3rd gen Camaron takajarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Concarne, 26.10.2022.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Parkkijarru ei pidä Camaron takalevyjarruissa. Mekanismihan on sellainen, että vipu liikuttaa lyhyttä tappia mikä painaa männässä kiinni olevaa levyä toisesta reunasta ja tämä vaikuttaa sisempään jarrupalaan. Vaijerien säädöt on tapissa niin, että takavaijerien satulan vipuun tulevat lenkit pohjaavat vaijerin kuoreen. Vetoja ei siis enempää saa alkuperäisillä osilla. Levyt on uudehkot ja varmuudella tehtaan mitoissa, palat on uudet myös. Parkkijarrun mekanismissa ei näy mitään kulumaakaan esim. tuossa tappisysteemissä. Mitä en tajua?
     
    Muokattu: 26.10.2022
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kolmosen rautasatuloissa sai säädetty sitä linkun asentoa kierre ruuvin päässä.Vaijerit ei passaa olla yhtään venyneet.
     
    Muokattu: 26.10.2022
    Concarne tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Siis senkö vivun asentoa mikä on satulassa kiinni ja liikuttaa sitä pientä tappia? Tuntuisi, ettei siinä voi olla paljonkaan säätövaroja mutta ei tämä tietysti tuntumisista ole kiinni. Kai tässä pitää irrottaa yksi satula pöydälle ja katsoa tarkemmin. Vaijeritkin on niin uudet että luulisin olevan tikissä.
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Vipu irti ja pyörittää pohjaan,oliko se neljä vai kuusi kanttinen se ruuvin pää,kuitenkin jos vivun saa tavallaan seuraavaan asentoon niin sitten siinä taas riittää liikevara,stopparia voi vähän viilata.Jokunen vuosi aikaa kun viimeksi noita rassannut mutta se jäi mieleen että harvinaisen epäonnistunut ratkaisu käsijarruksi.Joka katsastukseen sai viritellä enemmän tai vähemmän.
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Sitten jos on alusatula,olikos niitä viimeisissä kolmosissa,niin se toimii eri tavalla,siinä on säätöruuvi millä voi säätää palaa kiinni levyyn,mutta ei minusta yhtään parempi systeemi kuin edellinen.
     
    Concarne tykkää tästä.
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Itsellä 1988 Firebird alumiinisatuloilla.
    Siinä ei ole automaattisäätöä kahvassa.
    Edellisessä 1989 oli, mutta en muista enää oliko siinä rauta- vai alumiinisatulat.

    En tiedä onko virallinen ohje, mutta käsijarruun voi saada lisää pitoa kun painaa jarrupoljinta ja sen jälkeen vetää kahvasta.

    Tuo on herkkä ja surkea käsijarrumekanismi.
    Jos ei satulan herkistely, uudet palat ja vaijeri auta, niin tutkisin satulaa tarkemmin.
    Satulassa on säätöruuvi (kuvassa vihreä).

    Itsellä oli männät jumissa.
    Käyttöjarrussa oli kuitenkin hyvin pitoa, mutta käsijarrussa ei.
    Ostin Rockautosta uudet satulat ja samalla purin vanhat, minkä yhteydessä huomasin asian.

    https://aijaa.com/op0Xlh
     
    Muokattu: 26.10.2022
    Concarne tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuo selvensi asiaa. Tässä siis ilmeisesti on tuo Mopo-ukon mainitsema säätöruuvi eikä tuon vivun irrottaminen kaiketi auta. Mistähän tuota säätöruuvia pääsee pyörittelemään? Ohjeen mukaan on ilmeisesti tehtävissä autossa kiinni. Nyt ainakin tiedän, että toivoa on. Käyttöjarru tässäkin pelaa hyvin.
     
    Muokattu: 27.10.2022
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Kuusiokoloruuvi on hyvin esillä.
    Saattaa olla totaalisen jumissa, jos ei ole rasvattu tai käytetty.

    https://aijaa.com/GRufha
     
    Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Melko erikoinen kehitelmä mutta taas sitä on vähän viisaampi... Kiitokset avuista.
     
