42 Dodge Carryall

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja rötkö, 30.4.2016.

  1. rötkö

    rötkö Gearhead

    Terve.

    Elikkä myytyämme 2006 ramin teki mieli jotain vanhempaa joka ei enään pudottaisi hintaansa ja josta ei löytyisi tietokoneita, commonrail tekniikkaa eikä väyläsähköä.:rolleyes:

    Homma saattoi jossain kohtaa hieman karata käsistä ja nyt on ostettu ja toivottavasti joskus saadaan kotiakkin: 42 Dodge Carryall. Siitä pitäisi rakentaa käyttöauto. Tekniikka tai oikeastaan lähes kaikki menee uusiksi jotta autosta voisi tulla mukava ajaa.

    Tässä nyt alkuun heti yksi kysymys: Onko suomessa Forumia tai kerhoa jotka harrastavat tämäntyylisiä sotaajan ajoneuvoja? Mietin vaan että missä kannattaisi kaupata kun tuosta jää voimansiirron osia niin paljon joutilaaksi.

    T:Toni
     
    Inlinee, 12345678910 ja Akseli von Gardan tykkäävät tästä.
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mobilistien joukko varmaankin niistä osista eniten kiinnostuu.. oletettavasti samaa tekniikkaa on kuorma-autoissakin käytetty.

    ja kuvia, kuvia näkyviin tuollaisesta rouheesta rotkesta tarvitaan.. ainoastaan nähnyt tosiaan jossain sotaleffassa tms tuollaisia.
     
  3. Jeeper

    Jeeper 3rd gear

    Ilmeisesti WC-53?
    Mitä kaikkea siitä jää yli?
    Kaveri voisi olla kiinnostunut hyvistä 9.00x16 NDT renkaista ja ehkä muistakin osista WC-51:seensä.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  5. rötkö

    rötkö Gearhead

    Kiitoksia! Siinähän tulikin jo hyviä ideoita.

    Näillä näkymin ylitse jää: akselit, kartaanit, vaihteisto, jakovaihteisto, jäähdytin, ei alkuperäinen kone. Siinä ainakin isoimmat osat. Renkaiden kunnosta en osaa sanoa ennenkö saamme auton, (Luultavasti huonot).

    Juu wc53 on malli. Tuolla Hotrod messuilla joku armyvaatteinen sälli kertoilikin että voimansiirto olisi näissä saman ikäisissä samanlaista.
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Mistä vehkeestä teille tulee tekniikka, kun kaikki alkuperäinen menee vaihtoon?
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Mikä kone Carryallissa nyt on? Eli millaisen koneen laitat myyntiin?
    - "ei alkuperäinen kone" ?
     
  8. 42olds

    42olds 2nd gear

    Sori ot:stä mut jos tinareki orkkiskonetta haluat, niin mulla on suunnitelmana jossain vaiheessa ottaa tuo kutonen veks omasta autosta.
    Eikös sulla joku gmän tekele ollu?
     
  9. rötkö

    rötkö Gearhead

    Koneessa merkintä L230. Joku ties että olis 58 civilian truckista. Kutonen kuitenkin. En ole kyllä varma vaikka orkkis 218 patakin tulis mukana.

    Tekniikkaa olen jo haalinut kasalle. Eli koneeksi tulis 4bt cummins, muu voimansiirto 2500 ramista.

    Rh47 automaatti ja jakovaihteisto on vielä hakusessa! Muuten alkaa olla rojut.
     
  10. ventora

    ventora 2nd gear

    meinaatko saada poikkeusluvan tuolle? eikös helpompi olis ottaa rami ja korin vaihto siihen
     
  11. rötkö

    rötkö Gearhead

    Mikäs tuossa nyt poikkeuslupaa tarvitsee?

    Eikö se korinvaihto nyt ole paljon hankalampi! Jos olen oikein käsittänyt niin korinvaihto ei onnistu kuin saman mallisarjan sisällä.
     
    Muokattu: 8.5.2016
  12. ventora

    ventora 2nd gear

    onko wc-53 omapaino 2590kg ja kantavuus 800kg eli 3390kg eli henkilöautoksi jää nykyään?

    92hp alkuperäinen moottori teho 110.4hp saa olla muutoskatsastuksessa. ? katos onpa tuosta 4bt tuohon meneväkin versio.


    paikkaluku alunperin 3 henkilöä? ei takapenkkiä.

    akselileveydet täsmääkö ne + 10cm sisään?

    tossa nyt nopeesti muutama kohta. korinvaihto poikkeusluvalla onnistuu mallisarjan ulkopuolelta,turvavöiden kiinnityksistä tarvii varmasti todistukset,tuulilasi hyväksyttynä ym pientä jumppaa.
     
