35-36 Fordin mataluus/isot vanteet....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja jorke, 22.11.2005.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Ihan noita kokemuksia kyselen, jos joku on rakennellut...

    Suunnitelmissa on laittaa tuohon projektiin tuommoset uudet, isot aluvanteet. Tai siis visiona on että rodista tulisi mahdollisimman matala, mattamusta, chopattu, vähän rusehtavilla laseilla, ehkä lommonenkin ja viimeistelemätön koppa mutta sit jotkut 18" "billet"-vanteet sinne alle kontrastiksi. Tulipa viime viikonloppuna kaverilta säkkikangassisustakin, ei yhtään hylättävä idea :) . Eli rottarodi isoilla "billet"-vanteilla.

    Taakse leveimmät mitkä saa katsastettua tuohon, eli 245, eteen sit jotkut järkevät. Takavanteet 9,5" jos vaan voi laittaa noi 245 kumit niille. Ainakin BF Goodrich ilmoitti 8,0"-9,5" suositeltava vanneleveys noille kumeille mitä suunnittelin.

    Ja kysymyshän oli se että saako tuollaisia vanteita kääntymään edessä? Vai suunnittelenko suosiolla pienempiä? Itselläni ei ole yhtään etuakselia eikä spindlejä niin on vaikee sunnitella. Droppiakseleitahan on saatavana eri levyisiä, ajattelin vaan että ottaako ne renkaat runkopalkkeihin kiinne vai onko ainoat jotka rajoittaa niin lokarit?

    Takapään nyt saa rakennettua ihan miten vaan ja millaisille renkaille mut tuo etupää mietityttää....

    Toinen kysymys liittyy takapäähän ja mataluuteen. Kuinka paljon on projekteissanne tarvinnut runkoaisoja perän kohdalta korottaa? Tarkoitus on pudottaa runko sinne noin 10 cm korkeudelle (ilmapusseista apua pahoihin paikkoihin takapäähän ehkä...). Tietenkin muutoksien tarpeellisuus rippuu renkaan halkaisijasta, tän hetken suunnitelmissa takarenkaan ulkohalkaisija on noin 26".

    Yks tietysti pitää testata ennen hankkimista että onko nuo vanteet yleensäkin ihan liian isot verrattuna autoon, ehkä se tärkein homma. Pitää kaverilta lainaa mallit.

    Tai sit teen noilla orkkisvanteilla jotka levitän. Mut sit toi homma on eessä ekan ajokauden jälkeen kun kaivelee homma. Turha toisaalta tehdä kahteen kertaan mut raha aina rajoittaa näitä harrastushommia :cry: ...

    Tulipas romaani. Heittäkää jotain kommenttia.
     
  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Tietty makuja on monia, mut mä oon kyllä :eek: :odroll: :soosoo:

    Saapihan sitä laittaa, mut alumiini ja muovi ei kyl oo mitää autonrakennusmateriaaleja!!

    18" peltivanne ois paljon enemmän must!

    Tää oli sit vaan mielipide. 8)

    Muokataan nyt vielä sen verran, et oikeen tyyliset alut vois olla ihan komeetkin :wink:
     
  3. TTA

    TTA 1st gear

    Mun mielestä kuulostaa vähän erikoiselta tyylillisesti jos auto on rottarodi mutta vanteet taas hitech tyyliä. Anna mennä vaan, kunhan omistajaa mielyttää.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Koska Jorkea ei selvästikään ole aivopesty minkään rakentelutyylisuunnan kannattajaksi niin mä ainakin suosittelen että teet ihan oman maun mukaan ja hyväksyt vain ne ratkaisut joihin olet itse tyytyväinen. Tosin joudut rakentamaan auton useampaan kertaan ennen kuin tiedät mikä miellyttää.
    Jos ne aluvanteet maalaa mattamustiksi niin ulkonäkö saattaa muuttua dramaattisesti. Mutta mihin suuntaan, sitä on vaikea sanoa. :-?

    Rottarodeista mä en sano mitään kun en niistä mitään ymmärrä. :oops:

    - Jani -
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Bling , Bling ;) Miksipä et laittaisi modernimpaa etuakselia, jos sinulla ei kerta ole sitä alkuperäistäkään olemassa. Ajo-omituisuudet vois muuttua jopa ominaisuuksiksi. Geometriatkin vois sattua paremmin leveelle vanteelle.
    Mielelläni kokeilisin jäykkäakselista rodia leveellä ja matalalla kumilla. Vois sitte verrata.
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, kyllä mulla on visio autosta suunnilleen mielessä.

