4,3 fleetside hummaava tyhjäkäynti

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ponu84, 24.6.2020.

  1. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Kyllä tossa on jonkun verran väljää, ja akunkenkä oli irti kun vaihdoin Tps,kyllä se tuntuu surisevan tyhjäkäynti moottori,ja hyvin pienillä kierroksilla tuntuu käyvän tyhjää,pitää vaan ruuvvata jenkakello ja säätää tyhjäkäyntiä näin aluksi
     
  2. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Nyt on tyhjäkäyntiä rasvattu isommaksi, mutta siellä hyvin pintakaasun tuntumassa on vielä kohta missä alkaa röpöttämään ja käynti muuttuu huonoksi ja kaiken muun hyvän lisäksi syttyi Service engine soon valo vilkkumaan mitähän tolle nyt muuta osais tehä ?pa suodatin on vaihdettu myös menneen talven aikana
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Jos pyörittelit sitä sinetöityä kaasuläpän perussäätöruuvia, niin muista kalibroida myös TPS uudelleen sen jälkeen, oletus on 0.48V kaasuläppä kiinni ja virrat päällä lämpimässä koneessa...SES-valo voi palaa nyt sen takia kun TPS on pielessä (se ei ole samassa paikassa kun ECM olettaa).
    Jos TPS on mallia kiinteä kuten ilmeisesti on, niin viilaamalla ruuvin reikiä soikeiksi saat säädettyä TPS:n kohdilleen.

    Muista myös nollata ECM irrottamalla akkukaapeli hetkeksi, niin opittu tieto katoaa ja se alkaa taas opetella puhtaalta pöydältä.
     
  4. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Se vilautti sitä varotusvaloa jo ennen kuin säädin sitä tyhjäkäyntiä mutta siis kaikki lähti siitä että siellä polkimelta tuntui se kohta jossa se alko röpöttää ja tuntui kuin joku pytty polttaisi huonosti ja oli sitä palamatonta seassa..kierroksilla pelaa kyllä hyvin ja vedettäessä, mutta sitä pauketta antaa vieläkin putkistoon,kaikki kaasuläpän pultit on vielä tarkistettu ja kirrattu eikä imuvuotoja tuntus olevan eikä päällepäin bensavuotoja..mutta pitää sitten vielä se kaasuläpän tunnistin rassata kohalleen
     
  5. Ponu84

    Ponu84 2nd gear


    Vielä se valo vaan vilkkuu
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    Lueppa mitä koodia se kertoo
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  7. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Käykös tuohon ihan perinteinen obd?
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    Johdonpätkä tai paperiklemmari
     
  9. Z(etor)71

    Z(etor)71 2nd gear

  10. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Paljonkos näissä pitäs sytkäennakko olla?korjausoppaassa ei ole mitään eikä autosta löydy myöskään?ja onkos sytkän säädössä mitään muuta kuin jakajaa kääntämällä?tuosta ennakostakaan kun nyt ei tiedä onko sitä käännelty kun edellinen omistaja koittanu saada käyntiin
     
  11. Rytari

    Rytari Gearhead


    Tulipellissä hanttarin puolella musta 1 johdon liitin, ruskea/valkoinen johto irti ja tehdasarvo jakajalle 0, mutta jonku 4-5 astetta voi laittaa
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    [​IMG]

    EST-liitin löytyy noilta main apparin puolelta paksun johtosarjan ulkopuolelta, beige johto jossa raita...se irti jonka jälkeen ajotuslampulla sytkä nollaan käyntilämpöisessä koneessa.
    Kannattaa suosiolla laittaa se 0 BTDC jollei konetta ole viritetty...turha lähteä kikkailemaan jos jo valmiiksi ongelmia.

    Jakajaa ei missään nimessä saa käännellä korvakuulolla näissä, koska sytkä menee vain hetkeksi sekaisin...ECM hakee sen loppujen lopuksi siihen samaan missä se oli.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  13. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Lähinnä nyt tarkoitus vaan tarkistaa että kaikki olis kuten pitääkin,tossa kattelin ruiskuläpän runkoa joka oletettavasti on ton auton alkuperäinen ja siinä oli alipaine lähtö edestä katsottuna oikealla puolen kuin taas autossa olevassa on vasemmalla puolen,onkos noissa rungoissa nyt mitään isompia eroja vuosimallin suhteen?ainakin asentotunnistimen kiinnityksessä on ilmeisesti eroja..jos kattos vielä ton auton oman rungon jos se olisi tiukempi akseliltaan
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    MAP-tunnistimen alipainelähtö on kaikissa takana, edessä on EGR-venttiilin alipainelähtö ja isompi on PCV-venttiilin tulo, sekä se polttoainetankin tuuletuksen tulo hiilipurkilta.
    TPS-anturi on erilainen kiinnitykseltään ja liittimeltään (pyöreä) jostain 90-91 eteenpäin...88 - 89 on litteä liitin.
    Itellä on molemmat TPS-liittimet autossa, koska on tullut välillä vaihdeltua TBI:ta useammin kun sukkia...välillä ollut Holley TBI kiinni, nykyisin on 454 TBI, jossa myös CTS erilainen.
    Kaikki Rochester 220 TBI:t ovat käytännössä samanlaisia kiinnitykseltään ja fyysisiltä mitoiltaan ja siten aika pitkälti vaihtokelpoisia keskenään...suuttimet erikokoisia eri koneissa, samoin liittimissä on pieniä eroja jne.

    Sitten 454 TBI:ssa on isommat 2.00" läpät ja myös erilainen CTS.
    Sekin käy sinänsä suoraan pienemmän tilalle, mutta vaatii mm 2" imuaukot imusarjassa.
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    [​IMG]

    Suuttimien koon tunnistaa niiden päällä olevien liitintappien varren väristä.


    Mä olen jokusen läppäakselin holkittanu ebaysta hommattujen työkalujen ja puslien avulla.
     
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Saakos kotimaan puolelta puslia noihin akseleihin?tossa on oranssin väriset liitintapit,eli onkos just v6?
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Itseasiassa ei tunnista, nuo liittimet on kaikissa oranssit...suuttimien värimerkit ovat siinä keskellä olevassa kartiossa, esim. Keltainen/Sininen on 4.3 L suutin.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    Joo, artikuloin melko huonosti, sama taulukko piti etsiä mutta jäi ajatus kesken


    Puslien saatavuudesta en osaa sanoa mitään, mutta puslittamiseen tarvii oikean kokoisen kalvaimen millä tehdään paikka sille puslalle
     
  19. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Pitää syventyä noihin enemmän, kaikista on maalit hävinny mutta jos noilla numeroilla sais tolkkua
     
  20. Rytari

    Rytari Gearhead

    Joko ne vikakoodit luit
     

Kerro tästä muillekin!