318/Holley bensanpinta tippuu lämpimänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -nikke-, 25.8.2018.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Vähän rajallisesti aikaa tutkia niin olisiko ehdotuksia mikä voisi olla vialla? Kylmänä ja jonkin matkaa lämpimänäkin toimii hienosti mutta etenkin jos lämpimänä ottaa muutamat tiukemmat vedot niin alkaa ontua ja sammuilla. Bensanpinta on siinä vaiheessa selkeästi alhaalla. Pinta on säädetty niin että tyhjäkäynnillä valuu tarkastusreiästä ulos. Voiko muuten järkeviä paineita antava mekaaninen pumppu alkaa puutumaan lämpimänä?

    Moottori on 318 mitä jonkin edellisen omistajan toimesta viritelty kevyesti. Kaasari on Holley 600 4160.
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Saahan tankki korvausilmaa.
     
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Eipäs tuo taas käynyt mielessä. Täytyykin kokeilla ilman korkkia että muuttuuko.
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Eipä auttanut ilman korkkia ajokaan. Sainpahan linkutettua kotipihaan kuitenkin niin ehkä vähän paremmin ehtii iltaisin perehtymään.
     
  5. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    tukostaiskohan bensalinja? imupuolelta bensapumppua letku irti ja paineilmaa tankkiin päin, vois auttaa.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mistäs tuo bensapinnan alhaalla olo varmistettu? Vuotava linja tankista pumpulle? Itse pumppu? Muu häiriö?
     
  7. zero

    zero 3rd gear

    Bensa alkaa kiehua kohokammiossa ja tekee lukon?
    Vastaava vika oli kerran, sitä haettiin pirun kauan kunnes tajuttiin.
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Oikeastaan toivoin että joku ehdottaa tätä, jotta voin kysyä että olisiko se ihan realistinen case. Näemmä sitten on. Kaasarin ja imusarjan välissä ei ole nyt tiivistettä kummempaa eristystä ja ollut muutenkin mielessä sinne se eristelätkä hankkia.

    Bensanpinta on todettu ihan sammumisen jälkeen kurkkimalla tarkistusaukosta että alhaalla on pinta. Linja tuskin vuotaa kun on letkuiltaan uutta eikä mitään lammikoitakaan tee seistessään. Pumppukin on testattu että läpi kierrosalueen lykkää 4-6psi painetta.

    Ehkäpä nyt jatkan tilaamalla tai rakentamalla sen eristeen.
     
    Poke ja zero tykkäävät tästä.
  9. Poke

    Poke Gearhead

    Kyllä eriste kuuluu olla. Helteillä kuumui kaasutin eristeen päälläkin niin että hirvitti. Näppituntumalla sanoisin olleen n.+50 C. Sieltäpä se höyry sitten imeytyy palotilaan ja kone käy niin sanotusti hieman rikkaalla. Ja sammutettuna höyry haihtuu ilmaan. Sinänsä siinä ei ole ongelmaa mitä ei olisi ollut olemassa maailmansivu. Näillähän on ajeltu preerian paahteessakin.

    Vaihtelin omaan Holleyn power valven. Sain toimimaan huomattavasti paremmin kaikissa olosuhteissa. Kannattaa kiinnittää siihenkin huomiota. Yksi ainoa yskäisy tai aivastus voi rikkoa sen kalvon ja power valve toimii oudosti ja arvaamattomasti eri lämpötiloissakin. Myös uusi käyttämätön osa voi olla epäkuntoinen. Minulla on yksi power valve, minkä kalvo on fossilisoitunut ja painelemalla se napsahtelee ja sitähän se ei saa tehdä, vaan joustaa äänettömästi ja pehmeästi.

    Jotenkin kuullostaa siltä tuo kuvaus. Hattuani en kuitenkaan panttaa.

    "etenkin jos lämpimänä ottaa muutamat tiukemmat vedot niin alkaa ontua ja sammuilla. Bensanpinta on siinä vaiheessa selkeästi alhaalla."
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmanvaihto kuntoon konehuoneessa. Mun -88 Fordin konehuoneesta löytyy tehtaan jäljiltä jäähdytyspuhallin, ilmaa haaroitelluilla putkilla ruiskusuuttimille ja -kiskolle. Pitäis saada konehuoneen yläosassa kiertämään ilma. Jos on sähköflekti, niin kenties se voisi pyöriä pienellä nopeudella jo alemmassa lämpötilassa ja jonninaikaa sammuttamisen jälkeen myös.
     
  11. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noniin vihdoin oli aikaa touhuta Valiantin kimpussa. Tuossa jokunen päivä sitten tein 10mm nylon levystä lätkän kaasarin alle. Kaikkien odotusten vastaisesti auto ei toiminut enää senkää vertaa hyvin, vaan kakominen alkoi jo ekan 200m matkalla. Silloin ei tullut enää muuta mieleen kuin että halpa bensanpainemittari on näyttänyt joko mitä sattuu, tai vanhan pumpun paine ailahtelee jostain syystä. Tänään sain asennettua sähköpumpun kokeeksi konehuoneeseen ja tuossa ajelin reilun tunnin ilman ainoatakaan merkkiä bensapulasta.

    Mäkkärin jonossa tosin huomasin sitten että lämpimänä käynnistäminen muuttui huonompaan suuntaan mille en taas ymmärrä syytä. Noh tästä on jokatapauksessa mukavampi jatkaa jalostusta.
     

Kerro tästä muillekin!