440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. jukka.2

    jukka.2 Gearhead

    Täs kaiki muut palikat kohillaan , mutta rulla venakoneisto hakusessa .. onko source hyvä ja halpa .. rulla nokassa nostoa miedot 0,518 ja maks jousipaine noin 380 lbs ( rauta kannet )
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei sourcea (ainakaan) noilla jousipaineilla. On pian neulalaakerisilppua kone täynnä.
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, ei Source ole noista kahdesta kuin halpa. Ja sama koskee noita muita halpiksia. Liukulaakerointi pelaa noissa aivan hyvin, neulalaakerointi vaan lisää riskejä kunnes mennään kalliisiin vippoihin. Ite käyttäisin katuautossa aina rautasia vippoja jos vain mahdollista, ennenmmin kuin alsasia. Ite tutkisin tälä hetkellä PRW:n tarjontaa, paras hinta/laatusuhde. https://prw-usa.com/
     
  4. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Nonni, tuli käytyyn mittauttaas lohkon seinämät. Eihän se mikään priima ollut, muttei viä romurautaakaan. 7 ja 8 pytyt vähän ohkaset, major thrust pinnalta kumminki paksummat, mikäli se on toi oikea puoli.

    Toi taitaa nyt ratkaista sen, et tehdään tästä lohkosta "vaan" 440 ja tehdään stroukki ehkä joskus. Ei stroukkikaan nyt hylätä käsketty ja varmasti kestäis pikku betonoinnila..
    [​IMG]
     
  5. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Minkäs moinen persdyno ero tommoses 440 vs 500 stroker on? Edelleen vähän polttelis toi stroukkaaminen.. Jos tekis vaan semmosen miedon..
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muun säilyessä samana kierrosalue madaltuu sellanen 10%. Eli vääntö kasvaa. Eli jos aikasemmin huipputeho tullut vaikka 5000:lla, niin jatkossa n. 4500 ja vääntö kasvaa suunnilleen samassa suhteessa. Mut yleensä kun stroukataan, muukaan kama ei oo tuotanto-osaa mikä voi tuoda etua, ja sit voi tietty koittaa tehä erilaisia kompromisseja sen mukaan et laittaa vähän tiukempaa osaa niin teho kasvaa ja kierrosalue säilyy, tai jotain siltä väliltä.
     
  7. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kysyinköhän tätä jo, varmaan mutta kysytään nyt vielä: 400->512, jos haluaa sailyttää magnum pakosarjat ja performer tai jonkun matalan imusarjan onko n. 500 hp mahdollista?
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei helpolla tule.Tai riippuu siitä mikä on n.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun kyseessä lienee katukäyttö, taitaa huipputeho olla kriteerinä aika turha.
    Voima kyllä lisääntyy reippaasti varsinaisella käyttökierrosalueella.
     
  10. GBS

    GBS 2nd gear

    Mut hei. Onhan siin hirvee tsyykkinen ero onks sul 490 tai 501hv....;)
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muutama tollanen perusmotti karkeesti tos teholuokassa tullu dynottua sekä pieniprmäärisillä peltisarjoilla että valusarjoilla ja eroo on ihan huomattavasti. Alaväännössä luokkaa 10% ja hupputehossa luokkaa 5% samoilla putkikooilla ja vaimentimilla. Tarvis todennäköisesti jotain omituista nokkakikkailuu jos haluais tota eroo pienentää.
     
  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Laitetaas tähän kevyt käyttäjä kokemus STD vs. MW imukanavan vaikutuksesta stroukki koneessa kun alkaa jo ajokausi olla ohi:

    EVO 1: kevyesti kairatut std kanavalla RPM 84cc kannet, tunnel ram ja 2x600 vac Edelbrockit.
    Nokka Comp Cam (1.5 vipat) 254 int./260 exh @ 0.050, 0.582 int./0.588 exh.
    Puristus n.10.5. Isku 4.25 ja poraus 4.375 = 511. Pakosarjat shorty tyyppiset 2" primääreillä.
    Tämä kone kävi Santalan penkissä ja 593hp 5500rpm / 860nm 4500rpm.

    C-koppa 3.90 peräruuvilla (muuntimen stalli n.3000) jolkotteli lentokenttä radoilla 1/4 mailin keskimäärin 12,5/175 kmh.

    Lappeenrannan ilmailupäivillä seisovalla maililla huiput oli 224 kmh, ylivaihde (0.7) päällä. Tässä vedossa tunsi oikeasti pyllyllä kuinka kansista loppuu hööki kesken, viimeiset 500m mentiin kieppikellon viisarin osoittaessa 5500rpm ja siinä pysyttiin loppuun asti.

    Kaupungissa toimi oikein kivasti, maantiellä 80kmh ylivaihde ja turbiininlukko päällä 1800rpm ei oikein tykännyt "vetää" vaikka erillaisia seoskia ja ennakoita kokeilin. Heti kun päästiin 2000rpm/100kmh alkoi kevyt nykiminen pintakaasulla kadota. Moottoritie nopeuksissa vastasi kaasuun oikein hyvin.

