35" :set otteeseen Blazeriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja EePee, 28.12.2004.

  1. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    mitä ihmettä??? eikö k-vitoseen muka saa enää 33"laittaa???? :eek: :eek:
     
  2. EePee

    EePee 1st gear

    Mulla on nyt 33":set alla ,aiemmin 35":set ja konttorille aion mennä ja muutoskatsastaa nää 33":set .On se nyt kumma jos ei niitä saa otteeseen kun tossa mun toisessa Blazerissa on 35:set otteessa.Juur sen takia ostin nää pienemmät et saisin ne otteeseen , eivät näytä vielä kottikärrynpyöriltä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus vuosia sitten kun kävin Raision yksityisellä ekan ja vimpan kerran, niin kaiken muun vittuilun ohessa ne rupes muutoskatsastusta vaatimaan 35" gummien takia! Käskin sen kuunon tsiikata otetta vähän tarkemmin kun siellä on 33" ja 38" merkattuna. No se ukko oli sitä mieltä että mitä sitten! olisit tullu sellaisilla renkailla mitkä on hyväksytty :cry: . Olin ihan pihalla, mutta niin sitä kai pitää tulkita kun oikein vittuilla haluaa! Koitti se sama ukko vaatia karjapuskurin "teräviin"?? reunoihin pehmusteitakin :mad: . Se oli lukenu ittensä tosi viisaaksi.
     
  4. Epätoivo

    Epätoivo 1st gear

    No johan aiheutin sekasortoa...

    Eli tilanne oli tämä:
    Itellä oli otteessa ainoastaan 235/75-15 renkaat ja yritin noita 33":sia leimalle, jolloin kokonaishalkaisijan ero on liian iso, eikä onnistu.

    Soitin tuosta Offivarusteeseen ja siellä ystävällisesti opastettiin, että jenkeissä on aikanaan saanut optiona k-5:seen paketin johon kuului 31" kumit. Näin ollen asiakkaan eli auton omistajan niskoille jää todistustaakka siitä, että ko. optio on tosiaan ollut tehdasasenteinen. Tämän kun saa katsastusasemalla todistettua, niin leima pitäisi 33":llekin irrota.

    Itse ratkaisin asian siten, että Offivaruste saa muutokset palveluna hoitaa. Heidän hintansa on mielestäni käypä siitä, ettei tarvitse itse ruveta -pahimmassa tapauksessa- ameriikanmaalta todistuslappusia kyselemään.

    http://www.offivaruste.com
     
  5. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Ja nyt sitten kiinnostaakin että mitä erikoislupien saanti vaatii: Olen osakkaana yrityksessä joka tekee metsänhoitotalouteen liittyviä erikoistuotteita, jos ostan ostan firmalle blazen niin saako siihen jotain erikoisehtoja?, koska pitäähän mun päästä tiettömille taipaleille metsäkoneen perässä ja blaa blaa..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aken virallinen kanta asiaan on sellainen että silloin kun tarvii mennä mehtään niin tällää siellä mettän reunassa ne isot gummit alle.
    Kysyin kannan syytä joskus ja ukko siellä langan päässä oli sitä mieltä että isot renkaat väärässä autossa on vaaralliset?!? nooh sitten kun kysyin että montako onnettomuutta täällä on tapahtunut isojen renkaiden takia niin ei se tiennyt että olisi koskaan sattunut yhtään??

    Eli taas on joku käyttäjää viisaampi vain ollut sitä mieltä että näin on!!

    Tää on hieno maa kun näin hyvin meistä pidetään huolta ja virkamiehet "välittää"[​IMG]
     
  7. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    Re: Maasturin renkaat!!

