429 Cadillac korvauskaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ässä., 24.2.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Solenoidi mulla kokoajan käytössä. Miksi muuten ohjeessa solkun piuha irti ja ruuvista 350-400rpm? ja piuha takaisin niin kiekat taas 600rpm.

    Ai miksikö? Tällöin anti dieseling solenoid sammuttaessa menee sisään ja kone sammuu. Jos se ei lepää vivun varassa tyhjäkäynnillä niin se on turha. Eli jos otan siitä töpselin irti pitäis mun säätää ruuvilla vivusto niin että tyhjäkäynti on haluttu.


    Käkkylässä se ei mun tietäänkseni reagoi muuhun kuin auton sammuttamiseenja ehkä a/c. Keittojutusta en tiiä..
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siis hetkinen, puhutaanko me samasta solenoidista?

    Siis siittä joka on siinä kaasarin ulkopuolella ja siinä on se "pultin pää" mikä tökkii sitä kaasuvipua?

    Olen ollut siinä uskossa että se on toi kuormitussolenoidi (high idle solenoid?) eli kun kone kuormittuu, vedetään lisää jenkaa koneelle? Tietty toi kuormituksen kompensointi voitais tehdä ihan sytkäennakkoa lisäämälläkin.

    Anti-dieseling solenoid, sehän on siis joku jälkikäynninesto systeemi? Onko siittä hyötyä kun ei nämä muutenkaan mitään jälkikäyntiä käy ainakaan mulla?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei mulla ainakaan muuta solenoidia vivustoa töki kuin tuo anti dieseling. Pitää ottaa huomioon eri bensalaadut ym. Virrat kun ei solenoidille tuu niin käkkylän tapauksessa 350-400rpm on idle sillon.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin juu aattelin että onko se suomessa mitenkään tarpeellinen systeemi 8 rutuilla:confused:? Ehkä jonkun 70- luvun jenkkisaastebensan kanssa se onkin ollutoleellinen, ilmeisesti ne bensat (ja öljyt) ei ole jenkkilässä mitään maailman parhaita.


    Just toi solenoidi, jossain kirjassa se oli nimitetty "fast idle solenoid" mikä pistää luorman mukaan jenkaa koneelle.


    Mitä jos koitat heivata sen tosta ja koita toimiiko sitten:D
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toimii varmasti en epäile. Sillon vaan ruuvia sitten kiertämään rankasti. Toki ilman ei sitten kuormitus toimi a/c päällä oikein. Ja jälkikäyntiä voi tulla jos tyhjäkäynti korkeella. Esim mulla nyt vaikka eihän sen kuulus olla. Ei jälkikäy kiitos solenoidin. Ois monessa vehkeessä apu. Ex olds piti 11+ rutuilla sanmuttaa aina vaihde päällä kun muuten jälkikävi. Ei solenoidia.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mut jos sulla on vakio rutut ja kone niin ei se kyllä sillä 800 kierroksella mihin sen säätää varmaankaan jälkikävis ilman solkkua? Mulla ei toi 307 ole koskaan jälkikäynyt.

    Tai kannattaa ainakin koittaa.


    Heitin joskus tollaset solkut Saabista näkeen kun olivat tiellä ja en tiennyt mikä se oli ja se kyllä rupes jälkikäymään, mutta siinä ruttujakin enemmän mitä näissä ja tyhjäkäynti oli tonnia koko ajan.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No ei sitä kannata poistaa niin kauan kun toimii?
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oma 500 Caddy ainakin tuota tarvitsee kuumana kesäpäivänä kuumalla kelillä vaikka tyhjäkäynti on siellä missä kuuluukin. Rutistukset siinä on ne mitä vakiona siinä on (vm -70 kone, 98 bensa) eli muistaakseni 10.5 - 11:1

    Ongelmaa ei varmaankaan olisi jos vaihtaisi kireämmän nokan, silloin dynaaminen ruttu laskisi. Staattinen puristussuhde kun ei yksin kerro nakutusherkkyydestä tms.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Heh nyt tais tuo solenoidi ottaa mulla vähän kipeetä. Päälle tonniin jättää kiekat. Noh, jos ei säädön jälkeen toimi niin töpseli irti ja solenoidia kiertämällä kiekat siihen 650 tuntumaan.
     

Kerro tästä muillekin!