350 tbi tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja plymouth 71, 18.10.2011.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    eli käynnistettäessä kierrokset nousee korkealle josta ne pikkuhiljaa laskee alemmas. en ole ennen omistanut ruiskuautoa,eli ei mitään hajua mistä vikaa etsiä. imuvuodot jo tarkistin,eikä niitä ollut. joku mainitsi jonku map-anturin,missäköhän tällainen sijaitsee ja miten sen kuuluu toimia/miten sen tarkastaa,vaiko uusi vaan kehiin? miten yleensäkin tuossa tyhjäkäyntiä saa säädettyä,kun ei mitään säätöruuvia näy kuten kaasareissa?
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mikäs tossa nyt muka on vikana ?

    Kertomasi perusteella auto toimii juuri kuten pitääkin, ECM hoitaa "säädöt".
     
  4. NymiS

    NymiS Gearhead

    Säätöön ei tarvitse koskea ECM ohjaa IAC Venttiilillä tyhjäkäynnin kokonaan.

    Säätöruuvin ainoa tarkoitus on että läpät eivät makaa kurkun seinämää vasten vaan vivusto stoppaa siihen ruuviin kun jalka on pois kaasulta.

    Kuullostaisi kuitenkin toimivan ihan oikein tuo.
    Kylmänä käy noin 1500rpm
    Lämmetessään laskee 700rpm paikkeille
    Ilmastointia kun käyttää niin pitäis nostaa 800rpm paikkeille.
     
  5. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    no kierrosluku mittaria ei ole,mut kuulostaa et kävis silti aika kovaa ja kun vauhti hiljenee niin kun laatikko vaihtaa pienempää,niin se kolahtaa ja vika ei voi olla laatikkossa,perässä,kardaanissa koska kaikki nämä juuri korjattu niin ajatteli tuon johtuvan tästä korkeasta tyhjäkäynnistä. käynti myös hiukan ontuu välillä. mutta täytyy tutkia toi kierroslukema niin oon taas vähän viisaampi :)
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    IAC:n eli tyhjäkäynti solenoidin perussäätö voi parantaa käyntiä jos tuntuu että huono.

    -Käytä kone normaalilämpöiseksi, sammuta.

    -Yhdistä A ja B pinni ALDL-testipistokkeelta koelaudan alareunassa hyppylanka, rautalanka tms. (Gooleta ALDL), sama kun katsoisit vikakoodit.

    - Virrat päälle väh. 30 sek. EI SAA käynnistää, IAC ajaa itsensä kokonaan kiinni.

    - Irrota IAC pistoke virrat edelleen päällä

    - Irrota A ja B hyppylanka ALDL-pistokkeelta.

    -Käynnistä kone, pitäisi käydä nyt perustyhjäkäyntiä n 500 - 550 i / min, anna käydä hetki.

    - Sammuta auto

    - Kiinnitä IAC pistoke, käynnistä auto, pitäisi käydä nyt tasaisesti ja noin 600 - 700 i /min

    Perustyhjäkäynnin säätöruuvi on tarkoituksella sinetöity, eikä siihen saa koskea, koska se sotkee heti TPS:n säädön ja läppien perusasetuksen.
    Ruuvista säädetään vain ja ainoastaan perustyhjäkäyntiä, mutta EI TYHJÄKÄYNTIÄ !

    ECM-boxi säätää tyhjäkäynnin ja sytkäennakot yms.

    Korkea tyhjäkäynti voi johtua vuotavasta TBI:n ja imusarjan välisestä tiivisteestä, kulutus kamaa, suurin osa käyntivioista johtuu siitä.

    MAP ja TPS anturit rikkoutuvat tosi harvoin.

    Tuolla "härmäksi" asiaa TBI:stä ->> http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  7. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Itellä -94 g30. Koitin IAC:in säätöä tuolla ohjeella mutta kun piuha irti käynnisti nin tyhjäkäynti oli n. 3000rpm. Tyhjäkäynti vikaa oon pari päivää ettiskelly... Läppärungontiiviste vaihdettu, samoin tulpat, johdot, pyörijä, lämpötila-anturi ja lambda... Kannattaakos tuo IAC vaihtaa vai voiko sen toimintaa jotenkin muuten testata?
     
