4-linkki suosituksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja bbford, 15.2.2010.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Eli olisko kellään kokemusta 4-linkeistä ja niiden asentamisesta? Olen asennellut ilmajousia mercuryyn ja ajattelin että pitäisköhän vaan laittaa samantien 4 linkki eikä vaan pusseja lehtijousien kanssa. Nyt tarvis tietää mistä löytyis laadukas ja kohtuuhintainen sarja? Löysin ainakin suicidedoors.com firman sivuilta 300taalaa maksavan sarjan, niitä ainakin hambin sivuilla kehuttiin. Olisko tosta halvempaa tiedossa? Ja myykö muuten joku suomessa näitä sarjoja?
     
  2. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Noinkin painavaan autoon en laittaisi kaikista halvimpia ja hennoimpia.

    Heidtsin sarjat on ainakin tehty paksuseinäisestä putkesta sekä kiinnikkeiden työnjälki on laadukasta ja kaikki saumat vedetty tigillä tod.hienosti kiinni.

    Toisessa rottelossa on kait Speedwayn linkit takana ja nyt Aakkoseen tulee Heidstsit. Eroa on kuin yöllä ja päivällä.
    Omani oon ostanut US-Partsista. Sen verran painavia kalikoita,että ite niitä ei kannata ehkä lähteä lennoilla tuomaan rahtien takia.
     
  3. spychobilly

    spychobilly Gearhead

  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Mulla on 48 hopassa tollanen triangulated kitti shockwaveilla. Tuli jostain pussukkafirmasta, en pikasella guukletuksella enää tietty löytäny, mutta ei ne kolmeasataa halvemmat ainakaan paljoa olleet. "ruostumattomat" päät ja tukevannäköset putket. Kiinnikkeitä joutu tietty muokkaamaan ja vahvistelemaan, mutta noihan olikin universaalit.

    Löytyhän se linkkikin linkkeihin: http://www.airbagit.com/product-p/link-full-hd.htm
     
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Noita mä katselin,putki olis 1.25" halkaisijaltaan ja seinämä 1/8",kierteet olis 3/4".Katoin heidtsin sivuilta että niiden putket olis samaa luokkaa,seinämä vähän paksumpi mutta 1" halkaisijaltaan joten kai noi olis vahvuudeltaa samaa luokkaa??

    http://www.suicidedoors.com/4-link-kits ... 4-link-kit

    Ja tässä olis jo 1.5" putkilla ja 1" kierteillä eikä noi toki maksa kuin 30 taalaa enemmän.

    http://www.suicidedoors.com/4-link-kits ... 4-link-kit

    Kysäisen noilta mitä sarjaa suosittelis mercuryn alle pantavaksi ja mitä mahtais maksaa rahti suomeen.

    Jäi vielä sanomatta että heräsin tähän muutos hommaan kyllä varmaan liian myöhään (taas) joten voi olla että jää koko ilmajousitus ja muu lattian ja rungon leikkely ensi talveen. :odroll:


