440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mitens muuten noihin mun aikasempii viesteihin viitanen, kun oli juttu orkkis valurautakansien käytöstä noissa stroukki jutuissa, menisköhä noi '76 400 orkkikset miten pitkälle, 500cidissä? joskus amikses tuli tehtyy venaduunit , kevyt porttaus ja pakokanavien kiillotus niihen ja 1,5mm höylätty veks....
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meneehän ne, se riippuu ihan siitä mitä haetaan. Mut moparin isolohkon kansien koko ei juuri erotu pikkulohko letukasta tia 340/360 moparista edukseen. Et jos niissä on vielä jonkinverran potentiaalia tolle pikkulohko koolle tai jopa 383:lle, niin jo 440:lle ne alkaa olee pienenlaiset millekään muulle kun "maamoottorille". Kun tilavuus kasvaa niin tilanne siltä osin senkun huononee. Tollaselle 500 kokoselle motille ne on varmaan suht omimmillaan jollain 4000-4500 kierroksen huipputehoilla, ja jättää kyllä potentiaalia pöytälaatikkoon sitte reippaasti. Mut siinähän on sitte tiedossa mistä sitä parannusta saa jos sitä kaipaa.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ja tsekkaa ettei staattinen ruttu nouse liikaa. Tolla 1,5mm laskulla varmaan alle 80 palotila.
     
  4. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ok. kiitokset näistä. juu pitääpä mitata sitten kun tekee niin palotilat samalla.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    En oikein ole löytänyt tyydyttävää vastausta siihen, kantsiiko 50v lohkoon hommata max wedge kokoluokan kansia. Hinta on kuitenki suht suolanen vaikkapa vertailuna rpm vs indyt. Rpm kansilla saa sen 600hp, mut sen jälkeen alkaa jo lohko antautuun.
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Laita alsapukit, studit, girdle ja betonoi, ja toivo parasta? Eikä se ikä välttämättä, vaan se rakenne...

    Kun aletaan meneen 440:ssä tosta kuudesta sadasta ja RPM kansista selvästi eteenpäin, lohko on väärä paikka säästää, sekä loppujenlopuksi pieni kulu koko hauskuudessa.

    400cid lohkossa on runkolinjassa hyvin materiaalia, ja niitä moni viripaja käytääkin noiden tehokkaampien koneiden alustana.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Alsapukit studien kans löytyy jo, mut .055 ylikoko rajoittaa jo aika paljon. 4000-5000e kansiin, keinuihin, kaasariin
    ja imariin ei oikein tunnu hyvältä sijoitukselta katumottiin.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Minkälainen kokoonpano sulla nyt on siis? Ja paljonko tavoite tai suunnitelmat?

    Mulla itseasias ollu pidempäänkin yhdes katu sroukkeris sama 055 ylikoko, mut ei edes alsapukkeja tai studeja. Nipussa on n. 6 vuotta pysyny ja parhaimmillaan menty lähemmäs kahden tonnin b kopassa tosi matalaa 11:sta. Seuraavalle stagelle suorituskyvyssä olis päässy varmasti helpommin muuttamalla jotain muuta kuin konetta, esim. alustaa ettei olis 60 jalkaset ollu sellasta paria sekuntia.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pannaan sit kommentti. Kannattaa!
    En oo yhtään viel saanu rikki. Kävelyy runkopukeissa toki, mut sieltä ei oo itellä hajonnu lohkoja. Yks vuonnna '97 tekemäni alakerta hajos, sil ajettiin jonnivrerran katuu ja jonniverran kisaa. Siin oli vakiopukit ja studit. Se dynottiin muistaakseni 2001 ekan kerran ja anto 649 kaakkia. Sit vuosia myöhemmin anto MW kanavilla 713 hopujotia. Noi ajelut oli vakiopukeillla, viiminen omistaja vaihdatti alsapukit ja motti kaiketi hajos dynossa. oli kllä tosissaaan nähny elämää. ja tehdasakslilla.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Eli siis kuitenkin hajos? Race hommissa sillä ei aina oo niin väliä et kestääks kone yhtään pidempään kun sen 400m, mut katuautossa sillä onkin ihan eri merkitys, vaikka toki kuormituskin on eri.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hajos joo, mut sitä en tiedä miks. Motti oli neljällä eri omistajalla, sillä ajettiin kadulla ehkä 20 000 kilsaa meidän aikana ja satoja lähtöjä radalla. Pitkälle toistakymmentävuotta selviyty kuitenkin ja tosiaan ei vissiin oo mitään tieteellistä tutkimusta suoritettu et miks hajos. Se oli just fressattu ja laitettu mm alsapukit enkä ollu tekemässä tai näkemässä.
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Oisko jollaki mittoja tohon girdleen? Muistan kyllä jostaki kuulleeni, ettei se niin oleellinen osa oo mutta tuskin siitä haittaa on? Mite lie nuo arpin pinnapultit yltää?
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Se girdle vaatii ihan omat studinsa. Valmiita sarjoja sen verran hyvin saatavilla että kannattaako alkaa itse..?