    Purkailin tuota peräkompleksia tuossa juuri ja saattaapi olla hiukka haastetta sovittaa niitä vanteita noihin alkuperäisiin napoihin :eek: , olipa sit vaikka -35:n joissa se pienempi jako. Esim. ongelma on kun navan keskusta tulee niin ulos.Tietystihän perän voi vaihtaa johonkin muuhun mut ne ainaiset prosentit....

    En saanut vielä -35 perästä vanteita irti mutta eiköhän ne siitä kun antaa muhia öljyssä ja jos ei auta niin antaa lämpöä pyörän pulteille. Perä on seissyt vuodesta -58 ja ompa jarrutkin ihan jumissa.

    Toisesta perästä on vanteet irti ollutkin ja jopa sain toisen jarrurummun irti. Pitää nyt miettiä mitä tekee ja suunnitella :) .

    Niitä orkkis peltivanteita ei ole vielä ideana hyllytetty, ihan hyvän näköiset saa niistäkin, kuva Kouvolan Swap & Meetistä, Jokisen silloinen -39 :

    http://users.kymp.net/dsl1207w/kuvia/sw ... /kuva3.jpg

    Muutenkin tuo on mielestäni ihan sikahieno 8) . Muutaman asian kyllä tekisin ehkä toisin, mutta tykkään.
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mustang II:n IFS ja Jaguarin IRS... Huh, tulipa sanottua, nyt menen pesemaan suuni saippualla...
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä en oo oikein koskaan tykännyt noista "ylikokoisista" billetvanteista mut tää oon jo sen verran härski idea että yllätin ittenikin kun hetken mietittyäni ja hahmoteltuani mieleen tollasta visiota se alkoikin vaikuttaa ihan hyvältä :eek: Mut ehdottomasti siinä vaiheessa kopan pitää olla mahdollisimman rottakuosissa, mielellään jopa vähän nätissä pintaruosteessa ja patinassa (mikä voi kylläkin olla vaikea toteuttaa tässä tapauksessa) mut vähintään just tollanen ei liian oijottu ja virheeton vaan vähän luhmunen ja mattavärinen (ja Lasi-Pekaltahan saa muuten noita rusehtavia värilaseja). Ja vielä jos siihen sais pirteähkön, vaikkapa pikkulohkotekniikan manuaalilootalla ja semmosta piilokivaa niin ei oikeastaan hassumpi idea :wink:
     
  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    Täytyy nostaa hattua kun kerrankin joku uskaltaa tehdä just niinkun haluaa, eikä välitä muiden mielipiteistä. Täällä kun mainitsee sanan billet, niin kaivaa jo verta nenästään.

    Asiaan... Mulla on tossa 36 PU:ssa 195/55R16 nakit edessä ja ne mahtuu just ja just kääntymään. Maavaraa on senverran ,että maskin keskiosan kohdalle jäi n. 10 cm... 4-linkit rajottaa tota kääntymistä ainakin mulla ensin ennenkun runko. Lokariahan voi aina pikkusen muokata.
    Vanne on 6,5" leveä,sais olla kapeenpikin, mutta menee se noinkin.
    Tuo 245 ja 8" vanteet eteen kuulostaa aika rajuilta. Varsinkin jos alusta on tiputettu tonttiin kiinni. Rajottajillahan saa tietty estettyä renkaiden kiinniottamisen ,mutta on se vähän noloa vekslailla joka kadunkulmassa...
     
  10. jorke

    jorke Gearhead

    Niin 245 renkaat tulis taakse ja eteen niin kapeat kun 8" vanteille saa. Tuo 8 tuumaa tulee siitä että kapeempia, noita halpis vanteita ei saa :odroll: ....

    Isolla rahalla saa mitä tahtoo, köyhän tyydyttävä kompromisseihin, kaivettava netistä edullisia vaihtoehtoja ja kaikki joutuu modifioimaan ja suunnittelemaan uudestaan. Mut sehän se on ehkä se rakentamisen suola :) .
     
  11. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    vanteet

    Hyvä Hyvä toteuta vain moderneilla vanteilla, peltivanteita on jo melko paljon ,että olis hyvää vaihtelua nähdä isot vanteet.... peltivanteita väheksymättä! Itellä rakenteilla -35/36 Ford erillisripustetuilla akseleilla ja ilmajousituksella...
     
