4.3 TBI:n käynnistä

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jiiz, 11.1.2002.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    Moi taas,

    Onko normaalia 4.3 v6 TBI:ltä hakea käyntiä kylmänä tosi 'aggressiivisesti'? Siis älyboxi hakee käyntiä esim. valoissa seistessä niin että se vetää kierrokset niin alas että kone lähes sammuu ja sitten taas kiekat korkeelle ja takas alaspäin. Lämpimänä pannu käy ihan suht' tasasesti.

    Itse en tosta osaa sanoa mitään kun on toinen jenkki menossa ja ensimmäinen ruiskulla.

    Jiiz
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    3.3efi moppe teki samaa kun lambda pimeni, käys mittauttaa päästöt, on halvin keino selvittää ellei tutulla korjaamolla ole testereitä.
     
  3. jiiz

    jiiz Gearhead

    Terve Fisu,

    Lambdaa itsekin epäilin ja ajattelin sen vaihtaa tulppien kanssa kunhan aikaa löytyy.

    Tietääkö joku onko noissa TBI:ssä yksi vai useampi lambda?

    Kiitos vinkistä!

    Ainiin, mitään vikakoodeja ei vielä ole tullut, mutta sehän nyt ei meinaa mitään.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jiiz 2002-01-12 02:08 ]</font>
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    yksi piisaa mutta niitä karvoja voikin olla 1-4 riippuen autosta.
     
  5. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Välttämättä autossa ei ole mitään vikaa. Vaimon '91 Hyundai hakee kanssa optimikierroksia turhan laajalta rekisteriltä. Alakierrokset ei mene sammumispisteeseen mutta yläkierrokset hieman liian ylös tarpeeseen nähden. Ylä-alaskaalan haku kestää n. 3 sek. ja alue pienenee koko ajan. Yksi kaasun polkaisu nostaa kierrokset taas tarpeettoman korkealle n. 5 sek. jonka jälkeen kone hakee taas optimia, tällöin jo huomattavasti pienemmältä alueelta. Tämä siis talvella, kesällä hommaa hädin tuskin huomaa. Kun 302 Mercurystä passahti lambda-anturi, ainoa mistä sen huomasi oli kahdeksastatoista kahteenkymmeneenkahdeksaan noussut kulutus. Kulku ja tyhjäkäynti olivat normaaleja.
     
  6. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Välttämättä autossa ei ole mitään vikaa. Vaimon '91 Hyundai hakee kanssa optimikierroksia turhan laajalta rekisteriltä. Alakierrokset ei mene sammumispisteeseen mutta yläkierrokset hieman liian ylös tarpeeseen nähden. Ylä-alaskaalan haku kestää n. 3 sek. ja alue pienenee koko ajan. Yksi kaasun polkaisu nostaa kierrokset taas tarpeettoman korkealle n. 5 sek. jonka jälkeen kone hakee taas optimia, tällöin jo huomattavasti pienemmältä alueelta. Tämä siis talvella, kesällä hommaa hädin tuskin huomaa. Kun 302 Mercurystä passahti lambda-anturi, ainoa mistä sen huomasi oli kahdeksastatoista kahteenkymmeneenkahdeksaan noussut kulutus. Kulku ja tyhjäkäynti olivat normaaleja.
     
  7. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Kuka osaa kertoa check engine-valosta? Mercurystä hajosi aikoinaan joku ätylä ruiskun kupeesta ja tyhjäkäynti katosi kokonaan. Toinen oli em. lambda-anturin hajoaminen. Kummallakaan kerralla valo ei katsonut aiheelliseksi syttyä. Se kuitenkin toimi kun virrat laittoi päälle ja sammui kun starttasi, eli kuten pitääkin. Toinen oli Hyundai, ohjurinkumit falskasivat ja pako-ohjurit jopa heiluivat ventiilien mukana. Auto savutti jo silmiinpistävästi. Tästäkään check engine valo ei ollut moksiskaan. Valolla tuntuu olevan hälläväliä asenne. Ilmoittakohan se jos kiertokanki tulee haukkaamaan raitista ilmaa lohkon kupeesta?
     
  8. jiiz

    jiiz Gearhead

    Mulla pimeni viime talvena Buickista lambda ja 'Check Engine' -valo kyllä ilmotti siitä. Anturi oli saanut niin komean kerroksen öljyä että signaali oli koko ajan 'too lean'. Vaihtoon vaan ja ihan tavallinen tarvikeanturi tilalle ja taas toimi, kulutuskin 15-> 13 L.

    Noista jenkki-FoMoCoista en tiedä kun en ole muistaakseni koskaan edes kyydissä ollut.
     

Kerro tästä muillekin!