    Miten muuten olette mitoittanut noiden tankojen pituudet? Sen mukaan mihin parhaiten mahtuu sopimaan vai? Onko mahdollisimman pitkät tangot parempi kuin lyhyet tumpit?
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Kuin vastauksena muutaman rivin pariin kysymykseen on kirjoitettu kokonaisia kirjoja. Eli ei ole ihan sama mihin suuntaan ne tangot sojottaa. Tietysti tuurilla voi osua siedettäväänkin lopputulokseen. Myös kardaanin kulmille kannattaa uhrata pari ajatusta. Google löytää aika hyvin tietoa aiheesta. Kiihdytyspuolelta kulmien vaikutuksesta painon siirtämisestä pidoksi, painopisteistä yleensä, ym. Luonnollisesti pro-stock asetukset ei sinänsä suoraan käy, mutta niistä näkee mikä vaikuttaa mihinkin ja miten. Offipuolen sivuilla on hyvin juttua kallistuskeskiöistä ja painopisteistä, ja niitten vaikutuksista. Ja panhardi sitte keskelle, että kääntyy molempiin suuntiin samanlailla. :wink: Mutta joo, pidemmillä tukivarsilla pysyy geometriamuutokset pienempänä jousituskorkeuksien muutoksissa, että vaikka niin pitkät kuin järkevästi mahtuu. Toi norra + pussi yhdistelmä tuntuu jotenkin epäilyttävältä. Sitä jousipakkaa ei ole suunniteltu toimimaan pelkällä norralla, eikä ilman varsinaista pakkaa tue akselia kiertymisen suhteen(ei koske lättiksiä? :poff: ) Tilalle pitäis kai askarrella jonkinlainen tukivarsi. Silti geometria jäis melko puolitiehen. Ainakin nousis helposti poltolle.. :D Monasti noi bolt-on (sopii kaikkiin, muttei mihinkään) kitit näyttää melko hennoilta tangoilta. Varsinkin jos nimimerkki jo on bb. Aiheesta Suomessakin jo käytännön kokemusta. Tarkotan että rodi lättiksellä on eri asia kuin full-size kustom isolohkolla. Omatekoiset tukivarret ei välttämättä ole huonommat kuin tehdastekoiset, mutta saattaa olla mutkikkaat leimata muutoskatsastuksessa. Ajattaa helposti tilanteeseen muutosleimatukivarret vs vuosileimatukivarret.
     
  7. toaster

    toaster Gearhead

    Mitäs heidtsin setti maksoi usa partsilla?
     
  8. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei muista enään,eiköhän ne kerro hinnan siellä kun kysäisee :)
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Pari viikkoo sitten heidtsin Parallel 4-Link setti olis maksanut n.550e partsilla.
    En tiedä kuinka paremmat ne on tci:n sarjaan verrattuna ,mut tci:n hinta muualla n.320e.
    Tietty tohon lisäks panhard tanko.
     
  10. bbford

    bbford Gearhead


    No pitääpä etsiä asiasta tarkempaa tietoa netin syövereistä.
    Pisti tosiaan silmään kun katoin kuinka solmussa ne lehdet on nyt jo vaikka perää pitäis saada vielä paljon alemmaksi,siksi aloinkin epäillä ton yhdistelmän toimivuutta. Ja löysinkin muualta tietoa asiasta niin taitaa pahimmillaan olla aika letru ajaa,vetelee pitkin ja poikin tietä kiihdytyksessä/jarrutuksessa.
    Ei mulla tossa kuitenkaan 460:stä ole,se odottaa parempia aikoja tallin nurkassa,eikä toi 302 taida ihan hirveästi vääntää vaikka pirteämpi onkin kuin lätyskä. :D

    Koneistajana ajattelinkin aluksi tehdä noi itse alusta loppuun,tässä vaan tuli vaan niin helvetinmoinen kiire ton homman kanssa että pääsis vappuna ajamaan,siksi noita ajattelin muualta "nopeasti ja edullisesti" hommata että pääsis heti leipomaan. Mutta eipä toisaalta kiinnosta tehdä kiireellä isoa hommaa vähän sinnepäin jonka saa kuitenkin tehdä ensi talvena uusiksi. :rotfl:

    Amerikan miehet vastas muuten rahtikyselyyn,airbagit.comilta tulis paketti tulis edulliseen 227 taalan hintaan ja suicidedoorsilta sama kasa maksais "vain" 550 taalaa! :poff:
    Pitäkää tunkkinne..

    Mä muuten luulin että etupää olis ollut se vaikeampi kohta tehdä, vähemmän tilaa yms ja sen muutokset olisikin jo valmiit,iskari on siirretty tukivarren ulkopuolelle yms. Mutta voihan se siinä olla vaikka ajaiskin vielä tän kesän vakio jousilla.

    No,tarttoo tuumata mitä tekis.

