440 "hippo"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 28.3.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkohan kellään tietoa moisesta koneesta? Niitä on kuulemma rakennettu vain vuosina 68-69? Kaikki mahdollinen tiedon jyvä tervetullut.
     
  2. mg

    mg Gearhead

    hmm. aikas hankalan heitit. olen pelkkänä korvana.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos meinaat 440HP koneitta, niin niitä on kyllä valmistettu useanakin vuotena. Lisäksi on myös HP2 stampattuja koneita. Tahtoo sanoa vaan sitä, että kyseessä on hp sisäkaluilla alunperin oleva motti, hp2 on ihan sama mutta tehty toisessa vuorossa. Eli ei mitään sen kummempaa taikaa niissä ole, etenkään '68 ja '69 malleissa, lähtökohtana ihan samanlaisia kuin ei HP motitkin. Männät ja nokka voivat olla erilaisia. Uudemmissa HP & HP2 koneissa on ns "sixpack" kiertokanget ja ulkoisesti puntitettu kampura kunnes siirryttiin valuakseleihin. "Sixpack" veivit eivät nykytietojen mukaan ole mikään etu; painavampia vaan ovat. "sixpack" veivit siksi, ettei '69.5 sixpackeissa niitä vielä käytetty.
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kyllähän Hi-perf versioita, jos sitä tarkoitat, on tehty oikeastaan yhtä kauan 440 pannua yleensäkkin. Muutosten määrä ja laatu vaan vaihtelee. Vuonna 66 ei tehty muuta kun laitettiin jäykemmät venttiilinjouset,avarampi pakopuoli (tosin vakiosarjoilla) ja eri säädöt. Tulos 15 hp lisäys 200rpm suuremmalla kierrosluvulla. Mutta 67 on käsitykseni mukaan ainoa vuosi, jolloin Hi-Perf omaa eri kannet kun std versio.(915)Tällöin tuli myös Magnum pakosarjat, nokka ja uusi imusarja. Ilmoitettu teho 375 mutta todellinen ero oli kuitenkin suurempi kun 25hp std koneeseen. Kirjallisuutta näistä kyllä löytyy ihan kivasti. Tsekkaa myös saaste mallit, kyttä moottoreista löytyy yleensä takoakseli!
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikissa '67 440:ssä oli '915' kannet, mutta ei HP versioissa vaan 1.60" pakovenoilla.
     
  6. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Mopar engines kirja ilmoittaa selvästi sen,
    915- kannessa on 1,74 pakovenat.
    Se taas ei käy 100% selväksi että 915- kannen käyttö rajoittuisi pelkästään 440HP moottoriin. Itse olen pitänyt varmana että 67 std versiossa on 516- kannet, mutta voin toki olla väärässäkin. Mistä opuksesta tieto on peräisin - mielenkiintoista!
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tieto ei ole peräisin varsinaisesti mistään kirjasta vaan ihan omakohtaista purkukokemusta parista '67 ei hp 440:stä. Mulla on sellanen käsitys, että '516' kannet oli '67 käytössä vain 383:ssa. Tosin noista pysty muutaman moottorin perusteella mitään "jumalan sanaa" sanomaan, melkeen enempi on sääntö kun poikkeus, että niissä on joku pielessä siihen mitä pitäis olla. Esim. mun kohdalle on osunut prosentuaalisesti tolkuton määrä "eriparikansi" moottoreita jotka näyttäis olevan ihan tehtaan kuosissa. Ja muutamaa kansivalua on joutunut etsimään oikein kissain ja koirain kanssa kun listat ei niitä tunnista, kuten vaikkapa '69 mallin '250' kannet. Noin visuaalisesti näyttää ihan yhteneviltä '906' kansien kanssa mutta numero on toinen.
     
  8. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Uskon kyllä, kun noin sanot! Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aikanaan niin himoittuja 915 kansia voisi vieläkin olla löydettävissä! Oletko muuten törmännyt siihen, että juuri 915 ja vain se olisi halki? Olen nimittäin kuullut tämmöistä kahdelta kaverilta, eli tasan yhtä monelta kun näitä kansia on ollut.
    Itse olen pitänyt neitseellisen koneen tunnuksen (BB mopar) imusarjan ja ammetiivisteen välissä olevaa "villaa", mutta onko sekään varma merkki?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mullakaan ei ole ollut kun yhdet '915' kannet jotka oli ei HP 1.60" pakovenoilla. Ne ei olleet halki ja sai sitten hoidoks kairausta ja isompaa venaa. Kaikenkaikkiaan noita haljenneita rautakansia on tullut vastaan aika paljonkin viime aikoina, etenkin portattuja. Tänäpänä kun tollanen täyskansihomma maksaa osinen aika suolasesti, ei varmaan oo juurikaan järkeä pysytellä noissa vanhoissa rautavaluissa vaan hommaa uudet rauta tai alsakannet. Tuntuu siltä, että noi rautakannet voi pamahtaa milloin tahansa, joten se rempparaha menee helposti hukkaan. Edelbrockit on suht järkihintaiset ja ihan kelvolliset suoraan paketista = samaa luokkaa kun max. portatut rautakannet.
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Taitaa olla niin, että vanha pelkällä vedella joskus ajettu rautakansi nöyrtyy portatessa? On meinaan käynyt täälläkin!
    Mihin hintoihin on Edeelit tulleet, ja mitä kautta?
     
  11. mg

    mg Gearhead

    jenkkilässähän e-headit maksaa jotain 1200-1300$ -> siitä sit miettiin, en uskalla mitään luvata mut mulla ois sellanen kutina et ne maksais jotain 13000 MK. ja ne tulis vauhtiputkan kautta.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Just eilen tuli yks satsi jenkeistä joka käytiin ite tullaamassa; 72 kiloo roinaa ja lopulliseks kertoimeks dollarille tuli 1.35 rahteineen, tulleineen ja veroineen.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    ...Eli sen pohjalta jos laskis ton 1300$:n mukaan tulis noi maksamaan aika tarkkaan 2000€.
     
  14. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Tehdas uudet stage V (raaka)kannet näyttää summitilla maksavan 420$ kappale 2.14/1.81 venttiileillä. Aro yhtymältä kysyttäessä hinta suomessa n. 730 ekuu kappale. Onhan se aika suolanen hinta rautakannesta.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, etenkin kun ne kannet on tyhjät, siis ilman venttiileitä, jousia, retainenreita, lukkoja jne. Koneistettu vaan sen kokoisille venoille mitä ilmoituksessa lukee. Äkkiä mnaksaa enemmän täydellisinä kun E-rockit eikä ole yhtä hyvät.
     

Kerro tästä muillekin!