307:an tyhjäkynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja the_spy, 15.7.2008.

  1. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Moro

    Mitkä anturit säätelee oldsin 307:an tyhjäkäytniä? Koneen vm '87 ja kaasarin '86. Ja tietty se sähköllä "riivattu" versio.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko "oranssi valo" vilkkunut, jos on niin vikakoodit voi kertoa ongelman. Ekana tulisi mieleen TPS. Tyhjäkäyntiä ja ensiökurkkujen seosta säätää kaasuttimen seossolenoidi, mutta se tekee vaan sitä mitä ECM käskee. Eli jos ECM saa väärää tietoa antureilta, niin voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin ilman että kaasuttimessa on mitään vikaa.

    Käykö se kylmänä hyvin? Jos käy, niin silloin on ohjauspuolen juttu.
     
  3. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ei oo vielä vilkkunut, tuo kaasari on ollut purettuna ja siitä voi olla tuo tyhjäkäynti solenoidin (MC-solenoid?) rajoitin ruuvi liian löysällä jolloin menis ainakin seokset rikkaamalle jos olen oikein ymmärtänyt. Ajattelin vaan että mistä antureista se ECM otta tiedot tuota tyhjäkäynnin säätöä varten?
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Olisko helpompi sanoa näinpäin, nakutustunnistinta(>86) ja ö-painetta se ei tartte, melkein kaikki muu suoraan tai välillisesti vaikuttaa jossain määrin.
     
  5. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ok, tota ei vissiin voi mekaanisesti kauheasti säätää?
     
  6. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Siksi ihmettelin koska moottori tekee sellasta että kun käynnistää niin ottaa kierroksia aika iloisesti ja sitten ne rupeaa pikuhiljaa laskemaan kunnes kone sammuu jos ei sille anna kaasua. Ja jos antaa kaasua niin kierrokset jää päälle.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Voi se olla kaasaristakin johtuvaa jos se on purettu ja etenkin jos vika tuli sen jälkeen.
    Onkohan se TPS kunnolla paikoillaan, se säätimen koukku saattaa jäädä huonositi.
    Samoin tyhjäkäyntisäätimen vuotava o-rengas saattaisi tehdä tuollaista. Tyhjäkäntisädin on se kannessa ensikurkkujen keskellä oleva uraruuvipäinen säätöruuvi. Tämä on tehtaan jäljiltä alunperin peitettynä sivuilta kahdella niitillä kiinnitetyllä peltilätkällä.
     
  8. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Vika taitaa olla TPS anturissa sillä koitin äsken ottaa sen 3 napaisen piuhan irti ja startata niin kävi suht hyvin ilman mitään temppuilua. Otin ECM:n esiin ja seuraavaksi aijon mitata mitä sen TPS:n pinneistä pukkaa kunhan eka saan selville mitkä pinnit ne on. Ja sen mainitsemasi koukun kanssa olin hyvin tarkka kun laitoin kaasarin ylimmän "kannen" kiinni ja kaikki o-renkaat on uusia ja se tps:n "tappi" liikkuu ihan suht vapaasti.
    Kiitti kumminkin vastauksista.
    Miten muuten se tyhjäkäynti ruuvi vaikuttaa käyntiin? koitin sitä ruuvata puolin toisin mutta ei vaikuttanut minusta yhtään :?
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä sen tyhjäkäyntiruuvin säätämisen pitäisi ihan selvästi vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
     
  10. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Joo ok, täytyy koittaa uudestaan. Se voi olla että kun viime kerralla kokeilin niin se ei oikein käynyt tyhjäkäyntiä sillä se säätö ruuvi mikä on niinkun "stopperina" kaasu vivulle ei osunut kaasu vipuun yhtään.
     
  11. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Dodii nyt käy tyhjäkäyntiä paremmin, täyytyy vielä huomenna koittaa paremmin säätää mutta nyt on uus ongelma mikä voi aiheuttaa surkuhupaisan onnettomuuden; KAASU JÄÄ VÄLILLÄ PÄÄLLE ja vieläpä melkeen täysille. Kyllä naapurin ralli äijää hymyilytti kun kasi rupes laulamaan ihan täysillä :D Tosa on nyt säädetty toisio kurkut aukeamaan aikaisemmin kun ennen ne ei auennut ollenkaan ja sen ylemmän toisio läpän (secondary air valve vissiin nimeltään) jousi kuormaa säädin niin että se aukeaa helpommin mutta en usko sen vaikuttavan sillä nyt jumitti ihan se itse kaasu vipu.

    Sori etten osaa kirjoittaa lyhyesti, selittäjän vikaa..
     
  12. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Löyty hemmetin hyvä vikalista netistä tolle qjetille
    http://www.florida4x4.com/tech/quadrajet/qjtshoot.pdf

    sieltä löytys syy sille miksei toi taho kaäydä tyhjäkäyntiä

    Needle Retaining Clip Incorrectly Installed to Float Arm:
    Results in: Flooding, poor idle, poor hot-start, fuel puddling in bottom of intake after shut-down.
    Comments: This is one of the most common assembly problems I see on Q-Jets. GM actually issued a Service
    Bulletin on this subject back in the late ‘60s because GM technicians were doing the same mistake. There is a small
    retaining wire on the needle. The float arm has two holes in it where the needle interfaces. People think the retainer
    goes through the float arm holes. Fact is, the retainer slips over the rear edge of the float arm, and must not be
    installed through the holes. Installing the retainer through the float arm holes results in the needle and/or float
    jamming.

    Eli oon tehny just ton virheen ja on varmaan moni moni muukin
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo virhe on helppo tehdä ellei satu olemaan asiasta varoittavaa ohjetta. Tämä on ainakin korjaussarjojen ohjeissa mainittu.
     
  14. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Juu luin sen ohjeen mutta en oikein tajunnut mitä sillä tarkoitettiin mutta tosa netistä löytyneessä ohjeessa oli paremmin selitetty. Se näyttää kyllä niin erehdyttävästi siltä että se tingeltangeli menis jommastakummasta reiästä että moni on varmaan tehnyt sen virheen.
    Sun pitäis PauliP saada OD:ltä joku tunnustus palkinto kun sä oot tällä aina vastaamassa, yölläkin :)
     
  15. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Nyt vaan on toi kaasun jumittaminen mikä tarttis saada korjattua, se ei ole kaasuvaijeri eli mikä hemmetti se voi olla?
     
  16. frimma-q

    frimma-q 1st gear

    Miten tanko,joka menee cruisiin,siinä on muoviholkki,joka vanhemmiten kuluu ja hajoaa ,juttua V8 5/2000 laita sp.osoite ,niin saat koko jutun huomenna, tarvii lähtee duuniin
     
  17. the_spy

    the_spy 3rd gear

Kerro tästä muillekin!