305tbi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gt302, 5.11.2013.

  1. gt302

    gt302 3rd gear

    terve.

    ovatko kaikki 305tbi nuhapumput rullanokalla?
    esimerkiksi 91vm vanin 305 kone?onko lohkossa joku tunniste numero jos rullamallia?
    tieten jos venakopan alta kurkis että pyöriikö tönärit vai ei..mutta no kysytäänpäs nyt talvinen työkulkine kyseessä caprice jossa vanin tbi nuhapata.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Nyt tulee pahasti mutua, mutta olikohan vm 88 uudemmat Camaro / Firebird rullanokalla ja trukit laahurilla.

    Korjatkaa tietävämmät.
     
  3. gt302

    gt302 3rd gear

    juu.f bodit olleet ainakin rullalla.
    no autohan menikin jo elikkä eipä sen puoleen ole väliä.mutta mielenkiinnon vuoksi kylläkin
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    Mm. -94 vanin 305cid L03/175hp TBI perinteisellä laahurinokalla
     
  5. estonian

    estonian 1st gear

    Tässä on nyt etsitty 305TBI koneesta kuuluvaa metallista naputusta, mikä ilmenee ainoastaan tyhjäkäynnilla ja välillä kovempana ja välillä hiljaisempana, heti kun antaa hiukan kierroksia ääni katoaa tyystin. Öljyjä on vaihdeltu liukkaampiaan ja takaisin taas sitten jäykempiin ja vaikutusta ei ole, kylmänä naputus kuuluu herkemmin, kuin sitten lämpöisellä koneella. Joskus se katoaa vallan.
    Antakaapa vihjeitä mistä se voisi tulla? vesipumpun laakeri se ei ole.
     
  6. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    http://www.fme-cat.com/Docs/1211.pdf
     
  7. estonian

    estonian 1st gear

    Eli tuo linkki veikkaa nostajien tukkeutumista tai sitten sen "kuulan" särkymistä, kuinka voimakas tuo ääni voi olla tuossa tapauksessa?
     
  8. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Minkä ikäinen caprice? Mulla oli -91 caprice ja se on rullanokalla. Samanlailla se tönäri pyörii oli siellä laahuri tai rullanokka. Se rulla on siellä hydraulinostajan alapäässä nokka-akselia vasten.
     
  9. gt302

    gt302 3rd gear

    joo pyöriipi tietysti kun sormilla pyörittääpi!
    mutta kun rullanostaja ei pöyri koneen käydessä kuten laahuri eivät myöskään tönärit pyöri koneen käydessä.hox..
     
  10. gt302

    gt302 3rd gear

    juu ja 91 sedani sämpylä myöskin löytyy
     
  11. estonian

    estonian 1st gear

    mun tapauksessa kysymys on -87 camaron koneesta :|
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla piti -88 camaron koneessa tyhjäkäynnillä naputusta ihan uusi pcv-valve oli ilmeisesti jousi? viallinen kun naputus loppui kun osti vielä kerran uuden.
    Toinen outo ääni kuului aina kiihdyttäessä, oli 7 pytyn kohdalta löystyny pakosarjan kiinnityspultit, kiristys ja ääni loppui.
    Kuulosuojaimet ja puukeppi on ollut jo vuosia hyvä keino outoja ääniä etsiessä tai jos vuotoja etsii niin 5mm letku kuulosuojaimen kupin sisälle.
     
  13. MarkFMX

    MarkFMX 1st gear

    Noniin, elikkkä olis tarkotus ensimmäinen jenkkiprojekti toteuttaa. Eli kone on -89 pikkariista irrotettu 305tbi jossa ruhtinaaliset 220tml. Tarkotuksena olis hoonata pytyt, laakeroida ja rengastaa kone, 416 tai 601 kannet ja portata ne, comp xe268 nokka, flowtech shorty pakosarjat, edelin suodatin, thirdgen tbi kaasuläppä muokkaukset. Kaikki muu olis tarkotus pitää vakiona. Olisko jotain mitä pitäis vielä ottaa huomioon tai kannattais tehdä?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Muutenhan tuo kuulostaa ihan hyvälle mutta tuo TBI voi olla vähän ihmeissään tuosta nokasta, noihin kun ei suositella juuri yli 40 asteen overlappia.
    Hieman vähemmän asteita ja isompi nokkien välinen kulma (lsa) kuin nuo xe-nokkien 110 ast. niin toimii paremmin.
    Fuel injektion- ja Computer- nokat on suunniteltu noihin koneisiin mutta kyllä siellä tietysti xe:kin pelaa jos laitat pari pykälää miedomman.
     
  15. MarkFMX

    MarkFMX 1st gear

    Mikäs tuon overlap:in rajottaa jos kaasarikoneessa toimii? Sytkäkartta vai?
     
  16. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Joo, ota ennemmin vaikka LT 1 hot cam, lsa ainakin 114. Ja toinen paremmin virtaava imusarja. Minä tein muutama vuosi omaan sämpylään juurikin samantyyppisen kokoonpanon. Lohko oli hyvä, hoonasin vaan pytyt. Edelin air-gap, 262 compin nokka, 416-kannet vingutin ite, flowtech shortyt, ja 2,5" tuplaputket. Noilla tuli todistetusti dynossa 50 hv lisää! Pullonkaulaksi jäi ehkä läppärunko. Ja nokka oli 112 lsa, jonka takia välillä tyhjäkäynti aaltoili. Mutta voi pojat miten 305 kierti iloisesti. Vähän on jääny kaipuu siihen autoon, olis pitänyt vielä se nokka vaihtaa paremmin ruiskulle käyväksi ja parempi läppis.
     

Kerro tästä muillekin!