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan olemassa jotain toista varmempitoimista satulaa mikä menisi kohtuullisella vaivalla näiden paikalle?
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Samanlainen satula kuin C4 Corvettessa. Toimii kuin junan vessa. Ajoin Vettellä 17 vuotta eikä ikinä ollut häikkää käsijarrussa eikä satulassakaan. Koko aikana ainoat asiat mitä tuli tehtyä noille, palojen vaihtoja muutaman kerran ja yhden kerran vaihdoin levyt koska halusin reikämalliset, ja silloin kun pyörät oli irti niin puhdistus. Kaikkein tärkein asia minun mielestä on kuitenkin se että sitä kässäriä muistaa runkata. Teen kaikille autoille aina saman eli lähes päivittäin vetelen kässäriä päälle kymmenen kertaa ja voimalla ja auto paikallaan. Saman teen myös monta kertaa kuussa käyttöjarruille eli poljinta lattiaan päin voimalla useita kertoja peräkkäin, edellytys myös rumpujarrujen automaattisäädölle. Väitän että harva tietää esim. -70 luvun GM rumpujarrujen automaattisäätö pitää virittää niin että peruutetaan ja vauhdissa vedetään kässäri voimalla. Tämä liittyy siihen että kengät pyrkii pyörimään rummun mukana, selviää kun perehtyy syvällisemmin rumpujen sielunelämään. Käyttämättömyys on varmin tapa saada vehkeet epäkuntoon, siis muista runkata. ( etenkin automaattivaihteiset ).

    Katsastukseen mennessä poljen aina muutaman kerran kaasua ja jarrua yhtäaikaa jotta jarruista saadaan kosteus pois ja paikat lämpimäksi. Sama kässärille. Kyllä toppaa jarrut dynossa, yleensä koko auto pomppaa ylös rullilta.

    Se vipu johon vaijerin pää tulee, vipuhan liikkuu rajoitetun määrän ja kun vedät kässärin päälle ja jos vipu menee topparia vasten, siitä tietää että palat/ levy kulunut liikaa tai vastapuolen säätöruuvi väärissä säädöissä.
     
    Muokattu: 27.10.2022
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Paras mitä on tullut vastaan on 1998-> Camaron kässäri koska sen yksinkertaisempaa ei ole ja yksinkertaisin = toimivin. Tosin joutuu sitten vaihtamaan levyt, satulat ja kaikki.
     
  14. fenix

    fenix 3rd gear

    Valmiille C5-> takajarrusetille kertyy hintaa bolt on settinä.
    Alumiinisatuloista päätellen tässä on 9-bolt 7.75" perä?
    Kyseiseen perään on saanut myös rumpujarrut.
    Ne on käsittääkseni ihan toimivat.
    Mutta onko sekään mielekästä, että downshiftauksen eteen joutuu näkemään vaivaa ja maksamaan jotain pelkän käsijarrun takia.

    https://bigbrakeupgrade.com/product-category/rear-brakes/page/3/

    Omassa vanhoilla satuloilla olen saanut katsastuksesta läpi.
    Vaati kyllä tuoreet palat ja hyvät vaijerit.
    Ongelma ei sinänsä ole pito mäessä... vaan jarruteho suhteutettuna massaan, mikä tuppas olemaan rajoilla.
    Kyllä se mäessä pitää ja lihasvoimin ei rengasta liikuta.
    Jos kuusiokoloruuvi jumissa ja ei irtoa toholla... tee isompi m8 kierre poraamalla vanhan päälle.
    Pura satula suosiolla.
    Ensin tietenkin tarkistus että liukutapit ovat herkät.
    Satula käteen, jarrunesteletkun banjopultinreijästä pitäisi saada työnnettyä mäntä ulos sormivoimin reikään mahtuvalla "puikolla" .
     
    Muokattu: 28.10.2022

Kerro tästä muillekin!