318 ei lähde pyörittämään kunnolla edes apuvirralla -TSÄTTI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nixon, 24.4.2011.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    -vaan startti pyörittää hetken kuin hi-das-te-tul-la kelauksella. Eikä mitään toivoa käynnistyksestä.
    Ei tietenkään anna kipinää ja puolan jännite oli virrat päällä pikkupiuhasta ehkä jotain 4v, jakajan letkun reikään ku tungin mittarinjohtoa niin antoi peräti 7v,
    kun akun navoista katsottuna oli 13,8. Ei vissiin ole kunnossa, mutta mistä mä nyt ekana lähden etsimään vikaa?

    T. nimim. "En ymmärrä sähköhommistakaan yhtään mitään"

    Kyseessä on(luultavasti) alkuperäisillä sytytys- ja saastelaitteilla varustettu 79 Dodgevani, mikä lähti toissavuonna vielä ihan nätisti käymään. Uuden starttikaapelin vaihdoin jo.

    Otsikkoa editoin vähän syystä, että aloin itse sössöttämään omiani. :p
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Millasessa kunnossa akun maadotus kaapeli ja sen kiinnityspisteet?
    Ja akkuhan voi olla huonona vaikka voltteja antaiskin oikean määrän. Sieltä kun pitäs saada niitä amppeereitakin. :)

    Edit: Oho, olit näköjään jo kaapeleillakin koittanut..
     
  3. nixon

    nixon 3rd gear

    Kannesta lähtevä maadoitus on antaa ainakin saman määrän volttia kuin miinuskengältä suoraan. Akku tossa on ihan huono, eikä edes apuvirtakaapelin lykkääminen startin kylkeen auta, hitsaa vaan kiinni.

    Tosin noi mun apukaapelit on varmaan jotain kymmenen mm2 paksuisia, ne aloittaa savuamisen ku pidempään yrittää kerralla.
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Älä liikaa tuijottele niitä voltteja. Kyllähän se 12 volttia menee vaikka rispaantuneen piuhan yhdestä säikeestä, mutta ei tartte montaa ampeeria kun se piuha palaa poikki. Eli amppeerit on nyt hukassa.
     
  5. nixon

    nixon 3rd gear

    No ku voltteja minäkin tajuan :p

    Tarkemmin katsottuna se akulta runkoon menevä miinus oli rispaantunut takapuolelta käsin. Jännitteensäädin on kanssa ihan ruostunut, haittaakohan se.
     
  6. rötvä

    rötvä 1st gear

    Ei puolasta pitäis juuri enempää voltteja löytyäkään kuin käynnistäessä. Lähtisin etsimään vikaa startista, kuumuuko?
     
  7. nixon

    nixon 3rd gear

    Kyllä se jonkun verran lämpenee. Ei tosin jaksa vouvvailla kymmentäkään sekuntia putkeen. Välillä heittää kehälle ja surisee.
    Ilman apuvirtaa ei edes naksuta. Se amp-mittari ei muuten nouse kirveelläkään yli puolen välin, muistaakseni se näytti vähän yli puolen välin silloin ku se vielä suostu käynnistymään.
     
  8. nixon

    nixon 3rd gear

    Pitäis kyllä löytää joku Autosähkön lyhyt oppimäärä tolloille-kirja. :-?
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tollaselle olis tosiaan käyttöä aika ajoin.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Mittaas se akun jännite sillä hetkellä, kun käynnistät, jos laskee välittömästi startatessa alle 10v nii ei tule akusta virtaa...
    Jos sitte on sökö akku siinä paikallaan, niin se myös syö sitä virtaa apukaapelikäynnistyksestä, eli paa terve akku paikoilleen ja kokeile sillai..
     
  11. nixon

    nixon 3rd gear

    Pelkällä akulla käynnistäessä ei edes solenoidi naksuta, virtalukon tuntumasta kuuluu vaimea "ptongg".
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Saat suoraan tiedon, että onko vika akussa vai jossai muualla, kun yrität käynnistaa ja mittaat sen akkujännitteen käynnistysyrityksen aikana!
     
  13. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Vaihda startti!!
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Ok, ok! Heti ens kerralla kokeilen ja luultavasti heti perään varmasti elossa olevalla piilteeman 45ah akulla. Starttia en ihan heti ekaks ala irroittelemaan-> auto on aika hankalassa paikassa eikä oikein pysty nostelemaan, vaikka kyllä siihen tosta moottoriluukusta pääsis varmaan käsiksi. TAkaisinlaitto vaan ahistaa vähän. :x
     
  15. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mulla oli vastaavia ongelmia novassa ja startista oli hiilet loppu.
     
  16. rakkari

    rakkari 3rd gear

    kokeile nyt ihmees toisella akulla.. :soosoo:
     
  17. duster73

    duster73 Gearhead

    samaa vikaa oli joskus valiantissa,joka myös oli 318-koneella.ihmettelin pitkään,että mikä on kun ei jaksa pyörittää.tuossa hämäsi myös se,kun ihan uusi akku olikin rikki.kokeilin myös starttia pyörittää irrallaan lattialla kaapelien kanssa ja pyöritti tosi hyvin.kun laitto autoon kiinni,niin taas oli pyöritys heikkoa.otin vielä kerran startin irti ja vika löytyi solenoidista.oli toinen niistä virtanastoista kulunut toiselta laidaltaan.viilasin nastan sileäksi,sopiva prikka nastan ja solenoidinrungon väliin ja startti paikalleen.ja jo läks laakista.toimi tuolla patentilla sen 2 kesää mitä auto mulla oli.
     
  18. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ääni startille. Itselläni sama homma Roverissa, otti niin paljon startti virtaa että ruisku sekos eikä jaksanut käynnistyä.
    5tkm ajettu uus startti ja hiilet ihan loppu. Nyt uuden hiilet ja lähtee käyntiin ku hauki rannasta.
     
  19. nixon

    nixon 3rd gear

    Paljonko tuollainen perusstartti muuten painaa? Kun joudun kuitenkin ottamaan sen irti niin se tarkoittaa käytännössä, että joudun kampeamaan sen takaisin paikalleen tunkemalla käden "huoltoluukusta" yläkautta. Mietin vaan, että onnistuuko. :x
     
  20. nixon

    nixon 3rd gear

    Kokeilin toisella paskalla akulla lähti käyntiinkin apuvirran kanssa, mutta ei ladannut. Täytyy tosin tsekata vielä noi turhannäköset piuhat mitä en laittanut uuteen akunkenkään kiinni.

    Startatessa muuten tiputti jännitettä johonkin 7 volttiin.
     

Kerro tästä muillekin!