33" M+S renkaat ja Suomen talvi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja O.J., 10.10.2006.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onko kokemuksia, miten tuollaiset 33" isot läskit pitää talvella jäällä ja liukkaalla? Kun ovat merkitty M+S -renkaiksi... Pitääkö talveksi ostaa nastalliset, jos tiellä meinaa pysyä? :rotfl: Lumessahan nuo ovat parhaat etenijät, mut aina ei ole motarilla 20cm paskaa...
     
  2. BigRed

    BigRed 1st gear

    ite ajelin viime talvena muutaman hajanaisen kilometrin 33" all terraineilla. enkä voi sanoo että oisivat pitäny huonostikkaan, takaveolla ei päässy kerrassa mihinkään ja neliveollakin oli aika liukasta vaikkei auto ollu edes minkäänlaisissa säädöissä :-?
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla oli Rangeroverissa nastattomat tuon kokoiset Kelly Safarit ympäri vuoden.

    En kyllä suosittele. On tietyissä olosuhteissa lumisateessa lämpötilan ollessa nollanvaiheilla uskomattoman liukkaat jarrutuksessa.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Vaikka on nelikko ei silti tahdo päästä mihinkään, jos on jäätävä keli, lumella menee kuin juna ja jopa pitää, ilma jäätää, alijäähtynyttä jne, tätä etelän talvia ja lakkaa saman tein pelittämästä ....

    Talveksi mahd korkialla ja kapialla kuviolla oleva, joko nastoilla tai kitka pinnalla, kuka tykkää mistäkin ....
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    32" bfg all terraineilla pärjäsi ihan yhtä hyvin kuin piilofarkulla hyvillä m+s valkosivuilla. kaikki eivät siihen pysty, varovaisuutta ja malttia liikenteessä, kun on oikea asenne ei tule ongelmia.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tolla renkaan halkaisijalla ole juurikaan merkitystä pitoon, mutta AllTerrain:ia parempia nastattomia talvigummeja on aika vaikea löytää?!?
     
  7. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Kulunut Allterrain 35"
    +
    kippurajousilla oleva blazer K5
    +
    jäätävä tihkusade
    +
    mutkainen ja mäkinen maantie

    = KYLMÄHIKI OTSALLA :eek:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuka käskee ajaa guluneilla gummeilla :rotfl: :rotfl: . Gulunut gummi on yhtä vaarallinen talvella kuin gäytetty ja gulunut gummi naidessa :odroll: .
     
  9. ford59

    ford59 1st gear

    Dean tyre wintercat tai Cooper Discoverer m+s. Parhaimpia maasturin talvikumeja mitä saa. Koot tosin taitaa loppua 32" tuumaisiin. Ovat lumelle ja jäälle suunniteltu, eikä mitään yleis kumeja.
    Kuorma-auton talvipinnalla pinnoitettuja kehutaan myös, niin lumeen kuin metsään. Ja kokoja löytyy sen mukaan, mitkä rungot vie pinnaukseen.
     
  10. Minulla oli 33" M+S renkaat ( merkkiä en muista ) -80 blazerissa , pari kertaa meni tutut mutkat suoriksi ennenkuin opin.Pito loppui paljon aikaisemmin kuin käyttöauton nastarenkaissa.
    Varovainen pito olla , mutta pääsihän nelivedolla takaisin tielle . . .
     
  11. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Korjataan sen verta et kyseessä oli vanhahko(kovettunut), ei niinkään kulunut kumi :poff: Ei sen turvallisempi naidessa sekään :rotfl:
     
  12. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    ajelin hiluxilla 33x12,5 all terraineilla pari talvee , muuten hyvä mutta jäätyneellä alustalla sai olla varovainen (tyhjällä lavalla) Hj 60/61 :llä ajellessa renkaina oli 35x12,5 mud terrainit ( eivät pidä lumessa ja vielä vähemmän kovalla alustalla ) joten siis käyttikseen talveksi all terrainit , nastoista sen verran , nykyiset nastat ed. mainituissa renkaissa ovat lähinnä kosmetiikkaa . Renkaat talvi käytössä maksimissaan kaksi talvea , rahasta se ei voi olla kiinni ( 35x12,5x15 sarja allelaitettuna noin 500,00 )
     
  13. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Muuten kyllä menee, nahkealla kuurajäälläkin pito on ihan kohtuullinen.

