352 fe moottori. Loppu lähellä??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja hoge, 6.11.2011.

  1. hoge

    hoge 1st gear

    Eli tuossa 66 galaxiessa orggis 352fe, ei tietoa onko rempattu jenkeissä, maalattu ainakin. Oireet ollu tähän mennessä, öljyä tulee putkista pihalle, takapuskuri välillä aika rasvassa. Jouduin siirtäämään auton, seissyt reilu kuukauden, kävi tyhjäkäyntiä 15 minuuttia. Kevyt naputus, luultavasti kannesta, ja vasemmasta putkesta sininen savu. Tulpat on öljyiset, imusarjan tiiviste vuotaa takapäästä ainakin ulospäin. Muuten toimii kuin buikki...Olisiko järkevintä ottaa kannet alkuun pois? Vai haiseeko sille että koko kone pitäisi tehdä uusiksi? Meinaa mielessä on käynyt heivata tuo fe pois ja 302/c6 tilalle tms. Onkohan millainen homma sovittaa tilalle?
     
  2. lincci

    lincci Gearhead

    Ei välttämättä loppu ole lähelläkään. Jos muuten on puhti tallella koneessa, ei ole ennen savutellut niin tarkista ennen muutama seikka.

    -moottoriöljyt. 20w-50 ainut oikea tähän mottiin. 10w- ja puhumattakaan 5w- tai jopa synteettiset tulee läpi hyvästäkin koneesta.

    -Jos ööliä tulee vain toisesta putkesta niin silloin voi olla imusarjan tiiviste pettänyt siltä puolen. Myös tuo naputus viittaisi venttiilin jumittumiseen jolloin se imasee imusarjan tiivisteen sekä öljyt mennessään suoraan palotilaan.

    tiivistehän on venakopan alla öljyssä ,joten sieltä tulee rutkasti ööliä suoraan pesään jos tiiviste pettää.
    Ja tulee suoraan pakoputken päästäkin öljyä....

    Ja tuo takapuskurin öljyisyys saattaa johtua myös muistakin öljyvuodoista,koska ajaessa ilmavirtaa heittää tipat puskuriin tai jopa takaluukkuun.

    Eli tsekkaa öljyt mitä koneessa on, ja sitten vasta imusarja irti. kun imusarja on irti niin tarkista huolella venttiilien liikkuvuus ja työntötankojen suoruus. jos vilppiä niissä niin kansi irti ja uusi jumittunut venttiili sekä tönäri.
    Muista uusiessa myös em. osien mittatarkistus. niitä on eri pituisia.
     
  3. hoge

    hoge 1st gear

    20w-50 öljyt on sisällä. Paineet ihan hyvät. Puhtia on, mutta aivan liian rikkaalla tuntuisi käyvän. Pidempään jos ajaa poljin pohjassa tuntuu välillä hyytyvän. Imusarjan tiiviste vuotaa takapäästä. No on tuossa alumiininen imusarja odottamassa myös. Tavallaan vaikka en pussihousu hommista välitä, niin pitäisin auton orggiksena, fe crate moottorit tuntuu olevan aika kiven alla myös.
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

    Vuotaako imusarjan tiiviste samalta puolelta kuin putkesta tulee sinistä ?
    Mustuuko tulpat myös samasta pytystä vaiko kaikista?

    Ei muuta kuin imusarjan tiiviste vaihtoon ja jos haluut poistaa varmuudella tuon rikkaalla käymisen niin vaihda edelbrockin kaasutin tilalle(jos ei vielä ole)
    tsekkaa samalla sitten ne työntötankot että ovat suoria.
     
  5. hoge

    hoge 1st gear

    Imusarjan tiiviste vuotaa ainakin takapuolelta, samoin hikoilee edestä. Täytyy rykästäkannet pois kunhan tässä kerkee paneutua autoon rauhassa. Nostaja on naputtanut aikaisemmin, joten meinasin josko ne uusisi samalla. Mielessä kävi kyllä alumiinikannet, mutta kannattaako vakio nokalla. Joku edelbrockin kaasari on jo paikoillaan.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    20-50:llä ei meinaa jaksaa lähteä pakkasilla käyntiin, mutta sulla taitais olla avo mikä todennäköisesti ei pääse pakkasaamustarteista osalliseksi. Alkuun ehkä kannattais ottaa venakopat auki ja koneen käydessä varmistaa että jokaiselle keinulle tulee öljyä. Ne on aika herkkiä tukkeentumaan, varsinkin Amerikantuontimosissa, mikä aiheuttaa voitelun puutteen ja keinun/akselin kulumisen ja siten naputuksen. Venakopan ollessa auki näet myös että venttiilit on samalla tasolla, eli eivät ole uponnut kanteen. Ihan vähän kyllä sattu silmiin lukea että naputtava öljylähde pelaa kuin Buikki. Aih. :poff:
     
  7. hoge

    hoge 1st gear

    Vähän tässä kartoittanu vaihtoehtoja, auto seisoo ulkona katoksessa talorempan takia varmaan tammikuuhun asti. Karkeasti noin 6 donaa maksaisi koneen remppa, keulilta pois->takaisin. Tonnin halvemmalla pääsee ostamalla jenkeistä rempatun koneen ilman imusarjaa jne.Silloin tilalle tulisi vakio 390. Pitää aloittaa homma sillä että rykäsee kannet pois. Kone on hyvässä maalissa, joten epäilisin että on joskus ollut auki, loppuhan se voi silti olla. Mieli tekisi enemmän voimaa, mutta sitten taas ahdistaa c-o-matic vaihteisto, mitä se kestää....
     
