360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. RKo

    RKo 1st gear

    Mittailin kansien palotilat. Ne olivat tyypillistä 68-70cc kokoa. Tällöin kb107 männillä staattinen puristussuhde olisi 9.5-9-8 välillä tiivisteestä riippuen, joten se lienee vähän liikaa HE 260h nokalle. Ehkä moottorin saisi toimimaan nakuttamatta nokkan ajoitusta myöhäistämällä tai paksummalla tiivisteellä. Mutta, katsotaan saisiko moottorin hoonaamalla ja vakiomännillä kuntoon, niin siihen pakettiin tuo 260h nokka toimisi hyvin.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  2. F-body

    F-body Gearhead

    Nuo hypernautti kb 107 männät ei sitten kestä yhtään nakutusta. Jos dynaamista runttuu tulee liikaa ja joudut pudottaa ennakoita ni tehot häipyy vikkelään.
     
  3. mikhac

    mikhac 1st gear

    Moro, elikkäs kyseessä ois vuoden 77 std 360 joka ois tarkotus herättää henkiin. Kone tulee vuoden 81 pikkariin ja hakusessa lievästi piristetty kruisailu moottori. Aika samoja speksejä oli ajatuksena kuin aikaisemmillakin kirjoittajilla, eli 0,30 ylikoko ja puristusten nosto joku parempi nokka, imusarja ja edelin 600 kaasutin. Oliko kellään vinkkejä mikä compo ois havaittu toimivaksi ( männät, puristus, nokka ym...) nyt ei todellakaan haeta max tehoja vaan pientä piristystä ja luetettavuutta?
     
  4. RKo

    RKo 1st gear

    Kasasin oman 360:n seuraavilla specseillä: kb107 männät, comp xe268 nokka, rpm air gap imusarja, holley 600 ja 596 sarjan kannet vakio koon venttiileillä. Kansia työstettiin sen verran, että kanavista siistittiin terävät kulmat pois, erityisesti venttiilin taskun ympäriltä ja tehtiin r-seetit. Niitä ei varsinaisesti portattu, vaan kanava koko pysyi samana. Laskin, että staattinen puristus on 9.8:1 ja dynaaminen on 8.08. Kone työnsi Santalan dynossa vääntöä 560nm 3800:lla ja heppoja 352hp 5300:lla. Hevosia olisi ehkä saanut enemmän isommalla kaasuttimella ja vaikka xe274 nokalla, mutta todennäköisesti ne olis tullu alaväännön kustannuksella ja sitä en halunnut, koska kone tuli painavaan autoon. Lyhyiden testilenkkien perusteella koneesta tuli ihan mukava kruisailu moottori.
     
    mikhac, xarper, valtsu67 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Rakensin omasta 360 tämmösen:

    -Speed proH116CP30 männät
    -kansista avarsin imukanavia työntötangon kohdalta 1,5mm, madalsin myös kanavan katossa olevaa pattia 2,5 mm. Takana kulkee vesikanava, joten koko pattia en lähtenyt poistamaan. Ohjureiden patit siistin. Pakopuolen kiillotin. Vakio venttiilikoot.
    -340 valurauta imusarja, pakokaasun kierto tulpattu.
    -viimekesän oli 600 holley, täksi kesäksi kunnostin alkuperäisen 850 cfm carter thermoquadin.
    -xe262 nokka
    -vakio keinuvivut
    -vakio kampura ja veivit
    -loiskelevy
    -peltisarjat
    -vakio tulpanjohdot ja tulpat
    -mopar perfin jakaja, oranssi sytkäboxi

    Staattinen puristussuhde 9.6:1.
    Dynaaminen 8.3

    Alunperin -74 360 hp moottori tuotti 245 netto hevosta ja 435 Nm vääntöä.
    Tavoitteeksi omalle moottorille asetin 300 heppaa ja 500 Nm.
    Uskoisin että tavoite täyttyi.

    Kun nyt joskus sais aikaiseksi käydä stripillä, niin näkis meneekö toi 14 sekunnin puolelle, niin kuin oikean road runnerin kuuluu mennä.

    Edit: Tehdas tosiaan asensi 850 cfm kaasuttimen, mutta ilmanputsari on vain yhdellä snorkkelilla. Mutta ilmeisesti silläkin pärjää aika pitkälle.
    Jenkit testaili yhdessä artikkelissa eri ilmanputsareita. En nyt muista missä siihen törmäsin. Netissä kuitenkin.
    Yksi snorkkelinen pärjäsi 300hp asti. Sen jälkeen alkaa vasta ahdistaa.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Dynotulos viime viikolta, "museo 318" kaks kurkkusen single snorkel ilmanputsarilla mihin vaihdetty nelireikäsen pohjalevy. Tos vertailu ilman putsarii ja putsarin kotelo kiinni, kaasarina vakio 1850 Holley 600cfm, tai no suuttimia rukattu mut ei toision aukeemista jne.
    3000 228/229
    3500 287/287
    4000 328/328
    4500 363/360
    5000 390/379
     
    xarper tykkää tästä.
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mielenkiintoista! 360hp asti menee tasatahtia.
    Eikös 2-bbl putsari ole varustettu vielä aika pienellä suodattimella. -versus 4bbl putsari?
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    "flip the lid" ja taas mennään :rotfl:
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    flip mode ehdottomasti, sit riittää virtaus kotelossa :)
     
    xarper tykkää tästä.
  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    trap door:

