440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. tniitty

    tniitty Gearhead

    et saa sillai, että saat uuden pitään ilman kampuran nostoa.ja silsua pitää olla koko matkalla kampuran ja lohkon välissä.niin ja stefan puolikashan se sielä yläpuolellakin on eikä koiranpaska niinkuin letukassa
     
  2. pptalo

    pptalo Gearhead

    Eli eikun lisää purkamista.
    Paljon on runkolaakerien kiristys momentti?
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    85 ft lbs. Ei tarvi irroittaa edes kankia akselista jos nostat kampuraa muutaman sentin norsulla Niinkuin tniitty aiemmin sanoi. Välistä mahtuu vaihtamaan ylemmän puolikkaan.
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Jeh, kiva homma tehtynä auton alla konetta irroittamatta...
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos saa öljypohjan pois alakautta, niin kyl se kampura mahtuu laskee. En oo ite motti paikallaan tehnyt mut tuttuja on ja on kyllä onnistunut. siis se vaihto, vuodot välttämättä ei....
     
  6. pptalo

    pptalo Gearhead

    Koiranpaska vaihdettu stefan puolikkaisiin.
    Muutekin alkaa olla kone kasassa, ehjänä hyväkuntoisena sammutin.
    Tarkoitus oli vaan vaihtaa nokka ja imukannen tiiviste.
    Lopulta tuli puretta koko paska.

    Nokka Comp cams 268/280, nosto .477/.480
    Tuplarulla jakopää
    Kk laakerit
    Männänrenkaat
    Kaikki tiivisteet
    Kansiin 906 pakoseetit, putket ohjureihin, teräs venttiilit, 0.5 mm. lasku
    Pensapumppu
    ym.

    Eli lähti vähän käsistä
     
  7. persus

    persus 3rd gear

    osaako joku ottaa kantaa riittäisikö tohon mun 528 cid koneeseen 1,875 primääräille olevat peltisarjat vai onko oltava 2"? hinnassa on aika tuntuva ero. kansina oli sourset ja hevosia tulee olemaan reilu 550-600hv ? tällä hetkellä löytyy 1,75 tuumaiset ja ne lienee auttamatta pienet?mikäli noi primääriputket mitataan putken ulkohalkaisijan mukaan?
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    1,875" on 550-600hv tehoille ihan oikeen kokonen primääri.
     
  9. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Sorsan pakoikkunan koolle riittää juuri pienempikin.
    Mutta jos nälkä kasvaa,ottaa valmiiks tuhdinpaa.....Jos sulla kansia kaiverrettu?
    Koneen 528 tilavuus alkaa hengästyttää vakiokanavaa sairaasti.
     
  10. persus

    persus 3rd gear

    kiitos infosta.kannet on tarkoitus portata kevyesti.mites sitte tuo nykyinen pakosarja joka mulla on 1,75" primääreillä riittääkö sekin vielä noille tehoille,eli kannattaako investoida tässä välissä uusiin sarjoihin vai ovatko auttamatta pienet?niihin on hakattu jotain lommojakin tulppien kohdalle.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pakosarjojen kokoa määritellään myös suhteutettuna sitä pakokanavan virtauskykyyn, joka lieneekin varsin pätevä keino saada parhaiten toimiva pakopuoli.
    Otetaan käytetyn nokka-akselin maksiminosto ja katsotaan pakokanavan virtaus tällä nostolla. Cfm-arvon ja käyttötarkoituksen mukaan määritellään optimaalinen primääriputken halkaisija.

    Jos puhutaan katuautosta niin 200cfm virtaavalle pakokanavalle on ulkohalkaisijaltaan 1.75" putkikoko paras ja jos virtausta on 220cfm niin sitten jo 1.875" on parempi. 2" putkea tarvitsee vasta lähempänä 250cfm pakovirtausta.
     
  12. persus

    persus 3rd gear

    No nyt tuli hienoa faktaa!sitte ku tietäs vielä mitä noi sourcet virtaa pakopuolelta vakiona ja pienen kupsuttelun jälkeen. :D
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    .600" nostolla vakiona noin 200cfm ja pienen kupsuttelun jälkeen noin 215cfm. Pakovirtaus on yksi tekijä pakosarjan mitoituksessa mutta ei se niin yksinkertaista ole että virtauksen mukaan voi aina pakosarjat valita. Tärkeitä tekijöitä on mm. teho, nokan imu/pako asteiden suhde ja puristukset.

    Tuohon sun pakettiin käy hyvin 1.875" primäärit jos painotetaan ajettavuutta, mutta jos painotetaan maksimitehoa niin 2" on parempi.
     
  14. persus

    persus 3rd gear

    Kiitos mopster loistavasta faktasta!ilmeisesti tarkoitat että noilla 1,875 sarjoilla saavutetaan alakiwrroksille parempi vääntö?mutta osaatko arvella paljonko saatan hävitä huipputehossa valitessani nuo ohuemmat 2" sijaan?ja minkä kierrosluvun jälkeen noista 2" alkaa olemaan etua ohuempiin nähden?
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Taitaa olla suurempi vaikutus primääriputkien pituudella. Pitkät (olisko luokkaa 40" ja yli) -> vähemmän huipputehoa, mutta parempi vääntö ja toisinpäin.
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tein eräänlaiset shorty sarjat, kaikki putket tietysti eripituisia ja kollektoria ei oikeastaan ole vaan 3" pakoputki alkaa suoraan siitä 4-1 yhtymä kohdasta, koska korimalliin ei valmiita oikein saa ja halusin mahdollisimman paljon maavaraa.
    2" primääreillä yritin kompeisoida pituuden menetystä, 860Nm /3500-4500rpm, tiedä sit mitä olisi saanut oikein mitotetulla pakosarja/kollektori systeemillä?
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Kutakuinkin niin että vääntöhuipun alapuolella isommat sarjat on huonommat ja yläpuolella paremmat, puhutaan ehkä jostain kymmenestä hepasta.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Molemmilla asioilla on yhtälailla merkitystä. Halkaisija menee pitkälti tehon mukaan, ja siihen vaikuttaa mm. imu/pako asteiden suhde, puristukset, ja pakovirtauskin hyvä huomioida. Primärien pituus taas menee kierrosalueen mukaan ja siihen vaikuttaa mm. pakonokan asteet. Sekä halkasijassa että pituudessa on tietysti merkitystä myös käyttötarkoituksella, eli minkä kierrosalueen toimivuutta halutaan painottaa.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pakosarja-asioista omaa mielipidettä, niissä jos jossain parempi on liian pieni kuin liian iso. Moparin isolohkossa 1 3/4" riittää aika hyvin ja mukavasti katumoottoriin, 2" riittää katumotissa melkeen mihin vaan. Oma filosofia on peltisarjoja laskettaessa se et en koskaan tähtää huipputehoon. Jos teen peltisarjat ni yritän laskee pituudet ja primäärikoon kierroksille johon pudotaan vaihdon jälkeen.
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Olkoonkin jonkun mielestä vääränkokoiset, mutta itse oon käyttäny Hookerin comp ja super comp sarjan markettisarjoja (1 7/8 ja 2") ihan jo siks että ne istuu hyvin paikalleen ongelmitta ja on muutenkin ihan laadukkaan oloiset. Suorituskykyynkin ollut tyytyväinen
     

Kerro tästä muillekin!