440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mitäs toivomisen varaa niihin isoihin motteihin on jäänyt?
    E-streetit tosiian tulee kansiks. Laittasin kyl mieluusti mekaanisen laahurin reippaalla nostolla, mut se olis taas se tonni lisää:). Ja ei toinyt ihan mopo tuu kumminkaan oleen..
     
  2. vekku

    vekku 2nd gear

    Kertomusta omasta motin kehityksestä.
    Eli toissa talvena Jykä rakensi minulle motin 440->512
    Kannet: 452 rautakannet uusilla venoilla ja Jykän porttaamana
    Imusarja: Holley street dominator
    Nokka: comp cams 275hl
    Kaasutin: Holley 770 vacum
    pakosarja: Douk`s 2" primääreillä ja 3.5"kollektorit (nämä ei paikalla vielä dynossa)
    Moottori tuotti Santalan dynossa 490hv/750nm. Autona -72 charger meni vartilla 11.93/181km/h eli mielestäni ihan ok aika nuille tehoille ja auton painolle.

    Viime talvena sitten lisää tehoa irti.
    Kannet: speedmaster procomp wictor kopiot PFracingin porttaamina
    imusarja: Mopar M1 viimeisteltynä
    Nokka: comp cams 23-758-9 0.05: 273,273 int ja exh
    Nostajat: comp cams mek.rullat
    Keinut: Hughes off sett 1.6 välitys
    Kaasutin: Holley 950XP
    Laitoin vielä uudet slicsit 12*29 ja auto kulki vartin 11.0/200km/h. Tuokin mielestäni ihan ok, kun ottaa vielä huomioon, että moottoria ei säädetty sen kummemmin. Sytytys oli siinä mihin sen alkukesästä laitoin, kaasutin paikalleen suoraan paketista, yhtään suutinta ei ole vaihdettu, mekaaninen carter bensapumppu ja auto on rattivaihteinen eikä ole esim. man.koneistoa.

    PS, Nuo ensimmäisen moottoriversion yläkerran osat ois joutilaana jos jollain tarvetta.
     
    PPRCuda ja Skigu tykkäävät tästä.
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Hot Rodissa oli juttu nokkien vertailusta RB koneessa, XE275HL ja matchaava solid versio.

    https://www.hotrod.com/articles/mopp-0312-solid-vs-hydraulic-lifters/

    Solid Vs. Hydraulic Camshaft Shootout

    Our test engine was a 440 Chrysler wedge, actually measuring 446 ci after a .030-inch overbore, with a set of out-of-the-box Edelbrock heads, a Performer RPM intake, and 10.2:1 compression.
    For our baseline runs, we installed the Comp hydraulic XE275 camshaft and corresponding hydraulic lifters. The valvetrain included a set of 1.6:1 Comp Cams aluminum roller-rocker arms and pushrods.
    We Knew The 440 Would Push Well Into The Mid 500hp Range, we Chose Hooker Headers With 2 Inch Primary Tubes.
    The engine combination was dialed in for timing and jetting on the dyno, with a Demon 950-cfm annular booster carb providing the air/fuel mix. The 440 idled with a lope at 900 rpm, and we recorded 12.7 inches Hg of vacuum.

    The 440 ran strong, posting 520 hp at 5,400 rpm peak output, and 557 lb-ft of torque at 3,800 rpm.
    Output above 5,700 rpm was dropping off quickly.
    Cranking compression reading, with the hydraulic camshaft, the 440 spun over with 180 psi-gauge pressure.

    Settling the 440 back down to idle, we found the idle quality was as good as we had with the hydraulic.
    The dyno instruments read 12.6 inches of vacuum at the same 900-rpm engine speed used before, showing a virtually identical match. The engine was shut down to reset the valve lash hot, and we spun the engine for a cranking compression test.
    This time we had 178 psi, again a reading close to the hydraulic stick’s values.
    The solid cranked 550 hp at 5,800 rpm, and 559 lb-ft of torque at 3,900. Interestingly, the torque levels were quite close at peak, and below at the low-to-middle of the rpm curve.
    At higher rpm-about 5,200 and above-the solid cam walked away from the hydraulic, pulling cleanly to 6,300 rpm, at which we limited our test.

    We had a 30hp gain, with the same “size” camshaft, with the peak horsepower coming in a good 400 rpm higher.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Onhan noissa nokissa eroa pakopuolella ja .50 duratioissa. Jos katsoo edelbrockin kansien virtausarvoja (esim Stan Weissin sivuilta) Siellä on aika isot erot Imu- ja pakopuolien virtaamissa ( melkein 1/3) kaikissa rysyn Edelbrock kansissa.

    Olisko toi kone hannanut ekana pakopuolelta jolloin lisä-nostao auttaa ja "piikki" tulee suunilleen aste-eron verran ylempänä?