     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Tommonenhan se ois hyvä, rälläköi sen pohjan auki parista kohtaa ni pysyy "stock" lookki ja kukaan ei tiedä että se hengittää yli sen 300hp? :D
     
  12. mikhac

    mikhac 1st gear

    Kiitos vastanneille, omat suunnitelmat varmistu. Elikkäs
    -puristukset 9,5 pintaan
    -nokka 262 tai 268
    -aluimusarja ja 600 kaasutin
    Vielä jos kannet sais siistittyä niin eiköhän siitä tule ihan mukava cruisailu moottori. Vieläkö osaisi päättää kummat männät ja kumpi nokka ?
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ihan yleisesti kuinka paljon "nokkaa" vaatii tollanen noin 10:1 puristus toimiakseen? Ihan yleisesti kun tässä oon nyt pyöritellyt pikkulohkon rakentamista joko 318 tai 340 lohkoon, kannet ja nokka on jo tilattu että sikäli paskat on jo housussa mutta männät puuttuu vielä ja niiden valintaan tarvis vähän vinkkiä :D
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Kun on pähkäillyt toivomansa voimantuottokäppyrän, siihen valitsee sopivat nokan ajoitukset ja edelleen ajoituksiin sopivan staattisen puristussuhteen, jotta dynaaminen puristussuhde olisi X valittu polttoaine ja moni muu detalji huomioiden, jotta kone tuottaisi voimaa eikä joutuisi tappelemaan nakutuksen kanssa.
    Kalkulaattori dynaamisen puristussuhteen laskemiseen vaikka tuolla: http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
    98 bensalla ja rautakansilla jotai 8 pintaan vähän varman päälle kaasarilla, alukansilla ehkä 8.5. Siitä sit ylöspäin jos tiedot, taidot, vehkeet ja kilpailuhenkisyys antaa myöten ja vaatii, mutta tarviiko?
     
  15. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Minkä nokan tilasit? Entä kannet?
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Onko tosiaan näin? Nopeasti laskin että staattinen pitäisi olla 8,5 eli vakio jotta dynaaminen jäisi 8 pintaan? Nyt menee jotain kai ohi meikäläisellä'?

    Olin erilainen nuori ja tilasin EQ Headsin Magnum rautakannet ja hughesilta tälläinen rullanokka, nokka tarvitsee vielä nostajat sen mukaan kumpaan lohkoon ne laitetaan http://www.hughesengines.com/Index/...&level2=SHlkcmF1bGljIFJvbGxlcg==&partid=30215
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Laitoitko nokan ajoituksen oikein? Hughes ei ilmoita tuota "seat" arvoa, joten se pitäisi mitata tai laittaa jollain hihavakiolla.

    Oman koneen hihavakiolla lasketut arvot:
    Static compression ratio of 11.2:1.
    Effective stroke is 3.12 inches.
    Your dynamic compression ratio is 8.96:1 .
    Your dynamic cranking pressure is 185.09 PSI.
    Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 8.96 :1.
    V/P (Volume to Pressure Index) is 180

    Staattinen on jokseekin tarkka. Mitatut palotilat ja männät. Huomioitu myös männänrenkaiden päälle, männän laen sivuille jäävä tila. Antaa aika korkean dynaamisen.

    Tuo oli siis laskettu jos .050" nostolla annettuihin asteisiin lisää 11 astetta. Mutta jo muutaman asteen muutos vaikuttaa dynaamiseen ruttuun paljon. Jos siihen lisää neljä astetta lisää, on dynaaminen enää 8.37 millä toimii pumppubensalla oikein hyvin vaiko pikkulohko Mopar kokonisennakolla.
     
    Muokattu: 28.3.2018
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuolle nokalle kun lasket dynaamista puristussuhdetta, niin käytä imuventtiilin sulkeutumisasteina noin 60 astetta abdc, niin saat suunnilleen oikeita arvoja.
    10:1 staattisilla tulee vähän yli 8 dynaamista.

    Kun nokan arvot ilmoitetaan vain .050" nostolla, täytyy hydyrollerin abdc asteisiin lisätä jopa 25 astetta, nykyaikaisen hydylaahurin kanssa vähän vähemmän ja oikein nopeitten mekaanisten kanssa vain 15 astetta.
    Ei taida missään nokassa olla niin nopeeta ramppia että catiskan mainitsema 11 astetta riittäisi.
     
    xarper tykkää tästä.
  19. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Compin Xe262:
    imu sulkeutuu .050 nostolla 37 abdc,
    mainosasteilla eli .006 nostolla 57 abdc.
    Tulee 20 astetta eroa.
    Käytin dynaamisen laskemisessa 57 arvoa. Ja sillä tulokseksi tuli se 8.3
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kiitos paljon, nyt selkiytyi! Eli 10 pintaa jos pyrkii niin kaikki hyvin, ehkä :D
     

Kerro tästä muillekin!