440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tää on hyvä pointti kun tähtäimessä on kokonaistehokas katumotti. Muutamalla hepalla siellä huipussa et tee yhtään mitään varsinkaan jos menetät samalla varsinaisen käyttöalueen voimaa.

    Ylisuuria sarjoja puoltaa tosin se että ne on leuhkan näköset, voit jopa saada ihailua osaksesi kun aukaiset konepellin, ja pikkulohko-jätkiä vituttaa, (paitsi niitä joilla on pikkulohkoissaankin samankokoiset).

    Käytännössä asialla on yllättävän vähän merkitystä onko sarjat yhtä kokoa pienemmät vai suuremmat.
    Yhteen 400 pikkulohkoon laitoin tilanahtauden takia vain 1.5" shortiet ja siitä huolimatta se oli perstuntumalta ihan helvetin paljon tehokkaampi kuin eräs toinen vastaava laite josta oli juuri dynotettu 400hp takapyöriltä.
    Vastaavasti taas omassa pikkulohkossa oli joku vuosi sitten 2" sarjat eikä mikään tuntunut olevan pielessä kun vääntöä oli katurenkaille liikaakin.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joskus mopsin pikkulohkossa testattiin parilla eri pakosarjalla ja tulokset oli mielenkiintosia. kyseessä oli 400 kokonen motti RPM kansilla ja imusarjalla sekä 650 kaasarilla, tehoa työns luokkaa 450 maakosketuksia ottaneilla 1 5/8" halpissarjoilla ja 3" putkistolla. 2" primäärisillä rallisarjoilla tuotti kymmenen heppaa enempi, mut alle 3500 kierrosta ei ollu ketään himassa. Ei kestänyt kaasua vaan alko räkii kaasarista ylöspäin. 1 5/8:lla sieti läpät levälleen ihan alta kahen tonnin.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    450 heppaseen ne 1 5/8" sarjat onkin ihan hyvät, 1 3/4" ois toiminut myös ihan ok, 1 7/8" ihan liian isot puhumattakaan 2 tuumasista.

    Mulla on tossa omassa pikkulohkossa 1 7/8" sarjat ja ne on 640 hepan tehoilla jo liian pienet, kaipais 2 tuumasia. Ja tässä tapauksessa sillä huipputeholla just on merkitystä kun vehjes on tehty sitä silmällä pitäen et pääsis 400m mahdollisimman kovaa.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, toi kombinaatio nyt muutenkaan ei ollu kovin onnistunut, seuraava vaihe olis ollut 1 3/4" primäärit, single plane ja 750 karbis. Mut jännä havaita vaan konkreettisesti se vaiktus. Niil isoilla sarjoilla oli myös korkein maksimivääntö, mut ihan alhaalla taas ei sit tosiaan mitään. Vähän eri mieltä siitä et se huipputeho olis oleellisin asia varttimailillakaan, ajallisesti pisimmän ja ET-aikaan vaikuttavimman ajan se motti vartilla viettää siin vaihto/turbiinin kiinniottokohdassa. Mut filosofioita ono erilaisia eikä sil valitulla nyt välttämättä maailmaa mullistavaa emrkitystä ole.
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Juu en mä sitä meinannutkaan että se pelkkä huipputeho olis tärkein asia. Tossa mun tapauksessa noilla pykälää isommilla sarjoilla parantuis varmasti koko alue vääntöhuipusta ylöspäin ja motti todennäköisesti jaksais vetää hiukan ylemmäs. Jos sieltä häviää jotain alakierroksilta niin ei oo juuri merkitystä, turbiinin stallikin on vääntöhuipun yläpuolella. 650 hepan tuntumassa se 2" primääri on laskennallisesti oikea koko tämmöseen käyttöön. Sit jos on vastaavan tehonen iso kone jolla ei ajeta kelloja vastaan vaan enempi kruisaillaan niin pykälää pienemmät sarjat toimii varmaan paremmin jos haluaa että motti toimii alhaalta mahdollisimman puhtaasti eikä teholla ole niin suurta merkitystä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun tätä tapaa määritellä primääriputken halkaisija vähän epäiltiin, niin otin huvikseni tuon Mopsterin koneen pakopuolen arvot, (.627"/238cfm) ja siinä pelkän pakovirtauksen perusteella ulkomitaltaan 1.875" olis aika lähellä ihanteellista kadulle, street/strip käyttöön karvan alle 2", ja pelkkään raceen himpun yli 2".
    Ehkä tää ei nyt ihan pelkkää sattumaa ole...
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Jos imu/pako virtaussuhde on normaali n. 70% niin kyllä tolla konstilla varmasti hyvin lähelle pääsee, mutta ainahan ei ole näin. Tehon perusteella on ehkä parempi valita sarjojen koko, mutta sekään ei ota huomioon kaikkia muuttujia.
     