    Olen juuri etsimässä Trail Dusteriin isompia rengasoikeuksia. Tässä yhteydessä on jo selvää, että 33x12,50xR15 renkaat on hyväksyttävä sekä Trail Dusteriin ja Ramchargeriin.
    Tämä johtuu siitä, että Kaikkiin autoihin vuosimallista riippumatta käy kaikki mitkä toisiinkin. Dodge on tehnyt mallia 1990 Dodge Ramcharger AW 150 Snow Package, jossa rengaskoko on 31x10,50x15. Tästä koosta pitää katsastusmiehen antaa vaihtoehdoksi 33 korkeat pyörät. Omistajan manuaalissa määritellään minimi ja maksimi rengasleveys, joka on 9,5- 16,5 tuumaa. Vastaan voi tulla vain korotukset, jotka saa olla yhteensä 150 mm. Tämän laskeminen aloitetaan otteessa olevasta rengaskoosta.
    Jos otteessa on H78-15 niin lähtö on 28" rengaskorkeudesta, jonka halkaisija kasvaa 5" ja korkeutta tulee lisää 2,5 " eli 62,5 mm. Jos autoa on jo korotettu 100 mm ei kyseinen 33 rengas käy vaan on tyydyttävä 32 renkaisiin. Että sillai.

    Jyrki-boy
     
  8. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    L78-15

    Koko L78-15 on kooltaan 29,3 ", joten 31 " renkaat ovat tällä tavalla selviö.
    Jos paikallisessa konttorissa et saa autoasi 33" pyörille, niin soita ajoneuvohallintokeskukseen. Heillä on velvollisuus valvoa katsastusmiesten tulkintoja ja oikaista väärin tehdyt päätökset.

    Jyrki-boy


    Ps. samanlainen soppa oli Isokoppa Jeeppien renkaiden kanssa. Chief mallissa oli 31" renkaat, jonka jälkeen joka Jeeppiin sai otteeseen 33" pyörät. Asia oikaistiin Helsingistä käsin.
     
  9. A.N

    A.N Gearhead

    Minkä moiset kumit saa muutoskatsastaa kun minulla on RamChargerissa alkuperäisen rengas koon paikalle pistetty 32x11.5x15?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    korkeutta saa kasvattaa 51mm eli 2tuumaa ja leveyttä 102mm tai jotain sinne päin suurin koko tohon on varmaankin 34x14.5x15
     
  11. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    Suurin korkeus

    Jos pystyt todistamaan, että autoa on valmistettu jollakin suurella rengas-koolla, niin tästä korkeudesta lasketaan kyseinen 50 mm ylös.
    Eli etsi Blazer malli isoilla Gummeilla, niin siitä vielä ylös pari tuumaa.
    Itse olen lähettänyt kyselyn Tehtaalle Plymouth Trail Dusterin ja samalla tietenkin Dodge Ramchargerin suurimmista renkaista, jotka tehdas on hyväksynyt.
    Rekisteriotteeseen merkitystä rengaskoosta lasketaan auton kokonaiskorotukseen vaikuttava renkaiden suureneminen.
    Korostan vielä, että kyseiset rengaskoot vaikuttavat koko mallisarjaan. esim minulla vuosien 1973 - 1993 mallit.

    Jyrki-boy
     
  12. f150

    f150 1st gear

    Eli riittääkö todisteeksi sitten vaikka tehtaan esite vai mikä? Itsellä toi sama tilanne että pitäis saada 33":set otteeseen. Tiedän että mun autoa on saanu 31":sen renkaalla tehtaalta, mutta minkäs paperin/todisteen siitä esittäis? :eek:
     
  13. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    Renkulat

    Mikäs siun auton merkki ja malli on F150, niin yrittäsin neuvoa.

