307 ILC, tyhjäkäynti ja TPS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja the_spy, 23.7.2008.

  1. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Eli kolme ongelmaa:

    1.) Mikä letku tuohon ILC:n eli Idle load compensatorin (eli suomeksi tyhjäkäynnillä syystä tai toisesta lisääntyvän kuorman kompensoija) ylimpään putkeen tulee kiinni? Siinä on kaksi lähtöä; yksi suoran auton etupäätä kohti aivan siinä sen ILC:n "kärjessä" ja toinen töröttää vinosti ylöspäin eli siihen ylöspäin töröttävään en löydä letkua

    2.) Tyhjäkäynti ei tahdo pysyä säädöissään; vaikka sen laittaa niin että käy nätisti putsari kiinni ja TPS kytkettynä (tai ei kytkettynä molempaa on koitettu) niin seuraavan kerran ku tarttaa niin käy eri lailla..

    3.) Tuo TPS anturi eli kaasun asennon tunnistin ei tahdo millään mennä säätöihin, ja luultavasti sen takia ei kone tahdo käydä oikein sillä vaikka ei mitään säätöjä muuta ja lämpötila on suurinpiirtein sama niin kone käy ihan erillaista tyhjäkäyntiä
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    1. '89 mallissa ei ILC:n kärjestä lähde mitään, se on tulpattu tehtaalta ja sen takana on pienellä kuusiokoloavaimella kääntyvä ruuvi, josta voidaan alipainekalvon herkkyyttä säätää. Toiseen lähtöön tulee letku ECM:n ohjaamalta matolaatikolta, joka on siinä vas. venakopan takaosan tuntumassa. Se letku ei mee suoraan ILC:lle, vaan kolmen mokkulan kautta, anti diesel solenoid ja kaksi jotain vaimennin/hidastinta.

    2. Moottorinohjaus ei mene heti startin jälkeen Closed looppiin, vaan kaasarin MCS noudattaa esiohjelmoituja taulukoita joko kuumastartissa min 150 sekuntia tai kylmästartissa min 250 sekuntia. Jos siis paikat on jo rappeutuneet, ei esiohjelmointi ole enää paras mahdollinen koneen käynnin kannalta. Tällöin voit poistaa plommit kaasarista ja hakea tod. näk. hieman rikkaampaa säätöä.

    3. Ostin taannoin Standard -merkkisen tarvikeTPS:n. En pystynyt säätämään, kun heilui voltit niin pahasti. Oli susi. Tuohon paikkaan vain ACDelcoa.
     
  3. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Sori en muistanut tota vuosimallia laittaa eli se on 87 mutta 89 on varmaan samanlaitten tuo ILC. Se oli kyllä mulla irti mutta en huomannut siinä mitään ruuvia. Täytyy varmaan kattoa uudestaan.

    Kannattaisko se rikkaampi säätö säätää siitä airbleedistä vai pitäiskö porata auki ne tulpat jotka peittää neulat vai miten se olis hyvä säätää?

    Juu just standardin mallisen ostin; se näyttää täys kaasula jotain 4.4 VDC suurinpiirtein ja ilman kaasua hiuksen yli 1 VDC ja kaikki siltä väliltä ilman pätkimisiä eli näyttäis muuten toimivan mut ei pääse 5 VDC:n asti täydellä kaasulla.. Kaasariin just uusittu kaikki tiivisteet, kohon neula, se istukka mihin se neula tulee ja suurin osa jousista ja ne kaikki on oikeilla paikoilla; oli eka väärin mutta nyt on oikein.

    Ja kiitos vastauksista, näillä pääse jo pitkälle
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    ILC:n kalvon säätöruuvia ei näy siinä lähdön päässä vaan se on siellä mötikän sisällä ja siihen yltää vain kuusiokoloavaimen pitkällä varrella. Se on samalainen systeemi kuin esim. säädettävät alipaine-ennakkokellot jakajissa (Ford). Mutta ei sitä tarvitse säätää, vain jos on radikaalimpi nokka > vähemmän alipainetta tjs.

    Airbleediä on luonnehdittu hienosäädöksi ja neuloja karkeasäädöksi, jotta airbleediä rukkaamaan vaan, 1/4kierrosta sisään rikastaa jo siten, että huomaa käynnin muuttumisena jos on niillä "rajoilla". Mahdolliset alipainevuodot korjaten ja kaasari tehdassäätöihin ensin!

    Loogisesti tuon olettaisi säädettävän siten, että startinn jälkeen jos käy huonosti niin airbleediä ruuvaten. sitten kun menee closed looppiin, pitäisi säätyä stoikiometriseksi. Muttä tämän ihmeen käyntiä closed loopissakin voi hienosäätää air bleedin maltillisellakin ruuvaamisella, vaikka säätymisvaraa MCS:lle on. Ainakin näin itselläni toimii ...

    Jos TPS näyttää kaasu TÄYSIN kiinni yli 0.7 V, menee ns Part Throttle Mode:een, eri ennakot ja seokset, empii paikaltaan kevyesti lähtiessä eikä turbiinilukko irroita maantiellä kaasun vapauttamalla. Mulla ei TPS oikein säädettynä mee yläpäässään yli 4 V:n, muutamaa muutakin on testattu ja sama juttu. Ei se mitään, WOT-tilassa ollaan jo siinä lukemilla, olen kyllä polttanut prommiin varmuudeksi hiukan alemman WOT tresholdin.

