4- ja mikälie veto ; ikkunantiivisteistäkö ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Muki, 26.11.2004.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Kun nyt on avattu peli myös non-offroad laitoksille kuten audinreppanoille ja monille muillekin, miksi emme hieman muistelisi myös ikimetsätien reipasta vaeltajaa, AMC:n Eaglea.

    http://www.amxfiles.com/amc/eagle.html

    Meinaan vaan että vaikka kohina aiheen ympärillä on täysin turhaa, ei se Audi nyt mikään ainutlaatuinen 7th heaven on wheels ole tässä(kään) asiassa. Jos sitten lähtivätkin ralliin ja pärjäsivät siellä hyvin, niin on sitä Carlossa pärjätty mossellakin.

    Oldsikin taisi 70-luvulla ajaa rallia 4wd, mutta kun siinä on se inha työntötankomoottori, niin ei puhuta siitä enempää.

    Quattro ei ole aivan vieras minullekaan, kiva peli etenkin urkkina (se punainen tunnetun miehen vähemmän tunnetun veljen vanha), jolla olen saanut päästellä sen mitä tuollaisella ahtaalla kopilla nyt viitsii mennä. Hieno peli, no doubt, mutta yleensä autoalalla "firsts" ja "only in the world" ja "world's best" ovat hieman harhaanjohtavia.

    Sitäpaitsi Raimoon saanut optiona myös porsaan nelipyttyistä, mutta se ei kelvannut amerikan kuluttajille väännön puutteen takia. Ja jos Volvossa on Yamahan motti mikä on löytynyt kymmenen vuotta aikaisemmin Fordista rapakon takaa, niin mihin tässä enää pitäisi fundamentalisti-pienokaisen uskoa ?

    Eli, let's relax ja nautitaan erilaisista peleistä. Meillä on 4wd Aerostar mikä on monen mielestä synkkä peli, mutta kyllä sillä vaan on kivaa mennä maaseudun sivuteillä. Eikä tulisi mieleenkään verrata sitä esimerkiksi urkkiin tai toisaalta blazeriin. Ihan erilaisia pelejä kaikki ja jokaikisessä taatusti omistamisen ja ajamisen iloa.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    AMCn tehtalle täytyy nostaa hattua..20v fiaskoja peräjälkeen myyntimenestyksellisesti vaikka tuotteet erittäin hienoja teknisesti mutta aina syntyneet väärään aikaan eli lasken nyt Avantin mukaan Eagleen asti.
    Eaglehän tämän citymaasturi segmentin loi eikä ole saanut siitä tunnustusta..liukkaan näköisiä mallejakin ollut.

    Mitä taasen tulee Audiin niin joo jos tutkii koska tulivat Quattroilla markkinoille ja silloin jo Torsenia käytössä esim. keskuspyörästön lukkona joka vuotta aikaisemmin oli vasta F1ä perissä niin kyllä voimansiirronkin puolesta pinnat menee sinne.
    Ahdashan se on muutta niin on kaikki muu kivakin... :lol:
    Ja tuo vanha 2.2 pannu viritysvällisempi kuin 3.8 Regalin pata...avaamatta samat tehot molemmista (450hv).
    Kyllä se sportti Quattro ihan kivasti käsissä pysyy kun sellaista hiukan piiskailee.
    Kuten kaikki muutkin "kilpakumppanit"
    Tuttu joka ajellut Euroopassakin Lancia delta Evo2lla kilpaa totesi että Audilla voi ajaa täysin ojia pitkin kun taasen Lancia oli kevyemmäksi rakennettu...vasta kun saatiin Benettonilta F1 auton vetarit alkoi nurkat kestämään...miten ne koneistettiin sopiviksi on sitten eri juttu...meinasi suomesta loppua terät ja osaaminen.

