4,3tbi ja E85 polttoaineena?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jupe666, 4.1.2020.

  1. Jupe666

    Jupe666 1st gear

    Moro,

    Onko joku laittanut tuohon chevyn 4,3:n flexifuel muutossarjaa? Kokemuksia ja käytännönvinkkeja vastaanotetaan!
     
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    ---
     
    Muokattu: 9.1.2020
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juttua tbistä ja e85:sta on kunhan joku sen kaivaa, huono haku täällä foorumilla on.


    Muistaakseni se ei suoraan millään valmiilla boksilla optimaalisesti toimi
     
  4. Hai

    Hai Gearhead

  5. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    ...
     
    Muokattu: 9.1.2020
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Aihe voisi siinä mielessä kiinnostaa minuakin kun mietin saisiko tuollaisen flexfuel boksin myös fitechin "kaasari ruiskun" kanssa toimimaan.

    Fitechin sain bensalla toimimaan hyvin mutta e85 ei vaan ala toimimaan kunnolla.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Yks ja kakspisteruiskuille kyllä saa ebaysta valmiita boksia ja itsekin ykspisteruiskulla ajelin e85:lla pari tonnia aikanaan.
     
  8. Hai

    Hai Gearhead

    Totta.
    Tuossa alkupäässä Karpov mainitsi, että valmiilla boksilla ei optimaalisesti toimi.
    Promin sai toimimaan aina -15 asteeseen asti kylmäkäynnistyksissä.

    Toisaalta E85 muutos on lähellä flexiä. Yksi asia mikä jäi silloin 10v sitten kokeilematta oli "välikartta". Eli olisi tehty bensan ja E85 arvojen väliin kartan, jolloin moottorin oma säätöalue riittäisi molempiin. Nyt kun markkinoilla olevassa 95:sessa on aina 10% etanolia, niin väli on kaventunut tuon 10%.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    E85 silti hyvin saatavilla suomessa lappia ja pienempiä paikkakuntia lukuunottamatta. Silloin pelkkä e85 lastu ois aika jees. Bensalla ja viinalla sekaisin , vaikka 50/50% jää säästö kovin vähäiseksi.
     
  10. Jupe666

    Jupe666 1st gear

    Kiitos vastauksista tähän asti! Luin linkin topicin, mutta ymmärsin suunnilleen yhtä paljon, kuin postilaatikko plasmafysiikasta. Ideani olis nimenomaan, että voisi ajaa viinalla tai bensalla. Lähinnä se, että pääsisi sanomaan päästöistä valittajille, että ei käytä bensaa eikä dieseliä. :D Toki ihan omakin tahto on ekologisuus, se ei varmasti haittaisi ketään.
    Onko jollain heittää tuollaiseen 1-pisteruiskun Ebay settiin linkkiä?
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.fr/ulk/itm/232392218543

    Nyt oli niukka tarjonta mutta tosta saat hakusanoja jatkoon.


    Toki tommosen toimivuus tbissä on? Volkkarin ykspisteruiskussa pelas mutta onko siinä kuinka paljon parempi äly ja tietokone tiedä häntä.


    Kakspisteruiskusetinhän tarttet mutta mun mielestä kun omia noita oon purkanut, voi vaikka kolmipyttysen boksin laittaa ja jättää yhden kytkemättä. Tai vaikka kuuspyttysen setin samalla tapaa nelipyttyseen. Oma oletus ei jumalan totuus.


    Toki liittimiä pitää muokata tuskin löytyy valmiina käypäsiä jollei siinä boschin ykspisteessä oo samat töpselit.
     
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Usan foorumilta löydettyä:

    I run e85 in my stock 92 305 TBI camaro pretty regularly.
    I have removed the air pump and the rest of the air system
    but all stock otherwise.
    In the summer months no problem
    at all on straight e85,
    But in the spring and fall when its a
    little colder in the morning the engine has a little hesitation
    untill it gets up to operating temp.
    In the winter I dont even bother with e85 because I cant get
    the temperature hot enough to run without a hesitation.
    Stock chip, timing, injectors, and fuel pressure.

