305, 350, 454 (ja mopen vastaavat) piristys, peruskorjaus, y

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja timppa, 1.4.2002.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Olen ajatellut hankkia C-10 pickupin tai muun ison Chevyn (tai Dodgen) ja ajattelin hiukkasen udella moottoreista.

    Virityksestä:
    Jos haetaan lisää potkua koneeseen, siten että ei alavääntö kaikkoa, niin vähän tietoja näistä kaseista.

    Onko lohkojen vuosimalleissa eroja kestävyyden ja virimahdollisuuksien suhteen.
    Entä (portatut) saastekannet vai tehokannet? Kansia pitää ilmeisesti hieman laskea.

    Mitenkäs männät, kiertokanget, kampiakseli vauhtipyörä, venttiilit, tarvitseeko tehdä mitään?
    Entä nokat vakiona vaiko moniasteisena.

    Kaksi nelikurkkuista kaasutinta tai yksi isompi?

    Imusarjaksi virtaavampi ja pakosarjat peltisiksi?

    Peruskorjauksesta:
    Eikös jokatapauksessa kannata uusia laakerit ja männänrenkaat (ja männät jos pitää porauttaa). Entä venttiilit tarvitseeko niille tehdä mitään? Tarvitseeko joitain pultteja uusia?

    Ajattelin että on parempi kysyä jenkkikoneita rakennelleita kuin joltain Yaappani-fanaattiselta kaverita joka kovasti sovitelee sitä 3,5" hormia siihen 1,2 korollaansa.

    Itse tiedän vähän koneenosista ja mitä joku muutos tekee, mutta en tasapainoista kokoneisuutta. (No harva perä ja aski kireän kierroskoneen kanssa ei toimi ainakaan kaupungissa eikä hitailla kilparadoilla...)
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Väännöstä kun puhutaan niin yleensä isompi on parempi. Normaalikäyttöön käyvät kaikki chevyn lohkot, nelipulttisuus on kisaukkojen juttuja. Samoin alkuperäiset veivit käy ja valukampurakin on ok. Jos pysytään luokassa 1hp/cid ei siis tarvi kannata maksaa itseään kipeäksi hiperf-osista.
    Nokan valinnassa kannattaa pitää jalat maassa, liian kireä vie maun cruisailusta.
    Jos haluaa välillä hiukan tuulettaa palotiloja kannattaa alakerta tasapainottaa, kone käy muutenkin tasaisemmin. Pultteja en ainakaan minä ole suuremmin vaihdellut ja nyvin on nipussa pysynyt, jotkut ARP:n kangenpultit antaa tietysti ehkä jonkinlaista varmuutta kierroksille.
     
  3. mg

    mg Gearhead

    viritykseen osaan jotenki vastata:
    bb chevy: osien kirjo on hyvä. hinta onon.. rahapussista kiinni. mutta osat on mun mielestä jokseenkin halvempia kuin mopsin.
    bb mopar: osien kirjo on kohtalainen, ainahan voipi chevyn laittaa kiinni,, veivit, venat?

    toi nokka on sellanen juttu, jonka mä pidän mielessä kokoajan, mutta ostan sen vasta viimisenpien osien joukossa. siihenkun tuppaa vaikuttaa kaikki.

    peruskorjaus:
    lakrut ainaski, ainakin tarkastus, venat.. tarkastus; voihan ne viedä sit koneistamoon. ja ja.. :smile:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    BB mopsin rojut on halvempia kuin BB chevyn ja periaatteessa niihin pätee ihan samat jutu, eli vakiolohkot, kampurat, veivit jne riittä kohtuu pitkälle. Mopsin eräänlaisena "etuna" on, ettei niistä ole erikseen mitään hp versioita vaan kaikki on periaatteessa aihiona samalla viivalla lohkojen ja kansien osalta. Se miten koneen rakentaa on sitten makuasia, kuitenkin vois sanoa, että yhellä kaasarilla pärjää hyvin pitkälle isommassakin moottorissa. Sitten kun tietää mikä vehje, mitä välityksiä, lootaa, kuinka paljon rahaa jne. voi saada sitten tarkempia vinkkejä. Vauthiputkista löytyy yleensä myös myyjiä joilla on amaa rakentelukokemusta joten yhdessä niiden kanssa voi saada valittua ihan toimivat kombinatiot.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaasarissa tosiaan kannattaa pysytellä yhdessä nelireikäisessä, muut on enemmän show kuin go juttuja ja maksavat älyttömästi.
    Chevyssä kannattaa harkita alkuperäisen tapaista spread-bore-tyyppistä, pienet ensiökurkut, menee pienellä ja suuret toisiot antaa soossia reippaasti tarpeen tullen. Tällaisem kaasarin löytäminen järkevään hintaan taas voi olla hieman hankalaa.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    Mitenkäs nuo pakarit + sarjat + vaimentimet?
    Ilmeisesti molemmille sarjoille oma putkensa,
    mutta minkä kokoinen ja mistä tuodaan "ulos" (perästä vaiko sivusta).
    Olikos se niin että apumiehen puolella ei saa olla sivuputkea vai saako?

