307 Y vuosmalli 87 käy rikkaalla, koodi 45

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jokeri, 26.1.2015.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Potilas asuu capriisin korissa jos sillä mitään merkitystä on.
    - tietokone quadrajetti ja aiheeseen sopiva jakaja paikallaan.
    - saastelaitteet kattia lukuunottamatta paikallaan
    - alipaineletkut uusittu vuosi takaperin ed omistajan mukaan. Testailtu ja suihkittu aineita, vuotoja ei havaittu
    - lambda vaihdettu muutama sata km takaperin
    - efe-läpästä läppä heivattu, oli juminu kiinni
    - koneen alta menevä pakoputken osa (se pakosarjasta toiseen menevä putki) uusittu. Laitoin liitoksiin pakoputkiston asennustahnaa, teinkö virheen?
    - vrv-venttiilin vapaaksi jäävä nippa oli tulpattu, avasin sen, teinkö virheen? liittimestä ei sormin kokeilemalla tunnu imua tai muuta vetoa
    - tulpat + johdot, jakajankansi+pyörijä hiljan uusittuja.
    - TPS antaa 0,4-4v jännitettä.

    Taudin kuvaus: pakoputken osan vaihdon ja efe venttiilin avaamisen jälkeen ajettu noin 150km. tästä kaupunkiajoa noin 15km. Eilen ajoin 25km kylälle kauppaan ja hakemaan grilliltä mättöä. Kotiin tullessa yleisön pyynnöstä ajoin n. 60km tuntikilometrin vauhdilla oodeella maantiellä ja muutaman km ajon kuluttua ses valo syttyi. pysähdyin linjuripysäkille, kone sammui. haisi bensalle kun starttasi ja käyntiin lähti vain kaasu pohjassa. Loppumatkan ajoin kiltisti pikku deellä niin ikään noin 60km/h vauhdilla että sai pidettyä koneessa kierroksia. Kun koetin pitemmällä suoralla laskea vapaalle ja jalan kaasulta, kone tukehtui heti. Auto vauhdissa käynttiin, ja loppumatka kotiin jalkaa kaasulla pitäen. Kotopihassa laitos sammui kuin seinään kun jalan nosti kaasulta. Vikakoodin 45 antoi, rikas seos.

    Veikkauksia? korjausehdotuksia? Ryyppy jää päälle?? No ainakin pitemmän (n. 50km) maantieajon ja lyhyen kaupunki pyrähdyksen (n.5km) jälkeen kun avasin putsarin kotelon niin ryypyn läpät oli apposen avoinna. Voi toki olla että pääsi eilen grillimättöä odottaessa jäähtymään hieman mutta ei kai ny tuommosessa 10-15min odottelussa vielä pitäisi niin paljoa jäähtyä. Rikkoiko pakoputkiston asennustahna mahd lambdaa?
    Mikä nyt eteen? Potilasta ei ole sen kummemmin vielä tutkittu, kuin että tänään kylmänä lähti ihan normaalisti käyntiin ja kävi kuin 307 Y konsanaan. Voimaa vois olla enemmän, tuollaiset 300-400 heppaa lisää
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    siis käy rikkaalla, siitä liikkeelle. voihan ne läpät aukikin heilahtaa putsaria irrottaessa, ja kyllä se voi jäähtyä nopsaankin?
    en siis tiedä, mutua.

    testailisin ny nurkka-ajossa lisää, voi olla ollut vain yhden kerran vivustojen jumitus-ilmiökin, se ryypyn kello joskus jumitteli itsellä aikanaan
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Moro, eipä oikeen helpolla saa tuota laitosta noin märäksi että kuvatusti oireilisi. Vaikka olisi kaasarin solkun töpseli irti (seosneulat ylhäällä maks. rikastus) niin oikeissa kaasarin säädöissä käy tyhjää, kylläkin vähän huonommin.

    Meniköhän roska kaasarin neulaventtiiliin ja jumii/tulvii?

    Eikö nuo asennustahnat oo jo ajat olleet lambda proof?
     
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    haynessin kerjäysopas sano että vois olla pensiiniä ´hiilikanisteriin päätynynnä. Ei täysin tuulesta temmattu skenaario, koska tankki on ollu irti pällitöiden takia, ja tankissa on tietysti ollu vähän. bentsiiniä ja tankkia on tietysti tullu pyöriteltyä.

    Neulaventtiili on tietennii voinu jumia. Laitoin siihen vasta pensansuodattimenkin kun joku aiempi omistaja oli katsonu tarppeelliseksi poistaa suotimen. Tänään ku kylmänä koitin niin tosiaan toimi ihan niin kuin pitää. Ei haise, läks heti käymään nöyrästi hyrräten jne.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo asiaa sivuten, mulla oli toi irronnut ja sitä ei huomannut kuin bensamittarista, kävi hyvin mitä nyt pakokaasu oli kitkerää. Kulutus vaan 30lper 100.
     
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    nyt tehtyä. Otin putsarin pois tieltä ja kokeilin ryypyn läpästä heiluttelemalla että tuntuuko että jumittais, ei jumittanu. Laitoin kylmänä käyntiin, ja katoin samalla että front vacuum breaki avaa ryypyn läppää sen 4mm. sen jälkeen väänsin kaasuvivusta kierroksia koneeseen ja painoin sormella ryypyn kiinni, että alipaine imaisisi kaasarista roskat pois (jostain hotrotti lehden videosta opin tuollaisen). Sitten laitoin putsarin paikalleen ja kävin ajamassa koneen lämpöiseksi ja totesin että ryyppy aukee. Sitten odottelin 20 minuuttia ja kävin toteamassa että ryypynläpät oli sulkeutuneet hieman ja ajelin about 10km lenkin sellaista hidasta vauhtia oodeellä että turbiini menee juuri ja juuri lukkoon mutta koneessa ei ole paljoa kierroksia. Vika ei toistunut koeajon aikan. En nyt vielä aivan varmaksi väitä että kaasarin pikapuhdistus olisi tepsinyt mutta toistaiseksi vika ei toistunut.
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi ihmeessä pitää ajella OD:lla kuuttakymppiä? Mä en omassa Buickissa laita OD:lle kuin vasta silloin kun tiedän että ajetaan sataa pidemmästi... Faijalla oli tuollainen 307Y -koneinen -90Chevy STW ja olen sillä autolla ikoinaan opetellut ajamaan. (autokoulun ja ajokortin jälkeen) Silloin ainakin oli ohjeena ettei OD:lla saisi ajaa alle 80 nopeutta. Laatikko ei tykkää kun vedätetään pienillä. Faijan STW:stä ei muuten loota koskaan hajonnu...
     

Kerro tästä muillekin!