440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä maksoin omista 2355 mukeista joskus ly veivien kans 40€ jota pidän itse ainakin aika hyvänä budjettiratkaisuna. Ei ne menny sielä miksikään vuosien kiljuttamisella; myin alakerran eteenpäin ja tein tietysti täydellisen kuntotarkastuksen ennen sitä.

    Eihän ne painojensa yms suhteen kummoiset ole, mutta kirjoitinkin vastauksen budjetti- sanan takaa.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onks niil Turussakin toimintaa? Hesan pääs kyl itel toiminu hommat aina.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On ollut aabaut 20vuotta mutta tänävuonna se muuttui omaksi erilliseksi firmaksi joka myy uspartsin kamaa ja yleensa aina eioota. Osillakaan ei ole enää takuuta ja pantaa kiristää vieläkin yks vesipumppu joka hajos parissa viikossa. Jouduin ostamaan uuden pumpun täyteen hintaan kun kun oli kiire porin kisoihin, korvauksen saa kuulemma joskus jos pumppu todetaan vialliseksi.

    Sen 20v kantanu tonne rahaa selkä vääränä mutta nyt rupee riittämään.

    Ot myös riittäköön ja noi mun kuvan mukit ei ole takoset vaan hyperspektaakkeliset ja aika paljon kevyemmät kuin vanhat takomukit. Veivit on sixpack mallia ja kaikki liikkuvat puntitettiin.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Täälähän on nostettu monta kissaa pöydälle ja vinkkejäki on tullu!!

    Juu budjetti konetta kadulle mummojen pelotteluun mutta niinhän se on,että köyhän ei kannata halpaa ostaa..

    sais etes nuo alakerran romut kasaan!! onko jollakulla kokemusta vr transpointista? pitäs se lohko saaha kiikutettua järvenpäästä tänne raaheen.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen aina soittanu kaukokiitoon ja saanu sovittua kohtuu hinnan rahteihin, VR ei neuvottele taviksien kanssa.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tarkotinkin et jos ostaa uusia mäntiä, käytetyt eli hyllyssä lojuvat on toinen juttu.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Näimpä :)
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kulkeutuis mun pakulla Tampereen swapista Raaheen? tai Ouluun lokakuussa. Rahtikustannus ei varmaankaan edes low budget konetta kaatais eikä tarvis pelätä, että trukin piikit on painettu kyljestä läpi. Kokemusta on, tosin 305 Letukan öljypohja oli vaan kyseessä.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Laitoin yyveetä PPRCudalle.En tosin tajunnu kysyä millon tuo treen swappi on?
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Lainaampa topiccia kun saman jännän äärellä ollaan..

    -74 Yorkkeri= painava lossi dailydriver käytössä talvella.
    Vaihattelin tuossa tuota pannua ja pikkulohkookin , mutta tajunnan räjäyttävää vaihdokkia ei löytynyt.

    Tuli mieleen, että jos tuon polttoaineen sais käytettyä "tehokkaammin" niin sitä vois olla hauskempi ostaa.

    Kone valunumeroiden perusteella vois olla alkuperäinen -74, mutta on kuulema vaihdettu joskus.
    Venttiilikoppia en oo avannut, mutta käytöksestä päätellen ei hipoapipoa sieltäkään löydy.

    Nyt puhutaan todellisesta budjetti virityksestä- tylsää?

    Olen nähnyt päiväunissani että tämä valuakselinen(?) pannu olisi niin hyvässä stanukunnossa ettei suuriin koneistuksiin tarvitsisi lähteä- tätähän ei tiedä mutta kuvitellaan niin..

    -Minulla olisi optio vähän käytettyihin Sourcen kansiin. Kannattaako vaihto? Itse epäilen että kannattaa.
    - Performer imusarja olisi myynnissä ? 750 Edeli löytyy.
    -Männät/ puristus?? - Lohkon pinnat alas, vai jopa jotkut männät? Käytetyt kellään?
    -Nokka? Painava auto (2200 kiloa) ja puristus muutosten jälkeen..Mitä?

