429 Cadillac korvauskaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ässä., 24.2.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla on se imusarjan koloon menevä malli mikä tuntuu olevan varmin kunhan bimetalli kierukka ehyt.

    Edeleitä purkaa varmaan viis siinä ajassa kun yhen quadran :D


    Minkä kokonen sun edel? Ja sähö vai manu?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Manuaaliryypyllä, olisko 600CFM ollut, 1405 numerolla. Sijaitsee Satakunnassa

    Noita kierukoitakin taitaa saada uusia? En tosin laadusta tiedä miten toimii
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    No onpas täällä rajusti tyrmätty Holleyn kaasarit. Jos taloudellisuus ja halpa hinta on pääasia, eikä suorituskyvyllä oo minkäänlaista merkitystä, niin itsekin valitsisin 600cfm Edelbrockin. Oma kokemus sellaisesta kertoo, että ei sekään ihan suoraan paketista toimiva mehumaija ole. Niin kun edellä mainittiinkin toi ylämäkeen polkeminen liian laihalle säädetyn tehdassäädön takia on ihan tuttua, eikä kaasupolkimeen reagointi säädöissä ollessaankaan ole ihan Holleyn luokkaa.
    On niitä loppuun ajettuja hollikoitakin toki tullut vastaan, mutta surkein tapaamani tapaus on ollut UUSI Demoni, josta en useamman illan jälkeenkään löytänyt mitään vikaa, mutta yksinkertaisesti se ei vaan toiminut kuin kaasu pohjassa :). Holleyn hajonneet power valvet on kyllä jotain 80-luvun legendaa. Jostain kumman syystä jenkit puhuu EdelBOG kaasareista, eikä kovin ylistävässä mielessä :D. Jos rahaa on käytettävissä muutama satanen enemmän, kuten Cadillacin omistajalla vois olettaa olevan, niin ilman muuta alkuperäinen kaasari korjattuna tilaukseen :). Yhtä 50-luvun Cadillacin kaasarivikaa aikani haettuani vika löytyikin sitten edellisen fiksaajan patenteista ja vuotavasta jarrutehostajasta...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sdfsd: 600 liian pieni mulle :(

    Holleyt on tyrmätty ja minä varsinkin niitä "vihaan".

    Haluaisin kyllä oikeesti kuulla että jos otetaan 600cfm edel ja 600cfm holley ja leikitään että ne maksaa saman verran ja auton alkuperäisyydellä ei väliä, imusarja ja vivustokin sopisi molemmista niin miksi ostaisin holleyn?



    Powervalve ei mullakaan hajonnu mutta mitotukseen oli muutamaa eri konstia. Oli hg tyhjällä /2 ja joku muu muistaakseni? Kuitenkin ei osunut ihan heti.

    Laskurit ja nykymaailma sanoo myös että iso kaasari ei ole tarpeellinen. Esim laskuri kertoo 472 käkkyläänkin tehon perusteella käyvän 500-600cfm (en nyt tarkkaan muista) ja alkup quadrat 750-800cfm. Kai sen joku velho sais toimimaan mutta kyllä pysysin 750cfm.


    Samoin kun oli 305 300hv pikkukiree, 600cfm kauhee tappelu ja sano muut mitä sano niin lätkäsin 750cfm ja ruuvailin ehtoon niin tuli helvetin hyvä. Eikä ollu sen jälkeen tyhjäkäynti niin race ja päästötkin meni hyvin konttorilla. Kulutus maantiellä oli 17 ja perävälitys luokkaa 100kmh @3200rpm. 600cfm holikalla sama mutta kaasuun vastaavuus oli kaukana.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mun kokemukset Holleystä on -90 luvulta kun silloinkin ajelin näillä harrasteautoilla talvella niinkuin nykyäänkin.
    Vaihdoin pilatun Carterin tilalle uuden Holleyn ja ongelmia riitti talvella, tyhjäkäynti oli aina hukassa vaikka kuinka laittoin jäänestoa, se suutinlohko meni valkoiseen huurteeseen ulkoapäin.
    Ei muuta kuin vauhtikauppaan ja uusi Carter AFB ja ei mitään ongelmaa, ei tarvinu edes suuttimia alkaa vaihtamaan niinkuin oli Holleyn kohdalla ja paremmin se Carter totteli kaasujalkaa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä minä omaani edeliin vaihtelin niitä jousia ja neuloja mutta en siittä ikinä saanut niin hyvää mitä toi quadrajetti nyt on. Voi ehkä johtua siittä että toi 307 on niin säälittävä kone ettei se oikeen jaksa toimia noilla isommilla ensiökurkuilla mitkä eedelissä on verrattuna kualajettiin.

