360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    En löytäny vanhaa moparin 360 viritys topikkia. No, kirjotetaa uutta.

    Päätin aloittaa Roadrunnerin alkuperäisen 360 lohkon kunnostuksen.
    Lohko menee poraukseen. Kahdessa männässä reikä ja kampiakseli tarvisi laakerikaulojen hionnan alikokoon. Vanhojen osien kunnostaminen ja tasapainotus rupeaa maksamaan niin paljon, että ei taida olla enää järkevää.
    Summit myy tällaista settiä:
    https://www.summitracing.com/int/parts/esp-b20600040/overview/make/plymouth

    Onko kellään kokemuksia tästä? Sarja sisältää tasapainotuksen, kampiakselin, kiertokanget, männät, lakrut ja m-renkaat. Sisäisesti tasapainotettu, joten tarvitsen uuden dampperin. Mutta on se hyvä uusia muutenkin.

    Mutta.. Puristussuhde nousee vakio j-kansilla (70cc palotila) ja millin kansipahvilla 9.9:1. Onkohan liikaa? Nokka tulee olemaan compin xe262. Jos käytin dynaamisen puristussuhteen laskuria oikein, niin tulokseksi tuli 8.3. Comppi suositteli nokalle 9.0-9.25 puristussuhdetta. Ei vaan käynyt ilmi millä bensalla.
    Kyllähän palotiloista äkkiä vinkuaa pari cc pois, jos se parantaa tilannetta.
    Ja kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin moottoriin tulee hoocerin peltisarjat ja bensan ruokkijaksi 600 holley valurauta imusarjalla.. Moottoritila on kaikin puolin alkuperäinen, joten sieltä löytyy vanha jäähdytin ja ilman siirrosta huolehtii viskotuuletin.
    Ei mitään eksoottista. Auto on tarkoitus museorekisteröidä hamassa tulevaisuudessa.

    Turpiiniksi ajattelin hughesin tekelettä stall 2200-2500rpm.
    727- aut. ja perä 3.23. Auto painaa 1750kg.
     
  2. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Vein nyt kuitenkin moottorin oman kampiakselin ja kk-kanget koneistamoon.
    Männiksi tulee Speed pro H116CP30. Näillä puristussuhde asettuu maltillisemmaksi, n. 9.3:1.

    Summitilla mäntä/m-rengas setti maksaa vähemmän kuin pelkät männät.

    Pelkät männät:
    https://www.summitracing.com/int/parts/slp-h116cp30/applications/make/plymouth?prefilter=1

    Männät ja renkaat:
    https://www.summitracing.com/int/parts/slp-8kh116cp30/applications/make/plymouth?prefilter=1

    Männät ja renkaat -setissä akselin iskuksi ilmoitetaan 3.578". Kun taas pelkille männille normi 3.58".
    Onko tiedoissa virhe??
    Jos ei, niin mitä tolla meinataan? Tietäskö joku?
     
  3. SBM

    SBM 2nd gear

    Olisko siinä sattunut näppäily virhe tiedon lisääjälle, tarkoittanut painaa 3.58" mutta sormi osunutkin myös seiskaan, ja siitä tuo outo lukema.
     
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Päivitystä ja kysymystä tähän aiheeseen.

    Kunnostutin vanhat liikkuvat, ja männiksi tilasin noi speed-Pro männät.
    Kiitos SBM -nimimerkille, kyllä sieltä oikeat männät oikealla iskulla tuli:).

    Lohko tuli koneistamolta. Siinähän kävi niin, että lohkon tasopinnat oli niin kierossa, että koneistaja joutu vetämään kunnon siivut pois. Ja nyt sitten näillä vähempi puristeisillakin männillä puristussuhteeksi tulee 9.9:1.
    Ei mee aina niin kuin suunnittelee..

    Kysymys:
    Voiko, kannattaako tohon laittaa valmiina oleva comp XE262 hyd. keppi?
    Sitten hyllyssä olis myös 340 vakio nenä, (sealed power CS-644). Se nyt ainakin pitäis toimia rautakansilla. Mutta onkohan vähän luru..

    Vai haenko kaupasta uuden?
    3.23 perävälityksen kanssa, pitää pysyä kuitenkin maltillisella tasolla. Tuli mieleen moparin purple shaft 268/272, vetoalue 1500-5800rpm.
    Auton speksit löyty eka viestistä.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Taitaa tuo xe262:nenkin olla fiksumpi nokka kuin moparin purple shaft.

    Sopisihan se nyt vähän enemmänkin olla nokkaa, xe sarjasta joku vähän nykyistä rankempi olisi varmaan aika sopiva.
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Jos calculoin oikein männät tulevat nyt tasan dekkitasoon? Ja onko kansien palotilat mitattu 70cc?

