4.3efi sammuilee/ Bensapumpun releen ohitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja SunBeam_Fi, 14.1.2023.

Tags:
  1. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    Päivää yhteisö!

    Vm-90 4.3 efi sammuilee itsekseen. Toisinaan ajosta, toisinaan tyhmäkäynnistä.
    Ongelma alkoi kun auto otettiin liikenteeseen parin viikon lämpimässä tallissa seisonnan jälkeen. Tätä ennen kaikki ok.

    Sammumisen jälkeen starttauttaa, mutta ei käynnisty. Toisinaan lähtee käyntiin, käy muutaman sekunnin ja sammuu. Tovin odoteltua, usein lähtee käyntiin ja käy ja toimii ihan ok, kunnes sammuu seur. kerran

    Epäilyissä bensapumpun rele, pumppu itsessään tai öljynpaineanturi.

    Mille näistä sinä annat äänesi?

    Releen ohitusta ajattelin aluksi kokeilla. Hyppyjohdon paikasta on ajatus, mutta lienee syytä varmistaa tietävämmiltä. Eli mihinkäs väliin tulee? Vai olisko joku muu keino?

    Releestä löytyy navat:
    C, E, A D ja F

    Vastaava rele kuin tässä kuvassa:
    https://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/370299_061809_2015_1.jpg

    Kiitos ajasta ja vaivannäöstä.
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Ootko kuunnellut pyöriikö se bensapumppu sillon kun se ei käynnisty? öljynpaineanturin vika ei ainakaan mun tietääkseni noin oireile, sytyttäis vaan öljynpaineen varoitusvaloa
     
  3. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    MuTu:lla väitän, että pumppu ei käy silloin kun ei starttaa, eikä taida relekään napsahtaa...tämän varmistan kun se seur.kerran sammahtaa..

    Relehän ei liene ole pelissä kun startissa?

    Voiko pumppu sammahtaa itsekseen ja sammuttaa auton ja toimia taas hetken päästä normaalisti?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voi olla että b-pumppu hajoamassa tai sen maadoitus tai se tankkilaitteen koko liitos lavan alla mätä...siellä tankin päällä voi vanhassa autossa olla aikamoinen määrä moskaa ja ruostetta.

    Pumpunrele on usein näissä rikki, käytännössä sitä ei edes huomaa, se aiheuttaa vaan pikkasen pitemmän starttauksen, koska pumppu ei silloin primeroi (et kuule pumppun kun käännät virrat päälle)...sitä relettä ei oikeastaan edes tarvita.

    Öp-katkasija on siellä virranajakajan vieressä, se ohjaa b-pumppua...versiosta riippuen samassa katkasijassa on myös öp-valo, öp-mittarin anturit.
    Näitä on kolmea eri mallia, lyhyttä, pitkää ja keskipitkää, sekä metallinen 88 - 89 malleissa, joissa on erillinen anturi öp-mittarille lohkon kyljessä.
    Ostat vaan samanlaisen mikä se entinen on, simppeliä.

    Kun se sammuu, eikä käynnisty, niin kokeile yhdistää sieltä öp-katkasijalta ne paksut oranssit tai pinkit johdot...ahdasta, mutta sen pistokkeen voi nykästä vaikka irti ja tökätä johtojen väliin pätkän rautalankaa...pumpun pitäisi alkää päristä tankissa.
    Jos se käynnistyy nyt normaalisti niin se öp-katkasija on rikki.
    Jos ei edelleenkään, niin pumppu voi olla sökö, tee painemittaus jos mahdollista.
    Selvitä ainakin suriseeko pumppu...mutta pelkkä surinakaan ei takaa mitään, tankissa voi olla myös sisäinen vuoto...pumpun ja tankkilaitteen tai sen ja lähtöputken välissä.
    Riippuu paljon myös onko sinne joskus jo vaihdettu pumppu, miten sen liitos tehty, onko siellä sellanen Pulsator vaimennin (revi se hittoon) jne.

    Jos joudut ostamaan pumpun, älä osta mitään Carteria ! Osta Delco, Wallbro, Bosch jne.
    Varaudu myös että se tankkilaite saattaa hajota käsiin jo purkaessa, ei maksa maltaita uusia kokonaan, osat saa kätevästi vaikka RockAutosta.
     
    Muokattu: 14.1.2023
    Kustom STW tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Helppo tapa kokeilla pumppua :
    Pumpun rele on sen mustan kotelon alla apparin puolella rintapellissä ja vieressä on musta sulakekotelo...se on b-pumpun sulake...vieressä on se virranjako bloki.
    Ota johtoa, laita toiseen päähän reikä abico joka sopii virta blokin napoihin, laita johtoon välille 20A sulake ja johdon toiseen päähän 6.3mm uros latta abico.
    Ota se bensapumpun sulake pois ja tökkää se uros abico sulakkeeltä lähtevän johdon liittimeen...muistaakseni beige/valko raitanen johto -> pumpun pitää käynnistyä heti...sen myötä myös auton.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    No helskuta.
    Tässäpä ohjeistusta kerrakseen. Ehdottoman kokeilemisen arvoisia juttuja ja helpottaa kyllä poissulkua tosi paljon, kiitos vaan..