    I have tried a 350 throttle body and injectors and it helped
    on ice cold startups but on warm and hot restarts sometimes
    would floodout and not start without holding the gas pedal to the floor.

    I have been running it on e85 for about 5 years and have never
    had any problems with the fuel system or the fuel going bad.
     
  14. Hai

    Hai Gearhead

    Keskustelu meni silloin 10v sitten aika syvällä TBI:n ohjauksessa, mutta oleellisin pointti tuossa on se, että TBI:n voi muuttaa E85:lle promin vaihdolla. Ei tarvita mitään muuta toimenpidettä (oletuksena, että suuttimet riittää).
    Jos kyseessä on vani, on ECM niin helposti käsillä kuskin penkin alla, että promin vaihtaa sillä aikaa, kun pistooli lorottaa tankin täyteen. Minulla se ECM makasi vaan johtojen päässä lattialla kuskin penkin alla.
    Bensan/E85 sekatankkausta tapahtui aika harvoin ja joskus kiristyneiden pakkasten takia piti ottaa tankki 95:ta, niin silloin hyvin kerkesi promin vaihtaa siinä tankatessa.

    Hienompi olisi tuollainen promi, mihin saa ladattua useita softia ja valintakatkaisija. Kolmella varmaan jo pärjäis. Bensa, 50/50% ja E85. Kääntäis vaan nuppia sen mukaan mitä tankkasi, tai jos meno tuntuu huonolta, niin "vaihtaa kanavaa".

    Suosittelen ottamaan yhteyttä Janiluo, promi on varmaankin edullisempi, kuin E85 boksi. Ja ainakin helpompi asentaa.
     
  15. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Noissa ei vaan taida olla etanolianturia?
     
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei ole ei, suuttimien aukioloja kyttää. Etanolianturia ei ole edes saabin t7:ssa joka e85 "edelläkävijöitä".



    Oishan se anturi varmaan kiva, on niitäkin malleja ebayssa ollut suomessa lie vajaa 300€ se setti?
     
  17. onneton

    onneton 3rd gear

    https://eflexfuel.fi/ Pirkkalassa siellä on. Pirkkala on täällä läntisessä suomessa Tampereen vieressä.
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Antaako tuo etanolianturi niin järisyttävän eron?


    Ainakin mulla pelas kesät talvet hyvin ilmankin eikä edes boksissa ollutta esirikastus-säätöä tarvinnut rukkailla. Toki tbissä ei ole ollut joskin se volkkarin ykspisteruisku on melkein kuin tbi.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Omasta kokemuksesta voin sanoa että kotimainen eFlexFuel on laadukas ja toimiva, ihan eri maata kun indokiinan kötöstykset, asia selviää jo pakkauksen avaamalla ja kun ottaa sen johtosarjan käteen.
    Se ei kuitenkaan tue TBI-tyyppisiä 1.2 Ohm Peak & Hold suuttimia...normaalissa monipisteruiskussa suutin on 12 - 16 Ohm luokkaa.
    Lisäksi epäilen että TBI boxin p & h moodi, jossa suutin avataan 4A virralla ja pidetään auki 1A saattaa aiheuttaa ongelmia boxin ajureille.
    eFlexFuel:n sivulla on ollut aikasemmin varoitus ettei se sovi tämän tyyppisille ruiskuille/suuttimille...kannattaa soittaa sinne ja kysyä ennen kun ostaa.

    Flex-fuel boxi tarvitsee tiedon etanolipitoisuudesta, jotta se tietää paljonko sen pitää pidentää suuttimen aukioloaikaa.

    TBI-boxiin saa kyllä rakennettua erilaisia Prom Switch:a, kuten Moates:n 2TIMER ja G2X + EX Remote Switch, joilla yhdella PROM:lla voi olla useampikin ohjelma ja joita voi vaihtaa katkasijasta.
    Se ei kuitenkaan tee autosta oikeaa Flex-fuel autoa...

    http://www.moates.net/gm-19851995-c-64.html
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos tämä efexfuel hakkaa kiinalaiset mennen tullen, niin mitä se tekee paremmin kuin toimiva kiinan boksi tai ebayn mukaan made in france versio?
     

Kerro tästä muillekin!