454 750db aina vaan laihalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Skigu, 22.8.2018.

  1. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ongelmana moottorin stumppaus cruise-vauhdista. Menee siis törkeen laihalle, lambdamittari näyttää lukemaa n.20. Kun lähtee paikaltaan heti kaasu pohjassa tai lähes, niin ei stumppaa yhtään ja vetää voimakkaasti. Cruise-vauhdissa seokset n. 13, tästä vaudista kaasun potkasu pohjaan ja mittari näyttää heti n.20 ja nyykähtää. Kun pitää vaan kaasun pohjassa seokset korjaantuu n.13.5. edelleen vähän laihalla.

    Motti siis bbc 454 puristukset n.10 kannet edelbrock rpm, imari edelbrock rpm. nokka comp 288/294
    (11-433-8). Kaasari holley 750 ultra double bumber. polttoainapummppu holley mekaaninen 110g/ph. Virranjakaja msd hei. Kaasarissa nyt ensiöpuolella 73 pääsuuttimet, 3.5 power valve, 35 nozzle ja vihreä nokka. Toisio 84 suuttimet, 37 nozzle ja vihreä nokka. Alipaineet tyhjäkäynnillä n.8 in hg ja cruise-vauhdissa n.18 in hg. Bensanpaine tasa ajossa n.7 psi, eikä paljoa tipahda stumppaus kohdassa. Mottidynossa voimaa oli 511/750 vääntöä löyty jo 600nm 2500 rpm. Ehdotuksia ja ideoita otetaan vastaan
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Tuo 3.5 power valve heti vaihtoon, mistä lie oot keksiny sinne moisen laittaa?
    Paljon tyhjäkäynnillä kierrokset?
     
  3. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Paikalla on ollut myös 4.5, 5.5, 6.5 ja 7.5 power valve, eikä noilla ole oikeen yhtään eroa stumppaukseen.

    Tyhjäkäyntiä käy n.500rpm ilman mitään ongelmia saa käymään hitaamminkin, pidän tyhjäkäyntinä n. 750 rpm.
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla sama ongelma poistui 454+th200-4r /850 dp holley yhdistelmastä vaihtamalla ensiöpuolelle myös 50cc kiihdytyspumppu. Sekä ontto nozzlen kiinnitysruuvi..
     
  5. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Tässä hollikassa on molemmat pumput 30cc. Tuo 50cc pumpun kokeilu on tosiaan vielä tekemättä. Partsissa olis kyllä 50cc pumppu-kitti hyllyssä.

    Oliko sulla siis ensiö ja toisio molemmat 50cc pumpuilla?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En usko että vaatii noin "normaali" kone isompia kiihdytyspumppuja, kuulostaa mun korvaan vialta mielummin.
    Ruikkaako ne kiihdytyspumput nomaalisti, muuttiko powervalven koon vaihto bogausta mitenkään, lähinnä että onko sen kanavat auki vai tukossa, onko alipainesäädin käytössä ja oletko kokeillut ilman sitä että muuttuuko käytös mitenkään?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Joo, eli mulla on nyt sekä ensiö että toisio puolilla 50cc pumput.. Herääpähän nyt herkästi.. Saa hypätä suoraan tyhjäkäynniltä kaasun pohjaan eikä epäröi yhtään, kumit vaan alkaa piirtään.. ;)
     
  8. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Pumput ruikkaa ihan normaalisti. 7.5 power valve vähän parantaa, mut melko vähän. Kaasarin juuri purin tukosten varalta ja puhaltelin puhtaaksi kaikki reiät,ei sieltä mitään löytynyt.

    Alipaineen säädin ei ole nyt käytössä, ei vaikuta mitenkään stumppaukseen. Olen koittanut ported ja suoraa alipainetta, ei eroa. Ennakot nyt tyhjäkäynti 20 ja täys 36-38.
     
  9. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Sytkäennakkosi kuulostavat ihan ok:lta.. Samoihin minäkin omassani päädyin keväällä "säätösulkeisten" yhteydessä.. Tosin manifold vacuumin jätin itselleni käyttöön, toimi paremmin kuin ilman tai ported vacuumista.. Kannattaa kokeilla sitä 50cc pumppua ensiöpuolelle.. Ei siinä häviä kuin pumpun hinnan
     
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mullakin lähtee heti tyhjäkäynniltä piirtään, ei tietoakaan stumppauksesta. Mutta kun ajaa vaikka 60 km/h ja siittä poljin pohjaan, niin nyykähtää pahasti.
    Auton paino 1600kg, th-350 ja aavikko 3.08 välitys. turbiini n. 2500 stall.
     