    Mutta auta armias kun sattuu jääkelit+vähän vettä jään päälle ja vielä uraa tiehen...Dodge Ram ei mahdu uriin ja tästä seuraa jatkuva pikku sladi ja sutiminen.

    Ei yhtään kivaa kun auto menee pikku luisussa 10km putkeen.
     
  14. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Eihän noita m+s ympärivuotisia voi mitään ees verrata tavalliseen henkilöauton nastoitettuun talvinakkiin. Kyllä nelikolla ajaa talven vaikka slickseillä kun muistaa ettei oo kiire mihinkään. Ja ennakoi risteykset ja pitää väliä edellä menijään reilusti. Itellä oli pirellit ja onhan se takavedolla
    pienessäkin ylämäessä kii mut nelivedolla pääseekin melkein mistä vaan.
    Varmaan aika sama mitä merkkiä ja leveyttä ja korkeutta rengas on, jos se ei kerta oo nastotettu talvirinkula. Jarrutukset on aina pitkiä ja sivuttaispito fysiikan lakien mukanen näillä 2-2½ tonnin massoilla. Kuskista se on kii pysyykö hanskassa vai ei. Riittävän vähän kaasua ja vauhtia niin ei mitään ongelmaa. Ohittakoon mutkatiellä ken uskaltaa...
     
  15. Dr.Kustom

    Dr.Kustom 1st gear

    Mitä isompi palakuvio, sitä vähemmän pitoa talvella. Etenkin, jos kulmat kuviosta pyöristyvät (minkä ne tekee viimeistään kymmenentuhannen kilometrin ajolla), ne ei pidä talviolosuhteissa juuri lainkaan. Pehmeällä lumella vielä ehkä jotenkin, mutta jäisellä alustalla ei ollenkaan. Tiheä lamellikuvio ja mieluiten kunnon nastat (joita nykyään ei saa käyttää, kuin omalla luvalla), niin on mukavaa ajella.
     
  16. WTF

    WTF Gearhead

    Pari talvea sahailin tuolla vehkeellä:
    http://public.fotki.com/K1500/k1500/image005_5a.html

    Muuten meni hyvin, mutta kirkas jää, vesi jään päällä ja tiessä olevat urat aiheutti välillä ylimääräisiä pumpun hakkauksia.
    Kiva tuollaisellakin luistella nelipyörä luisussa jään päällä ja odotella tuliskohan renkaisiin pitoa tien reunalta vai ei. :lol:
    Urissa tuokin aina luisteli puolelta toisella.
    Lumi ja pakkaskeleillä ei ollut mitään ongelmia.
     
  17. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Hyvin niillä pärjäilee. Viime talvena en onnistunut kaatamaan kuin yhden valaisinpylvään. Oli ilmeisesti jonkunlainen turvatolppa, kun meni nätisti poikki niinkuin tulitikku.
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    ...Tai tarpeeksi järeä auto... :p
     
  19. Viipo

    Viipo 1st gear

    No, nyt tulee HJ60 talviautoksi, saattaa joutua sijottamaan 33" all terraineihin, kun noilla 31" saharoilla pääsin jo jeepillä lepikkoon liukkaalla lehtimatolla sen verran tiukkaan, ettei omin voimin tullu pois :p
     
  20. ariel

    ariel 1st gear

    No jooo...nyt on tarkotus liikennöidä talvi työmatkat ALLTERRAIN:lla.
    Tämä uudempi on enemmäm leikattu ,mutta silti jäätävät kelit on hankalia.
    Lumella pitäis pitää paremmin kuin edellinen versio.
    Tänäkin syksynä täällä pohjoisessa on jo päästy kokeilemaan....
    Lapion kans.....
     

Kerro tästä muillekin!