    Eka jatkuva 4wd henkilöauto taasen oli Jensen FF jo 1966 ABS jarrujen kera...paljon aikaisemmin kuin Blazer ja paljon edistyksellisempi.
    http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Jensen/Jensen.html
    Maistuisi varmaan sullekkin 440 magnum plus neliveto urheiluauto...
    Sama Ferguson jota käytettiin Eaglessa tehtiini siis jo 1966 noita Jensenille ja protoja Mustangista aikaisemmin.
    http://www.ponysite.de/fmcog/isis/prototyp/4wd.htm

    http://www.ponysite.de/fmcog/isis/ferguson/fergusen.htm

    http://www.ebroadcast.com.au/ecars/A/History.html tässä lisää infoa nelivedoista

    Siellä mainitaan myös että Vaikka Range oli halpa suomessa se oli jo uutena luxus maasturi.

    Kaikki jäykkä etuakseliset tosiaan ei voi olla ajettavuudeltaan muuta kuin kamalia normaali-ajossa on sitten A ford CJ7 tai jotain muuta.

    Ja Mossella ei ole Montessa pärjättyy ikinä- eikä jenkillä...skodalla on luokassaan ..yleiskisat on sitten samaan aikaan mennyt milloin millekkin Ministä Porscheen.

    http://www.acm.mc/rallye/rallye_generic.php
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eikä mikä tahansa Mach 1 vaan 428cj.
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Vaikka tulikin vähän mitätöityä audia, toisaalta täytyy myöntää, että audin vitosessa on hienot soundit. Sillä tulee aina ajettua vähän turhan kovilla kierroksilla, kun murisee aika muikeasti. Sittemmin vitossylinteristä on tullut US_GM puolellekin hiljattain. Liekö audionautinnot samat, mene ja tiedä.

    Yksi mikä on ollut audeissa kivaa, ihan 2-vetoisissakin, on voimansiirron vetelemättömyys, varmaankin perua lähes identtisen mittaisille vetareille. Siis pitkittäismoottorisissa. Muista malleista en osaa sanoa.

    Yhdellä forumilaisella oli about 90 vm 200 Avant Quattro 2.3 tai 2.2 puhaltimella, mikä oli tavattoman hieno käyttis. Se oli siis sitä muhkeaa 100-koppaa. Neliveto ja silloinen alustasuunnittelu (tai ehkä enemmänkin renkaat) huolehtivat hyvin suuntavakaasta menosta, auto oli hiljainen, tilava, hyvä ajaa. Nykyisistä en niin välitä.

    Saattaa ehkä olla että samainen ratajenkin mekatsu on juuri se jonka punaisesta urkista tässä oli puhe. Mies on tosin jo vainaa parin vuoden takaa.

    Yksi mikä olis style peli olis kantikas sedan 80 Audi 2-ovisena (niitäkin on, muistuttaa vähän maseratia yleislinjoiltaan) ja quattrona, tietty 5-pyttyisellä, mutta ei välttämättä 20V kuitenkaan.

    Neliveto yleisesti kyllä tekee ihmeen paljon hyvää auton maantieominaisuuksille. Puhumattakaan tietysti vaikeista keliolosuhteista. Kun Aero jäi taannoin telakalle etup. laakerivaurion vuoksi, tuntui 2-vetoiseen hyppääminen suorastaan huonolta vitsiltä.

    Varsinainen off-road puoli on mulla jäänyt aika vähiin, joskus kävin lentokentän takamaastossa J20:llä. Se meni radan läpi vain ja ainoastaan puhtaalla väännöllä, spooritkin olivat liian kapeita joten piti 'aurata' läpi niistä. Ei ollut oikein mun laji. J20 on se Wagoneerin näköinen mutta hiukan bulimpi vehje.

    Viimeksi olen maastoautoista puhuttaessa kurvaillut Protolla, joka piti ostaa itselle mutta tällä erää budjetti ei antanut periksi.

    Jensen kieltämättä olisi hyvä juttu. Myisin sen heti jollekin isorikkaalle keräilijälle, jotta pääsisin toteuttamaan 4d sedan perversioita. Olen sillä tavoin vanhanaikainen että joku taksimallinen sedan peltivanteilla, hempalla ja kovalla askilla a'la sixties style olis jotenkin mun 'täyttymys'. Mistä tullaankin siihen että moneen lähtöönhän meitä on. Niin kuin noita autojakin.

