4-banger perävälitys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja f34, 31.1.2017.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Hei tietäjät:
    Mulla on nyt -34 fordissa vakio 50hv B-kone, 3-lovinen laatikko ja 5,5x16 tuuman renkaat, perävälitys 4,11:1
    Matka-ajossa aika huutoa..
    Olen ajatellut laittaa n.6 puristeisen kannen ja perään esim. aavikkovälityksen 3,25:1, mutta ennen kun alan värkkäämään, niin onko kokemuksia tai veikkauksia, riittääkö koneen vääntö noin harvalla perällä kaupunki köröttelyssä ja matka-ajossa?
    Ja miten saisi helpoiten tarkastettua onko 6-pline vai 10-pline kun perä on nyt autossa kiinni?

    Ja jos jollain löytyy tallin nurkista ylimääräinen tuollainen kansi, niin tarjoa..
     
    Muokattu: 2.2.2017
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei tiiä sopiiko oikeen, mutta mersuissa on ollut 3.92 200d;ssä ja niissähän on ollut 14" pyörät
    3litrasessa turbossa sitten 3.07, mutta on siinä kait 100 tai yli heppaakin

    Monta vaihdetta on käytössä, sehän kanssa jonkun verran määrittelee kuinka harvaa perää pystyy olemaan, joku kolme lattialla ja 3:1perä on varmaan hiukka kytkintä lämmittelevä
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Uppsista, löytyisikö kokemuksia?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muutos noiden kahden välillä on suuruusluokaltaan likipitäen yhden vaihdevälin verran viisvaihteisessa laatikossa. Kolmivaihteisella on pidemmät välit.

    Lähtiskö se sun auto loivaan ylämäkeen kakkosella kohtuullisen helposti nykyperällä? Mites taajamaköröttely? Joutuisko ajelemaan entistä enemmän äänekkäämmällä kakkosvaihteella? Tasaisella maantiellä varmaan olisi hyvä, mutta kiihtyykö nelosfordi ylämäkeen maantienopeudella nykyisellään? Ettei tulisi harvalla välityksellä vastaan se mäki, jossa pitää vaihtaa kakkoselle vauhdin kadotessa?

    http://www.fordgarage.com/pages/rearaxleratios.htm

    Mites mielummin joku nelivaihteinen aski jossa ylin on O.D.? Tai harvalle perälle kaveriksi vaihteisto, jossa on lyhyemmät 1-2 vaihteet?
     
  5. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    No en tiiä auttaako tää mut mulla on piristetty A:n neloskone, vakio 3 speed vaihdelaatikko, perävälitys oletettavasti vakio 3.78 ja 7.00x16 renkaat takana.

    Maantiellä kaipaa kyllä ylivaihdetta tai harvempaa välitystä. Kaupungissakaan ei paljoa ykköstä tarvitse.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Kaikki asiaan liittyvät kommentit tervetulleita. Onk sulla Tuumer miten piristetty kone?
    Itse arvon 3,25:1 ja 3,56:1 perän välillä, kumman hommaisi. Ku ei oo käytännön kokemusta paljonko 4,8 puristeisen kannen vaihto 6 puristeiseen ja viri imusarja+weberi vaikuttaa vääntöön käytännön ajossa.
     
    Muokattu: 2.2.2017
  7. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  8. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Mä en paljoa vakiolla oo ajellut niin en osaa juuri erosta sanoa.
    Vakioon kai saa aika kivasti voimaa just kannella ja imusarja + kaasari paketilla.

    Mulla on aika paljon tehty, isommat imuventtiilit, Stipesin nokka, peltisarja, imusarja yhdelle kaasarille, kevennetty vauhtipyörä, FSI jakaja yms.
    Kantena oli Snyderin 6:1 ja nyt 6.7:1 jälkituotanto Thomas.

    T5 olis hankittu jo mutta tiiä sit laitanko sitä koskaan ton nelosen perään.

    Volvon Leycock ylivaihdeyksiköitä on sovitettu putkikardaaniin, se olis kyllä hyvä apu. Hambilla tosta oli juttua.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ootko ehtinyt hukata jo ton snyderin kannen ja jos et, niin olisko mahdollista ostaa?
     
  10. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Tallessa se vielä on mutta en ole siitä raaskinut luopua kun toi Thomas tuntui sen verran huonolaatuiselta että jätin ton vanhan varuiksi.

    Thomaksessa oli vesipumpun tasopinta jäänyt vajaaksi valusta ja lisäksi kannessa oli yksi pistemäinen huokonen joka vuoti jäähdytysnestettä tulpan koloihin.
     

Kerro tästä muillekin!