4-linkkiin uudet puslat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja rodhot, 24.8.2019.

  1. rodhot

    rodhot Gearhead

    4-linkkiin pitäisi sorvata uudet puslat ja materiaali valinta mietityttää. Mitat karkeesti 1.4" ja
    holkitettu reikä 5/8" :n pultilla. Eli mistä kannattais tehdä?
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Polyuretaanitangosta minä sorvailisin jos valmista uretaanista puslaa ei jostain muusta vehkeestä löydy?,
    Kaikkeen puslatarpeeseen olenkin tuota suosinut olen ollut tyytyväinen.
    Aika arvokasta oli vaan aikoinaan mutta en ole ihan selvillä tän päivän hinnoittelusta?
     
  4. rodhot

    rodhot Gearhead

    Nykyiset jotain muovia ilmeisesti. Vaihtaisin unibaalit mut valikoima huono kun koko on 3/4" unf ,pultti 5/8" ja korvakkeiden sisä leveys 1.75". Toki sorvilla holkit sais tehtyä.

    Täältä 40mm metrin tanko 100eur
    https://www.kumijamatto.fi/polyuretaanitanko-pur.html
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    40mm vielä ihan inhimillisessä hinnoissa, 60mm jo vähän pompsahtaa.
    Vink Oy:stä sitä aikoinaan ostin, ja se oli tuolle kamalle edullisin silloin.
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Millasta tavaraa tuo polyuretaani on sorvata? Millainen terä hyvä?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pikateräksestä terät oon tehnyt, erittäin ottavan mallinen ja tietty niin terävä kun saat aikaiseksi.
    Ihan ohuisiin lastuihin ei kannata pyrkiä, ottaa aina jonkun reilun millin tai enempi halkasiasta.
    Kovametallillakin menee kyllä, todennut vaan tuon pikateräksestä tehdyn paremmaksi.
     
    Muokattu: 24.8.2019
  8. karhu01

    karhu01 2nd gear

  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyloni on taas kovaa joustamatonta materiaalia, eri asia kuin polyuretaani.
    Ei sitä tarvi pakastaa, siitä lähtee lastua ihan kivasti huoneenlämmössäkin, ja liki millä vaan terällä.
    Toki hyvää matskua sellaseen paikkaan missä ei toivota yhtään joustoa.
     
    Muokattu: 25.8.2019
    karhu01 tykkää tästä.
  10. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Ai perkele joo nehän on kaks eri tuotetta kysees.
    Hyvä kun korjasit asian:)
     
  11. Anza

    Anza Gearhead

    PTFE eli Teflon vois olla hyvä materiaali kans. Ralliautoihin kuulemma tekevät siitä.
     
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Nylonin kanssa vaan tarkkana jos siitä puslia tekee, se imee kosteutta itseensä ja turpoaa, saa "parhaassa" tapauksessa kiinteän asennuksen mikäli ei laita sisäholkkia puslan sisään pultin ympärille.
     
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Yksi vaihtoehto viellä on jos puslat vulkanoisi kumista. Timo Happosen juttu luettu ,mutta onko kellään linkkiä nettikauppaan mistä oikeat materiaalit toteutukseen.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noista muista(teflon, nylon, POM etc.) "muoveista" kun tekee puslia niin niiden pitäisi olla sellaseen kohteeseen jossa puslan ei tarvitse joustaa yhtään mihinkään muuhun suuntaan, siis ainoastaan liukumista pultin tai tapin päällä. Ja monestihan sitä joustoa tapahtuu tukivarsissa muihinkin suuntiin, siis oikea matsku paikkaansa, noista muoveista ei sellaseen kohteeseen ole.

    Polyuretaanihan joustaa kyllä, on vaan huomattavasti jämäkämpää tavaraa kuin alkuperäiset puslat.

    Kilpureissahan on ne puslat korvattu pääsääntösesti uniballeilla, harvemmin niissä puslia vastaan tulee.
    Uniball taas ei välttämättä se paras mukavuuden kannalta, eikä ne kyllä todistettavasti kilometriäkään ihan mahdottomia kestä, ollen kuitenkin se paras ratkaisu puhtaasti kilpakäytössä.


    Onhan tuota polyuretaaniakin valettavana olevia satseja, noin vaihtoehtona sille kumin vulkanoinnille. Pistä Rodhot juttua sit jos jompaankumpaan näistä päädyt.
     
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

    Nämä linkit on nyt kuvakkeen autossa ja toiset samanlaiset -36 chevy rodissa. Mitkä tuli setin mukana on ilmeisesti jotain kovahkoa muovia ja sen myötä takatuennan nykyiset välykset kuuluvat selkeästi jo ohjaamossa. Katsotaan mihin päädytään ennen kevättä..
     
  16. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Itse meinasin säästää ja tehdä uretaanipuslat valamalla. Mutta onko täällä kellään tietoa kuinka kovia uretaaneja noissa yleensä käytetään? Valu-uretaaneja kun löytyy aika laajalla Shore skaalalla..
     
  17. Kyllä varmasti tulee hyuvä jos itse valaa, mutta mikä siinä on ettei voi käyttää valmiita puslia?
    Pane sähköpostia ja myyn puslat ja niiden sisälle holkit.

    Vai tulisiko kuitenkin parempi valamalla?

    aulis
     
  18. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  19. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Jeppistä! Samanmoinen toteutus itsellänikin mielessä. Tuon tyyppisessä "kötöstelyssä" on mielestäni koko harrastuksen suola!
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    90 shorea kovuudeltaan on noi tangot olleet mistä olen puslia sorvaillut, ja se on ainakin todettu sopivaksi kovuudeksi tukivarsihommiin, ja esmes koneenkorviin. Samaa kovuutta näytti olevan Korja-Kumin valikoimasta löytyvät yleismallin uretaanipuslat.

    Selkeesti siis jäykempää kuin autojen alkuperäiset kumipuslat mutta kuitenkin pientä joustoa vielä on.
     

Kerro tästä muillekin!