipa se vietävä 90e tunti ihmeteltäväksi autokeskukselle :mad:
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ai, ei siinä oo sellaista näyttöä, mikä suoraan kertoo vian?

    mun kadilakissa sellainen on . En huomannut isoa kuoppaan asfalttitiellä, "service stabiltysystem at authorized service immediately, reduced top speed to 75 mph !!!! & kaupanpäälle vikakoodi se ja se..

    Mitäs metrossa uudet iskarit maksaa, 1800 e kpl :mad:

    rockautotsta 1600 e / 4 kpl...
     
  5. ilu100

    ilu100 Gearhead

    juu,ei tässä ole vikanäyttöä :eek:
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    onko päivävaloautomatiikkaa autossa?
    Voisin ajatella että sieltä kautta hakisin vikaa jollei muu auta. Boksi vika ym.

    Kuinkas, onko muita lisävaruste häpräköitä jotka saattaisi ohjata valoja? Häly varmaankin ohjaa vilkkuja?

    Siis kun otit sen kyseisen releen veke niin sammuivatko valot? eli varmistit että on parkkeja ohjaava rele? (onko varma että sisältää parkeille releen?)
    Entäs kun nyppäät sulakkeen irti niin tuleeko sulakkeen syötölle vielä virta vaiko eikö?, eli ettei saa jostain väliltä virtoja (sulakkeen jälkeen)
    Seuraavaksi tutkisin katkaisijan ja katsoisin että onko katkaisija syyllinen vikaan.
     
  7. virta

    virta Gearhead

    No juu,, :eek: :eek: kun auto on tämän ikäinen etsisin mieluummin sitä käyttöohjekirjaa ja niitä merkille ominaisia toimintoja,enen kuin alan nyppimään releitä irti.

    Mieleen tulee "chryslerin valoautomatiikka" ja Saksalaisten merkkien tapa jossa parkkivalo jää päälle jos vilkku on kytkettynä kun virrat katkaisee.
     
  8. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Joo,kojetaulunpäällä joku sensori.Mutta valot napataan päälle katkaisijasta,eli voin ajella pimeillä lampuilla.

    Releen löysin yksinkertaisesti irroittelemalla kunnes samui parkit.
    Mulle tuli toi katkaisija mieleen kans,mutta näyttäs aika vaikeelta irroitella.
    Rockautossa oli kyllä kuva siitä ja hintakaan ei paha.
    :eek:
    Mulla on siinä vain tuo kaukolukituksen kuittaus parkkivaloilla ja kytkin senkin veks kokeillakseni,ei auttanut,valot syttyy siitä huolimatta.

    Sulakehomma pitää kattoa huomenna valosanaikaan,kiitti hyvistä vinkeistä!
     
  9. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Jos se valokatkaisija on samallainen kuin vanhemmassa niin sieltä katkaisijan kautta ei mene mikään "normaali" sähkö. Vaan se on kytketty auton tietsikkaan ja kone "haistelee" katkaisijan asentoja eri vastusarvoilla. Ja kytkee sitten sen mukaisia valoja päälle. Jos katkaisijassa kosketusvikaa/piirilevyllä juotosvikaa niin sotkee vastusarvoja ja heittelee mitä sattuu valotoimintoja päälle. Saattaa jopa tulla euroopassa laittomat automaattivalot.. :lol:

    Kun vika iskee seuraavan kerra niin vian ollessa päällä ota rele irti ja laita takaisin kuuntele naksuuko se. Eli tuleeko sinne releelle ohjaus vai onko rele itse jumissa.

    Palaako mittarinvalot silloin?
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    tarkoittaa mitä?
    tietääkseni nuot "automaattivalot" ns. päivävalot ei ole laittomia, vai mitä tarkoittanet?
     
  11. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Auto käy ja hämärää ---> parkit syttyy.
    käsijarru pois ja hämärää --> syttyy ajovalot.
    Pirunpimeetä ja ajetaaan --> syttyy pitkät, valoa edessä autoa kohti. vaihtaa lyhyille...
    Josseenkin näin ainakin jossain versiossa..
    Canadan mallissa jonkinlainen "päivänvaloratkaisu" polttaa pitkiä himmeesti.
     
