360 rakentelu/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 6.11.2016.

  1. Filth

    Filth 3rd gear

    Ite etin googlesta kuvan, muuttelin koneella mittasuhteita mieleisiks ja tulostin muutaman eri kokosen, laminointi kalvo päälle ja mieleinen reikä keskelle...
     
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, ei se muutakaan, olet oikeassa, onhan sitä hihnajakoisisaakin hihna toiselta puolen paljon löysempi eikä se ajoitusta muuta.

    Myönnän: my bad.
     
  3. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Ei nyt ihan niinkään. Mm. Porschella ja volkkarilla on ollut koneita, joissa on muuttuva venttiilien ajoitus tehty kiristimellä, jolla saadaan siirrettyä löysä nokkapyörän eri puolille. Ajoituksen muutos ei ole suuren suuri, mutta liki 10 astetta kuitenkin. Pienestä astemäärästä huolimatta tehtaalla on ollut tarve tehdä sellainen järjestelmä.

    Nokan pyöriminen ei ole tasaista venttiilijousien aiheuttaman rasituksen takia. Tämän luulisi aiheuttavan värinöitä, jotka siirtyvät löysään ketjuun. Tuskin se ainakaan parantaa moottoria, jos löysä ketju heiluu kuin hullun mulkku.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    10 astetta on jo aika iso muutos.
    Koneen käytökseen vaikutus on jo 7 asteen muutoksella ihan huomattava.
     
  5. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Piti oikein tarkistaa kuinka paljon se Porschen variocam oikein muuttikaan ajoitusta. Sehän olikin jopa 15 kammenastetta. Siinä ketju on imu- ja pakonokka-akseleiden välissä ja ketjun löysä osuus siirretään imunokan ylä- tai alapuolelle.

    Pointti on siis se, että porsaan ketju ei ole pituudeltaan moparin la-moottoria kummempi ja siinäkin ajoitus pystyy muuttumaan 15 astetta. Eli sillä on merkitystä kummalla puolen kiristin on. Kukin tekee omillansa mitä tahtoo, mutta mä en omaani laittaisi noin löysää ketjua ilman kiristintä.
     
  6. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Vitut mitään kiristimiä
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Miten ajoituksen voi suorittaa ilman astelevyä ilman nokan tietoja, heittokellollako nostajasta mitaten hiukan nokkaa edelle tai miten haluaa.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    15 astetta on jo todella paljon. Ei sellaista ketjua laittaias kukaan ilman kiristintä, eihän se mahdu edes kopan sisään.Eikä niin ole tarkoituskaan.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ajoituksen tarkistamiseen tarvitset vähintään paikkansa pitävän yläkuolokohdan merkin.
    Sitten pyörität konetta siten että venttiilit on vaihtokohdassa, ja karkeasti sekä imu- että pakonostaja ovat saman verran "auki" yläkuolokohdassa.
    Yleensä oikea ajoitus on hieman ennakkoon, eli vaihtokohta on n. 4 astetta ennen yläkuolokohtaa. Ja siis imu on yläkuolokohdassa hieman enemmän auki kuin pako.
     
    north tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    USEimpiiin nokkkiin on toi 2-4 asteen ennakko rakennettu sisään jolloin jakopään merkit vastakkain sen pitäis olla vlamistajan suosittelemassa asennossa. Se, et onks just se asento optimi omaan kombinaatioon ei oikeen selviä kuin kokeilemalla. Ja muutokset on yleensä hyvin pieniä mitä muutaman asteen siirtelyllä saadaan aikaan. Et ei se sillee niin tarkkaa ole; vähän väärin saattaa olla just omaan kombinaatioon parempi. Tietty motorirakennuksessa on hyvä aina TIETÄÄ asiat ja kirjata ne. JA sit viel sellanen vinkki et on hyvä mitata se ajoitus siinä viimisesssä asennossa mihin se jää. Tuntuu typerältä, mut ei oo yks eikä kaks kertaa kun on törmänny siihen et joku on siirtäny sitä vaikka +4 mittauksen jälkeen ja onkin menny joku persiilleen, yleensä sekasineri merkkien kanssa.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eikö noihin jenkkikoneisiin saa säädettävää jakopäätä, tarkoitan siis sellaista kun ohc moottoreihin on saatavana, eli säädettävää nokkapyörää, voi saada isojakin hyötyjä ja halvalla, 75€ maksaa esmes Volvoon tommonen.
     
  12. sangi74

    sangi74 Gearhead

    kyllähän joihinkin motteihin saa säädettäviä nokkapyöriä ja joka mottiinhan saa säätö mahdollisuuden kampuran kiiloilla ja rattailla
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Se on siis mahdollista, mutta huomattavasti hankalampaa kuin ohc moottoreissa, joissa se on todella helppoa.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kampuran rattaassa on joukko lovia merkittynä -8...+8 kahden asteen välein. Senkun lykkäs rattaat ja kettingit paikalleen ja astelevyn ja kellon kanssa katsoi saiko sen minkä tilasi. Ei se ollut mitenkään hankalaa. Juu oon kannen yläpuolisen nokan kanssa pelannut, Mazda ja Lada ainakin. Vitusti osia pitää purkaa kannen irroituksen ja kiinnityksen takia. Jos tykkää, niin mikäs siinä.
     
  15. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tarkoitin sitä että sen säädettävän nokkapyörän asennus on helppoa, merkit kohdilleen ja nokkapyörä paikalleen, kiristin kireelle ja se on siinä. Dynossa voi sitten kattoa miten aikaistaminen/myöhästäminen vaikuttaa.

    Noin niinku yleisohjeena on semmoinen että jos nokkaa aikaistaa tuo se enemmän keskialueen vääntöä ja taas myöhästämisellä saadaan sitä top-end poweria.
     
  16. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Juu jotenki noin mä sen väänsin vanhalle Sp:n nokalle Tdc oli kyllä otettu ihan männän laelta. Taitaa vaan olla nokka ihan surkee tuohon 10,7 rutulle. Ei astelevyjä mitään tietoja nokasta vaan tiedot lohkon kombinaatiosta suurella kysymysmerkillä ajoitin pelkällä kellolla. No meni se jollain kohilleen käy ja laulaa mut kuka tietää tuottaako mitään. Pakko jalostaa vielä.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jo se että noi ketjut lilluu kopan sisällä öljyssä tekee siitä lennosta muuttamisesta väähän haastavampaa. Mut saa toki nokkapyöriä joissa säätö, ja vaikka mitä muuta hinajakopäitä myöten, joissa luonnollisesti kaikki säädöt vakiona.
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Whining! Hyvä että semmoinen optio on myös jenkkikaseihin.
    Näihin ohc ja dohc koneisiin mitä mä enemmänkin oon tutkinu ja värkänny, niin kireässä koneessa kolmen-viiden asteen myöhästyksellä on saatu kymmenen-kakskymmentä hevosvoimaa lisää.
     
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aatteles ku myöhästät vielä enempi, tulee äkkii sataki konia lisää..o_O
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei tule, vaan 6asteen paikkeilla se alkaa väheneen ja alavääntö kärsii vielä enemmän.
    Koska alavääntö kärsii siinäå että huipputehoa haetaan lisää, niin kuin käy moottoreissa aina.
    Jos haluat yläkierrostehoa niin alavääntö vähenee melkein kaikissa tapauksissa, äkkiseltään ei tuu mieleen muunlaista mottia jossa näin ei käy, ja se olisi suht vakio mekaanisesti ahdettu moottori.
     

Kerro tästä muillekin!