    Pointti tais kuitenkin olla tuo Hydynokan hyytyminen selvästi näitä eroja aikasemmin?
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    No tuota, jos hydynostajia täytyy käyttää, niin itte en käyttäisi kuin jotain short travel-fast bleed -nostajaa noin nopean nokkaprofiilin, 1.6 keinun vipusuhteen ja raskaan venttiilikoneiston kanssa.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Siitä pube mistä puute. Moottori on kombinaatio eri osista, jos vaihdat yhden osan niin se joko huonontaa tai parantaa pakettia. Ei nois mitään absoluuttista totuutta tai yleistämisen sijaa ole.
     
  7. Jora78

    Jora78 Gearhead

  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tavallaan hassu artikkeli, kuolleet venajouset joihin sit isketään nopeempiramppista nokkaa. Mitähän sen pitäis kertoa?
     
  9. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Onkos noi e-streetit 75 cc palotilalla jotenkin tehollisesti paremmat, kun niissä on tulpat kulmassa ja 84 cc kansissa tulpat vissiin orkkis tyyliin?

    Onko kukaan mitannut heittääkö palotilan koko ilmoitetusta e-streeteissä?
     
  10. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Potilas 440. Kannet edelin rpm, schumacher enginen pellisarjat, edelin rpm imari ja holleyn 950hp kaasarina. Nokasta ei muuta tietoa kuin et hydy..

    Kaasari suoraan paketista lyöty kiinni ja oireena stumppaa nopeella polkasulla. Ennakot tyhjäkäynnillä 20, jos tosta laskee tyhjäkäynti menee vaikeemmaksi...

    Mitä aletaan muuttamaan? Kiihdytyspumpunsuutinta isompaanko?

    Kaasarin specsit
    https://www.holley.com/products/fuel_systems/carburetors/hp/street_hp/parts/0-82951
     
  11. GBS

    GBS 2nd gear

    Onko Bensapinnat yms. perusjutut kohdillaan?
     
  12. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Bensanpinnat on Ok. Kaasarin ja imusarjan välissä on myös 1" korokelaippa.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oletan että 20 astetta sytkää tyhjäkäynnillä on mekaanista, eikä alipainesäätimellä "tehtyä"?

    Yks niitä kaasaripuolen perusjuttuja on tyhjäkäynnin oikea säätäminen, eli ensiöt ei saa olla liikaa auki ettei siirtymävaihe ole vielä toiminnassa. Tämä on yleinen stumppaamisen syy.
    Tarvittaessa toisioilla lisää käyntinopeutta että ensiöitä voi sulkea.

    Seuraavaksi kiihdytyspumpun nokkaa ja/tai suutinta suuremmaksi, tai jopa 50cc pumppu.
     
  14. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Joo mekaanista. Jakaja msd:n pro billet.
     
  15. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mulla ls moottorin a ykstaso imarin kanssa autto kun laitto siniset pumpun nokat 2 asentoon ja jätti paikalleen vakiot pumpun suuttimet. Vihree nokka vaikuttaa kans hyvälle. Orkkis pitää pinkki nokat antaa eniten bensaa mutta on myös hitaat.
     
  16. Jo bittiavaruuteen kadonneessa projektiketjussassi sulla oli ongelmia vanhankin kaasuttimen kanssa. En enää muista millaisia. Oliko ne samanlaisia.
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Se on liian iso kaasari, sopiva 650-700hv tehoille. Säädöillä oireita voi saada lievemmäks mutta liian iso se silti on. Jos meinaat myöhemmin virittää konetta niin laita toi hyllyyn odottamaan ja vaikka 750 tilalle. Quickfuelin tai Proformin 850 toimis myös mut Holleyn 850 on myös liian iso.
     
    Tero2 tykkää tästä.
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mitä eroa Quickfuelilla /Proformilla on Holleyn kaasariin? Onko malliltaan 850cfm kaasarit läpiltään eri kokoisia?
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Läpät on yleensa samat mutta holleyssä reilusti isompi venturi kun QF/Proform.

    750 kaasareissa mitoitukset on kaikilla samat, mutta 850 ja 950 nimikkeillä myydään vaikka minkälaisia kaasareita. Quickfuelin Ja Proformin kaasareissa on looginen mitoitus, kun taas Holley on kaikista pahin sotkija. Holley myy/on myynyt samalla nimikkeellä useita erikokoisia malleja, jotkut 850 kaasarit on esimerkiks isompia kun jotkut 950 kaasarit, tai joissain mallisarjoissa nämä kaks on samankokosia keskenään.
     
  20. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Jaaha no pitää tolla koittaa pärjätä, ei nyt raaski taas uutta kaasaria ostaa.. Ei vaan oteta äkkilähtöjä :D

    Sit tullaa toisee kymysykseen... Onko noilla rpm kansilla mahdollista saada 600heppaa koneesta, jos nyt oletetaan et toi ois stroke 500cid
     

Kerro tästä muillekin!