    On muuten senverran elektrodatamekaaninen ihme, että säätöhommissa voi joutua vaivihkaa todellisuudentajun tuolle puolen ...
     
  5. the_spy

    the_spy 3rd gear

    "On muuten senverran elektrodatamekaaninen ihme, että säätöhommissa voi joutua vaivihkaa todellisuudentajun tuolle puolen ..."

    Tuo oli tosi hyvin sanottu :D

    Eli tuo ILC voisi olla sökö? tai sitten sitä pitää vähän rasvata ja roklata edestakaisin sillä se on painettaessa tosi jäykkä tai sitten vaan pitää hankkia uusi. Ja toi TPS täytyy sitten säätää uudestaan ja airbleedi varmaan kans kun tuo auto just tekee sitä että ei käy vaihde päällä, paikallaan ollessa. Oisko sulla jotain kuvaa tai piirrustusta mistä näkis minkä näkönen se ECM:n prommi on? En itse oo koskaan noita korjannu tai polttanut mutta yks kaveri joka korjaa tietokoneiden hardwarea osais varmaan kunhan tietää miltä sen kuuluis näyttää. Ajattelin just jos sen WOTin kynnys arvoa sais vähän alemmaksi ja muutenkin jos jotenkin sais tarkistettua että se ECM toimii niin kun pitää.

    Ja vielä suuri kiitos kaikesta tiedosta! Olen vähän uusi näitten Sähkö Quadrajettien kanssa mutta kyllä se on parin viikon aikana selkeytynyt todella paljon kiitos just Overdriven käyttäjien vastauksista 8)
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla on 88-90 307:ssa käytetty 1228330 ECM, jonka originaaliprommi on tyyppiä 27C128, UV-valolla pyyhittävä. Olen sen korvannut 27C512 sähköisesti pyyhittävällä lastulla. Nuo prommit ovat 28 jalkaisia, mutta en ole varma, minkälainen on 87 mallissa. Universaali promburnerit kyllä todennäköisesti polttelevat ja lukevat sitä. Eri asia on, saako sun ECM:n ohjelman .XDF-tiedostoa mistään eli prommin sisällön "tulkkia". Muutenhan binaaritiedostosta ei erkkikään saa tolkkua. Onnistuin tuurilla saamaan omaani jonkun hakkeroiman koodin.

    Kuvan prommistasi saat kun olet selvittänyt mikä se on ja googletat tuloksen.

    ECM:n sielunelämää voisi helpoiten seurata WinAldl -tyyppisellä yms ohjelmalla livenä läppäriltä, ei vain omaani ECM:ää suoraan tue ja homma on vaiheessa.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja ihan perusjuttu on, että yleensä tyhjäkäyntiongelmat johtuvat jostain muusta kuin kaasuttimen tai ECM:n väärästä toiminnasta. Alipainevuodot, aturiviat, polttoainepuolen ongelmat, EGR ja moottorin muu mekaaninen vika pitää ensin poissulkea.

    Jos vika esim. ilmaantuu kaasuttimen korjaamisen jälkeen, niin sitten voi epäillä kaasutinta.

    Onhan rikastimen joutokäynnin nostaja kunnossa ja toimii oikein? Jos se jumittelee ja jumisen aikana on säädelty tyhjäkäyntiä muutoin, niin voi olla säädöt siitä johtuen pielessä. Ihan vaan yhtenä vinkkinä.

    Ihan hvyä vianhaarukointi on se, että irrotat ILC:n ja säädät perustyhjäkäynnin riittäväksi sillä perussäätöruuvilla. Jos sittenkin sekoilee, johtuu se jostain muusta kuin ILC:stä.
     
  8. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ahaa prom on se musta siru, mä luulin että prom on sen vihreän piirilevyn toinen nimitys :oops: Ei oo ihan nää tietokoneen osien termit tuttuja vaikka jotenkin niitten toimintaa ymmärrän. Täytyis kaverilta kysästä jos se osais sille mitään tehdä. Mutta ekana täytyy varmaan saada ton kaasuttimen perus säädöt kohdilleen.

    Säädin sen TPS:n näyttämään 0,60 kaasun ollessa täysin kiinni ja WOT:lla se näyttää 3,33 ja ei ihan jaksanut käydä tyhjäkäyntiä joten ruuvasin sitä airbleediä 1/4 kierrosta rikkaamalle ja sillon kävi tyhjäkäyntiä ihan jees mutta ei tahdo käydä jarrutettaessa vaihde päällä paitsi lämmettyä ja sitten taas kun pistää paikallan ollessa vapaalle niin jää käymään about 1000-1500 rpm näin korvakuulolla eli jos ei ole ilc niin vois olla se rikastin.

    Ja tuo tyhjäkäynti on säädetty just siten että tuo ILC on ollu poissa ja letku tulpattuna niinkun siinä jäähdyttimen päällä olevassa ohjeessa lukee. Koitan vielä huomenna säätää sitä perus tyhjäkäyntiä.
    Auto käy muuten ihan hyvin eli en epäilä että on erityistä mekaanista vikaa.

    Ja taas kerran suur kiitos vastauksista!
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    sen verran vielä, että 3,3 V on aika vähän, varmistahan että kun apulainen painaa kaasun pohjaan niin urut on auki.
     
  10. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ok, sen teen
     

Kerro tästä muillekin!