    Jenkit puhuu myös quadrabogista ja siittä miten 70-luvun "malaice era" autot on sikalaiskoja, 0-60mph VAIN 10-12 sekunttia. Kun on ajanut ton ajan eurokalustolla ja kuunnellut noita aikalaisten juttuja että "tää 240/740 volvo/e28bmw/300d mese yms. oli kova menijä tohon aikaan", voi vaan ihmetellä että millanen mittakaava noilla jenkeillä on ton asian suhteen. Silti ne ylistää ton ajan eurokalustoa ja japsikalustoa.... Mun mielestä 10-12 sekkaa on ihan ok lukema vielä 90- luvun autollekkin, 2000- luvulla on tainneet järjestään kaikki autot alkaa menemään alle 10s.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    2000-luvulla ja nykypäivänä moni vapari vieläkin yli 10s autoja helpolla. Monesti se tbodieselinkin vääntö ja manuaalista varsinkin nykyminen luo tunnetta että kyllä kulkee.

    Ajelin 140hp ja vääntöäkin ihan ok kialla. Jopas aattelin. Paperilla kuitenkin 12s auto sekin vaikka tuntu kulkevan.


    Premium merkeillä taitaa olla kyllä 10s alla suurin osa.
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Edelin AFB kaasuttimen suurin heikkous on toisiopuolen ns.esi ilmaläpät ei mitään säätöä vastapainoa veistämällä tai painoa lisäämällä voi saada toimimaan.

    Pitäis joskus kokeilla tuommonen AVS sarjalainen saisko sen pelaamaan katkomatta.

    Yksi AFB saatu toimimaan suoraan ajaessa ok mutta sitä on muutettu toisio puolelta radikaalisti.

    Seuraava kaasutin on holley jos ei sitten siirry ruisku aikaan.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tän vuoksi just mietinkin että mikä noissa 70 luku jenkeissä on niin laiskaa. Sitten ne pitää jotain 200d w123 meseä jonain yleellisenä harrasteautona niin kun 96 saabbiakin.
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ei ollu ku 90-luvun alkupuolen, eikä sekään legendaa. Syytä en siihen tiedä, mutta kyllä niitä venttiilejä on joutunut vaihtamaan 360 ja 383:sen mopsin mottien kanssa olleisiin Holleyhin.
    Enkä mä välttämättä pidä ´66 avo Eldoa kauheen suorituskykyä ja urheillullista ajotyyliä uhkuvana ja kaipaavana laitoksena,joten homman nimi painottuu enemmän luotettavuuden puolelle. Mulla on ollut vaan ilmeisen paska tsägä noiden Hollikoiden kanssa, ku eivät oo toiminut kunnolla. Eikä sitä kauheen montaa kertaa viittis astuu paljainvarpain samaan paskakasaan, jos vieressä on kuitenkin puhdas ja helppokulkuinen latu.