    Paksummalla kansipahvilla saisit puristuksia tiputettua sopivammaksi tuolle xe262 nokalle. Muistaakseni Felpron perus sininen pahvi on 1.4mm paksu. Sillä tulisi puristussuhteeksi 9.5 ja dynaaminen puristussuhde 8.0
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Joo, männät tulee nyt dekkiin. Palotilat 70-71 cc välillä. Mitä nyt sain mitattua, vähän sähellykseksi sekin meni..:p.
    Kansipahveiksi tulee juuri ne siniset felproot, mutta puristettuna nekin menee 1mm paksuisiksi.
    Kyllä palotiloja luulis 1-2cc helposti saavan isonnettua, kun hieman silottelee ja kiillottaa.
    Eikös kiillotus vähennä detonointi vaaraa. Pakokaasun kierron plokkasin imusarjasta tukkimalla toisen puolen reiän.
    Kyllä halua olis laittaa toi XE262 tohon moottoriin, se olis niin passeli tähän kokonaisuuteen.
    Täytyykö rajoittaa sytkäennakko ~30 asteeseen ja ajaa Shellin Vpowerilla.o_O
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    E85 ja lisää ruttua :)
     
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mittasin tuon 1.4mm joskus vanhasta tiivisteestä, tiedä sitten palautuuko se paksummaksi kun kansi avataan.

    Tämmösen linkin löysin http://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/i-got-specs-for-felpro-head-gasket-8553pt.241865/ jossa sanotaan "Their tech guy said that the 8553pt uncompressed will vary anywhere from .046" to .057". He also told me that the compressed thickness will be .003" to .004" under whatever your uncompressed thickness was."

    Myöhästämällä nokkaa 4 astetta dynaaminen puristus laskisi 8.08 kohtaan sillä millin paksuisella tiivisteellä, joka luullakseni on vielä turvallinen.
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Kiitos tästä sivistyksestä! Suuri ero, onko tiiviste 1mm vai 1.25mm puristettuna!
    Laskin puristussuhdetta uudestaan ja eri ohjelmalla.
    Käytin :http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

    Ohjelma kysy vielä tiivisteen paksuuden lisäksi tiivisteen reiän halkaisijan. No joo, aika olennainen tieto. En sitä vaan äsken osannu miettiä..
    Nyt käytin arvoja: paksuus .049, reikä 106mm (4.17")

    CR 9.6:1
    Ja vielä tippuu jos vähänkin silottelen palotiloja.
    Ei tässä olekaan mitään hätää, tällä mennään.
    Kiitos vastauksista
     
  12. RKo

    RKo 1st gear

    Lainaan hieman topicia, koska asia liittyy juurikin tuohon XE262 nokkaan. Mitenhän nokka toimii saastekauden vakio 360:ssä, jossa puristus jää 8:1 paikkeille? Vai pitäisikö nokan olla miedompi, esim.XE256 tai jopa XE250? Muut asiaan liittyvät kokonaisuudet ovat melkein samat, kuin viestiketjun aloittajalla: vakio kannet, performer/performer rpm imusarja, auton paino n. 1700 kg, vakio turbiini, perävälitys 3.23 ja 28 tuumaiset renkaat. Moottori tulee pelkkään katukäyttöön.
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Olisko comp camsin high energy 260 hyvä? Se on tarkotettu alle 9:1 puristuksille.
     
  14. RKo

    RKo 1st gear

    Kiitti vinkistä, HE 260 on myös käynyt mielessä. Comp camsin tech center suositteli XE 256:a, kun tiedustelin heidän näkemystä asiaan. Joko siihen tai sitten tuohon HE260:n olen kallistumassa. Mahtaakohan vakiokansien jouset kestää tuon XE256 nokan nostoja (.447 ja .455)?
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Enpä laittais xe256 vakiojousilla he 260 vois harkita niillä. Nostoa kun tulee lisää niin pitää tarkistaa että venttiilinvarrentiivisteille jää tilaa.
     
  16. RKo

    RKo 1st gear

    Löytyi nurkista myös tällainen sealed power nokka, jota uspartsissakin myydään: CS1089R, 278/288 asteilla ja .420/.443 nostoilla. 050 tuuman nosto lienee 204/214 luokkaa. Onko muilla kokemuksia ko. nokasta? Tuntuisi olevan sopiva matalapuristeiseen moottoriin, vakio turbiinilla painavassa kopassa.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi SP nokat on kyl aika turhia kapistuksia. Menisin joko tlla 260 HE:lla tai sillä compin suosituksella. Hetkinen sitte tuli dynottua tollanen aikalailla vakio 318, kansia tosin oli laskettu milli, mut puristukset edelleen lossiluokkaa. Siinä oli toi 260 HE nenä vakiojousilla (ja viel rotatoreilla). Se anto saman huipputehon välillä 4500-5000, 360 motilla tulee ehkä vähän alemmas. Vääntö oli likimain sama läpi koko mitatun kierrosalueen, reilu 400nm.
     
  18. RKo

    RKo 1st gear

    Silmäilin tallilla olevaa 360 alakertaa tarkemmin ja voi olla, että sen joutuu poraamaan. Koska samalla pitää männätkin vaihtaa, ajattelin nostaa puristuksia ja pistää sinne KB107:t. Mitenhän tuo 260 HE nokka toimii kovemmilla puristuksilla? Maksitehot ei ole tavoitteena, vaan alavääntö kun nyt vaihdon perävälityksenkin vielä harvempaan 2.76:een.
     
  19. sangi74

    sangi74 Gearhead

    mulla olis tommonen compcamssin nokka 20-247-4 ja nostajat 821-16 ylimääräisenä
     
  20. RKo

    RKo 1st gear

    kiitti tarjouksesta, mutta vaikuttaa vähän liian rajulta mun kokoonpanoon.
     

Kerro tästä muillekin!