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kyllä se alipainesäädin imusarjaan kytkettynä varsinkin vois olla uudelleen kokeilemisen arvoinen.. Toimiiko se säädin? Mulla oli alunperin ongelma liikkeellelähtö stumppauksen kanssa, muttu tuo em. resepti auttoi siihen kyllä..
     
  12. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Alipainesäädin toimii kyllä ja eilisen päivän ajelin se kiinni manifold vacuumissa. Ei eroa Cruise-alueen stumppaukseen.
    Mulla ei tosiaan paikalta lähdettäessä stumppaa, vain vauhdissa.
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Silti kokeilisin sitä isompaa pumppua ja ehkä isompaa pääsuutinta... Esim 76tms..?
     
  14. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ton 50cc pumpun kokeilu on kyl tehtävä seuraavaksi. Suuttimiakin löytyy kyllä rasiallinen.
    Luulisi silti että noi 30cc pitäis riittää näikin vakio motille. Onko kaasari kuitenkin väärä tähän komboon?
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Jos sulla cruisaillessa on noin paljon alipainetta ni 3.5 pv on aivan liian pieni kyllä, eikai siitä olis haittaa kokeilla jotain 9.5, 10.5 tjsp, ei se ny varmaan pitäis imee tyhjäkäynnillä sieltä mitään kun läpät kiinni?

    Aavikkoperä ja matala stallia ei kyllä auta myöskään tuplapumpun kaa, samoista syistä piti itekkin vaihtaa vakuumia tilalle kun ei vaan saanu pelaamaan aavikkoperällä ja matalalla stallilla.
     
  16. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Oon miettinyt kans ton power valven nostoo isommaks. Mutta nyt kun ajelin jonkun aikaa alipainemittari paikalla, niin aikapienellä kaasupolkimen liikkeellä mittari tippuu nolliin, et pitäs kyllä aueta ja rikastaa poljin pohjassa.
    Toi 3.5 voimaventtiili on nyt sen takia siellä, kun viimeksi oli 7.5 ja halusin koittaa paheneeko stumppaus. En oikeastaan huomannut mitään eroa, joten jätin sen paikalle.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Minulla käytössä 750DP Race/HP holley 454 motissa.Tällainen blendattu versio ilman ryyppytornia.
    Auto 1800kg 3.73 välitys ja stall speed 3500 rpm.Kyllä tuntuis että on just passeli tuohon comboon.
    Kestää äkillisen polkemisen kaikissa nopeuksissa ilman oikutteluja.Mä en nyt ulkoa muista mitkä suuttimet dynossa siihen laitettiin,mutta jonkun verran on eroa sun vastaaviin.Koitan löytää jostain dynopaprut joissa suuttimet.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    @artsiracing varmaan osais paremmin sivistää tätä power valve asiaa kun minä mutta kokeilisin kyllä ennen kiihytyspumpun ruuvailua sitä 9.5 tjsp, ihan silläkin perusteella että paikaltaan kun kerta kärsii polkasta lattiaan ilman mitään oireita.
     
  19. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Kävin laittaas sen 7.5 voimaventtiilin takasin ja ensiöpuolelle 75 suuttimet.
    Kyllä se tollain parempi on, niikun pitäisikin, mutta stumppaa edelleen nopealla kaasun avauksella.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Katu varmaan vähän eri asia kuin dyno.No jokatapauksessa em. mainitsemani Holley,mikä nyt olikaan Ultra/HP/Race,jossa neulat joka kulmissa ja blendattu ja tarkoitettu katu ja Race operaatioihin.
    Suoraan lodjusta käyttöön,ja ainoa asia mihin tosiaan tarvitsi kajota dynossa oli suuttimet.Powervalvet ja pumput eivät vaatineet huomioita.Santala selvittikin käppyröistä kaasarin toimintaa,ja jotain saatoin siitä muistaakin.

    Voisko nyt olla kyseessä vika eikä varsinainen säätöongelma?

    Edit.Tottakai nämäkin tapauskohtaisia ja selvittiin minimaalisella kaasarijumpalla.
     
    Muokattu: 22.8.2018

Kerro tästä muillekin!