305 bolt on viritys dynoarvot ennen ja jälkeen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja z 900, 8.11.2018.

  1. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    4000e ja tää on Lt1 stroukattu 383
     
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sen 305:sen rakenteellinen ongelma on pikkuruinen pakoventtiili ja sen kansista ei pakopuolen virtausta oikein saa parannettua ilman isompaa (1.6") pakoventtiiliä, 1.5" kin on jo paljon vakiota parempi. Ja sama riivaa vähän myös imupuolta.

    Jos siihen sais vaikka 1.94/1.6 venttiilit ja kunnolla tehdyt seeti ja venttiilityöt, niin ihan pervormerilla ja 600cfm kaasarilla, jollakin 268 nokalla irtoaa varmasti sen 250hv takapyörätehoa.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On tossa 305 laitossa sekin etu, että jos nurkissa/autossa sellanen valmiiks on niin säästö on heti 500-1000€ luokkaa vrt jos joutuis sen 350 ostamaan.
     
    Jussi289 ja kasimo tykkäävät tästä.
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Lisäks ne kalikat mitä osta tuohon 305:seen, käy hyvin valkattuna suoraan siihen (seuraavaan) 350:seen. Eli ajatelet sillä laitetulla 305:sella sen mitä ajelet ja kyttäilet samalla 350:sen alakertaa ja keräät fyrkkaa.

    Lisäksi projektin läpivientiaika jää aika siedettäväksi, kun heti vauhtiputkien hyllyssä yleensä saatavilla olevien osien saapumisen jälkeen pääset värkkäämään, eikä tartte ihmetellä käsi poskella "mistäs minä koneen saisin"

    On käynyt niinkin, että se 305:mnen on sinne keulalle jäänyt, kun ominaisuudet ovat riittäneet. Äkkiä nimittäin loppu se pito takapyöriltä ja jarrut 305:sellakin. Sama pätee periin, vetareihin ja lootiin. Nämä kun päivität, niin on projektin hinta jo ihan muuta kuin "samantien".

    Mitä iloa kirpeälöylyisestä kiukaasta jos joudut ajamaan sukkasillaan?
     
    kasimo, z 900 ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    305:n pakoventtiilit on vakiona 1.5" kokoset, aivan kuten useimmissa 350 koneissakin.
    Ilman venttiilien suurentamista seetit saa koneistettua varsin hyvän mallisiksi, eikä se imupuolikaan tarvitse 1.84" suurempaa venttiiliä, varsinkaan jos puhutaan alle 300 hepan huipputehoista.
     
    LPV tykkää tästä.
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eka sivun linkissä sanottiin kuitenkin näin: The factory cast-iron 305 heads (left) came with 62cc open combustion chambers, with 1.72-inch intake valves and tiny 1.3-inch exhaust valves.

    Tuosta minä tietoni kaappasin. Toki ne voi vaihdella.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Joo, ei pidä paikkaansa. Kannattaa luottaa enemmän Od:lta kaapattuun tietoon! :D
     
    Jussi289, xarper, Mudracer ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Roc

    Roc Gearhead

    Ja siinä 305:sen heivaamisessa on sellainen etu, että joku voi sellasesta maksaa sen 500-1000€.

    Fiktiivinen tilanne jossain päin Suomea:

    Tepolla on vuosimallin 1988 Chevrolet Camaro RS, 305 tbi. Camaro on Tepolle äärimmäisen rakas, mutta Teppoa on alkanut harmittamaan Camaron hieman vaatimattomat menohalut sekä kyvyttömyys powersladitteluun.
    Samalla kylällä on eräs lastutettu 330d Bemari, mikä on jättänyt Tepon Camaron katselemaan perävaloja lukemattomia kertoja. Tästä on seurannut se, että paikalliset Donnat ovat siirtyneet Camaron takapenkiltä Bemarin takapenkille. Samaan osoitteeseen on siirtynyt myös kylän kollien arvostus.
    Jotain on siis tehtävä ja heti, koska kyseessä on äärimmäisen vakava paikka. Kaikki on pelissä.

