350 TBI (`88 VANin tekniikka) starttausvaikeudet!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 12345678910, 24.4.2016.

  1. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mikähän tuli tuohon luottopeliin, eli `88 Vanista nappastuun tekniikkaan joka on kiikuttanut siipi-Moparia 5 v. ilman ongelmia?

    Eli teki eilen illalla sitä ettei kaupasta lähdettäessä lähtenyt käyntiin. Bensapumppu surahtaa kun virrat laittaa päälle.
    Bensaa ei kuitenkaan näyttänyt tulevan, joten kaadoin suoraan läppärunkoon. EI LÄHTENYT, ei edes yrittänyt.

    Siinä sitten uudestaan kävin kaupassa, niin lähti kuin palmun alta ja ajossa pelasi hyvin.

    Tänään kun kokeilin, ei taaskaan meinannut startata kuin pitkän vinguttamisen jälkeen. Tosin, oonko sitten nyt vainoharhainen, mutta mielestäni pumppu kuulosti vähän oudon kovalle ja sammuttaessa napsui vähän oudosti???

    MISSÄ VIKA?
    Bensapumppu? TBI fuel pressure regulator?
    Imusarjan lämpötila-anturi?

    Tulipas mieleen tässä kirjoittaessa että kerran mulla oli sämpylä-Capricessa tuo lämpötila-anturi rikki eikä sitä saanu kirveelläkään käyntiin...
    Mutta onko Vanin koneessa edes tota anturia (lainaus OD:lta):
    Joo, TBI truck-koneissa ei ole MAT tai IAT-anturia, mutta henkilöautojen TBI-ruutissa on ilmanputsarissa mittaamassa imuilman lämpötilaa...joskus pähkäilty miksi se puuttuu truck-koneista, kukaan ei oikein osaa sanoa syytä...kai se on vaan katsottu turhaksi työkaluissa, kun ne toimii ilmankin.

    Ilmanputsarissa tai imuputkessa se näyttää vähän paremmin totta kun kuumaan imusarjaan upotettu anturi, joka seuraillee enempi koneen lämpöjä kuten tuossa joku jo mainitsikin...käytännössä siis ihan sama anturi, mutta eri sijainti koneessa.

    MAT = Manifold Air Temperature ( "Manifold Absolut Temperature", noin se on käytänössä, jos anturi imusarjassa, aika turha)

    IAT = Intake Air Temperature
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Johtuisko toi imuttimen lämpöanturin puute siitä että "työ"kaluissa ei ole noi saastepäästöt niin tiukat?
    Jos siittimet ei ruiki niin kierroslukutieto puuttuu kertoo hatun pohjalta vedetty muistikuva eli sytkäpuolen vika.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se varsinainen lämpötila-anturi joka mittaa koneen (jäähdytysnesteen) lämpötilaa löytyy kaikista TBI-koneista siitä termarin läheisyydestä.

    Nuo lainauksessa mainitut anturit mittaavat imuilman lämpötilaa, eikä niitä ole kaikissa koneissa ja ovat muutenkin vähemmän merkityksellisiä.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä kaikissa henkilövehkeisä taitaa olla toi imuilman lämpöanturi jostain syystä? Kaikissa omissa ömeriikanorkkisruuttavehkeissä on.
     
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Luulin jo ratkaisseeni ongelman. Eli kun ei bensaa ja syttyä tullut, kopautin TBI-boksia ja lähti skulaamaan. Mutta vika tuli taas aamulla päälle eikä kopsu auttanut. Mutta boksissako sitten vikaa, hapettumaa tms? Muilla vastaavia kokemuksia? Kai noi auki saa, mutta mitä sille kannattas tehdä?
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jakajan moduli tai pickup coil-vika tekee juuri tuota. Myös systytyspuola voi olla ehtoopuolella eli nämä kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi ja vasta sitten etsiä muuta vikaa.
    :cool:
    - Jani -
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Viimein eilen pääsin tän kimppuun.

    Aiemmin olin jo tarkastanut ettei kipinää tule tulpille eikä puolalle.

    Tilasin puolan, pick up coilin ja sytytysmodulin.
    Homma meni ihan hyvin, tosin virranjakajan kannen toinen kiinnityspultti katkesi sisään, ei varmaan ole paljon tuota auottu. o_O Ittellekin eka kerta, 140 tkm ajettu tekniikka.
    No sitten pyörijää irrottamaan. Ei lähtenyt nostamalla, ei voimallakaan. Ei kai siellä mitn lukitusta ole? Antaapa siis olla, ei tullut pyörijää tilattua.

    Modulin otin irti, oli todella hapettunut metallipinta. Puhdistin pinnan, laitoin modulin mukana tulleet "rasvat" pinnalle ja ruuvasin uuden paikoilleen. Porasin vanhan 3 mm pultinjämän pois ja uusi 4 mm tilalle, koppa kiinni ja kokeilemaan.

    Ja auto toimii! Jäi vielä noi muut osat jemmaan. :)
     

Kerro tästä muillekin!