351M saastelaitteet!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Joukojs, 9.9.2013.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Elikkä mitäs saastevehkeitä kannattais poistaa että lähtis turhia rasitteita pois ilmapumppu?egr? Ilmastointi on jo vipattu mäkeen! Kyseessä siis 77 mercury cougar XR7 351M/400. Viellä ei ole aikomuksena alkaa konetta laittamaan mutta jos noit ns" turhia vimpaimia ottais pois ?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei mitään. Laita ilmastointi takas jos haluat jotain tehdä, niin on ainakin viileetä kun putkuttelee ympäriinsä.
    Noin siis tylysti sanottuna. Tuon koneen performanssihaasteet on niin perustavaa laatua että se sopii parhaiten juurikin ilmastoinnin pyörittämiseen. Jos olis edes 400M, sit ehkä...

    Itse käytän sitä lumen auraukseen ja polttopuiden ajoon. Myönnän että en ole itse tehnyt mitään isompia kokeiluja, kunhan perehtynyt asiaan kirjallisuudesta. Tai no, kokeilin ottaa ilmapumpun hihnan pois, vaikutus on tasan nolla. Veikkaan että egr vaikutus on samaa luokkaa.
    385 sarjan pulttijako on sama, vihjeenä. Eli 429/460, painokin on samaa luokkaa.

    Ps. Sitte kun joku pellepeloton rakentelee tollaseen ahtimen parin sadan kustannuksilla ihan vaan pervormanssi mielessä niin olen kuulolla. Koneen puristukset on 8.0:1 eli just sopivat ja pikupissa on pomminkestävä sm435 manuaali ja 9" perä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Saako topikin aloittajalta kysellä miksi oletettavasti ehjästä autosta pitää poistaa nuo asiat?
    Ilmastointi varmaan oli rikki, eikö sitä olisi voinut korjata?
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kysyjälle tullut varmaan asia mieleen tuolta leppäjeeppi-keskusteluista; niissähän rakentelu aina aloitetaan heittämällä mäkeen kaikki "saasteheebelit" konehuoneesta tehon kasvun toivossa :)..ja sitten ihmetellään kun ei toimi... :(
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niinhän se taitaa olla. Noissa kun on raakamoottorissa tilavuutta ja tehoa vaikka pienelle pitäjälle.
    Mutta tiukkojen teho ja päästö säädöksien vuoksi se moottori peitellään kaiken maailman himmeleillä ja suodattimilla, jotta hyvä jos käynnissä pysyy.
    Ne kun poistaa saa Anitakin olla varuillaan valoista lähdön aikana.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Elä elä ilmapumppua pois riivi! sen 1/2 hv tehonsyönnin saa kompensoitua tekemällä siitä kampikammion alipainepumpun. Männät oikein itsekseen imeytyy pumpun tuottamaan alipaineeseen. Auto lopettaa myös mahdolliset reviirin merkkailut. Ja öjynkulutus pienenee. Tee siihen imupuolelle kuitenkin öljynerotustankki, muuten pumppu piakkoin ryytyy kampikammion kaasujen sisältämään öljysumuun.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Saastelaitteiden poistoa koskevia asioita ei kannata kysyä ollenkaan, vaan pitää ne suosiolla paikoillaan ja kunnossa niin maailma pelastuu :D
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ no jos nyt vaikka unohdetaan hetkeksi planeetan pelastaminen, ja herra on hyvä ja kertoo meille kuinka heebeleitä poistamalla tosta saadaan ärjyvä kumensulatin :lol:

    Toki kaikkea voi poistaa ja sitten päristellä suullaan kahta kovemmin. Vauhtia ja voimaa on sitten ainakin omien korvien välissä taatusti enemmän...
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    En mä oo herra ja ei mitenkään saa kumensulatinta enhän mä oo sellasta väittänytkään, tai no katti ja äänenvaimennin pois niin ainakin kuulostaa tehokkaammalta :D

    Onhan noi saastelaitteet tärkeitä EGR:kin vähentää typenoksidi päästöjä.
     