    On aika riski syyhy siitä, että tollaisessa vakiossa valtamerilossissa esim.750cfm Edelin/Carterin vs Holleyn suorituskyvyssä ei ole eroa minkä huomaisi lisääntyneenä g-voimana kiihdytyksessä tai kellossa.Dynossa voi ehkä joku koni olla suuntaan tai toiseen, mutta sillä tuskin on pervormanssin kanssa mitään tekemistä käytännössä.
    Mä oon jostain 90-luvun puolesta välistä tähän päivään ostanut ehkä n. kymmenkunta uutta erikokoista Edeliä ja Carteria, ja ainoastaan yksi on ollut sellainen mikä ei toiminut suoraan laatikosta asennettuna. Se johtu työstöpuruista kammion pohjalla. Putsaamalla ja paineilmalla homma hoitu, eikä sitä tarvinut ikinä enää ainakaan mun toimesta avata. Sitä en sitä tiedä mitä sille on käynyt myöhemmin ku myin auton pois.
    Ja mä tykkään enemmän Edelin säätämisestä, kun neulat ja jouset on aika iisi vaihtaa, eikä suuttimiakaan vaihtaessa tarvi läträillä kammion bensojen kanssa kuuman motin päällä. Yleensä myös Edelin tiiviste säilyy ehjänä, kun Hollikassa usein joutuu pelleilemään tiivarin kanssa. Tosin nykyään taitaa jo ne tivarit olla sellaista matskua et säilyvät ehjänä paremmin.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin ja holikassa kammiot yhdistävä putki vuoti helposti tiivisteistä vanhemmiten.

    Eikös edeliä oo mainostettu ettei yhtään tiivistettä bensanpinnan alapuolella?
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jep, ja jos joutui ottamaan kammion auki, niin yleensä jäi aina vuotamaan just siitä yhdysputken O-renkaasta viimeistään. Ja niitä tuumasia renkaita ei ollu saatavilla just silloin kun niitä ois tarvinnut. Kuinkakohan moni harrastehuussi on syttynyt palamaan noiden vuotojen takia? Tietysti siinä on toki asentajassakin vikaa,jos ei tsekkaa kasaamisen jälkeen kunnolla, mutta noissa muissa mainituissa kaasareissa ei vastaavia vahinkoja pääse syntymään niin helposti.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Nää on monesti makuasioita ja erilaisista syistä tapauskohtaisija valintoja.
    Muistan kuinka-80 luvulla ja hiukan myöhemminkin kaikki "Rohesterit"heitettiin verkonpainoiksi,Holleyta vaan tilalle,se oli muoti.
    Mulla kokemuksia Edeleistä ainakin pari uutta ja ovat toimineet paketista suoraan ihan ok normi cruisinki ajoon.
    Holleyn kanssa olen pärjännyt "parhaiten",noiden säätöjen kanssa,niin tuplapumpun,josta tykkäsin eniten, kuin vaakkumin,jonka onnistuin säätämään omasta mielestä mukavasti ettei tule sitä normaalia "mooausta" kiihdytettäessä,eli reagoi ihan mukavasti kaasuun.
    Kuitenkin ehkä virityskäyttöön omasta mielestä tuo Holley parempi.
    Juuri korjautin Rochesterin,täällä palstoilla olevan gurun toimesta,olen tuota kaasaria viime vuosina ymmärtänyt ruveta arvostamaan,on oikeasti hiton hyvä kaasari normi ajoon,eikä tuo ihan tehottomalta vaikuta poljettaessakaan:),niin ja tuli käkkylän "isoon" koneeseen.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaikka noi tehtaan viritelmät on välillä vähän huonoja kuten vaikka imarit niin kaasari on niin tärkeä osa konetta että luulis ettei siinä ole säästelty etenkään enää saastekautena kun on tosi tärkeä osa saasteitten muodostumista. Ton vuokssi mun mielestä tollasen koko ajan kehitellyn orggiskaasarin korvaaminen 50 luvun cartterin mallin mukaan tehdyllä edelillä tuntuu hölmöltä vakiokoneessa
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä esimerkkk quadrasta elävästä elämästä: syksyyn asti toimi hyvin kunhan oli kesällä tapeltu vähän.

    Talvella käynnistelin jokusen kerran.


    No nyt sitten eilen kun alko jo olemaan kevään tuntua niin kuukauden tauon jälkeen. Lähti hyvin tulille pienen sahauksen jälkeen.


    Ryyppy vaan ei lähtenyt ihan heti. Koneen ollessa normilämmöissä meni vielä ainakin vartti. Toiseksi kierrokset jäi huutamaan liian ylös, johonkin tonnin päälle.