    PS. Ei taida muuten tollaset parallel mallin tangot mahtua oikein nätisti mikäli haluaa säilyttää takapenkin joten mä ostan/teen sen vinoputkiversion.
     
  11. TATU

    TATU Gearhead

    Mulla oli samanlainen ongelma -55 käkkylän takapään kanssa, amerikan joet poistaa vaan lateja jousista ja laittaa pussin kaveriksi mutta se on erittäin huon systeemi niinkuin edellä jo todettiin. Itse väkertelin alemmat linkit lehtijousen etukorvakkeesta perään, ylemmät on vinosti(panharttia ei tarvita) ja lyhyemmät johtuen tila ongelmasta. Kardaanin kulma muuttuu aavistuksen jousituksen ylä ja ala asennon välillä, mutta sen kun säätää ajokorossa oikeaksi niin ei pitäisi olla ongelmia(ylemmät tangot säädettävät),ala tai ylä asennossa autolla tuskin ajetaan koskaan yli 50km/h niin kulmalla ei niin väliä niissä. Kiihdytys/riftinki hommissa edm. ratkaisu tuskin on paras mahdollinen mutta rättirenkailla ja orkkis tekniikalla aivan riittävä tuenta. Mun kuva sivuilta löytyy muutama kuva tuennoista, voi sitten kommentoida mikä meni pieleen...
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Joo, onkelmahan noissa missä tukivarsia ei ole koskaan ollut on ettei sinne myöskään ole yleensä jätetty tilaa jälkiasennustukivarsille. Olen koittanu yleensä leikellä lisää tilaa sen minkä takapenkki antaa myöden. Kolmiotuenta ylhäällä on aika yleisesti käytetty ja hyväksytty. Se kai liki aina vaan vaatii sen ylimääräisen palkin lisäämisen sinne väliin, mikä taas syö tilaa tukivarsilta. Ton nimimerkkikoslan evo1:ssä oli lankkukyljen poikkipalkki. Ne tukivarret vaan joutu lyhentämään turhan tumpeiksi, mikä osaltaan myöhemmin ajatti evo2:een. Noitten kolmioylätukivarsien kiinnityspisteet + pituudet vaikuttaa kallistuskeskiöön ja sitäkautta ohjaukseen. Jotain autotehtaan valmiita systeemeitä käyttämällä ei voi ainakaan pahasti mettään mennä. Tietysti toi 60-90-luvun isojen GM:ien taipumus nuljua montussa poikittain säilyy. Ilman panhardia saattaa sitten raapasta valkosen sivun loksunreunaan jos on pyöräkotelossa ahdasta.
     
  13. petu54

    petu54 2nd gear

  14. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tossa toi mun viritelmä:

    [​IMG]

    Tosin keskeneräsenä, mm. ylätukivarsien kiinnikkeitä vahvistelin, mut periaate toi. Saa haukkua vapaasti :-?
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mitenkäs noita säädetään, vai pitääkö mennä laakista oikein, vaikkei autoa olekaan vielä edes rakennettu? :eek:
     
  16. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    mutterit ainakin toisessa päässä... itellä vastaavanlaiset mutta mutskut kummissakin päissä.
     
  17. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

  18. petu54

    petu54 2nd gear

    Tapana on laittaa tollaset kerralla kohdilleen. Tumpeloille niissä on toisessa päässä säädöt :poff:
     
  19. bbford

    bbford Gearhead

    Hyvältähän tuo näyttää. Pari kysymystä muuten, onko noissa noi tangon puslapäät hitsaamalla 2 osasta tehdyt vai umpiaineesta tehdyt? Ja toi mua kans mietityttänyt että mitä ainetta noi perämurikat yleensä on kun säkin olet hitsannut ylätuet siihen kiinni? Onko se valuterästä eikä valurautaa niinkuin olen olettanut? Olen nähnyt jossain kuvia että mercuryynkin on tehty niin joten kai se sit kestää? Itse olin ajatellut että hitsaan noi suoraan putkeen kiinni.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

Kerro tästä muillekin!