    Muokattu: 8.5.2016
  13. rötkö

    rötkö Gearhead

    Juu. Kiitos täsmennyksestä. Olin juuri laittamassakin koneiden tehoja :)

    Joo henkilöauto. Menen nyt kuitenkin vaikeamman kautta ja käytän Carryallin runkoa. Yritän rakentaa hiukan mukavamman/ kevyemmän alustan kuin ramissa.
     
  14. rötkö

    rötkö Gearhead

  15. rötkö

    rötkö Gearhead

    Dodiin, nyt olis sotaratsu kotona.

    [​IMG]

    Vähän mobilisti kerhoilta kysellyt niin saattaapi olla ainoa carryall suomessa. Korjatkaa jos tiedätte muita.

    Pikaisella tutkistelulla ei hassumman kuntonen koppa. muutama pehmeä paikka mutta ei isoja alueita. Runko on todella hienossa kunnossa. Lasien ohjurit on huonot ja aukeavan tuulilasin kehys. Renkaat täytetty uretaanilla! eli kohtuu huonot pyörät.

    tietääkö kukaan saako ovien laseihin sellaista uralistaa jossa u-tiiviste metritavarana jostain?
    Lasit näyttää menevän kaikki vaihtoon, tuossa kun sellaista ikkunalasin tyylistä. Sivulasit täytyy kaivaa esiin. Ja tutkia mahdollisuuta saisiko orkkis kattorätin paikalle polykarponaatti tai lasi katon. (Aukko nyt hitsattu umpeen)

    Tästä sitä sitten pitäisi alkaa purkamaan.

    Nokalla oleva 6kone näyttää vähän keskentekoiselta. Maalailtu nätiksi mutta esim kannen pultit puuttuu. Täytys koittaa pyöriikö se, jos sen jollekkin saisi myytyä.
     
    Make500, freetime-cruiser, Anza ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko renkaissa uretaania vai "mousse"sisäkumi

    Jos mousse niin ei kannata kaivella sitä pois, joku voi haluta ostaa mieluusti sodan kestävät renkaat vaikka peräkärryyn

    Mikä on muuten renkaiden tuuma koko?
     
  18. rötkö

    rötkö Gearhead

    Vähä venähti vastaus mutta renkaat on vakiona 9.00X16

    Päivitellääs pitkästä aikaa.

    Melkoinen sovittelu ollut kaikkien tukivarsien kanssa.
    Mutta nyt alkaa olla jotain näkyvääkin.
    Kuvassa kokolailla max ulosjousto kun ei tekniikkaa paikoillaan. Ajokunnossa pitäs painua tosta noin 17cm alemmaksi. Sillon tukivarret paremmassa asennossa. Voi joutua vielä vieteriä vaihtamaan.
    [​IMG]

    Nuo jousitornit olis ekaks 3mm seinämällä mutta jäi jotenkin epäilyttää niin tein vielä uusiksi. Nyt on 5mm seinämällä saumatonta putkea. Väliputket on myös tehty hiukan pienemmästä putkesta.
    [​IMG]


    Sain myös kardaanit teetettyä oikeaan mittaan, vaihteiston kiikutettua huoltoon ja turbiinin tilattua.

    Seuraavaksi kai alan vääntää polttoaine ja jarruputkia.

    Teetin suutarilla joustonrajottimet.
    [​IMG]
    Tankin jo turasin. Kahdella väliseinällä ja tollasella kupilla jotta ei hörppisi tyhjää niin herkästi. Ton kuvan jälkeen muutin vielä putket kanteen, jos letku katkeaa niin ei tule tyhjäksi.
    [​IMG]
     
    hevimies, LPV, renttu81 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. rötkö

    rötkö Gearhead

    https://drive.google.com/file/d/0B9PlcwRbX7DCUkZaazNIUDRiLXM/view?usp=drivesdk

    Saako tätä kuvaa avattua? Photopucket alkoi vaatimaan rahulia niin pitäs jotain muuta keksiä.

    Pääsee aika vähällä kun carryallin pohjassa ei ollut kuin yksi reikä ;) noin 5cm on korjattu peltiä auton sisäpuolella kauttaaltaan. Ei kauheasti näkyvää.

    Lattia ruoteet ja pelti on jemmassa jo. Kokoajan vaan keksii lisää korjattavaa. On niin hyvä touhuta sisällä kun saa lattialla seistä.
    Hain myös vähän kaarivärkkiä, jos pääkaaren vääntäs vähä tukemaan tuota heiveröistä koppaa.
     
    wilburi tykkää tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Näyttää se kuva aukeavan. Tsemppiä projektille, komea käyttöauto tulee teidän perheelle!
     

Kerro tästä muillekin!