305:n hidas käynnistyminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja itkonen, 7.1.2008.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tällainen pikkujuttu, ei mitenkään isommin ole käyttöä haitannut kun on hyvä akku, mutta ärsyttävä ominaisuus/vika/tjkin. Pikkarin 305 TBi vaatii melkoisen pitkän sahaamisen käynnistyäkseen. Kun lähtee, niin lähtee kyllä hyvin ja käy nätisti. Jossain luin, että bensapumpun releen rikkinäisyys tekisi tämän ominaisuuden. Eli sen pitäisi nostaa bensat ylös ennen starttia ja öljynpaineanturin läpi kulkeva sähkö hoitaisi loput. Rele kuitenkin naksahtaa selvästi päälle ja muutaman sekunnin kuluttua pois päältä siitä kun syttävirta käännetään avaimesta. Tuon ongelman voisi varmaan selvittää sillä että kytkisi yhteen ne kaksi nastaa tuolta ALDL-liittimestä ennen aamustarttia hetkeksi ja katsoisi että starttaako paremmin? Voiko tuon hyppylangan jättää paikoilleen starttauksen ajaksi vai onko siitä jotain haittaa?

    Seuraava käynnistys esim. vaikka 15 minuutin pysähdyksen jälkeen on helppo, kone starttaa heti kun pyörähtää vähänkin. Mutta pidemmän pysähdyksen jälkeen ( yön yli ) pitää taas sahata. Ja oli samanlainen myös kesällä, ei johdu pakkasista.
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Meiän Fleetside oli semmonen että parhaiten lähti kun aamulla teki sellaisen parin sekunnin "mittausstarttauksen" ja sitten toisella se aina hörähti käyntiin.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ainakin moni mun ruiskuauto on tehny just noin että virrat päälle, pumppu hurisee hetken ja sammuu. ja siten starttaa ja heti käy. jos samantien kylmänä pyörittää on vaatinut muutaman koneen pyörähdyksen kauemmin.

    Luulen että sulla on paskanen suodatin, linjassa jotain häikkkää tai pumppu finaalissa.. ??
     
  4. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Suodatin uusi, linjat kunnossa. Pumppu on jo kaapissa kun saisi lavan nostettua pois ja vaihtaisi. Jospa tulisi sillä kuntoon?
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    epäilen vahvasti tuota pumppua kyllä syyksi, vaikken mikään oraakkeli olekkaan. Pumppu ei tuota oikein ja startti vaikeutuu. Voihan tuo auto piristyä kummasti muutenkin pumpun vaihdolla. oletkos kokeillut tavallaan pumpata enempi ennen starttia, siis virrat päälle, odottaa että pumppu lopettaa, virrat pois ja sama homma, muutaman kerran. starttaako sen jälkeen helpommin?
     
  6. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Täytyy kokeilla sitä hommaa. Mutta onko tietoa tuosta ALDL-liittimen kautta pakkosyötöstä, onko se haitoiksi? Jos antais olla vaikka 10 sekunttia ja starttaisi sitten?

    Pumppu kun näissä pikkareissa on vähän työläs vaihdettava niin on ollut tarkoitus jo vaihtaa se ajat sitten. Mutta sitten kasvoi nälkä että pitäisi samalla korottaa lava, hiekkapuhaltaa sen pohja ja runko ja Por15 lutrata ne, eikä ole löytynyt riittävän pitkää aikaa että saisi kaiken tehtyä. Joten voi olla, että täytyy tyytyä lavan korotukseen ja pumpun vaihtoon ja sitten vaikka kesällä maalailla.....

    Tuo pumpun kuluneisuus on muuten ainakin kerran vaikuttanut rajusti bensan kulutukseen tosin ei pikkarissa. Isäukolla hajosi Land Roverista ( v8 ) bensapumppu ja vaihtoi uuden niin kulutus pieneni noin 4-5 litraa sataselle??? Aiemmin veti 20 litraa satkulle ja sen pumpun vaihdon jälkeen 15. Mitään muuta ei tehty samalla kuin vaan uusi pumppu hajonneen tilalle. Osaiskohan joku viisaampi tätä selittää?
     

Kerro tästä muillekin!