    Katalysaattorista sisuskalut pois?

    Sen verran amikset nuo putket / vaimentajat voisi olla että jytisee kivasti tasakaasulla, että ei jää teineille / ekomiehille epäselväksi, se millä voimanlähteellä liikutaan. :grin: [huumoria kehiin hei]
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Putket pitää tulla ulos takaa tai vasemmalta puolen ja ulottua korin ulkopuolelle, jos tulee ulos ennen taka-akselia pitää putk(i)en pää(t) olla lähellä takapyörää.

    Lava-autossa saattaa tulla inhottava resonanssi-jytinä jossain maantiekierroksilla, ainakin mulla caminossa kävi näin. Tein uudet putket 2,5":sta 2":sten tilalle niin jytinä hävisi, vaimentimin molemmissa oli halvat turbopöntöt. Nuo isommat oli jopa liian hiljaiset, kuulosti ihan joltain kuutos-caminolta.
     
  8. mg

    mg Gearhead

    hepsis!, mites on kun isoilla pojilla (ainakin 1 charger se), ni putket loppu vähä ennen taka-askelii ja päät (ylläri) ol alaspäin.. onks tällänen ratkasu ok?, ja toi ratkasu oli mun mielestä niinkus siisti..
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei minusta pitäisi olla laillinen koska pykälät vaatii että putkien pitää tulla "korin äärilinjojen ulkopuolelle" (mistä suunnasta katsottuna?!) mutta esim. puskurin taakse ne saavat jäädä.
    Ennen vanhaan oli vaatimuksena että pakokaasuimurin letku pitää saada putken päähän.

    Kun ostin GTO:n ajeltiin sillä ympäri Losin tienoita just tuollaisilla putkilla, hirveä meteli ja aina kun pysähtyi liikennevaloihin meinasi tukehtua (mätä paksinpohja), onneksi voi pitää ikkunoita auki. En suosittele kenellekään, vaikka olisi ehjä pohja saattaa häkää hiipiä jostain ohjaamoon.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mulla loppuu Impalassa putket auton alle reilusti ennen taka-akselia ja se on viime vuonna leimattu edellisen omistajan toimesta silleen. Ihmeteltyäni asiaa auton ed. om. kertoi löytäneensä jostain sääntöpykälän, joka mahdollistaisi moisen, mutta kevään ensi hurman mentyä olen kyllä ajatellut jatkaa putket 3 tuumaisina taka-akselin yli ainakin lähelle takahelmaa. Nyt jytinä auton sisällä on jopa suurempi kuin ulospäin eli aika mahoton. Fiilikset sisällä on kyllä kivat poljettaessa viri-isolohkoautolla ja tommosilla putkilla ympäri korttelia, mutta kesällä on tarkotus tehdä pari reissuakin ja epäilen että nykyjytinöillä menee joko hermo tai kuulo.
     
  11. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Nyt on vain varmistamatonta tietoa, korjatkaa jos olen väärässä. Vaatimusta, että putket pitäisi olla auton ääriviivojen ulkopuolella ei pitäisi olla, vaan se menis jotenkin niin, että putket täytyy johtaa niin, ettei pakokaasu tule sisälle. Tämä antaa katsastusinssille "vapaat kädet". Toiset ei hyväksy auton alle päättyviä putkia ja toiset katsoo ettei takakontin kohdalle päättyvistä putkista mitään tule sisälle, varsinkin jos alusta on kunnostettu. Huhu kertoo että joku Suomessa olis katsastanut auton tupla sivuputkilla siihen vedoten, ettei EU:ssa ole mitään kieltoja asian suhteen.
     
  12. KTM

    KTM Gearhead

    Tämän sivuputki huhun olen kuullut myös. Mietin omaan vempeleeseeni sivuputkien laittamista (jemmassa original tehtaalla asennetut putket). Mietin miten saisin kikkailtua putket rekisteriin ja yksi "kokenut" harrastaja naurahti asian olevan nykyään varsin ongelmaton. Ei kuulemma suuremmin mainostettu, mutta EU-aikana jälleen mahdollinen asia :smile:
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Myös se aiemminkin mainittu '69 427 vette meni sivuputkilla kilpiin että heilahti vaikka ei mainintaa otteessa ollutkaan, ihan vaan pokkana röyhkeä yritys eikä ne mitään sanoneet.

    Tuota EU-yhteyttä en ymmärrä, eihän EU-määräykset automaattisesti jyrää kansallisia määräyksiä, joka maassa on mahdollisuus pohtia asioita omalta kannalta ja jos pykälät ei ole räikeästi ristiriidassa yhteisön määräysten kanssa on homma ok? Tuskin sivuputkien puuttuminen ratkaisevasti vaikuttaa autojen tuontiin suomeen tai mihinkään muuhunkaan?
    Tietysti hyvä asia jos noitakin taas hyväksytään.:smile:
     
  14. timppa

    timppa Gearhead

    Vaatiiko 454 isommat hormit kuin 350? Käykö jenkeissäkin niin että jos on liian isot putket niin vääntö kärsii?
    Paljonko on sopiva halkaisija vakiokoneessa / hieman viritetyssä?