    EVO2: Tästä viisastuneena(?) päätin sijoittaa Trick Flow 270 max wedge kanavalla oleviin kansiin. Indyä ja Victoria mietin myös, mutta silloin olisi täytynyt offset vipat hommata ja halusin pitää nykyiset ISKYn rauta keinut. Ja ilmeisesti INDYt olisvat ainakin tarvinneet jonkin asteen sipistelyn ennen asennusta.

    Tummacid myi mielestäni TF:t erittäin kilpailukykyiseen hintaan verrattuna itse tilattuihin, aika tasan 3000e taisivat olla jäykimillä jousilla mitä sai.

    Samalla vaihtui imusarja Indyn MW tunnel ramiin (kallis aihio, n.1000e), kaasuttimiksi tuli Holleyn 750 Ultra XP:t (Holley myi ebayssä asiakkailta jostain syystä palautuneita uusia kaasuttimia ilman takuuta n.500e kipale).

    Kaasuttimet olivat överi paksulla suoraan paketista, toki ymmärrettävää koska olivat kalibroitu 1x4bbl käyttöön. Seokset pyöri varmasti turvallisella puolella 11-12 AFR.
    Kesän aikana sain seoksia pikkuhiljaa hoikemmalle mm. power valven toisio puolelta tulppaamalla ja IFR, air bleedijä vaihtamalla ja poraamalla.

    Ainoa muu muutos kansien (puristus nousi 11:1), imusarjan ja kaasuttimien lisäksi oli visko flektin muuttaminen sähköiseksi. Kaiken muun pysyessä samana keskimääräinen 1/4 aika tänä kesänä oli 12.12 / 187kmh.

    Paljonko tuollainen +12kmh loppunopeuteen tekisi sitten heposissa? Ehkä 50hp?

    Mailia en ole käynnyt testaan, mutta selkeesti kone vetää iloisemmin 6500rpm asti, sen jälkeen taitaa nokasta vaihteeksi loppua käyntialue kesken. Persiillä mitattuna ei kummempaa muutosta käytössä huomaa, ehkä hieman tuo 80kmh nykiminen paheni, mutta muuten pelittää.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sun vanha insuugi on seuraavaks menos 440:n päälle, tiedotellaan ku saadaan siitä dynolukemia. Mähän joskus kans vaihdoin yläkerran std portista MW porttiin, mut pienemmässä 451 kokosessa 3.75" iskusessa. Se hukkas kaiken alaväännön, huipputehon kierrokset nous 1300 kierrosta ja vanhan paketin ohi meni jossain 5500:ssa. Tehoa tuli 64 heppaa lisää.
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Se Offenhauseri kyllä toimi hienosti kadulla, ehkä se plenun jakava väliseinä sit oikeasti parantaa virtaus signaalia kaasareille pienillä kierroksilla. Tässä vielä vanhan setupin dyno käppyrä vertailun vuoksi:
    [​IMG]
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Parin kk:n sisään varmaan vien dynoon. Nokka on hydylaahuri, kokoluokka sinnepäin mitä sullakin oli, samoin kaikki muu, ainoo et alakerta on rehti 440 kokonen. Jännä nähä miten noi käppyrät muuttuu.
     
  16. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Meneekös toi compin 285hl keppi viä vakio keinuilla ja tönäreillä? Ajatuksis ottaa sorsan 4.25 iskulla oleva setti +17cc kololla ja siihen 75cc kansi. Näillä tulis n. 11.2 ruttu ja dynaaminen 8.5 paikkeille. Onko liian raju dynaaminen?
    Mitäs Shining Whit sanoo noista blokin seinämistä?
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kansiks voin myös hommaa 85cc..
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mun mielest seinämät ihan ok. En ehkä tolla nokala vielä menis noin korkeeseen puristussuhteeseen,parempi olla sen suhteen ala kuin yläpuolella. Ja vakiokeinuilla pitäis mennä, on niit kyl välillä hajonnutkin mut niiden historiasta ja iästähän ei oo kellään ollu tietoo.
     
    Skigu tykkää tästä.
  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kai se on vaan parempi hommata 85cc kannet ja niiden kaveriks 275hl keppi. Näillä tulee puristuksia se 10.2 ja dynaamiset 8.2.
    Vähän sitä vois rajumman nokankin laittaa, kun turbiini on n. 3000 ja perä 3.7.
    Tarkoitus olis kumminkinpysyy nois orkkis vipois ja tangois.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul ei oo ollu oikein mieleistä mottia viel pykälää isommalla. Toi 275 on taas tuottanut kaikissa hienosti. Turbiini ja välläri kyl sietäis korkeemmatkin kierrosalueet, mut toisaalta isol tilavuudella joutu sit menee tosi isoon nokkaan vakio kanavaikkunalla. Ja sit rupee tulee nekin vaiheet et jättäis sen hydyn pois... Tollanen stroukki on käytännössä äärimmäisen makee ku veto on tyhjäkäynniltä sinne 5000 huitteille. Yks tollanen 383:n pohjalle tehty peruspaketti RPM imarilla ja E-Street kansilla heitettiin A-koppaseen 1480 kiloseen autoon, ja sil pyyhkästiin vartti ajassa 10.8 ja loppari vähän päälle 200.
     
    Skigu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!