    Eiks se Jensen ollut alumiinikorinenkin kaiken lisäksi, vai muistelenko omiani.

    Ai niin se Mosse. Muistaakseni kyllä oli se tehtaan Avtoexport teamin DOHC jolle luokkavoitto pärähti Montessa. Taisi olla sitä kekkosmallin eliteä. No tämä on tieto josta en niin välitäkään vaikka sen muistaisin päin honkaliittoa :D
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eräs isorikas sellaista etsiikin mutta tietää tarkasti niitten arvot maailmalla..halpja eivät ole ja alukorisia kyllä..painavia rohjoja silti....

    toistaiseksi se on joutunut tyytymään Nissan Skyline GT-Rn ja 71 454 Vetteen...sekä GMC Typhooniin joka mun mielestä oli karmea kokemus.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tervetuloa ulos kaapista Muki! 4x4 Aerostarilla ei kiivetä Pikes Peak eikä täällä tänne joku subarulla slamonmäen kiivenneen yhtä nopeisiin aikoihin tai nopeimpiin, SO FUCKING WHAT? Ei meidän perheen uusimman hankinnan 4x4 Voyagerillakaan, SO FUCKING WHAT!!! Jos teillä on ne.. ..äh vittu ei jaksa tota enää.. Muki Marin kans 100% tyytyväinen talviautoonne? Sillä ei suolle mennä, tai jos vauhdilla mennään, ei ilman Pekka Niskaa tulla takasi? SO.. Ei tääkää topic sitten pysyny, äh vittu olkoon..
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Heh, palataankin vaihteeks takas 80-90 lukujen taitteeseen. Audi on ollut jenkkien lisäks aina yks omista suosikkipeleistä, tosin niistäkin lähinnä nuo 80-luvun ja vielä 90-luvun alun nelikkomallit.
    Aikoinaan (90-luvun alkupuolella) tuli istuttua kartturin paikalla kaverin silloisen A-ryhmän Coupe Quattrossa ja jokunen kerta kurvailtua sen siviili 200 Turbo Quattrolla. Hauskoja pelejä ja tollanen 200 Avantti-mallisena oliskin aika pätevä käyttöauto, etenkin nyt kun on taas pukannut tuota lunta tuolta taivaalta :D

    Toi Mad Miken maininta "Ja tuo vanha 2.2 pannu viritysvällisempi kuin 3.8 Regalin pata...avaamatta samat tehot molemmista (450hv). " kyllä vähän ihmetyttää :eek: Siinä kaverin A-ryhmäläisessä oli paukkuja 230 hp ja sen koneen oli tehnyt alan osaaja ja säädöt plus mittaukset tehtiin Harisella. Mut tohon se ja kaikkien muidenkin vastaavat jäi teholtaan (mut sen mitä Audi tehoissa hävis se otti takas ajo-ominaisuuksissa ja siinä että sillä voi tosiaan tulla vaikka pitkin ojanpohjia ja vaikka kuinka röykyttäen). Sit myöhemmin siitä samaisesta Audista tehtiin sprinttikilpuri ja koneen turbottamisella ja täysin uusilla sen mukaisilla palikoilla tehden siitä sai pihalle pikkusen alle 400 hp. Jolla silläkin tosin Audi tuntui loikkaavan mutkasta toiseen, sen verran hyvin ampus polkastessa. Tosin Audille ominainen kestävyys alkoi noillakin tehoilla sitten jo kärsiä :cry:

    Ps. Muki, tarkoittanet tolla URKilla sitä yhtä legendaarista kilpuriquattroa? Toi yksilö millä mekin silloin ajettiin oli noita samanaikuisia vehkeitä. Alunperin sillä oli kurvaillut aika menestyksekkäästikin eräs siihen aikaan Uudellamaalla autokauppianakin toiminut Timo H. jolta kaveri sitten sen osti.
     
  9. Muki

    Muki Gearhead

    Se punainen urkki oli tämän rallissa (maailmanlaajuista) mainetta niittäneen herran veljen aikoinaan omistama. Siis Mikkolan.