  10. M.K.

    M.K. Gearhead

    Oletteko ottaneet semmosta seikkaa huomioon, että esim. 60-luvun alun moottorit toimivat aika hyvin ilman mitään himmeleitä. Tästä syystä mäki otin kaikki todellakin ylimääräset tavarat pois 80-luvun piilofarkun konehuoneesta ja yllätys: se toimii jopa paremmin ku kuluneilla saastevehkeillä.
    Kaikkea ei tarvii muuttaa aina sen tehon takia, joitakin voi ärsyttää ylimääräisten ilmapumppujen ja alipainekellojen jatkuva kuljetuskin.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hienoa. Keskikulutus maksimissaan 14 sadalle ja matkassa sait sen menemään alle kymppiin?
    Siis ilman niitä alipainekelloja ja muita turhuuksia?


    Muuten sitten taas yleisenä lätinänä:
    Se maamoottori tuskin rupeaa ärjymään vaikka siitä ottaa kaiken pois.
    Jos vanhaa jättää lohkon ja kannet, sitten se voikin jo alkaa pitämään jonkinasteista plätinää tyhjäkäynnillä.


    Meinaan vaan tälläkin jotta miksi tuhoamaan vanhaa ehjää, sen takia että saa sen oletettavasti paremmaksi kuin tehtaalla suunnitellun.
     
  12. terence hill

    terence hill Gearhead

    Kyllä tuo moottori on suunniteltu käytettäväksi saastelaitteiden kanssa.Jos lähdet muuttelee niin kyllä bensankulutus kasvaa.
    Insinöörit on sen kokonaisuuden jo suunnitellut valmiiksi;puristussuhteet,kannet,nokka-akseli,männät,virranjakaja,kaasutin vartavasten saastehimmeleihin.Muutenkin tuo 351M oli ongelmallinen koko elinkaarensa aikana detonointiominaisuuksiansa kanssa.
    Jos haluat kulkua lisää niin suosittelen 460:stä keulalle tai jos cruisailu miellyttää niin säilytät alkuperäisenä ja hieman hienosäädät sytkän ajoituksen sekä kaasariin pari numeroo pienempi suutin niin pelaa hienosti!!
     
  13. Razorass

    Razorass 1st gear

    ..60-luvulla ketään ei kiinnostanut päästöt tai polttoaineen kulutus. 70 luvulla alkoi kiinnostamaan, eikä se tehdas ylimääräisiä tai turhia osia ole sinne konehuoneeseen asentanut.

    Mikä niistä "saastelaitteista" muka vie tehoa?

    Jos sitä haluaa "parannella" niin parempi putkisto ja katti pois(tai parempi tilalle). Tää vaan jää suurimmalta osalta tekemättä kun ei selviä pelkällä kaaottisella osien purkamisella tietämättä mitä varten se kädessä oleva himmeli edes siellä konehuoneessa on ollut.

    Ja toki ihan ensimmäisenä katsoo että sytkä ja kaasuttimen säädöt on kohdallaan ja että ne kaikki himmelit mitä sieltä löytyy myös toimii. Ikävä kyllä tämäkin tuntuu usein olevan ylivoimaista vaikka hyödyt olisikin kukkarossa helposti tuntuvia.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kannattaa kyllä purkaa kaikki ylimääräinen pois jos ne näin kovassa huudossa on täällä, myyt vaikka ne näille jotka niistä enemmän ymmärtää.
    Tiedä vaikka Mikkis ostaa ne ja näppäränä miehenä asentaa Bemariinsa! :lol:

    Asiallisesti toteutettuna saat itsellesi siistin ja helppohuoltoisen konetilan jossa on vähemmän vika-alttiita kohteita.

    Monessa autossa on tehtaan jäljiltä sen näköiset viritelmät että ihmetyttää millasessa paniikissa insinööri on niitä oikein suunnitellut.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Prkl :D
    Sä oot vaa kade ku sul ei oo näin söpöö pörisijää ;)

    Mut joo, jos auto toimii, ei muutaku himmelit helvettiin.
    Mutta kovempaa se tuskin kulkee, saati vähemmän kuluttaa kuin orkkis.