    Kävin tuossa äsken parin tunnin reissun ajelemassa ko.autolla. Ajattelin, et josko saisi setvittyä vähän lisää kun/jos sammuu. Ei sammunut, ei edes uhkaillut...seurataan tilannetta ja pidetään neuvot mielessä.
     
  7. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    Noniin, tähän vähän updatea kysymyksillä terästettynä.

    Eli auto ollut ajossa ja pelannut kohtuullisesti satunnaisia sammumisia lukuunottamatta.
    On lähtenyt heti sammumisen jälkeen käyntiin kyllä.

    Tuossa päivänä muutamana lähti työpvän jälkeen pitkällä sahauksella käymään ja muutaman kilometrin ajon jälkeen sammui eikä millään käyntiin. Kampe hinurin lavalle ja korjaamoa kohden. Sieltä hinurin lavalta lähti taas ongelmitta käymään.

    Oli sen verta hankala paikka, että tuota
    Sporttruckin keinoa en siinä päässyt kokeilemaan. Korjaamo on näiden amerikanromujen kanssa puljannut aiemminkin ja siellä epäilykset kääntyvät juurikin pumpun suuntaan.

    Epäilys on ollut mm.löysissä johtoliitoksissa, kun hetken hytkyttelyn jälkeen taasen herää, no ne on tarkastettu ja kaikki ok.

    Öp-anturista ei lähde kuin yksi johto, eli poissulkeeko tämä ohjauksen bensapumpulle?

    Eli pumputtimen vaihtoon...(ko)?
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Missä se yksi johtoinen anturi sijaitsee ?

    Jakajan vieressä olevassa on usempi johto ja se ohjaa b-pumppua.
    Lohkon kyljessä voi olla myös toinen anturi ö-putsarin yläpuolellla, mutta se on yleensä öp-mittarille...yleensä näitä on 88 - 89, ehkä 90 koneissa, ainakin SBC:ssa...

    Kyllähän tuo b-pumpulta kuulostaa, mutta pumpun öp-katkasijakin voi olla loppu.

    Pumpun sulakkeelta voi kokeilla syöttää pumpulle virtaa, joissakin autoissa on jopa erillinen primer-liitin, esim Astro josta pumpun voi käynnistää, en muista missä se oli ?
    Pick up:ssa jarrutehostajan alla on johtoliitos pumpulle, ruskea virta ja musta maa...käytännössä se sama johto kun sulakkeelta lähtevä ruskea, jossa muistaakseni valkonen tai musta raita.
    ALDL-liittimeltä voi käynnistää myös pumpun, pinni G, siihen 12V niin pumpun pitää käynnistyä. Normaalistihan tämä tehdään testerillä, kun se on kytketty ALDL-testipistokkeeseen.

    Katso kuvasta pinni G
    https://www.obd-codes.com/faq/read-gm-2-digit-obd-codes-free.php
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  9. 0132

    0132 Gearhead

    SPORT TRUCK:lta kattavaa ja asiantuntevaa ohjeistusta jälleen. Sen verran omia kokemuksia, että vastaavassa vikatilanteessa pumppu oli sökö. Pumpun vaihdon jälkeen sammui koeajolenkillä muutaman kilometrin jälkeen. Hinauksen ja kovan kiroilemisen jälkeen paljastui, että uuteen pumppuun sihtiä asentaessa oli siitä murtunut pieni pala muovia, jonka pumppu imaisi siipien väliin. Muovin palan poistamisen jälkeen pumppu pelasi taas hienosti.

    Itsellä oli muistaakseni 90-vuosimallissa anturit juuri noin miten edellä kuvattu, eli ö-putsarin vieressä yhdellä piuhalla ja jakajan takana useammalla.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  10. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    joko pumppu tai sitten sytkämoduli, jos liittimet katsottu. Tyyppihomma on monesti siten, että sytkämoduli on sanonut itsensä irti gm- vehkeissä. Kun moduli jäähtyy, niin taas mennään hetken eteenpäin ja taas stop ja hinurille.

    Huono bensapumppu jämähtää yleensä kerralla, varsinkin pitkän seisonnan jälkeen. Mutta voisihan sen bensapumpun tuoton tarkistaa suutinkiskon testipäästä painemittarilla. Ja toki kuuntelemalla, kun laittaa virrat päälle, että hyrrääkö pumppu pari sekkaa tai noin. Tää oli toki jo kerrottu aikaisemmissa viesteissä.
     
    Muokattu: 1.3.2023
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pick up puola yksi kohde
     
  12. SunBeam_Fi

    SunBeam_Fi 1st gear

    Tervehdys ja lopullinen päivitys tähän: Bensapumppu vaihdettu ja tuntuu pelaavan (toistaiseksi). Ugh! kiitos kaikille.
     

Kerro tästä muillekin!