    [​IMG]

    En nyt ole ihan 100% varma onko se juuri tuo kuvassa oleva (audiclubin sivuilta) mutta kovasti näyttäisi että sama yksilö.


    -Muki
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Punanen URK-kilpinen oli aikoinaan pitkään kisa-autonakin. Vaan liekö sama? Sen mun kaverin kilpuristakin tuli siinä vaiheessa "siviili" kun se teki sen sprinttiversion eli korinvaihtojuttuja taas. Toi on muutes aika huvittavaa miten on onnistunutkin noi korin- ja osienvaihtohommat noissa suomenkilpisissä kisavehkeissä mut ei siitä nyt tässä sen enmpää :odroll:
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Tää urkki oli hieman modifioitu patin osalta, muuten aika lailla bone stock. Se kulki ihan reippaasti, mutta jotenkin jäin kaipaamaan todellista potkua. Muutenhan se oli hyvin tasapainoinen ajettava ja ehkä parhaimmillaan (kiihtyvyys) 100 km/h ja siitä ylöspäin. Toisaalta oli myös soralla aika veikeä peli. Ehkä tilanahtauden lisäksi audille tyypillinen kankea vaihteensiirto olisi kanssa tarvinnut pientä 'parantelua'.

    Se olisi ollut parhaimmillaan ympärivuotisena käyttöautona. Riittävästi tehoa jotta sillä on kiva ajaa, 4-veto.

    Mutta olisin silti halunnut saman tekniikan 4-d sedaniin...kun ei oikein tuo 'sporttiauto' look innosta. No olihan niitä 90*siä quattro sedaneita aikoinaan, yhden melkein ostinkin pois kuljeksimasta.

    Se 2.2 / 2.3 pata kestänee aika reippaita ahtoja kuitenkin ? Toisaalta mitään ylettömän ripeitä varttimailereita ei kuitenkaan audiharrastajilla liene, ehkä jotain 12 sec parhaimmillaan kovasti rakenneltuina ? Mitenkään sitä toisaalta väheksymättä. Joku sellainen RS6 tai vastaava näistä uudemmista demoilee aina tuossa kehä II ja Turun motarin kieppeillä. Siinä tuntuu olevan tarmoa mutta ei ehkä aivan niin paljon että sitä spedeilyä ruuhkan seassa jaksais arvostaa.

    Täytyykin tästä lähteä toisenlaista nelivetoa korjaamaan. Meni tosiaan aerosta vasen etupyörän laakeri. Se on erillistuentainen edestä ; laakeri ja periaatteessa koko hässäkkä muistuttaa etuvetoista autoa. Laakeria ei saa erikseen vaan koko napa menee vaihtoon, se on kiinni olkatuessa ja TOIVOTTAVASTI lähtee kolmen L-kirjaimen yhdistelmällä auki.

    Lekaa, Lämpöä ja Liuotinta.

    Palataas tohon audiin vielä noin yleisesti. Vaikka sellainen 80's kanttikorinen kasikymppinen onkin aika tympeä esitys, niin onhan siinä nyt kieltämättä erittäin hyvin toimiva (ja yksinkertainen!) alusta. Mulla on ollut niitä muutama kpl, pari bensakoneista ja yksi dieseli. Niin ja sitten yksi alkuperäinen 5-pyttyinen sedan joka aikoinaan näkyi paljonkin reissuilla mm. virtasalmella. Sen turbopata oli kieltämättä kohtalaisen tarmokas, mutta pelkkä etuveto tuppasi rajoittamaan lystiä. Tämän yksilön ostin aika pahasti purettuna ja riisuttuna, kori oli hyvä mutta siitä olisi kyllä tarvinnut toisen täysin ehjän osiksi ; mistä seurasi että sitä koria ei enää kannattanut tehdä.

    Sitäpaitsi halusin vääntöä kehiin..... heheh ..... ja sopivan vanhanaikaisia moottoreita .....

    Pohjois-Amerikassa ovat tunkeneet näihin quattroihin myös sbc veekaseja. Ehkä alumiinimotilla säilyis painot sekä -jakaumat kohdillaan ? Neliveto tosiaan taitaa olla melkoisen vahvaa tavaraa näissä audeissa.

