307 pakosarjan tiivisteen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ttakatal, 20.1.2008.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Eli kuskinpuolen pakosarjan suunnalta "säksättää" eli tiiviste kaput.
    Mitäs tuossa vaihtohommassa pitäis ottaa huomioon, pultit ilmeisesti katkeaa helpohkosti?
    Entäs tiiviste, saakohan yläkautta vaihdettua laippaa irroittamatta?

    Auto on -89 Caprice.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Siis vuotaako siitä alemmasta kohdasta josta putkeen yhdistyy?
    Kummasta kohdasta vuotaa? Siitähän kun on se "mötikkä" jossa on se sulkeutuva läppä ja yhdysputki toiselle puolelle...
    Ei sitä taida onnistua yläkautta vaihtamaan jollei ole pieniä ylimääräisillä nivelillä varustettuja käsiä.... Mutta kokeillahan aina voi.
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Nimenomaan pakosarjan tiiviste vuotaa, laipan tiivisteestä ei ainakaan näppituntumalla tunnu vuotoa. Jossain katvessa tuo vuoto on, ilmeisesti sarjan alapuolella.
    Toinen vaihtoehto tietysti on että sarja on halki, juuri tästä syystä olis kai viisaampaa ottaa kokonaan irti jotta saa paremmin tutkittua.
     
  4. manun

    manun Gearhead

    harjottelin kesällä sitä tiivisteen vaihtoo,tein kaikki maholliset poppakonstit että pultit ei katkiais silti katkes 3 kpl.oli aika mukava hitsata koneen paikallaan ollessa muttereita pultin jämiin....
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kesällä vaihdoin Vaniin pakosarjan tiivisteet (Olssin 350 Bensa) Oli siinä sormet ja rystyset pikkasen hellänä toimenpiteen jälkeen. Yhtään pulttia ei katkennut :D Tilaa on muuten vielä vähemmän kuin sedan/farmarissa :cry:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Noissa sedaneissa/farmareissahan tilaa onkin ihan riittävästi kun tuli kesällä myös vaihdettua moiseen tiivisteet!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Avaus kone kuumana. Mielellään sellainen non-slip kuusikulmalenkkiavain (Biltema) ja kova vasaraisku avaussuuntaan. Saatta jopa aueta ruuvit. Jos vaan vääntää pitkällä vääntimellä ilman iskua, katkeaa helpommin. Ja riittää kun irrottaa keskimmäiset ruuvit ja löysää päätyruuvit. Tiivisteessäon alhaalta avoimet ruuvinreiät päätyruuveille. Ja valurautasarjoissa ei ole alunperin tiivistettä, jos ne kiristää pehmeän tiivisteen kanssa liian tiukalle, halkeea sarja myöhemmin.
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    siis vanhoissa esim. 77-80 valurautapakosarjoissa ei lainkaan tiivistettä???
    mihin momenttiin ne kannattaa pistää, jos tiivisteen on väliin tyhmyyttään mennyt pistämään...
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei ole alunperin tiivistettä, ne on koneistettu tasaisiksi. Toinen hyvä korjaustapa niihin on laittaa pakoputkiasennusmassaa tiiivistepintoihin ilman tiivistettä. Mutta se on vaikeampi kun joutuu irrottamaan pakosarjan.
    Momenttia en osaa sanoa, näppituntumalla vaan.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekin suosittelisin tuota asennusmassaa (pakoputki-asennusmassaa).
    Oli muuten parempi 350 Oldsin koneessa laipan ja kannenkin välissä kuin alkuperäisen tyyppinen...
    Ja siinä ala-kiinnityksessä on ollut pulteissa kierrejouset, joilla pitää itsessään tiukkana liitoksen kunhan on edes kohtuudella kiristetty.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    -89 caprice, tarkista onko sulla vesijohdosta tehdyn näköset pakosarjat(uudemmat jotka sulla alunperin siinä on jos vielä on) vai valurautaset, niiden tiivisteet on erilaiset ja ei sovi keskenään.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    mitenköhän sitten vm.79 koneen tiivistesatsissa on pakosarjantiivisteet?
    Kait se tarkoittaa että ei niistä siellä varsinaisesti haittaa ole?
     
  13. ttakatal

    ttakatal 1st gear

  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuten DX kirjoitti, peltisissä pakosarjoissa (7A-kannet) on erilaiset tiivisteet kuin vanhemmisaa valurautasarjoissa. Tämä siksi, että pakoaukot ovat matalammat uudemmissa kansissa.

    Sulla on kuvan mukaan olleet juuri ne uudemmanmalliset tiivsteet vanhemmanmallississa pakosarjoisa. Eli ei hyvä. Toivottavasti ne uudet on oikeanmalliset.
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo mulla ei vielä ole uusia tiivisteitä, tarkoitus olis huomenna tilata.
    Pitää painottaa että nimenomaan valusarjoihin, toivottavasti tulee oikeat.
     

Kerro tästä muillekin!