  8. revariver

    revariver Gearhead

    Kyllä mä voi rempatun 390 long blockin järjestää reilusti alle 5000€ suomeen jos on tarvis.
     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    No jos voimaa haet lisää, niin seuraava askel on luonnollisesti 390:n
    vaihto 352:n tilalle !
    Jo pelkästään näiden koneiden vakiokuntoisina ollessa eron huomaa selvästi
    390:n hyväksi. Hevosia ja vääntöä huomattavasti paremmin tarjolla, kuin 352:ssa VAKIO-moottorissa. Tähän EI lasketa mukaan -60 R-koodin 352 Interceptor Special:a, joka oli ennen 390:n tuloa "kuumin" FE.
    Cruise-O-Matic on ollut muidenkin FE-mottien jatkeena, joten kestänee
    esim. 390:n tuomaa voimanlisäystä? Tästä mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, joten ne jotka tietää - avautukoon ?

    Toi, että ostaa "valmiiksi rempatun 390.n rapakon takaa" VOI olla hieman riskaabelia?
    JOS päätät sellaisen hankkia, niin se olisi syytä läpikäydä kotomaassa kuitenkin ! On nimittäin vähän ikäviä kokemuksia ko. asiasta !
    Se, että niistä ei tiedä VARMASTI, mihin ylikokoon ne on porattu ja kuka
    on tehnyt "asiantuntevan remontin" tuo AINA mukanaan jonkinasteisen riskin !!!
    YLI .040" ylikoossa olevat 390:t pitäisi AINA ULA:ta (cylinder wall sonic check), ettei seinämävahvuus ole päässyt katastrofin partaalle.

    Nykypäivinä saatavilla aftermarket-osilla HYVISTÄ 390-lohkoista saadaan
    TODELLA voimakkaita moottoreita.
     
  10. agm

    agm 3rd gear

    Kyllä c.o.m vakio 390:stä kestää, mulla tosin vaihtuu C6:sen samalla kun moottoria vähäsen piristetään.
     
  11. hoge

    hoge 1st gear

    Niin sama kävi mielessä että c6 c.o.m:n tilalle. Paljon löytyy jenkkisaiteilta tietoa swapista vanhempaan galaxieen, mutta ei 65-66 vuotiseen. Joku firma kauppaa vanhempaan laatikon alle tulevaa palkkia vaihtoa varten juuri tuohon vanhempaan galluun. Tilaa varmasti on, mutta tarviiko muuten tehdä suuria muutoksia jotta vaihteenvalitsimet jne saa toimimaan.
     
  12. agm

    agm 3rd gear

    ja sitten jos päätät rempata nykystä konetta niin multa löytyy 390:sen alakertaan osat halvalla
     
  13. hoge

    hoge 1st gear

    Siis 390 kampiakseli?
     
  14. revariver

    revariver Gearhead

    Taitaa saada noita rempattuja 390 long blockeja Suomeen alle 4000€.
     
  15. agm

    agm 3rd gear


    Jepp
     
  16. agm

    agm 3rd gear

    Ja kampinr. C4AE-B
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Heh, katselin tuossa että rokkiautokin myy 390 long blockin 1500 euron hintaan, että Suomeen rahdattuna varmaan pari ja puoli tonnia tulleineen alveineen.. :-?
     
  18. hoge

    hoge 1st gear

    Osui netissä fe saitti missä ruottalainen kyseli noista rokkiauton peruskorjatuista moottoreista. Vissiin aikamoista kuraa osat millä rempattu..
     
  19. hoge

    hoge 1st gear

    Hitto kun rupeaa tuo aurinko paistamaan ja voorti on VIELÄ talorempan takia ulkokatoksessa. Pahasti näyttää siltä ettei aika riitä taas joka paikkaan. Ajohalu silti kauhia :D
    Onko tiedossa mitään korjaamoa uusimaa/itä-uusimaa alueella joka "ymmärtää" tuon FE moottorin päälle? Ei kai se mitään kovin kummoista ole mutta silti tuntuu olevan fordit eri linjalla kuin gm etc...
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    jos ei tuu ikinä puzzihousutus kyseeseen, niin pistä 302+ AOD tilalle.

    ISON rapakon takaa yks heebo laitti 2.3 Pinton turbo mottorin ruiskulla 59 edseliin. Sanos että bensaa palaa noin puolet vähemmän kuin ennen 292 Y-blokilla.

    noh, ko homma on kyllä aika "perspano"
     

Kerro tästä muillekin!