318 turbo...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wolfman500, 9.3.2011.

  1. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    osaisko kukaa ehottaa tämmöseen 318 mopen mottii
    DRAW through turboo
    minkä merkkistä ja kokosta pitäs alkaa metsästää jos ois tarkotus tehdä yhdellä puhaltimella

    www.youtube.com/watch?v=8FLuf32L8fQ
    ton linkin videon tapane juttu vähä mielessä
     
  2. _make_

    _make_ 3rd gear

    Mulla on kahella t3/4 puhaltimella tuo oma. Ja toimii tämä ainaki sen verran että voi ajella niinku tavan autolla ja tarvittaessa saa sitten pikkusen renkaatki ulahtamaan.
     
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    sulla taitaaki olla kysees tää BLOW throught turbo kokoon pano?
    itelläni ollu suunitelmissa rakentaa vanhan ajan DRAW throught systeemi (ja tosi köyhänmiehen versio semmoinen).
    voiko noita turboja verrata näis BLOW - DRAW kokoonpanois keskenänsä?
    eli käytetäänkö iha saman kokoista puhallinta olkoosa kyse kummasta tahaansa?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    t3/t4 ahtimilla ehkä meneekin, on tos meidänkin vehkeessä ollu 80-luvulla 318 kahdella nyrkin kokosella turbolla, mut tollanen HX55 on jo jonkin kokonen, riittänee johki tuhanteen heppaan. Et jos sellasta hyödyntää, niin siin on vaarassa vakiolohko siirtyy maatakiertävälle radalle.

    En oo kauhene tutustunu tohon draw through ahtamiseen, mut periaatteeshan siin ois hyvä ainakin et kaasari ois sit riittävän iso. Imuahdistus on huonmattavasti huonompi kuin painepuoleln ahdistus. Ahtimen pitää olla erilailla tiivistetty kuin normaalisti, en tiedä onko tehtävissä mihin tahansa ahtimeen. Toi videon toteutus on kyl täysin käsittämätön, tolla vaivalla olis rakentanu itte blow through kaasarin suorasta levystä. Jos tekee tollasen draw through setupin, ni miks sen kaasarin pitäis olla siinä imiksen päällä, ei käsitä.

    Tollasta "kaasariadapteria" turboon käytettiin muutamissa jenkkivehkeissäkin, ainakin 70-luvun lopun turbo buickien veekutosissa ja turbo trans amissa myös 70-luvun lopussa.
     
  5. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    pohtinu tuon videon kaltasta muute www.youtube.com/watch?v=8FLuf32L8fQ
    mut tuo imusarja jätettäs koskemattomaksi ja se korvattas extra kotelolla (eli tuon imu kotelon alle tulis viel puhallus kotelo ja siitä imusarjaan tuo puhku)
    tosin korkeuttaha alkaa sillo kertyä nii että joutuu ehkä jonki kyttyrän taiteilee konepeltiin.
    kaasarin paikan pysyessä suhkot samalla kohillaa (korkeutta lukuu ottamatta) tavoittaisin sen että tarvitseisi mahdollisimman vähän tehdä muutoksia esm.kaasu ja kd-vaijereihin.
    tuosta kaasuttimen koosta taas itse ymmärsin englannin sivuilta että pienemmällä ku orkkis pärjäis..mut koko draw thru jutun suolaha ois just siinä että pystyy käyttää just niitä mitä on valmiina vapaastihenkittävässä kokoonpanossa mm.kaasutin, nokka, löpöpumppu jne. (tyhjätasku ystävällistä virittämistä)
     
    Muokattu: 6.6.2016
  6. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Hämeenlinnassa on muuan kaveri, joka tekee turbokäyttöön pakosarjoja ihan työkseen.

    Kävin teettämässä Caminoon putkiston muutokset ja kaveri osasi hommansa.
    Konekanta sallii jos jonkinlaiset metallialan hommelit.
    Eikä ollut riistohintainen.

    Jos jotakuta kiinnostaa, niin www.metallijaautotyo.fi on nettiosoite...

    Aion teettää '59 Apacheen runkomuutokset tuolla samassa mestassa..
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et vaan ymmärrä kun ton oli tehnyt Engine Wizard, varmaan ite ittensä ylentäny mutta silti!

    Toi on aika "nätti" toteutus.
    [​IMG]
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    'vaikuttais just sellaselta GM:n orkkissetupilta. Voi oikeesti olla jopa slanttiin aika sopiva, ehkä tietty joku 4-jet voi olla rajun puoleinen ku toisioläpät aukee....
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    No imupuolen kaasari pitää valita sen tehon mukaan mitä koneesta haluaa kuten vapariin. Painepuolella piisais pienempikin.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aika erikoisesti on tossa Bottipojan linkissä toi heppu lähestynyt asiaa? Eikä siinä, varmaan toimii kyllä noinkin.
    Blow Thru-systeemi on kans melko yksinkertainen, ja just pikkupaineilla toimii hyvinkin maltillisilla kaasarin muutoksilla, että kannattaa sitäkin harkita vaikka muutamia palikoita lisää joutuskin investoimaan.
     
  11. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    minä hänet ylensin:Dku tuon videon tein.
    ihastuin tuon rakenteen "yksinkertaisuuteen" niin kovasti
    http://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/318-draw-through-build.235927/
    tos on linkki mistä napsin nuo kuvat toho videoon jos jotai kiinostaa ihmetellä.
     

Kerro tästä muillekin!