  8. 66monaco

    66monaco Gearhead

    olinkohan jo täällä kysellyt hölmöjä mutta kysytään nyt. monacoon pitäis saada jossain välissä tarpeeksi "leikkimisvoimaa" eli 2000kg auto, 727, 8 3/4, detroid true trackillä ja 3.23 välityksellä. tavoite vaan seuraava: 225 tai ehkä 245/70r15 renkaat pitää saada tarvittaessa reilusti sauhuamaan, paikaltaan lähdettäessä ja ilman kikkailuja kumi vinkumaan 2 vaihteen loppuun asti, ja miksei vähä kolmosellakin..nyt n. 300 hp 400cid.... itsellä ajatus olisi n 400-450 hp takapyöriltä...? riittääkö? toki vääntö määrää painavassa pelissä...mitä kaikkea moiseen kannattaisi laittaa että moisiin lukemiin pääsisi? ja vielä "duunarin" budjetilla :D käynti pitäisi pysyä suht tasaisena, eli ei mitään 292 keppiä ja autoku pääasiassa on cruisailu käytössä, tai siis tulee olemaan niin polttoaineen kulutuskin ois hyvä jos ois perusajossa max 30l/100km....mahdoton yhtälö? alukannet? stroukkisaraja? nyt magnum sarjat ja 2,5" putkista h putkella, mitkä haluaisin pitää, joo tiedetään ahistaa :) ehdotuksia kiitos :)
     
  9. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Olis -75 monaco,alkuperäsellä 440 isolohkolla. Mistä tunnistaa police special mallin 440?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tämä vaatii jo vähän muutakin kuin tietyn hevosvoimamäärän. Jos kyseessä olis tyypillinen streetraceri jossa sekä perävälitys että turbiinin stalli alkaa jopa nelosella, niin renkaat jaksaa kyllä sutia lähes koneella kuin koneella.

    Sun tapauksessa ei se turbiinin stallikaan voi olla kovin korkea joten koneeseen pitää saada voimakas keskialue ja sen täytyy herätä alhaalta.

    Resepti alkaa siitä että stroukkaat sen 400:n 4.25" iskuisella sarjalla 512cid kokoon.
    Yleensä tässä kohtaa aletaan ihmettelemään että minkälaiset kannet ja nokka "riittää" noin isolle koneelle, mutta kyse ei ole suinkaan riittämisestä vaan siitä millainen tehoalue ja luonne siihen halutaan.
    Kansiksi ei tarvi mitään "rallikansia" vaan enemmän huomiota virtaukseen matalillakin nostoilla ja hyvään virtausnopeuteen. Huipputehot saa tulla jo alta viiden tonnin.
    Monet kannet (esim. Source) paranee huomattavasti kun tekee venttiilityöt uusiksi.
    Nokaksi nykyaikainen laahuri, hydraulisista löytyy hi-lift versioita tai mekaanisen tullessa kyseeseen on niissäkin hyviä profiileita hyvinkin pienillä perusasteilla. Mutta nostoa sais olla mahdollisimman paljon ja .050" asteet voi tähtäillä 230-240 väliin ja perusasteet mahdollisimman pieneksi (n.270-280) niin tulee se hyvä tyhjäkäynti ja dynaaminen puristussuhde jollain kympin staattisella rutulla.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ensin sijoittaa siihen stroukkisarjaan. Saa vakiokansilla (joko alkup rauta, rpm, source,) just mukavaan paikkaan teho ja vääntöaluetta järkevän nokan kanssa liikuttamaan isoa autoa harvalla perällä.