    Tää on tätä paskaa mikä tullut monesti jetin kanssa. Syksyn jälkeen ehkä kaksi tuntia käyttöä ennen tätä ja muutos tullut.

    Tässäkin jo kun ei saa tyhjäkäyntiä säätää ruuvilla kaasuvivustosta vaan on solenoidi ja muut. Silti käy näin.



    On se kiva alottaa kevät silti perinteisellä kaasarijumpalla kun ei muutakaan tekemistä autossa olis....
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä? Kyllä mun sähköjeteissä saa säädettyä tyhjäkäyntiä vivustosta.

    Oletko holkittanut ne läppäakselit? Kun ne on väljiä se kaasari on ihan sekasin.

    Sitten siinä on se solenoidi mikä nostaa koneen kierroksia sillon kun ac päällä tai kone meinaa keittää
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saa säädettyä mutta ei pidä. Factory manualissa tarkka ohje säätöön ja sitä ei tehdä tuosta ruuvista mikä akselia siirtää. ;)

    Solenoidi säädetään myös.


    Akselit oli ok vielä syksyllö, kaasarilla ei edes hirveästi ajettu. Eikait ne talven aikana oo väljistyny :p:p
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oppaasta väännettyä otsikon idle mixture and speed adjustments:

    Tasokompuran ja autom seisontajarrun alipaineletkut tukkoon. Putsari irti mutta sen letkut jää paikalleen.

    Kiekkamittari kiinni.

    Neljä kierrosta seosruuveja auki kiinni olosta. Kone käytä lämpimäksi ja ryyppy on pois.


    A/c pois ja vaihde päälle. Kierrokset solenoidista säätäen 640rpm. Tämä anti dieseling solenoid siis mikä vivustoon on kosketuksissa.

    Molempia seosruuveja säätäen tyhjäkäynti lukemiin 600rpm.


    Sitten kun seos näin säädetty irroitetaan solenoidista johto ja jakajasta alipaineletku tukitaan. Säädetään nyt vivuston ruuvista kierrokset vaihde päällä 350-400rpm.

    Solenoidi taas piuhassa ollessaan kierroksien pitäisi olla 600rpm.

    Nyt on valmista.



    Ilman tätä ohjetta oli vähän niin ja näin. Eli juu periaatteessa tuosta säädetään mutta periaatteessa ei. Kun se solenoidi pitää kierroksia yllä.


    Ohjehan oli 4MV? Quadraan käkkylässä joyen muihin varmaan omansa.
     
    el borrachitos tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaaniin minä olen säätänyt vaan niin että sytkäennakot kohilleen, sitten otan sen kuormitussolenoidin piuhat veks ja säädän seosruuveista niin että kone käy kivasti tyhjää tasasesti (voin jopa kattoa alipainemittarilla)vaihde pois päältä noin 800rpm, käyn pistämässä vaihteen päälle ja katon että onko jenkat ihan OK ettei kone tärrää tai jyrise tai meinaa sammua.

    Sitten säädän ryypyn nopeen joutokäynnin niin ettei se kone huuda mutta pysyy käynnissä kylmälläkin ilmalla. Eli kun käynnistää pakkasilmalla niin saa ton hyvin säädettyä.

    Sit solenoidi kiinni ja siihen virtaa ja katton mitä kiekat on ja säädän sitten sen siihen 1000 kierrokseen ilman kuormaa.

    Ja AC kompuran piuha siis irti koko ajan tai muuten niin ettei kompura pyöri.

    Se solenoidi kun ilmeisesti on käynnissä vain sillon kun AC on toiminnassa tai kun kone keittää? Vai oonko väärässä?

    Mulla ei tossa omassa suomi-delttassa edes ole koko solenoidia kun heivasin sen menemään kun ei tuolla edes ole mitään apulaitteita mitkä veis voimaa tyhjäkäynnillä.

    Yks vaihtoehto tietty on heivata se solenoidi menemään ja säätää jenkat siten että AC kompura päällä se auto ei hyydy mutta ei kuitenkaan huuda ilmans sitä. Tai käyttää sitä solenoidia suomityyliin napista (turpiinvetohymiö)
     

Kerro tästä muillekin!