  12. jorke

    jorke Gearhead

  13. Karva

    Karva Gearhead

    Niin, taitaa olla ihan Kouvolan oma juttu tuo, matalien, leveiden, ajettavien ja kulkevien matta-rodien rakentelu, tai pitäskö jo lanseerata oma tyylisuunta :

    Muskeli - Rodi, ja noita on kylillä tekeillä yksi jos toinen ...

    Yhä edelleen se on kyllä kumma kun tuosta mustangin eturipustuksesta tehdään pyhä, yhtä hyvä ja täälläpäin helpommin saatavilla oleva on volvon 140-160 sarjan etunen, multa 50 e / kpl.

    Sen sopivuudesta tohon -35 :seen voidaan olla sitten vaikka ja kuinka montaa mieltä, mutta saahan siitä tehtyä myös jäykän akselin, levyjarruilla, joka tapauksessa tulee ajettava, suht helppo ja on edullisesti tarjolla.

    Kun käyttää jonkin tehtaan valmista eturipustusta, oli sitten opel tai musse, GM-tuote tai volvoa, on ongelmat suurimmalta osata pureskeltu, ja aina voi parantaa tai hivenen muokata, allekirjoittaneen omiin läskilokareihin tulee jagge taka-akselit, ja toisessa on mopar, aspen -lebaron police spesial, eturipustus, säädettävä vääntäsauva jousitus ja toisessa levennetty 140 sarjan ripustus, ne on vastaavasti ja saman lailla kiinni kuin normaalissa paikassaan, eli runkoja on muokattu jotta kiinnityksen saa siten kuin se kunkin valmistaja on suunnitellut, sopii ja mahtuu hyvin tommoisen läskilokarin alle piiloon, ja takuulla pelaa. Tässä tapauksessa takapää on molemmissa noin 4-5 cm, vanteen kiinnitys pisteestä mitattuna, leviämpi, joten ei pitäisi olla huonot ajo - ominaisuudet. Lopun perin se seliviää sitten vain kokeilemalla ja säätämällä korkeutta, jäykkyyttä, ja ohjaus kulmia.

    Koko homman tärkein asia on jotta jos käyttää jonkin toisen tehtaan valmiita ripustuksia ja soveltaa niitä, täytyy ne asentaa lähes ja mielummin ikään kuin samanlailla kun tehdas ne jonnekkin on laittannu, kunhan ovat kelvollisesti ja runko suora yms, eli paljon mittausta ja lisää mittausta, jotta sitten voi loput säädöt jne, käyttää hyödyksi. Helpommallakin pääsee kun ostaa valmis sarjan, mutta tämä on se halvempi konsti eikä vaadi suuria investointeja mutta työtä senkin edestä.

    Aina löytyy joku jolta kysyä, suosittelen Mr Koskinen Elimäki, palveluja häneltä saa asiantuntia apua ja konsultointia vaikka itte tekisikin ...

    Sitten tuosta suuret vanteet ja rähjä-look, semmoinen ja erittäin kaunis, ehkä mailman kaunein läskilokari komialla matta-puolikiiltävällä ja mustalla pinnalla oli jossain vaiheessa ton Posien sivuilla ja mainoksissa, se on sitten vallan hiano !!!


    :soosoo: :wink: :lol: :p 8)
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    On ne hassuja autoja noi rodit kun niissä on nelilinkitkin ihan väärässä päässä. Vai onks ne etuvetosii :rotfl:
     
  15. UGH!

    UGH! 1st gear

    BILLET

    ... suunnattomana haavenani on seuraavaan 235/35-19 + 295/30-19 tosin hyllytä löytyy myös 16" pinnavanteet...
     
  16. SRV

    SRV 1st gear

    OSTA vaa ne 18" Ni mä saan Impaa 20"!! :lol: :lol:
     
  17. jorke

    jorke Gearhead

    Huomenna perjantaina tallille, kaljaa koneeseen ja kauppaa vääntämään :D .
    Veronpalautukset tulee... Ja menee. Onhan ne jo sovituksessa ja hyvältä näyttää. Mut Chevyn jako.... Suunnitellaan :)
     
  18. SRV

    SRV 1st gear

    AI NII Sori MR:Ford(FREAk?) Kahellaa! 8)
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

  20. UGH!

    UGH! 1st gear

    8) Ja heijari teipillä napaan kiinni 8)

    ......pinnavanteet taitaa olla kohta myytävänä :p
     

Kerro tästä muillekin!