    Mulla vei matka painotteisessa seka-ajossa viimekesän reissuilla charger 3.55 perällä vähän osittain turhan ylimitoitetuilla osilla rakennetulla 500ci:llä 850 tuplapumpun kans sellasta 18-20litr / 100km
     
  12. 66monaco

    66monaco Gearhead

    juu vähän jo aikaisemminkin kaavaillut tota sorsan 500cid settiä...nokkana nyt perfin 268 "police"... olisikon syytä mennä rullakamoihin? riippuu tietysti monesta seikasta mutta riittäisikö kaasariksi 750 tolla 500cidillä? vaiko 850? haluaisin pysytellä noissa afb kaasareissa...sytkän aattelin samalla päivittää varmaankin msd:si...nyt perfin perus setti..ei oo vieläkään lähiaikojen juttuja tämä kun on kopan ehostaminen vielä kesken ja maalaus ym. mutta hyvä jo valmiiksi vähän kysellä mielipiteitä.
     
  13. mxu

    mxu 3rd gear

    kyllä tommonen 500cid sietää jo nokkaa aika paljon, meillä on 4.15 iskuinen 440 rpm kansilla ja moparin 312/0.59 nokalla ja käy melko nätisti tyhjää tonnin kieppeillä.
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead


    Sun tapauksessa 750 riittänee. Rullakamoihin en menis väkisin, ainakaan jos sitä rahapolitiikkaa joutuu katsomaan.

    Kyl toi nokka pieneks jää vaikka miten vääntökoneen tekis. Tilavuus ja vakiokannet antaa sitä niin paljon "anteeks".

    Mulla oli joskus compin drag race sarjan mekaaninen rulla 050" asteilla 275/285 tommoses rpm kantisessa stroukissa ja kävi ihan hyvin tyhjää siinä n. 700rpm. Oikeastaan niin hyvin että vähän harmitti.
     
  15. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ok, eli listalla stroukki setti, nokka, kaasari, sytkä, ja jos fyffet riittää rpm kannet...:) vaihteistokin rempataan niin täytyy kattoo sit joku sopiva turbiini myös toho settiin sit...
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos sulla on nyt ihan toimivat mopar perffin kärjettömät kamat niin en mä niitä kyllä "väkisin" menis vaihtaan.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, ei kannata välttämättä vaihtaa selasta mikä toimii. Mul rakenteilla yks 383:sta tehty 4.25" stroukkeri sorsan setillä, muut hilut tulee olee compin XE275HL nokka, E-street kannet 75cc palotiloilla, RPM imari ja 750 luokkaa oleva kaasari. Turbiinista ei oo viel tietoo, vakio 11" löytyis "hyllystä" ja silläkin pitäis pärjätä. Pitäis tulla nöyrä motti jossa maksimiteho 5000 kumminkin puolin ja vääntöä tyhjäkäynniltä lähtien mukavasti. Mottitehoa tullee 500 kaakin hujakoilla.
     
  18. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kaupan? vaihdossa 400cid? :D samperi kun oiskin massia mitä laittaa heti pataan, mut niinkuin sanottua korihommat vie tän talven massit...toiminta tonni meni jo kun tilas dvap:stä oikean takakyljen,pari ovet ja listoja... elämä on :)
    sytkäsysteemien vaihdolla lähinnä aattelin säätöjen helpottamista, ehkä jopa crank tricker ym..
     
  19. merc

    merc Gearhead

    Täällä kans oottaa vuoroaan 400 strokeriprojekti ihan perusosilla cruisailukäyttöön.
    - Sorsan 4.25" setillä,
    - siistityillä Sorsakansilla
    - ihan hydylaahurilla Lunati Voodoo sarjaa:
    Duration @ .050 (Int/Exh): 242/252
    Gross Valve Lift (Int/Exh): .533/.552
    LSA/ICL: 110/106
    - Rpm imarilla ja 870 Street Avengerilla
    - Mopsin ropatulla jakajalla ja Msd Streetfire boksilla
    - pitkät peltisarjat
    - turbiini Tci breikkari ja 3,23 välläri lukolla

    Eiköhän noilla osilla pitäs tulla ihan kiva ajelumotti.
     
  20. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ihan hemmetin hyvä kompinaatio,tuohonkun reipasta ikkunaa kanteen,niin potkua löytyy jalostukseen tulevaisuudessa.:)
     

Kerro tästä muillekin!