  8. NymiS

    NymiS Gearhead

    Jotain olet tehnyt väärin tai sitten iac on rikki
     
  9. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Otin ton IACin auki ja puhdistin. Virrat päälle/pois (A ja B yhdistettynä) kara liikku ihan hyvin joten vaikuttaa ehjältä?? Edelleen noilla yläpuolella olevilla ohjeilla tekee sen että kierrokset ei suinkaan tipu vaan nousee n. 3000rpm hujakoille.

    Ei kellään pirkanmaalla sattusi oleen sitä winaldl piuhaa jotta vois sillä kattoo että mikä autoo riivaa?
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re:



    ei se ole välttämättä rikki, ohje vain ei toimi noin. koitin itse samalla ohjeella kutospikkarissa, ei toimi, kirrokset tosiaan vaan nousee.

    säätö onnistuu siten, että: akunkenkä irti, kenkä oli irti sen aikaa kun ruuvasin iac-pulikan irti, pulikasta mitataan tönärillä mitta karan päästä laippaan(tiivistepintaan) se tulee olla max.28mm. jos enempi,niin tasasesti painaa peukulla karaa sisään ja mittaan.
    tämän jälkeen pulikka takaisin paikoilleen ja sitten kävin laittamassa hyppilangan obd-pistokkeen A j B - pinnit yhteen. (oikealla ylhäällä 2 viimeistä) sitten kenkä paikoilleen ja virrat päälle,SES vilkkuu , odotellaan yli 30 sec. ja virrat pois. hyppylanka pois. toimii.

    tämä pitää ymmärtääkseni tehä aina kun akun kenkä on ollut irti, poksi vaikuttaa olevan silleen hölmö,että se hukkaa iac:n säädön.

    nyt ajellaan ja testaillaan, nykimiset hävisi, tyhmäkäynti on hyvä ja ei jää huutamaan.
     
  11. riipe

    riipe 1st gear

    jos päästää esim risteykseen kaasusta niin jää pikkasen isommaksi tyhjäkäynti, kaasua näpäyttämällä laskee normaaliksi. tarvisko
    pistää palautusjousi vai mitä tehdä?
     
  12. riipe

    riipe 1st gear

    vastaampa itselleni eli, kaasuläppien akselissa väljyyttä joka johtaa
    siihen ettei läpät toimi kunnolla.

    onko tähän muuta korjausta kuin vaihtaa koko läppärunko?
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    holkittamalla akselin reijät, jos rungossa vaan on materiaalia tokihan tarvitaan myös kiinnostusta tehdä muutos.
    senhän voisi hipostellakin silleen, että laittaisi stefativisteen tms. lisäksi.
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Pikakorjauksena voi laittaa kuparitahnaa akselin päihin.
     
  15. riipe

    riipe 1st gear

  16. audiq

    audiq Gearhead

    Onko joutokäynnin säätöruuvissa sinettitulppa vielä paikoillaan?
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead



    melko kallis setti, käytännössähän tuossa on vaan kalvain joka maksaa. holkithan voi sorvata tangosta/messinkiputkesta/vesijohtonipasta ym.ym. tai vaikka venttiiliohjurin holkista.
     
  18. riipe

    riipe 1st gear

    no mitenkä tuon sitten ottaa. toki oisin jo sorvaamassa holkkeja jos ois sorvi tai jos tuntisin jokun jolla ois.
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    Ai, no sitten se on hankalampaa. tulipa mieleen, että eikös K-line ohjurinkorjausholkeissa ole juurikin tuota 3/8 kokoa, eli yhdestä holkista tekee muutamaan kaasariin holkit. yksi holkki tuskin paljoa maksaa. kalvaimen toki silti tarviaa, mutta niitä on melko huokealla ebayssä tai englannista tilaamalla.
     
  20. riipe

    riipe 1st gear

    ei jaksa uutta aihetta avata, joten mistä suomesta sais tilattua
    tiivistesarjan tuohon tbi:hin?
     

Kerro tästä muillekin!