    Ajattelin että alakerta menis tiivisteillä, laakereilla ja renkailla, mutta tuo puristus.. eiks noissa oo jotkut tuhkakupit mäntinä 8,2:1

    On tuommoisenaa jotenkin niin loiva että oikeen säälittää.
    Kokemusta ei noista moparin pannujen virittämisestä juurikaan ole. Joskus tuli vähän enemmän telmittyä Fordin pikkulohkojen kanssa, mutta sen jälkeen on ollut ihan vakiomotteja vaan.
    Näillä budjetti jutuillahan on tapana lähteä vähän käsistä, mutta ..?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Todelliset puristukset lienee pitkälti seiskan puolella noissa, männät jää sellanen 4.5 milliä lohkon tason alapuolelle ja siihen sit kansitiivarii ja palotilaa...
    Performer imusarja ei oo välttämättä paljonkaan huonompi kuin vakio. Mopareissa ylipäätään vakioimusarjat ovat aika toimivia ja vasta kun lähetään oikeen virittämään on tarvis "paremmalle", RPM tai joku single plane. Painoahan sillä performerilla jokunen kilo säästyis.
    Puristuksia olis hyvä saada nostettua, vakiokansista veke joku 1.5 millii ja sit jos jostain löytyis vielä alkuperäiset peltiset kansipahvit, ni saaatais se jossain määrin älylliselle tasolle, sinne korkeeseen kasiin. silloin se rupee jo reagoimaan muuhunkin virittelyyn paremmin.
    Sorsakannet on varmasti paremmat virtauksiltaan kun kotiportatut orkkikset, mut ku niissä on pienempi pinta-alanen palotila niin puristusten nosto ei oo niin helppoo edes suht säädylliselle tasolle. Ne lisäks teoriassa vaatii massapahvit jotka tuppaa olemaan paksumpia kuin peltiset.
    Mut heitetään tossa yhen vanhan motin resepti:
    Orkkis rengastettu ja laakeroitu alakerta
    rullajakopää
    MP 280/.474" nokka
    Hi vol öljypumppu
    Kannet eripari open chamberit, höylätty 1.5 milliä, pelti kansipahvit. Pocketportattu venttiilitaskut n. 85% venttiililautasen koosta, venat läpätty. Millin pellistä shimmit keinuvipuakselien alle.
    Torker 2 imusarja
    3310 Holley kaasari
    Orkkis kärjetön jakaja josta "paksu" jousi poistettu
    1 3/4" peltisarjat, 2.5" tuplaputket turbovaimentimilla
    Ja siinä se.
    Turbiini oli 11", peränä 3.23 välläri lukolla. Auto oli Fury III mallia 1967 ja kulku tolla kombinaatiolla vartilla 13.8/164.
    Tänä päivänä ehkä suorittaisin nokkavalinnan vähän toisin vaikka toimihan tuokin, peltisarjat ois hyvä olla, ne tuo alavääntöö sellanen 10% ja huipputehoa 5% lisää magnum valusarjoihin verrattuna.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tein just yhen 70 luvun lopun saaste 440en ja siin tasapää männät jäi melkei viis milliä dekistä. 452 kannet niin eisiel paljo ruttua ollut mut jollai ralli nokalla ja torker imusarjalla suti se kakkosen loppuun aonaki 4.10 perällä :D
     
  13. nixon

    nixon 3rd gear

    Dampperistahan ton tunnistaa.