    Onneksi Teppo on fiksu ja tilaa Amerikasta vuosimallin 1995 Camaron 5.7 LT1 -moottorin. Teppo laskee, että kokonaiskustannus moottorille hänen pihassa on nätti tasasumma 2000€.
    Moottori tuli kaikkine apulaitteineen, johtosarjoineen sekä ECM:n kanssa, joten Teppo voi alkaa myydä Camaron 305 tbi:tä myös kaikkine apulaitteineen. Teppo laittaa 305:sen Overdriven myyntipalstalle ja saa siitä myytäessä hämmästyttävät 700€. Välirahaksi jää 1300€. Muutama satanen menee letkuihin ja pultteihin, joten voidaan pyöristää väliraha 1500€. Mutta Teppo on laskenut, että lastutetun bemarin raiskaamiseen ei riitä vakio LT1:sen 275hv, voimaa pitäisi olla noin 350hv. Onneksi siihen riittää rallimallin nokka sekä peltisarjat. Tepolla kaljarahasto pienenee jälleen reilun 500 euron verran, nyt kokonaisbudjetti liikkuu 2000 euron hujakoilla. Mutta se ei Teppoa tässä kohtaa haittaa, nyt Camarossa on tuplatehot alkuperäiseen 305:seen nähden. Nyt pallot sulaa kaksi ekaa vaihdetta läpi ja powerslaidit on arkipäivää. Ennen kylillä kauhua kylvänyt bemari ei uskalla edes lähteä yrittämään. Kunnioitus ja ihailu kohdistuu jälleen oikeaan osoitteeseen, ansaitusti.
     
    HT, LPV, ASaari ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tarina saa alussa jo käänteen: Teppo tilaa lt koneen nimeltämainitsemattonan Suomalaisfirman kautta ja kerkeää jo myydä 305;n od:lla 500 euroon koska porukka on hintatietoista. Vuoden päästä moottori saapuu kontissa huolintafirman pihalle ja odotus jatkuu... Tai Teppo ei tiedä onko hänen moottorinsa myyty jo Matille kertaalleen, mutta Tepon camaro rupeaa jo kasvamaan sammalta.
     
    Jussi289, Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  10. Roc

    Roc Gearhead

    Mutta Teppo on fiksu, joten ei tee sitä perse edellä puuhun -tyylillä. Teppo ei myöskään myy vanhaa moottoria ennen kuin uusi moottori on Tepon pihalla.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Teppo on aika kova businessmies tai harrastaja jolla on hyvät kontaktit, jos Teppo hommaa kiinnilaittokuntoisen 5,7 LT:1sen kotiin 2000€:lla.
     
    Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Teppo voi myös ostaa kaksi vanhaa saabin turboa yhteishintaan 100€ ja megaruutan boksin satasella, kätevästi miehenä johtosarja ja anturit löytyy overdriven foorumilta, nyt tepolla on autossaan 500 heppaa ja saa varmasti askarrellapaskarrella ja säätää ja vääntää... :p
     
  13. Roc

    Roc Gearhead

    No juu, en oo ihan hirveesti seurannu LT1:sten hintoja viime aikoina, eikä niitä oikeen tunnu edes olevan myynnissä juurikaan. Taitaa alkaa olla harvinaisia. Tepon kannattaisikin ottaa mieluummin 5.3 litrainen LS, sellanen on vielä halvempikin kuin LT1.
     
    z 900 tykkää tästä.
  14. z 900

    z 900 Gearhead

    Jep huvikseni koitin ettiä usasta LT 1 moottoreita halvalla/
    edullisesti.Eipä niitä ainakaan ihan pilvin pimein ole myynnissä.
     
  15. z 900

    z 900 Gearhead

  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Kaikki amerikasta ostetut tonnin ls tai lt1 koneet on lähes uudenveroisia tai ajamattomia eikä niihin sisälly mitään riskejä että niihin menis rahaa peruskunnostuksiin tms...
     
    Weijari, Gary Grand ja Karpov tykkäävät tästä.
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niimpä, jos sen 500 kaakkisen varmasti toimivan koneen haluaa niin rahaa kouraan ja Bumbalta hakemaan.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja suurin osa Suomalaisista ei osta osiaankaan ulkomailta niin miksi moottorin? Suomesta vaan "halvalla" kaikki :D
     
    xarper tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Sanos muuta,kun Suomesta tuntuu löytyvän komponentit moottoriin halvemmalla ainakin Chevyn osalta kuin mualimalta.No Ruotsista myös.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Missäs virtuaalimaailmassa sinä elät?
     
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!