360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mitenkäs muuten tuo dynaaminen sit bensan kanssa? Mikä on jo liikaa?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ne on kovin tapauskohtaisia, jollekin vakio rautakantiselle 8 on jo liikaa, jotkut voi sietää jopa lähelle ysiä hyväpalotilaisella alukannella.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Löysitkö jostain tuollaset .050 nostolla olevat sulkeutumisasteet, vai oliks tää mitattu?
     
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Arvo oli compin cam quest ohjelmasta.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan noissa kuitenkin symmetriset rampit, joten tuo cam questin arvo ei oikein täsmää lasketun (35 astetta) kanssa.
    Myös peruasteiden ja .050 asteiden ero 44 astetta ja puolet tästä on 22, eikä 20..

    No eipä tuolla väliä, ihmettelinpähän vaan.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kävin tarkistamassa asian camquestista.
    Juu, nyt puhuin mitä sattuu, se on 35 astetta .050 nousulla.
    Erotusta 22 astetta. Hyvä huomio artsi.
     
    xarper ja artsiracing tykkäävät tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Cam questista löytyy compin nokille nuo arvot siis ilman että tarttee ite laskee?
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo esimerkkini oli omasta nokasta. Ja sillä esimerkillä halusin kuvata kuinka paljon jo muutaman asteen muutos vaikuttaa. Siksi ensin pieni 11 lisäys ja sitten siihen se neljä astetta lisää joka saattaa olla lähellä oman nokan arvoa (nopea mekaaninen). Todennäköisesti omassa nokassa (en ole mitannut) pitää .050" asteisiin laittaa 17 astetta lisää jotta ollaan oikealla tontilla.

    Näin on. Mazda esitteli juuri uuden version 2l bensakoneestaan jossa mekaaninen ahdin tuuppaa lisää painetta maks 0,5bar ylipaineella ja siitä huolimatta puristussuhde (staattinen) on 16:1 ja jokseekin varmasti dynaaminenkin on aika ylhäällä koska kone antaa maksimitehonsa/vääntönsä aivan tavanomaisilla kierroksilla.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joo, mutta eri asia tarviitko juuri niitä .050 sulkeutumisasteita mihinkään kun nokkakortista ja compin sivuilta löytyy täsmälliset dynaamisen laskemiseen tarvittavat perusasteet suoraan.
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Voisikohan asian kiteyttää niin, että dynaamista puristussuhdetta nostettaessa palotilan tehokas jäähdytys nousee avainasemaan..

    Jos se ei jäähdy tarpeeksi, korkeampi oktaaninen bensa auttaa asiaa.

    Mutta moottorin viilentämisessä toimii kylmä imuilma, airgap-tyyppinen imusarja, alumiinikannet, peltisarjat, kylmempi termostaatti, tehokas vesipumppu/ jäähdytin. Ruosteinen ja likainen lohko ei varsinaisesti auta tilannetta.

    Ja ilman vaihtuvuus konehuoneen läpi auton alle on tärkeää myös.
    Tämä tuli todettua nokan sisäänajossa tallissa, kun moottori meinasi keittää kesken kaiken 10 min jälkeen.
    Sammutin ja vähän aikaa pähkäilin. Suljin konepellin ja tämän jälkeen ei ollut lämpö ongelmia loppu sisäänajossa, varmaan vartin vielä vetelin.
     
  12. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mitkä tulpat moparin piristettyyn -74 360? Sama moottori mistä kerroin topikin alussa.

    Hieman portatut normi rautakannet, 4bbl rautaimusarja, holleyn 600 cfm, puristus 9.6:1, comp xe262 nokka, peltisarjat tuplaputkilla.

    Moparin luettelossa suositellaan -71 &,72 4bbl pikkulohkoon Champion RN12YC.

    -73 ja siitä eteenpäin Champion RN14YC. Ja nämä siellä nyt on.

    Onko toi RN14YC nyt tarkotettu matalapuristeiseen, myöhäselle sytytykselle ja egr kanssa käytettäväksi?

    Itellä ei noista löydy mitään. Että voisko tuossa koneessa saada jotain etua RN12YC tulpilla?? Onko ne nyt sitten kylmemmät vai?
    Mitä ootte käyttäny mopareissa?
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Bpr5es
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    NGK:n tulppa. Löysin taulukon, minkä mukaan vastaa championin 11 & 12 lämpöarvon tulppia.
    Monessa paikassa mopar äijät vannoo championin nimeen, ja ettei muut oikein toimi.
    Mistä se tulppa tietää mitä auton keulassa lukee:rolleyes:.
    Käväsen motonetissa!:) 3,90€/kpl
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Cctas

    Cctas 1st gear

    Terve! Kaipaisin hieman apua/vinkkejä kokeneimmilta, sillä itsellänikin olisi tarkotus nostaa 360la pois -85 ramin keulilta, käydä läpi ja samalla hieman piristää.

    Suunnitelmissa oli:

    Edelin performer RPM 7177 nokka
    Speed Pro H116CP-STD männät
    Edelin performer rpm imusarja
    Peltipakosarjat
    Vakio 360 kannet jousilla, venttiileillä ja siistityillä kanavilla
    Vakio kampi ja veivit

    Laskeskelin puristuksia ja pääsin tuloksiin 9.25:1 staattinen ja 8.31:1 dynaaminen. Toisella laskurilla tuli staattiseksi 10.29:1.

    Laskenko tässä jotain nyt väärin? Myös mielipiteitä ja muita vinkkejä olisi kiva kuulla!
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taisit laskea dynaamiset väärillä arvoilla, tuolla nokalla ei tule sitä kuin vajaan seiskan verran 9.25 staattisella.
    Mikä on palotilan koko, sais laskettua todelliset arvot??

    RPM-kamat on nimensä mukaan enemmän kierrostehoon tähtäävät kuin alavääntöön, ja sopivat paremmin kevyeen ja/tai tiuhemmilla välityksillä varustettuun autoon.
    Esimerkkinä vastaavat Performer nokka ja imari taas sopii paremmin raskaampaan ja vakio voimansiirrolla varustettuun autoon.
     
  17. Cctas

    Cctas 1st gear

    Kone on vielä paikallaan niin en ole päässyt mittailemaan, mutta mitä intternetti kertoi niin pitäisi olla 68cc kannen palotila?

    Oisihan ne puristukset kiva saada sinne 9:1 pintaan jos saisi vähän pirteyttä koneeseen, riittääkö siihen tuon setin lisäksi eri nokka?

    Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä, tässä on vasta opetteluvaihe menossa :D
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Perus 360 kannet taitaa olla sen ~72cc kaikki jos et oo ite mitannu? Ja puristukset vakiomännillä ja kansilla jotain 8.3-8.5 tjsp?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletetaan että palotilat on jotain 68-72cc niin noilla männillä puristukset kyllä nousee joka tapauksessa ysin päälle.
    Nokaksi jos laitat tavallisen Performerin tai vaikka jonkun Compin 262:sen, niin pääset dynaamisissakin vajaaseen kasiin. Toimii paremmin yhteen muun koneen kanssa kuin sillä rpm-nokalla.
     
  20. Cctas

    Cctas 1st gear

    Elikkä laitetaan tilalle tuo edelin 2177 nokka, kannattaako työntötangot uusia samalla?

    Tarvitseeko moottorin tasapainotusta ihmetellä uusiksi jos männät ja vaikka veivitkin on kevyemmät kun vakiona?
     

Kerro tästä muillekin!