    Onko eroa, että käyttääkö läpihuutopönttöjä vaiko sitä toista jonka nimeä en muista no esim. nuo "Turbopöntöt"...

    Onko pickupin pystyputket mielestänne tyylikkäitä, minun silmääni ne ei kauheasti miellytä, varsinkaan stepparissa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tottahan liian isot putket syö vääntöä ainakin alakierroksilla. Sanotaan niin, että isot koneet eivät välttämättä vaadi isompia putkia kuin pikkulohkot, mutta ei niistä haittaakaan ole, päinvastoin! Sanotaan vaikka niin että johonkin Chevyn piristettyyn 350 koneeseen sopiva putki on jotain 3". Tuplaputket hiukan pienemmät. Yleensä vauhtiputkissa tietävät suunnileen minkälaista putkea kannattaa mihinkin koneeseen sulloa.

    Chevyn 305:n 3" putki on alaväännön kannalta liian iso ainakin peltisatsien jatkeena. Eron esim. 2,5":n huomaa varmasti. Muutenkin tuo 305 on oikea virittäjän painajainen, kun viripalikkaa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa, ja sitten kun niitä löytää, niin useinmiten lompakko sanoo "ei kiitos". Toki siihen voi pultata 350 kannet jne, mutta hyötysuhde on surkea.

    Jos lompakko kestää, niin isolohko nokalle vaan, niin ei tule ainakaan väännön puutteesta ongelmia.

    Ja mitä niihin pystyputkiin tulee, niin kromatut pystyputkethan on ainoa oikea vaihtoehto steppariin.
     
  16. timppa

    timppa Gearhead

    Jos vertailisi pickupeja:
    350 bensa
    454 bensa
    350 tai 6,2 diesel

    niin kulutuserot / muuta plussaa tai miinusta suuntaan tahi toiseen...
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin jenkeissä ei kulutus heittele kauheasti kaupunki / matka-ajossa jos ajellaan (yleensä) siististi.

    Kun jotenkin itse vertailisi niin, no bensa vie paljon(?) (siis yli 15L / 100km?).
    Taasen diesel on äänekäs, kulutus hieman pienempi kuin bensassa, nykyisin diesel on jo kallista + dieselvero... ja diesel on diesel...
    Että jos jotain vertailua voisi saada sillä itse en osaa tehdä päätöstä, että kumpi on parempi vaihtoehto 12kk käytössä.

    Poikkeaako Suburbanin, Blazerin tai Vanin kulutus paljoakaan pickupeista?
     
  17. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Ensin tästä pakoputki jutusta:
    Selvittäkää joku mulle tätä molemmin puolin toimivaa sivuputki jupakkaa! Sillä jos ne taas kelpaavat niin kyllä varmaan laitan jo ens kesäks! Ei mistään muusta tule niin makeeta saundia.
    Nämä auton alle loppuvat putket: mulla on Dotsissa ja oon ihan tyytyväinen. Ei katsastus ukot tietenkään tykänneet, mutta vasta 1.6.1966 on tullut laki siitä että putket pitää tulla korin "yli". Joten mun 65-
    mallinen vaunu oli pakko hyväksyä.
    Kulutus kyllä mun kokemusten mukaan vaihtelee todella paljon maantien ja kaupungin välillä. Raskas auto (yli 2000kg) ja suurehko pannu (+400cid) saattaa harvalla peräruuvilla viedä siistissäkin kaupunki ajossa kaksinkertaisen määrän maantiehen verrattuna, tai ainakin tosi lähelle.
     
  18. timppa

    timppa Gearhead

    Miten perävälityksen saa selville, auton ajokäytöksestä (kierrokset-vaihde-nopeus), vai pitääkö ottaa perä auki ja laskea rattaiden hampaat? Vai onko jopa ilmoitettu jossain?

    Entä vaihteiston tyypin (vaihteiden määrästä voi päätellä jotain)?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tuplat 3" putket siis ihan turhan isot
    noin 400hp 350cid koneeseen?? Mitkä ois fiksuimmat väännön/tehojen kannalta 2x2,5"?

    Sitten vielä kysymys jäähdytyksestä, kun
    auto tuppaa käymään heti punasella, kun
    joutuu seisomaan tyhjäkäynnillä. Minkä verran auttaa jotkut thermotecit pakosarjojen
    ympärillä, onko jollain kokemuksia??
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Timppa, saat selville peränvälityksen kun nostat auton takapään ylös, merkkaat kardaaniin maalilla pisteen, pyörität kokonaisen kierroksen rengasta ympäri ja seuraat kardaanin merkkiä. Tietysti hankala
    aivan tarkalleen saada välitys tietoon mutta suuntaa antavaa kumminkin.
     

Kerro tästä muillekin!