351w hyvä nokka miedolle koneelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 70' coupe, 12.11.2024.

  1. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    Mikä olisi sopiva nokka vuoden 87 windsoriin, hyd. laahuri kone avarretuilla kansilla, imusarjaa, kaasaria ja peltisarjaa lukuunottamatta vakio. Compin XE-sarjasta olen lukenut, mutta niistäkään ei oikein selvyyttä että mikä sopisi tohon parhaiten. Kokemukset näkökulmat ja mielipiteet tervetulleita.
     
  2. Mikä nokka siellä nyt on?
     
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    351w rautakannet kevyellä taskuporttauksella ja puristus 10 pinnassa.
    Edelin RPM imusarjalla,perus peltisarjat ja 600vac kaasari ja XE262 hyd laahuri nenä.

    +320hp@4400-4600rpm miedolla säädöllä ja tiukemmalla setupilla sai hiukan alkumatkaan detonaatiota mutta teki 337hv ennakon ollessa 34ast@4000rpm.
    Tiukempi setuppi tappoikin alavääntöä yllättävän paljon niin säätö jätettiin 328hp lukemaan.

    Ruttua oli tälle setupille ihan rajamailla mutta ajettavissa.
    Vääntöä teki 562nm@3700rpm
    2500-4700rpm oli yli 490nm keskiarvo.
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Voitko vähän tarkentaa, mitä tarkoittaa mieto tai tiukempi säätö.
     
  5. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Mites on muut speksit autossa? Hyvä ottaa huomioon nokkaa valitessa. Tarkoitan, onko millainen manuaali vaiko tomaatti, turbaanin tallspeed, auton paino ja peräruuvi?

    Windsoreista kyllä kokemusta, mutta nokat olleet rullavastaavia. E303-nokallinen 5.0/302 samansuuntaisilla moottorispekseillä mukavasti työntää keskialueella, mutta vakioturbaani ei ollut siihen paras mahdollinen yhdistelmä kolmosen perällä...
     
    Muokattu: 12.11.2024
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ennakon määrä ja ennakkokäyrän nousu ramppi,ja erillainen kaasarin aluspala.

    Tässä koneessa oli 210psi sylinteripainetta joten sen kanssa piti olla tarkkana vaikka dynossa moottorin kuormitus on suurempi kuin ajossa saadaan aikaan(Suurempi kuormitus lisää detonaation riskiä).

    Moottori meni 90% käyttöön missä sillä ajetaan enemmän kuin leijutaan MAX tehon kohdalla kierroksissa.Siksi laitoin siihen säädöt millä vääntökäyrä oli 2500rpm alkaen huomattavasti parempi kuin siinä mikä teki enemmän Heppoja.Puhutaan 2500rpm kohdalla jo 25nm erosta.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onks toi huipputeho vähän kierrosten puolesta nokkaan nähden? onko venttiilien jouset ajan tasalla? Onko lisänostosta hyötyä ko. kansilla?

    Yhtä kokoa isompi hydyrulla tiukemmalla LSA:lla? vähän sulkeutuis imu myöhemmin niin ei kilistele niin helposti, vaikutus alavääntöön olis pienempi kun LSA olis tiukempi, nostoa olis enemmän ja isompi asteluku antais yläpäähän enemmän?

    tämä siis teoriaa ilman muita muuttujia.
     
  8. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    Ei tietoa, vakio luultavasti
     
  9. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    Vaatiiko tuo 262 tiukemmat venttiilijouset kuin vakio?
     
  10. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    70' mustang, 4 lovinen automaatti, turbiini jotain 2000 luokkaa, perä on 3,54, auton paino on jotain 1500-1700kg luokkaa
     
  11. Olisko tämä:

    I think the E7JE-6250-AA = M-6250-M50
    208/224 @.050" .453"/.453" lift 115.5 LSA


    Mitäs nokan vaihtamisella haetaan? Lisää tehoa vai?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Laitoin vahvemmat,samalla koneistin ohjarin pienemmäksi niin sai paremmat venavarsikumit paikoilleen.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    XE-sarjan nokat on kaikki sen verran nopeeramppisia, että ihan vakiojousilla ei pärjää.
    Fordiin taitais compin 942-16 olla sopiva jousi.

    Kun kyseessä on 351W, niin siinä on eri sytytysjärjestys kuin 289/302, mutta voit laittaa myös noihin pienempiin tarkoitetun nokan, kun muutat vaan sytkäjärjestyksen jakajasta.

    Sinänsä tuo jo suositeltu xe262 on sulle hyvä ja laajavääntöinen nokka, varsinkin kun sulla on ylivaihdelaatikko, niin kierrokset on maantiellä aika pienet. Jopa xe256 olis myös hyvä.
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mielenkiintoista teoriaa,vastaan itse opitulla käytännöllä.

    -Kansissa Fordilla aika pienet runnerit,luokkaa 140cc joka pituuteen yhdistettynä tekee sen että CSA pysyttelee pienenä.Tekee siis voiman alempana.Kyseessä oli kuitenkin tehdaskansi eikä mikään Edelin RPM esimerkiksi,vaikka annankin itselleni kyseenalaista taitoa kansien porttaamisessa.