    Jos vermeet hajalla jo vslmiiksi, uus kaasari paikalle ja himmelit pois.
     
  16. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Ei ole kyllä vissiin Suomen kesä kuuma, kun aina lähtee noi ilmastoinnit maatakiertävälle......
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jossain vuoden 1972 tai 1971 Tekniikan Maailmassa sanottiin et EGR vähentää päästöjä, mutta lisää kulutusta ja täytyyhän Tekniikan Maailman asiantuntevien toimittajien olla oikeassa, et kyllä se himmelin poisto vähentää kulutusta jos on Tekniikan Maailman asiantuntijoihin uskominen :D
     
  18. M.K.

    M.K. Gearhead

    Mä sain ihan sellasen käsityksen, että tämän keskustelun aloittaja oli aikeissa myöhemmin myös ehkä piristellä konettaan, eikä pyrkiä mahdollisimman alkuperäseen kokonaisuuteen tai pieneen polttoaineen kulutukseen.

    Just sama juttu oli mullakin aikoinaan oman piilofarkun 351w moottorin kanssa. Nyt kun vuosia on kulunut, ei alkuperästä koneessa taida olla ku jakopäänkoppa ja öljypohja. Jotenkin luonnollisinta oli alottaa siitä, että poistaa kaikki saastekamat.

    Tietenkin jos jollakin on aivan ehjä ja toimiva millanen vaan moottori, ei sitä vain huvin vuoksi välttämättä kannata alkaa karsimaan kaikesta roinasta. Mut ei kai se kiellettyäkään ole.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oikeastaan se oleelinen kysymys on, että millaiseen käyttöön se moottori tulee? Ajetaanko vaan kesäkelissä harrasteajeluita vai myös kylmillä säillä käyttöajeluja? Aamuliikkeellelähdöt?

    Noissa "saastelaitteissa" usein sekoitetaan tehoa vähentämättömät ja käyttömukavuutta lisäävät jutut ja sitten ne varsinaiset päästöjä pienentävät jutut.
     
  20. Razorass

    Razorass 1st gear

    Niin.

    Ilmapumppu vähentää päästöjä, se pumpun pyörittäminen ei juuri voimaa tarvitse. hihnan kitka varmaan suurin tehohukka.

    egr vähentää päästöjä, lämmittää myös koneen nopeammin jos vaan pelaa.

    aktiivihiilisäiliö.. joo tää viekin tosi paljon tehua kun on vaan muovipurkki.

    Oliko siellä vielä muuta?

    toki se konehuone näyttää äkkinäisen silmään monimutkaiselta ja pelottavalta vaikkei sitä ole.

    Tokihan voi sen orkkis kaasarin korvata jollain ja jakajankin vaihtaa. Lopputulos on yleensä se että konehuone näyttää revityltä, teho ei kasva mutta kulutus varmasti. Jos sellaista on kuitenkin pakko virittää niin joko vaihtaa koko tekniikan tai tekee orkkikseen rempan, puristusta hiukan lisää ja kansityöt. Jälkimmäisen kanssa konehuoneen saa näyttämään helpommin alkuperäiseltä ja voi helposti pitää ne hyvät käyttöominaisuudet tallessa. Ja jos kuitenkin on pääasiassa cruising peli niin eikö ne käyttöominaisuudet ole ratkaisevassa asemassa.

    Mulla on just työn alla kaverin "saaste sevy" josta revittiin yläkerran ohella myös kaikki saastehilut pahvilaatikkoon. Kaikki nikaleet vaan tulee myös takaisin autoon ja konehuone 90% alkuperäisen näköiseksi. voimaa tulee kyllä lisää ja kulutus pienenee. Orkkis ilmansuodattimen alle on tosin jatkossa ruiskun läppärunko.
     

Kerro tästä muillekin!