Painiskelen pienen ongelman kanssa chevyn isolohkon kanssa. Siinä on nyt Carterin 750 AFB competition series, kaiketi viimeisiä ennenkuin kaasari siirtyi Edelbrockin nimen alle. Perinteisen laskentakaavan mukaan kaasari on 100cfm liian suuri ja ongelmana on että tulpat menee nurkkapyörittelyssä tummanruskeeksi keskielektrodin toiselta puolen ja sitten kun vedän pokaa perässä niin tulpat menee ihan mustaksi. 80kmh kun tumppaa lusikan pohjaan niin ei meinaa oikein lähteä hepo laukkaamaan kunnolla. Kuumana ei lähde koskaan ekalla käyntiin mutta tokalla jonkinlaisen vieterin päätteeksi lähtee. Pitäiskö vaan suosiolla vaihtaa 650 paikalle? Holleyn ohjelma suosittaa suoraan 650-670 koon kaasaria. Koneessa aluimari ja peltisarjat ja joku mieto lähes vakio nokka.
Edelbrock performer 2-0. Kaasarin alla on 3/4 tuuman paksuinen alumiininen adapteri square-->spread bore.
Et tarvitse tuota adapteria Carter/Performer combossa. Performerissa on tuplajako,ja näin Carter menee paikalleen ilman mitään adaptereita. Enemmänkin tuo adapteri nyt sotkee toimintaa.
Okei, sen voin helposti poistaa. Se on sellanen keskeltä avonainen korokepala. Auttaako se tuohon selvästi rikkaaseen toimintaan?
Mahdollinen rikkaalla oleminen ei johdu ton kaasarin koosta, ennemminkin säädöissä sanomista tai kaasarissa muuta vikaa.
Bensapumppu on mekaaninen Carter M6628, pitäskö mun laittaa sille joku regu? Voiko se tuupata liikaa tohon kaasariin, Edelbrockeissa on kai suositus 4-5psi paikkeilla?
Et tarvi regua, oletko ko kaasarin itse uutena ostanut? Mikäli et niin onko tiedossa onko tehty muutoksia säätöosiin? Onko syttyennakot kunnos ja alipainesäätö käytös?
https://allcarbs.com/carter-competition-series-afb-specs/ Tuolta voi tsekata mitä ne säätöosat kuuluis olla tehtaan paapan jäljiltä.
Regulaattori on paikallaan ainakin neulaventtileiden suhteen. Tulvimista ei kumminkaan (vielä) ole ilmaantunut? Lue tää https://web.archive.org/web/20170116110058/http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm ajan kanssa ja useampaan kertaan. Säätösarjoja saa vaikka eBaysta. Mullaki on yks ylimääräinen. Kikkailin pitkään oman 750cfm/500cid. säätöjen kanssa, mutta kun palautin vakiosuuttimet jne. paikoilleen, niin olinkin todella lähellä aluetta. Lähinnä neulojen ja jousien kanssa kikkailua. Onhan kaasarisi kunnossa? -J-
Käytetty kaasari, jostain Corvetesta. Kuulemma "toimii" mutta ei varmaan epävarmempaa ostosta ole kuin käytetty kaasari. Siksipä tässä mietin jos tälle kaudelle sellaisen uuden Edelin 650 AVS2:sen niillä annulaareilla... Sytty perusennakko 10, maksimi 34, alipaine antaa 8 lisää ennakkoa eli idle on noin 18 astetta
Se on joku "rv cam" eli jonkin sortin vääntönokka. Kannet on vakiot peanut portit joten mikään raketti ei ole kyseessä mutta tosi vahva kärrynvetäjä. Sytkää on haeskeltu laidasta laitaan ja on aika hyvä tuossa. Sais vaan jäätävän katkun ja noi muut pikku ilmiöt pois niin olis täydellinen.
Ahaa,kyseessä on siis "spacer" eikä "adapteri". No kyllä se voi siellä välissä olla,tosin ei siitä kyllä varmaan paljon riemuakaan tässä tapauksessa ole. Edit.kun sai kupin kahvia,niin rupes taas heräämään.Onhan se Spread/Square bore adapteri myös avoin keskeltä,ja jos tämä on tilanne niin ota se pois.
Eipä tuo kaasuttimen läpivirtausarvo mikään "liian iso" ole. GM käytti näissä alunperin 800 Cfm kaasuttimia(455 mosat). Nämä kartterit ja edelit on yleiskaasuttimia, jotka pitäisi sitten säätää paikoilleen. Seosmittari lambdalla putkeen ja säätösarja käsien ulottuville. Tulppien pitäisi olla valkoiset kun on pyyntöä päällä viimeistään. Mustat tulpat kielivät kovin rikkaasta seoksesta jonka fiksaus on suutinkoon/neulojen muutos. Edelbrock neulasarja?
Kyllä 750 cfm on ihan optimaalinen koko isolohkoon, 650 ahistaa reippaammalla menolla, eli säädöt kohdilleen
hantta on tuossakin oikeassa. Jos otetaan hiukan laajempi näkökulma, niin SuperChevyssa oli aikoinaan kaasuttimen valintaa koskeva artikkeli (vaatii proxyn lukemiseen): Choosing the Correct Carburetor for Five Common Engine Combinations To arrive at the most appropriate carburetor choice, there's a basic formula: engine displacement multiplied by maximum rpm divided by 3,456. For example: a typical 355ci small-block—a 0.030-over rebuild—with a 6,000-rpm max engine speed would work well with a 616-cfm carb ((355 x 6,000) 3,456 = 616.32). But wait—there's more! You'll also need to multiply the result by the basic volumetric efficiency of the engine—the capability of it to process the air/fuel charge. For a stock-type engine, it's 80 percent. For mildly modified engine, it's around 85 percent, and for highly modified engines with high compression, it's about 95 percent. So, for that 355 engine, the 616-cfm rating translates to 493 real-world cfm on a stock combination; 524 cfm on a mildly built engine; and 585 cfm on a high-compression, high-performance combination. And because carburetors aren't sold with such specific flow ratings, you'd select the closet model above that rating, such as a 600- or 650-cfm carb. Samassa artikelissa Blane Burnett (Holley) ja Smitty Smith (Edelbrock) jakaa omat suosituksensa. Tässä sopivin tähän: Engine #3 Type: 454 Big-Block Dyno target: 425 hp Similar to our basic 350 small-block, this would be a budget-minded, pump-gas big-block used almost exclusively on the street. It would use something like Chevrolet Performance's affordable iron rectangular-port heads, with large 325cc intake runners, and one of their hydraulic roller camshafts delivering 211/230-degrees duration and 0.510/0.540-inch lift on a 112-degree LSA. With a single-plane intake, it would be a great, street-friendly tire turner for a truck, Chevelle, or early Monte Carlo. Burnett (Holley): The classic 750 Double Pumper is the hands-down choice here. It was made for a combination like this—even if the vehicle is heavier than 3,100 pounds. Smith (Edelbrock): One of Edelbrock's Performer Series 800-cfm carbs is perfect for a mild big-block. Use PN 1412 for manual choke or PN 1413 for electric choke.
Jos laitan oman koneen tiedot tuohon kaavaan eli 454x5000 ja kerron sen hyötysuhteella 0.85 ja jaan sen tuolla 3456 saan tulokseksi 558? Jos maksimikierrokset laittaa 5500 niin laskuri antaa 614... Tuossa on vielä ne matalan kompression männät eli heppoja ei varmaan kauheesti yli 250 ole. No, ehkäpä selvittelen mikä säätösarja sopisi. Happitunnistin on jo odottelemassa asennusta.