402 bbc kuntoon ja samalla pieni piristys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ja_su, 7.12.2019.

  1. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Tervehdys!

    Olen uusi palstalla ja melko uusi harrastaja.
    Täällä tuntuu olevan erittäin avuliaita ihmisiä ja asiattomuudet on kohtalaisen vähäisiä. Bbc kunnostuksesta ja virityksestä olen täältä lukenut, mutte ne on järjestään pitkälti 454 moottorista. Jonimacin aloittama keskustelu luettu 402 moottorista.
    ja nyt asiaan
    Autona vm -72 4d Impala
    402 bbc kerran kuulemma porattu ja remontoitu moottori muuten. Nyt moottori taas muttereina.
    Löytyi seuraavaa:
    Kolmos sylinteri leikannut
    Runkolaakerit osittain kuparin väriset ja yhdessä laakerin mittainen isohko naarmu.

    Lohko lähtee koneistukseen vielä ennen joulua. Porataan seuraavaan ylikokoon, runkolinja tarkistetaan ja aarporataan jos tarvetta, nokkalaakerit vaihdetaan, kanavat pestään ja lohko lasikuulapuhalletaan sekä pestään.

    kokoonpano on vaikea miettiä. Moottori kasataan vakiokansilla 292 numeroiset. Kansiin tulee uudet venttiilit ja samalla ne voisi suurentaa jos siitä apua ja kanavia siistiä ja porttailla. imusarjaksi Edelin performer rpm air cap. Kaasariksi 700 tai 750 performer sarjaa. Männät täytyy kuitenkin tilata niin nostetaan samalla puristuksia sinne 9-9.5 nurkille.

    Vaikeimpana tässä on nokka-akselin valinta. Tarkoitus saada autosta sellainen että sillä olisi kohtalaisen mukava ajella kylillä ja cruisingeissa mutta olisi kuitenkin potkua enemmän kuin tuossa vakio saastemoottorissa.

    Peltisarjat tuossa jo on ja 3” putket kollektoreilta eteenpäin.

    -Juho
     
    Muokattu: 7.12.2019
  2. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Ja tiedän ettei tuo moottori ole seksikkäin valinta saati nuo kannet. Noista tuon kuitenkin teen. Jääräpäinen kun olen.

    -Juho
     
  3. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onko rektun IBC-8?
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tietäjät haluaa varmaan tietää perävälityksen ja turbiinin ennen nokkasuosituksia.
     
  5. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Tämäpä juuri
     
  6. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Mistä nuo saa selville? Epäilen että laatikkoon tai perään olis tehty mitään muokkauksia
     
  7. pako

    pako 1st gear

    Jos sä oot vähänkin selvin päin niin käy bongaa noi mun venakopat tuolta myynti palstalta.Niillä saat vähän lisäää sitä ..
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Ok, mun vanha impala jonka aikoinaan pelastin Someron metsästä liikenteeseen...
    Joskus about 2003-2004..
    Muistaakseni joskus 2005 se esiteltiin Spinneri magazinessa.
    Kesoilin vanha edustusauto se on..
     
  9. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Noniin nähtiinkin joku vuosi sitten Eenokki cruisingeissa.
     
  10. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

    Älä unohda puristussuhdetta, kannen valunumerosta kuvatodiste..
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nokkasuosituksia tulee yhtä monta kuin ehdottajaakin.

    No mä alotan: edelbrock performer:

    • Big Block Chevy 396-454ci
    • Lift: .500''/.500''
    • Duration @ .050: 218°/228°
    • Advertised Duration: 292°/302°
    • Idle-5500 RPM Range
    ...Tai joku nykyaikaisempi jossa on .050 asteet tota luokkaa mutta enemmän nostoa ja pienemmät mainosasteet. Esim, compin XE sarjasta.
     
    Muokattu: 8.12.2019
  12. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Tästä kuvan lisäyksestä on tehty jotenkin hankalaa kun ei kuulu mihinkään kuvien pilvipalveluun. Kansissa numero 6272292
    Ja puristussuhde koitetaan saada tuonne 9-9,5 välille uusilla männillä.
     
  13. -tl-

    -tl- Gearhead

  14. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Onko noissa kansissa järkeä lähteä kasvattamaan venttilien kokoa vai onko siitä vaan enemmän haittaa? Kanavia niistä vähän siivotaan ja pyöristetään terävimpiä kulmia loivemmiksi.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä välttämättä tuossa tapauksessa näkis venttiilien suurentamista tarpeellisena, 2.06 ja 1.72 kokoset venat on sinänsä ihan riittävän kokoiset tuohon koneeseen.
    Hyvät venttiili- ja seetityöt ja vähän taskuporttausta, niin silläkin jo saa lisää hönkää.

    Kattelet sellaset männät joilla saa puristusta ja mäntä/kansi välyksen pieneksi, tarvittaessa lohkon tasojen plaanaus että tulee männät dekkiin. Ja voi niitä kansiakin tarvittaessa laskea jos puristusta ei muuten tule tarpeeksi.

    Edellä olleet nokkasuositukset on oikean suuntaisia, nykyaikaisemmilla profiileilla saa laajemman vetoalueen.
    Nokkavalinnassa se todellinen puristussuhde kannattaa huomioida, ja sen mukaan hienosäätää niitä nokan specsejä.
     
    janihei tykkää tästä.
  16. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Laatikko tuosta menee huoltoon koska lauhdutinputkista tuli vaihteistoöljyä muutama tippa. Samallahan tuon turbiinin vaihtaa. Jos vaikka stall speed 2400 voisi laittaa karvan kireempää nokkaa? Tuossahan on nyt tyhjä kanvas ja kaikki on mahdollista kun ei mitään ole vielä hommattu. Synkät illat ja liika-aika eri foorumeilla saa toivomaan vaan lisää tehoa.
     
  17. Ja_su

    Ja_su 1st gear

    Ja puristuksista kysymys. Mihin asti on turvallista nostaa noita puristuksia? Niin että moottori pysyisi varmatoimisena.
     
  18. rodhot

    rodhot Gearhead

    Oma versio moottorista:
    396cid eka ylikoko, 10.25 takomännät (L-2240nf30)
    lohkon tasalle koneistettu, eaglen veivit,isot ovaali kannet hieman portattuna, comp xe274, rpm air cap, lyhyet rst sarjat , perä 3.7/1 ja turbaani 2500.
    Puristuksia taisi olla 10.7 ja dynaamista 8.5
     
    Muokattu: 8.12.2019
  19. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, oletko dynotttanut millaisia lukemia tämä resepti tuottaa?
     
  20. rodhot

    rodhot Gearhead

    Ei ole dynotettu ,mutta luultavammin enemmän kuin tehtaan ilmoittamat 325hp .
     
    janihei tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!