440 viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Palladium, 6.11.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Sinuna siirtäsin tehotavoitteen sinne 500 nurkille. Jos on oikeita eikä essonbaarihevosia, niin 500kin on jo paljon.

    Ja tuosta yli meneminen vaatii sitten jo näitä kepulikonsteja, kun tuon 500 saa männät, kanget, kannen, nokan, imarin ja kaasarin vaihtamalla, ei tarvi valella betoneja lohkoon tms.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^^Vastaa 427 voortin crossbolt tsydeemiä. On tukevampi kuin 4-bolt tsydeemi.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No juu. Ei nyt niin et täst mitään pissing contestia tarvis tehdä, mut ite pulannu noiden juttujen kanssa yhteistyössä ameriikan joen eri pajojen kanssa 90-luvun vaihteesta. Siihen aikaan, aikaa ennen race lohkoja, kaveri nimeltä Monte Smith ajo 10.5" luokassa Plymouth GTX:llään ja voitti muutaman mestaruudenkin. Mottina oli kaasutettu 440 kokoluokkaa oleva motori mikä sit parhaimmillaan kulki 8.17. Hän aikoinaan kokeili kutakuinkin kaikkea ja tuli siihen tulokseen et parhaiten lohkolle lisäikää antaa alumiinipukit. Ongelma lohkossa on sen heikkous nokan ja kampuran väliltä, sieltä se murtuu jos on murtuakseen. Aivan varhaisimmat 400 lohkot ovat sieltä tukevimpia, mut harvinaisia. Valmistettu muistaakseni ennen lokakuuta 1971 ja ulospäin tunnistaa suuresta 250 loppuisesta valunumerosta tai sit valupäivän perusteella. 250 lohkoa tehtiin myöhemminkin, mut siinä ei enää tota vahvuusetua ollut. Muutenkin 400 lohko on siltä alueelta vahvin ja ikäänkuin paras lähtökohta. 383 on selkeesti ujompi, samoin 440. Nimekkäät ameriikanpajat, on sitte Koffel, Barton, Indy tai Muscle Motors jotka ovat tehneet satoja voimamoottoreita, eivät tarjoa Girdleja. Itse pukit eivät ole heikkoja, ja siks myöskään teräspukki ei ole se toimivin ratkaisu, eikä kuulemma ristiinpulttauskaan auta vakiolohkossa. Girdle tietty kasvattaa myös "öljypohjaa", eli tuo sitä alemmas. Yleensä pakettiin tulee myös öljypohjan tiiviste, eli lohko, Girdle, tiivari ja öljypohja joten siihen jää aika hyvä joustovara. "Paras" mitä oon nähny oli BCR:n aikoinaan valmistama 3/4" paksu girdle jota myivät yhdessä omien korkeiden alsapukkiensa kanssa. Siinä ensin sovitettiin pukit, sitten lohkon helmat höylättiin pukkien kanssa suoraksi, sen perään girdle liimalla lohkoon ja omilla muttereillaan kiinni, minkä päälle sitten tiivari ja öljypohja. Nykyäänkin myyvät vastaavaa, mut eivät itsekään pidä sitä juuri pelkkiä alsapukkeja parempana, ja hintaakin koneistuksineen kertyy. http://www.bcrproducts.com/caps_and_girdle_system.html . Enempi sellanen "on demand" tuote kun jotkut kuitenkin sellaista haluavat. Ja sit ku aletaan ottaa enempi tehoa alkaa tulla kuitenkin vastaan sylinterinseinämäpaksuudet jne. Kyl mä tietty teen jos käsketään vakiolohkollakin, mut suosittelen vahvasti race lohkoa jos haaveissa siintää selkeesti yli 800 heppaa. Normilohkon preppaus kun sille tehdään kaikki voitava kuitenkin maksaa sekin sen verran et aletaan ylittää puolet rallilohkon hinnasta, ja painitaan edelleen ohuiden seinämien ja perusheikon lohkon kanssa. Tosin, tällä hetkellä rallilohkojen saatavuus on erittäin huono. Yks tos tuli just pari viikkoo sitte ja on se hiukka tukevampi kun vakio, panin sen puntariin, siis tyhjä koneistettu lohko 4.5" porauksella, ja painoa 138,5 kiloa. Vastaavasti taas sitte Indyn alsalohko apino 52 kiloa ilman pukkeja...., maksaa kyl myös enempi. Betonointi jonkinverran auttaa sylinteriseinämiä lyhentämällä vapaata jänneväliä, mut katulohkossa tarvii miettiä paljonko sitä haluaa vesitiloja pienentää. Ja tollakin alueella 400 lohko on jo valmiiks liki kaks senttiä matalampi eli myös lyhyemmät sylinteriputket. Katumoottoriin betonia voi laittaa muutaman sentin. Pakkasproppujen alarajasta vähän yli, ei mitään ongelmaa. Pakkasproppujen ylärajaan ja alkaa katuajossa tulla orastavia ongelmia. Kun ei vesi enää poista lämpöä yhtä laajalta, niin öljy ottaa siitä suuremman vastuun ja kun se kuumenee viskositeetti tuppaa romahtamaan, etenkin mineraaleissa. Öljynpaineet voi mennä aika ujoiks. Öljynjäähdytin varmaankin parantaa tilannetta oleellisesti. Mut ylipäätään ongelma betonoinnissa ei ole se että veden lämmöt nousis, päinvastoin.

    No joo, eiköhän tos ollu romaanii taas tarpeeks yhestä aiheesta.
     
    NY4dHT, Jukka 63, Herje ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!