    [​IMG]
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kait nin kovin yleisesti oo sekoteltu ku on ulkosesti tasapainotettu to ivaluakselillinen. Sen tunnistaa aika helposti siitä et dampperin etupäässä olevassa epäkeskossa lukee valettu teksti "use with 440 cast crank only".
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo ei se yleistä oo, mut just esim. täälä oli joku paketti myynnis jollain jossa noi oli sekotettu jommin kummin päin. Siit vaan tuli mieleen.
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tämä oli valaisevaa.
    Kurkkasin vielä venttiilikopan alle ja keräsin varren kumien kappaleet samalla pois...
    Näyttäs kone olevan sitä, mitä sen pitikin olla: Lohko 3698830440 ja kannet 3769902.
    Dampperi on just tuommonen paksu limppu

    Voi harmi.

    Siis lähemmäs puol senttiä dekkipinnan alapuolelle yltää männät..! Täähän on kuin mikäkin petroolikone.

    Sopivalla hinnalla kun löytäs männät, missä tapin reikä olis järkevällä tasolla, ei tarviis madaltaa lohkoa nytkysahalla..

    Pitää nyt katsoa paljon tuohon budjetoi: Jos sorsan kannet niin sitten männätkin. Sitten jos männät niin mielellään 0.30 poraus jajaja. Käytettyjä korkeampia ei taida löytyä helposti.
    tai sit rengastamalla ja höyläten..
    Olis pitänyt kesällä purkaa tuo niin olis nyt vähän viisaampi kunnon puolesta.

    Kai tuo valuakseli tuommoisia virityksiä kestää? Alle neljänsadan jää varmaan.

    Soinilla on jotain 500 shortblockia kolmella tonnilla myynnissä. Jos tuon koneen preppaus alkaa alakerran osalta yli kahden menemään, niin miksi vaivautua itse tekemään.. Onko noista kokemuksia?

    Taitaa mennä arvokkaaksi.. pöh.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kestää valuakseli sellanen 5-600 heppaa. Möin joku aika takaperin tollaset korkeempipuristeiset .030" männät puntitettuine veiveineen muistaakseni satasella, et kyllä niitä on. Etenkin nykyään kun toi stroukkaus on niin pop. 66-70 männät on reilu pari millii korkeemmat, niilä tulee preppaamattomilla kansilla sellanen vajaa 9:1. Ja sit six pack männät tuleekin jo suunnilleen puolen millin päähän tasosta, mut niitä voi olla vaikeempi löytää. Tai sitten ei, säkästähän tuo on paljolti kii et mitä kohdalle osuu.
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    Nyt ois lohkoja/koko koneita tyrkytetty ja jos kaikki vaan hyvin menee,niin jotaki uutta romua tuun tämän kuun aikana omistamaan ;)

    ite kaipaan talveksi nysvättävää,niin valmiit paketit ei oikeen kiinnosta ja toisaalta rahaa on käytettävissä pätkittäin!! :D

    Kuhan nyt alakuun sais ainaki toimivan ja lujan alakerran rakenneltua,niin siihehä voi sitte kansia ym kamppeita päivitellä myöhemminki!

    Ja eikä täsä savujen ottamiseen mikän kiire oo...juu ei varmaan..
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    No semmosia hevosvoimamääriä en yritä edes tuosta kaivaakkaan.
    9:1 kuulostaisi mukavalta.
    Tässä tämä suunnitelma hahmottuu. Toteutus voi alkaa ensiviikolla tai ensi vuosikymmenellä.
    Lähin koneistamo on tuossa vastapuolella tietä, joten kottikärryt riittää ajoneuvoksi siihen. Kynnys isompiinkin koneistuksiin siltä osin on pieni.
    KOTR: jos tulee semmoista mitä et tarvi, ja luulet että minä tarviin, ilmoittele. Oma projekti tapahtuu äkkiä, kun vain alkaa. Sehän on sesonkiaika noille "talviautoille" käsillä.

    Jotenkin ei tahtois liian kompromissia koneesta, joten sorsat, n. 280 asteinen nenä, imusarja, männät kuluvien osien lisäksi tuntuis sydämmessäni oikealta ratkaisulta.
    Kai niillä mattamusta talvilättänä nastansa menettää.
     

Kerro tästä muillekin!