    -Leveä LSA hyötyy ehkä hiukan enemmän kun kansissa on pelivaraa mennä ylemmäs,leveämpi LSA vie piikkejä erilailla joten mahdollista että esim 112-114lsa lukemalla olisi jääty vielä alemmas,mutta kyllä,keskiarvossa saattais olla enempi.
    Siltikään en usko että se tämän tason moottorissa saavuttaa NIIN paljon että olisi saavutettu muutakuin parempi Plasebo-mieli.

    -XE262 nokassa on .050" asteet kuitenkin vain 218/224 joten hirveen ylös se ei pääse muutenkaan,nostolla en usko olevan suurta hyötyä koska kannesta vaan helposti loppuu kehitys.Mutta esim .510-.520" nostolla mahdollisesti olisi tehty muutama heppa enemmän.
    Kysymys kuuluukin että kuinka paljon se hyötyy mutta en usko että noi rautakannet niin hirveesti paranis enää .400-.500" nostoilla tai ylempänä.

    -Vastaavan arvoisella mutta Hyd roller nokalla 220@.050" +.500" nostolla ja 110lsa arvoilla ja Edelbrock mainostaa että tuolla rolleri nokalla ja Performer alukansilla, joissa paremmat kanavat ja tilavuuttakin 30cc enemmän(170cc),on saavutettu max teho 5000rpm kohdalla enempi kierros kokoisella 302cid koneella joten sanoisin että ei tuo 44-4600rpm niin hirveen alhaalla ole?
    Kanava kuitenkin reipas 30cc pienempi ja virtaukseltaan pienemmillä kansilla ja 49cid suuremmalla motilla joka kuormittaa kanavaa ihan eri tasolla.

    Ottaen huomioon että Edelbrock mainostaa saaneensa 300hp noilla osilla ja tuosta tuli 328hp rautakansilla "helposti ja hätyytteli 340hp lukemaa.

    -Jos katsoo vaikka Performer sarjan laahuri nokalla tuloksia Edelbrokilta niin 351w koneella max vääntö on ollut 3000rpm ja tuossa oli 3700rpm max vääntö,siltä pohjalta sanoisin että Edelin paketti olis piikannut teholtaankin lähempänä 4-4200rpm.

    -SBC motti missä vakiona kansissa enempi tukea 350cid luokan koneelle tuolla xe262 nokalla piikkaa 5000rpm kohdalla.

    Mietintään max RPM kohdalta lainaan Jon Kaasen sanomia testatessaan 351w konetta ja eri viritysosia.
    Kannattaa muuten lukea juttu ja verrata tuloksia

    https://www.hotrod.com/features/windsor-wizardry-december-1988-982-1380-80-1/

    According to Kaase, "Most of the later Ford small-blocks don't have the breathing capability to develop good horsepower. The valves and ports are pretty small, so the heads are a major restriction. When you combine that with a mild stock cam, these engines are all done at 4500 rpm. But you can't just stick in a long-duration cam and go wild porting the heads, because that approach will kill all the low-speed torque—leaving you with no horsepower and no torque.
    What you want is a cam that really pumps up the power in the 2500- to 5000-rpm range

     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Joo, oletin että kansien puolesta pääsis vielä ylöspäin lähinnä siksi että yleisesti noi fordin tarvikekannet stan weissin taulukosta katsottuna sais lisää virtausta vielä yli 0.5 nostoilla. Jos näin ei ole, niin ei sitten ole. Tunnet varmasti kohteen paremmin ja kivestähän ei tule vettä taitavankaan kaverin puristamana.

    Tollasessa pikkunokassa (Tosin Chevyn 305:sesta) haettiin lisäkierrosaluetta (tämän artikkelin innoittamana https://www.hotrod.com/how-to/adjusting-hydraulic-lifters-for-more-top-end-rpm/) säätämällä venttiilien preload kone käynnissä jättäen preload 1/4 kierroskeen. Tämä oli uusilla rullanostajilla joissa on truarc retainerit. Tehosta en tiedä, mutta vetoalue laajeni n 300 rpm ja varmaankin nuo artikkelin varoitukset on syytä ottaa vakavasti.

    Isompi merkitys vedoille oli vetoalueelle sovitetulla ja muutenkin huolella tehdyllä TH-Matickin turbiinilla.
     
  16. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Virtaukset Windsor vakiokansilla, ja vähän viilattunakin ,loppuu aikalailla n. 0.5" nostolla. Yhtään sen härevämpää nokkaa minusta turha pistää niille. Dynaaminen ruttukin kärsii liikaa, jos vakio alakerta. Tuolta löytyy hyvää infoa stock/homeported/aftermarket kansien virtauksista:

    http://52.55.101.62/archives/2000/05/heads/index1.php

    Itse tähtäisin nokan kunnon vetoalueen lähtevän alle 80km/h matkavauhdista. Senhän saa laskettu välityksistä helposti laskureilla, jos ei ajosta muista ulkoa. XE262 ei senkään puoleen huono valinta taitas olla...
     
  17. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    ei hajua, voi olla tuo nokka. Lisää tehoa haen. tavoite olisi 1 hevonen per kuutiotuuma. Penkistä lähti luistavalla laatikolla 250hp ja 400nm
     
  18. 70' coupe

    70' coupe 1st gear

    262:sta oon tutkinut eniten, tavoitteena olis saada sinne 3oo päälle hevosia, tai hevonen per kuutiotuuma. imukanavat avarrettiin suht reilun kokosiksi, ja nyt vaatis ton nokan kun imusarjan ja kansien puolesta hengittää enemmän
     

Kerro tästä muillekin!