390 remppa

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. kantri64

    kantri64 1st gear

    Lohhkon etupäässä, viistossa pinnassa, repsikan puolella yleensä on valunumero. Se kertoo minkä vuoden valua mutta ei suoranaisesti vuosimallia. Jostakin löytyy sitten ihan valmistuspäivän tieto valuun merkattuna mutta juuri nyt ei pysty tarkkaa sijaintia sanomaan. Oletko muuten varma, että kone on 390 kun sekään ei numeroista / ulkoapäin satavarmasti ilmene.
     
  2. Rusty

    Rusty Gearhead

    :eek: No nyt kun sanoit niin mistäpä minä niin varma siitä olisin? Olen siihen vaihtanut ainakin venttiilikoppien ja pakosarjojen tiivisteet, öljynsuodattimen, tulpat ja termarin. Ainakin ne on sopineet. Eiköhän se kuitenkin ole 390. Ainakin muut 390:set on näyttäneet ihan samalta.
     
  3. kantri64

    kantri64 1st gear

    Joo FE-koneet 332-428 näyttää ulospäin samalta ja niiden osat käy toisiinsa.
    Käytännössä tietää FE:n koon kun on mitannut iskun ja porauksen...
     
  4. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tsekkaa kulj. puoleisen sylinterikannen pääty.
    JOS kone on alkuperäinen ja koskematon, niin siitä on mahdollista löytää
    koneen yleiset tiedot jotka on painettu/stanssattu erilliseen pieneen peltiseen pilettiin. Tämä ko. peltilätkä sijoitettiin tyypillisesti Puolan
    kiinnikkeen ruuvin yhteyteen. Yleensä tämä piletti on kuitenkin aikojen saatossa hukkaantunut syystä jos toisesta.
    Toinen tie on avata autosi VIN-koodi, mutta sekään ei anna sinulle mitään
    varmuutta jos aiemmat omistajat ovat tehneet esim. moottoriswapin tms?
    Ainoa varma tie on siis tuo jonka esim. KANTRI64:kin jo sinulle kertoi.
     
  5. Rusty

    Rusty Gearhead

    Ok. Kiitos tiedoista, täytyy koittaa uudelleen katsoa siitä sylinterinkannen päästä. Ja tosiaan, tiedän kyllä että autossa on ollut alkujaan 4,8 litranen pikkukasi, mutta vaihdettu joskus 80-luvulla isolohko.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Sitte kyllä epäilen vahvasti, ettei kyseistä tagia sieltä taida löytyä?
    Täytyy muistaa, että toi oli tehtaan tapa -60 luvun puolivälistä -70 luvun alkuun tavallaan "varmistaa" asiakkaalleen, että se on mikä on tilattukin.
     
  7. agm

    agm 1st gear

    kesä takana :( ja kone toimi hyvin. mitä ny kuskinpuoleinen peltisarja haluaa vuotaa
     
  8. Rusty

    Rusty Gearhead

    Onko hankala homma vaihtaa 390:sen kampiakselin takalaakeri? Ilmeisesti se ääntää kylmänä..? Laatikkokin on jo rempattu eikä se virinä siitä hävinnyt ja sieltä vauhtipyörän suunalta se ääni tulee. Tänään kun sitä kuunneltiin oikein kahteen mieheen niin kaveri ehdotti tuota kampiakselin takalaakeria ja se kyllä tuntuisi loogiselta.

    Nimim. Taas ensi talvena laatikko irti??
     
  9. agm

    agm 1st gear

    osta Rusty toi mun 390:nen
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Valitettavasti Rusty, joudut irroittamaan koko akselin laakerinvaihtoa varten ja siinä tapauksessa ne on syytä kyllä laittaa kaikki uusiksi !
    Ts. jos ei muita ongelmia ole kuin epämääräinen ääni kylmänä, niin koeta kitkutella ajokausi tolla motilla. TAI kuten "veli agm" tarjoaa, osta TUORE
    sisäänajettu 390 alukansilla häneltä! Siinä samassa tulee voimaa lisää ja
    tuoreet laakeritkin :-D !!!
     
  11. Rusty

    Rusty Gearhead

    Jaahans, kyllähän sillä on kitkuteltu jo 7 vuotta. Sitä virinää on aika moni kuunnellut tänä aikana ja viimeisin veikkaus olisi tuo laakeri. Se ääni kyllä kuuluu juuri sieltä suunnalta mutta miten se voi kestää vuodesta toiseen jos laakeri olisi loppu?

    Tarjoan viskipullon sille joka kertoo mikä siinä ääntää. Laatikko tosiaan viime talvena rempattu Niemensivulla. Ja sen voinee poissulkea muutenkin koska ääni kuuluu myös vapaalla ja kierroksia lisätessä äänenkin ¨kierrokset¨ nousee samassa suhteessa. Ja lisään vielä että vika on toisaikainen, esim. tänään töistä tullessa sitä ei kuulunut lainkaan. Ja taas joskus se jää kuulumaan vaikka kone on ajettu täysin lämpimäksi.

    Mielenkiinnosta; mitä noi korjatut 390:t kustantaa?
     
  12. agm

    agm 1st gear

    soita o5o4oo1198
     
  13. Rusty

    Rusty Gearhead

    En ole nyt kyllä ostamassa mitään konetta.. Vähän suuntaa antavaa voit toki heittää, 2 vai 5 tonnia?
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Hintahaarukkasi on varmaan kohdillaan. Sanoisin, että KANNATTAA soittaa
    ja puntaroida asiaa vaiket ole vielä ostoaikeissa.
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Olisko rusty sittenkin tarkoittanut silmälaakeria takimmaisen runkolaakerin sijaan?
     
  16. Rusty

    Rusty Gearhead


    Jaa'a, ehkä? Voisiko se pitää virisevää ääntä vuosikausia?
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Voi.Ymmärsin että lootana on manuaali niin kai te nyt katoitte että kytkinpuolikin on kunnossa?
    mulla taunuksen kytkin piti vaimeaa säkätystä ja syy löyty asetelman löystyneistä niiteistä jotka päästi jousikeskiön puolikkaan helisemään.
    Mitäs muuten olette mittaillu ennakoita tehtaan jakajilla?
    Tutkin tota suurehkoa matka-ajon kulutusta ja tajusin että motorcraft tarjoaa yli 60 totaaliennakoa.Jakaja piti olla ihan tehdassäädöissä ja perusennakkoa 8.
    Tsekkasin vielä että uuden dampperin merkit pitää kutinsa.
    Laitoin sitte pidemmän stopparin kelloon että totaali pyörii alle 50 asteen.Nyt ei ala rykimään 3000 varvin tienoilla.
     
  18. Rusty

    Rusty Gearhead

    Kyllä tämä on automaatti. Eli ei varmaan ole silmälaakeria?
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Muistaakseni fe motissa ei ole mitään "silmälaakeria", jos on manuaalin kampuraran päässä kolossa on messinkinen pusla, ei siitä mitään ääntä voi tulla. Mulla galaxie pitää varsinkin kylmän todella kummallista jyrinää hetken, pitänyt jo 10 vuotta, ei mitään hajua mistä tulee...
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Täälläkin on vilkasta keskustelua kuin krematorion asiakas illassa.
    Mistähän kyselins pakoputken lähtölaippoja mr/390police sarjoihin?
    Niissähän on arviolta 2,5 lähdöt ja tän hetkiset on aivan paskat turaukset.
    Ja ei, tähän ei tartte vastata että evilbaystä löytyy tai ne sarjat on jostain muusta fe versiosta.Pysytään itse asiassa.
     

Kerro tästä muillekin!