    Tässä halvatun rengastohinassa meinaa unohtua yksinkertaiset jutut mettässä ajelemisesta. Yksi hyvin paljon asiaan vaikuttava tekijä isokoppasella autolla on kääntyvyys. Nyt mulla on alla edessä 33X12,5X15 renkaat. Ei hyvät. Edellisessä Jeepissä oli 12,5 tuumat takana ja 9,5 tuumat edessä. Auto totteli ohjausta maastossa hyvin ja usein se oli parempi etu kuin renkaan leveys.
    Toinen mikä pitää huomioida on renkaan todellinen korkeus, BFG 33" on korkeudeltaan 32,8 ja Super Swampper TSL on 33,7 tuumaa. Jatkuva neliveto ei välttämättä tykkää renkaiden korkeuksien erilaisuudesta.
    Tutkikaa korkeuksia myös milli kokoisista ja 16 tuumista. Samalla halkaisialla rengasraamatun siunauksella voi todellisessa korkeudessa saavuttaa huiman eron. Näin saa alle lailliset 33" jotka ovat saman korkuiset kuin 35" korkeat todellisuudessa.
    Jos muutatte rengaskokoa niin vähintään 33" on siitä tärkeä, että se oikeuttaa mukaanpääsyn safarille, myös hiukka vaikeampiin olosuhteisiin.
    Palaan vielä asiaan tossa todistelussa. Automalli Dodge Ramcharger AW150 Snow Packagessa on 31" kumit. Voi käydä vilkaisemassa vaikka sivuilta 1010tires.com.
    Yksi tärkeä todistus on tällä palstalla esiin tullut 32" korkeat renkaat rekisteriotteessa. Jos ne ovat varsinaisena rengaskokona, niin tuon auton rekisterinumerolla ja Haynesin kirjalla, josta käy ilmi, että akselit ja jarrut ovat saman tehoisia ja kestäviä kaikissa vuosimalleissa, niin sen perusteella ainakin minun käyttämässä konttoorissa olisi saatavissa vaihtoehtoinen rengaskoko, eli 34" korkeat. Omistajan käsikirja kertoo sallitun rengasleveyden, joka on 9,5-16,5 tuumaa. Ei muuta kun ensin kysymään paperien kanssa katsastuskonttorin esimieheltä, tai asiaan muuten sopivalta katsastajalta riittääkö näyttö ja jos ei riitä, niin mitä tarvitaan lisää. Älkää missään nimessä polttako pinnaa. Jos vaikuttaa siltä, että konttorissä kettuillaan teille, niin soittakaa Helsinkiin ja jutelkaa AKE:n inssien kanssa samasta asiasta. Muistakaa aina, että katsastusmiehenkin päätöksen on perustuttava sellaiseen tosiseikkaan, ettei onnettomuuden sattuessa tutkijalautakunnan lausunto polta hänen persiitään väärän rengaskoon sallimisesta.

    Jyrki-boy
     
  14. f150

    f150 1st gear

    Sehän ompi 87-91 Ford F-150 4x4. Tossa kyselin veden toiselta puolelta ja sieltä ainaskin löytyipi alkuperäis asennettuna 31" näistä peleistä. Ilmeisesti siis ongelma onkin lähinnä sen dokumentin löytymisen kanssa. :D
     
  15. jyrki-boy

    jyrki-boy 1st gear

    Ensimmäinen palaute renkaista

    Eivät pystyneet vastaamaan siinä osoitteessa Ramcharger / Trail Duster maximi rengaskorkeuteen, jonne kyselyni lähetin. Ovat toimittaneet sen eteenpäin DaimlerChrysler Customer Assistance Centeriin, josta heidän on vastattava asiakkaan kysymykseen kolmen työpäivän kuluessa.

    Samalla kiittivät kiinnostuksesta, että näinkin kaukaisesta maasta ollaan kiinnostuneita heidän yhtiönsä autoista. Toivoivat vierailuja heidän sivuillaan.

    www.chrysler.com , www.dodge.com tai www.jeep.com

    Jyrki-boy
     
  16. EePee

    EePee 1st gear

    Nyt on sitten leimattu isoimmat renkaat jotka nykysäädösten mukaan ovat mahdolliset,eli 33"x12,5-15.Autohan on Blazer -80. Offivarusteen kautta asia hoitui helpoiten.Kulut 100euroo+55litraa bensaa.
     
  17. juupeli

    juupeli 1st gear

    joo mulla on 35 mut paperit pitää hommata mukava rennassavotta 220 kpl :lol: :lol: :lol:
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eikos military blazerit ole ollu isommilla pyorilla, muistaakseni 33x10,5/16,5
    Ainakin ne on kaikki 8 pultti akseleilla ja niista on olemassa oma varaosakirja eli ei loydy GM normaali ohjelmista mutta metrolla vois olla kirja naista
    Onko kukaan kysyny aisaa?

    Terveisin 39x18,5 MT alla ja otteessa :D
     
  19. jusssi

    jusssi Gearhead

    Löytyyköhän jostain taulukkoo josta sais muuttaa noita millikokoja tuumakorkeuksiks esim. 225/ 75 /16?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös se luvan saanti riipu siitä kyseisen auton vertailurenkaan suuruudesta? miun mielestä. :)
     

Kerro tästä muillekin!