    Hyvin toi c-bargen mosa kyllä sitten oli kestäny!
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onks kellää suoraan sanoo paljonlo 440ssä compin kovan rullanostajan kanssa magnum keinuilla pallopallo tönärin pituus/mitkä käy? Vakio rpm kansi
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kertokaapa tyhmälle et miks just alumiinipukkeja käytetään upgreidauksessa?Eikö ne sit "kävele" niin paljon vai mitä siinä haetaan?
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ne tavallaan vähän joustaa sielä ja antaa rasituksia anteeks.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se on se lohko joka kävelystä tykkää kyttyrää ja lopulta ratkee, alumiini ku pikkasen joustaa ni se lohko ei joudu niin kovalle rasitukselle. Viisaat ameriikassa (mm. Monte Smith joka ajo joskus aika kovaa ilokaasuteitulla 10.5 moparilla)ovat sitä mieltä ettei siitä girdlestä oo hyötyy vaan alsapukki on toimivin ratkasu. En oo ite käyttäny yhessäkään girdlee, mua vähän hämää enisnnäkin et se on kuitenkin lohkossa "pehmeesti" kiinni kun on öljypohjan tiiviste joustomateriaalina, ja toisekseen se tuo öljypohjaa alemmas. BRC:llä oli jossain vaiheessa sellasta 3/4" paksuu joka tuli omilla pulteillaan "kiinteesti" lohkoon ja sit niiden pukit myös, se vaikutti tukevalta, mut myös makso.
     
  18. kotr

    kotr 3rd gear

    No jykä sinä se taisit olla aikasemminki joka sano, että turha sitä siihen on veistellä. Selventäähän se alakertaa.. mutta nyt vois selvetä tästä sohvalta ylös ja lähtä kokeileen herääkö ISOlohko aspeni :lol:
     
  19. wedge44068

    wedge44068 2nd gear

    No herääkö se ISOlohko?

    Noita alakerran tukivempeleitä on helppo leikellä laserilla,käyny itelläki mielessä koska duunissa on moinen vehje.Se kyllä tosiaan pitää saada jäykästi kiinni lohkoon,eihän siitä muuten oo ku painoksi.Varmaan 650 matsku ja 10mm vahvuus riittäs.Toinen reikäjako väliin ja uppokanta ruuveilla mäskin kans kiinni.Reiät ja kierteet lohkoon.Toimisko sitte niinku pitää?
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei kai tuo lisäreikiä kaipaa. Pinnapulttia nykyisiin ja liiman kanssa kiinni ja vaikka jotku holkit öp-tiivisteen kohdalle, ettei mene pannu kiristäessä kieroksi. Tasot tietty samalle tasalle pukkien kanssa.
    Mutta kuten C-barge tuossa kokemuksesta kertoi, lohkot kestää hienosti ilmankin.
    Mielestäni noi tukivempeleet ja nelipultit on lähinnä GM-koneiden heiniä.
     

Kerro tästä muillekin!