  12. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mittarivalot palaa samalla kun parkitkin,vaikka rele irroitettu,ja tuo oli yks
    syy miksi akkunkaapeli pitää vielä irroittaa :mad:

    Meen hetkenpäästä kokeilee, kytken kaapelin+releen,naksuuko vai toimiiko kaikki taas vähänaikaa normaalisti......
     
  13. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Tuo ei kyllä ole laiton että autoon syttyy valot kun sen käynnistää, tämän vaihtoehdon kun rakentaa moni Euroopan auton valmistaja suoraan autoon ja sen saa itse ottaa pois käytöstä jos niin mielii. Valomääräyksistä en löytänyt pitkien automatiikalle mitään estettä mutta pois ne on saatava omatoimisestikkin.
     
  14. vempula

    vempula Gearhead

    onko autossa vetokoukku ?? rasian kunto ??
    seuraavaks hemputella johtosarjoja olisko vaikutusta
    noissahan ollu aika paljon sähkövikoja; johtoja hapantu/hankatunu poikki
    liittimistä pinnit kadonneet. ohjainlaite, mittaristo( läpi kulkee paljo tietoo) ym vikoja yleensä vika on pieni mutta menee hetken aikaa kun löytyy...
     
  15. ilu100

    ilu100 Gearhead

    No nyt näytti että sain valot sammumaan.
    Otin valokatkaisijan nupin irti,ja huomasin katkaisijassa olevan mahdollisuuden kääntyä vasemmalle yhden pykälän.
    Kaikki valot sammui sillä asennolla(paitsi käynnissä ollessa informaationäyttö).
    Otin nupista pienenpalan haittaa pois ja nyt kääntyy sinne mis sammuu kaikki. :rotfl:
    Siis tuo 0-asennon vikahan ei kuitenkaan ole korjaantunut..... :eek:
     
  16. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Tuo vasen pykälä on ajovaloautomatiikka hämäräkytkimen perässä. Ko. toiminta on kuulemma laiton euroopassa ja on sen vuoksi laitettu nastan taakse. Amerikoissa tuo toiminto on noissa katkaisijoissa käytössä ja katkaisijassa on oma symbolikin siellä vasemmalla,
    olikohan "A" tai jotain? Itsekin otin tuon nastan pois omasta..
    Tuolla 300 forumilla on juttua tuosta katkaisijan modifioinnista.
    http://www.300cforums.com/forums/overseas-forum/
    - siinä alempana: FIN owners
     
  17. ilu100

    ilu100 Gearhead

    No selvispä tuokin.Illalla lähdin ajelemaan ja kas kummaa,valothan syttyi hetikun pistin virran päälle :rotfl:
     
  18. kuutio

    kuutio Gearhead

    Jos vika löytyny niin hyvä :) Mulla aikaan haetutti vikaa kauan kun umpiluotettavana, muka :mad: ,pidetty tojota sytytteli itekseen välillä parkit päälle. Ja vika sillä kertaa ei varsinaisesti ollu kilpurissa vaan lisälaiteasennuksessa ELI vetokoukun töpselissä oli tää asuntovaunun akun latausvirta (jatkuva 12+) navassa jossa nykyään kärryn takasumari. Ja lopun arvaatte eli töpseli hapettunu/paskanen sisältä ja siellä pienimuotonen oikosulku ja christine-kummitusvalot :rotfl:
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    tuokin viritelmä on suoraan sanottuna :wc: koska se syö valojen kestoa ja akkua turhaan.
    Paras olisi kun tuo valojen syttyminen tapahtuisi vasta kun moottori käy, eli tieto tulisi laturilta eikä virtalukolta. Itse en tuota toimintoa käyttäisi.
    Monissa kuorma-autoissa(uudemmat) tuo on juurikin laturilta otettu tieto.
     
  20. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    No ei minulla ainakaan heti syty, vaan todellakin vasta sitten kun auto on käynnistynyt ja juuri tuo katkaisijan viritys siis tehty. Mutta tuo hämäräkytkinsysteemi kyllä sammuttaa valot heti kun tulee valoisampaa.
    Senkin tosin voi eliminoida kun peittää kojelaudan päällä olevasta pyöreästä anturista sen hämäräkytkinosan, muistaakseni sijaitsee sen takareunassa.
     

Kerro tästä muillekin!