    Aika vähän nelivetoa kuitenkin harrastetaan kiihdytyspiireissä. Sinällään hassua, vois kuvitella että siitä olisi isokin apu.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kaverilla oli tarkoitus käydä kokeilemassa 1/8 mailia tolla samaisella turbotetulla sprinttiaudilla mistä aikaisemmin mainitsin. Eli Kouvolassa oli silloin Tehontiellä järkätyt katuautokisat ja hommasta oli sovittu että kaveri testais Audin näytöslähtönä kisan ulkopuolella mut paikallinen vallesmanni ei antanut lupaa vaan kielsi moisen homman vedoten siihen että siinä tapahtumassa sai ajaa vain kilvellisillä, kadulle rekisteröidyillä autoilla. Harmi juttu, olis ollut kiva nähdä sen aika joka olis luultavasti ollut kohtuullisen mukava. Toi puolikasmatka olis varmaan sopinut muutenkin hyvin tommoselle tosi tiuhavälitteiselle sprinttivehkeelle.
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Noi noi mun väittämät että 450 irtoaa avaamatta pattia juontaa juurensa 20v 2.2 versioon joita täälläpäin on pyörinyt (lähinnä mietoisten keitoksia mitä tuttu ajeli siellä ollessaan kisaruuvvarina)...350 irtoaa niistä sangen vaivatta mutta coolerit turbot suuttimet etc. täytyy tietenkin vaihtaa pian
    mutta perus longblock saa pysyä nipussa ja 350 tehoilla on tyäsin vaivaton ympärivuoden käyttöauto.

    Syy muuten miksi kiihdytyksessä katutasollakaan ei nelivetoja näy on lähinnä se että tehohävikki on noin 17% ja toinen se että painonsiirtymähän tapahtuu kuitenkin aina ja eturenkaat nousee ilmaan.
    Harvan auton lukot osaa kompensoida sitä tapahtumaa....esim Skyline pystyy mutta kuitenkin takarenkaista irtoaa taasen taas pito ja tietokone tekee kovaa härdelliä pysyäkseen mukana.
    Kovimmat Skylinet onkin takavetoisiksi muutettuja...

    Esim A-ryhmän 323 Mazda/ Lancia Integrale menee matalia 13 sec aikoja.
    B-ryhmän pelit onkin sitten asia erikseen...
    RS-2 vakio Audi menee matalia 14 sec aikoja kikkailematta.
    Mikkola kertoi joskus että saman mittainen rata kuin joku F1 rata (ei monaco) meni soralla Audilla 4 sekkaa hitaammin kuin F1 sellä....joten ruutia oli....virallisesti 560 mikä oli totuus kuka tietää.
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Vanha topikki, mutta ei löytynyt muutakaan..
    Eli kiinnostaisiko haastaa näistä sporttimallin nelikoista ja eritoten ajo-ominaisuuksista.
    Minulla ei ole kokemusta kuin kolmesta Lancia Integralesta ja Subaru XT:stä, että en tiedä mimmoiset ominaisuudet on Audissa taikka EvoMitsussa.

    Itse en ole vieläkään ihan päässyt sinuiksi tuon Lancian kanssa, pitää liikaa käskyttää kun takavedossa on tottunut nöyrempään totteluun. Joka talvi tulee treenattua jääradalla että kai se siitä. Muutoksiakin on suunnitteilla eli kevyempää keulaa jne.

    Niin ja kohtaaminen AMC Eaglen kanssa sai minutkin piirtelemään citymaasturiluonnoksia ruutuvihkoon joskus 90-luvulla. Hienon näköinen auto minun mielestäni, ominaisuuksista en tiedä mitään.
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re:

    Kylhä Keinänen eräänä vuonna Valiantilla paukutteli pohja-aikoja,luokassaan, tai lähes kunnes perä pamahti... Ja Skodallahan tosiaan ko miehen suoritteet ovat kovia.
     

Kerro tästä muillekin!