454 viritys/perustiedot/jne

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kossuvissy, 16.4.2011.

  1. kossuvissy

    kossuvissy 3rd gear

    Elikkä 454 viritysvinkkejä, tommosta mottia ostamassa. Minkälaisella reseptillä/rahamäärällä tosta 454 saa irti 400hp ja ideanahan on pitää mahdollisimman alavääntöisenä se motti.

    Ja sitten se turhin asia, mikä ei ole itseänikään aikasemmin kiinnostanut, mutta bensan syönti? Porukka kun pelottelee että tolla mosalla imee vähintään 30l sadalle, niin ei kai se ihan niin helvetisti vie, johan sitä pitäs tankin kokokin tuplata että pääsis edes vähän lähikauppaa pitemmälle reissulle :D
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    400 heppaa pitäis irtoo aika helpolla. Jonkinverran pitäis olla puristussuhdetta, mielellään siellä 9-10 huitteissa, sitte jonkinverran nokkaa, RPM imusarja, toimivat kannet, joko aftermarketti ovaalit tai kairatut alkuperäiset, kunnon sytky ja peltisarjat. Pitäis tulla se 400 ja vielä aika maltillisilla kierroksilla = hyvä vääntö. Kulutuksesta en osaa sanoo mitään, oon aina ollu tvähän ihmeissäni noiden "taikakulutusten" kanssa mitä jotkut esittää. Ei vastaa mun todellisuutta, kaupungissa melkeen minkä tahansa vanhemman veekasijenkin kulutus on lähempänä tai yli 20.
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tuossa on jonkinlainen resepti.
    Eikä välttämättä se ainoa oikea. Itse laittaisin vähän lisää tuohon puristussuhteeseen; tuo 8.75:1 ei oikein vakuuta...
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Oman terassin motoori on hyvin pitkälti haetuilla ominaisuuksilla, matkalla menee pariin kymppiin. Jos on kiire, 35l/100km. 3.08 välläri ja 14" kumit. 454 396:n kansilla, peltisarjat, performeri, 750edel, lunati voodoo 268. Ei mitään eksoottista. 2500-3000€ budjetilla pitäis tehdä hienosti. Kun Camaro on tollanen urheilullisempi auto niin pykälää tiukempi nokka sopis kuvaan. Se vääntää kyllä silti.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Pienelle budjetille noi taotaot ja rektakulaarit saattaa olla vähän turhaa hifistelyä, mutta lisäpuristus ei olis pahasta. Normi-ajossa pintakaasulla noitten kansien ominaisuudet taitaa mennä miinuksen puolelle vrt ovaali. Mutua..
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä tein peanut portit yhteen 396:n, se anto ton 400 hydylaahurinokalla ja kierrosalue oli järkevä. Vastaava paketti 454:ssa tois tehoa ehkä vähän enemmän ja vielä selkeesti matalammilla kierroksilla, eli muikee vääntö.
     
  7. sami

    sami Gearhead

    Mulla on nyt tuossa pukissa viimesiä hiluja vaille valmis 454:n. 2-pulttisella alakerralla missä kaikki pultit ARP:n. Vakioakseli ja kanget. Männät speed pron dome .340 eli aika rajulla patilla. Pro compin rectangular alukannet millä pitäis puristukset olla jossain 10.50-11.00. Rullakeinut. Nokka comp cams laahuri 292/292 ja olikohan 0.560 nostolla. Hydranostajat. Hookerin peltirännit. Imari on edelbrock RPM Air Gap ja kaasari Quick fuel 830cfm juhlapumppu. Jakopäänä true roller rullaketju.
    Lisäks sähkönen vespumppu ja hi volume mekaaninen bensapumppu.
    Lohko kävi hoonauksessa, kansitasojen oikaisu ja linjahoonaus.

    Noilla kuvittelin pääseväni +500:n hummaan reteellä väännöllä.

    Fyrkkaa menny ehkä 4 tonttuu.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi rect portit kyllä syö sitä vääntöä. Mun mielestä niitä ei ole mitään syytä käyttää ellei tilavuutta ole paljon ja pyritä tehoalueelle mitä ovalit ei enää tue. Väittäisin, et ovaaleilla saa paremman paketin vähintään tonne alle 600 hepan tehoille.
     
  9. partel

    partel 1st gear

    Me olemme rakentanut aika monta pumppubensa isolohkoja ca. 400+ ja 600 hv välillä, jotka on ajanud tuhansia kilometreja.

    Ovalikanneista (Esim. Edelbrock Performer RPM) saa kyllä 600 hv.

    Väännöstä ei tarvitse huolestua, ennen loppu katurenkailta pito. Voi sutia kolmosvaihtellakin.

    Kulutus riippu niin monesta asiasta, me ollan cruisatessa saatu noin 20/30 hiway/city.
     
  10. tha022

    tha022 Gearhead

    http://www.alfamer.fi/chevy-motors-buil ... 14206.html

    Aika valaiseva oopus!
    siinä on hyvin kerrottu kuinka ja minkälaisilla palikoilla saat haluamas kokoonpanon.
    Lähtee ihan alusta liikkeelle, eli kysymys, mitä sä haluat?
    kirjoitettu hyvällä tyylillä, esim.
    Did you choose your carb size? ok, take one size smaller! :rotfl:
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Täällä ois kans yks isolohkon omistaja... Vie pata aika reippaasti öljyä(naantali - tampere - naantali n. 8l lisättiin). Olis ajatuksena avata motti tulevan talven aikana sekä uusia kaikki "normaali" kuluva moottorista, toki samalla ottaa hiukan lisää voimaa ulos, kyseessä kuitenkin -73 saastepata.

    Osien hinnat olis suunnilleen tiedossa, mutta pitääkö paikkaansa, että tollaseen maksaa alukannet n. 2400e? :eek:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Osapuilleen 2000-4000€ välille ne isolohko katuvehkeiden alukannet asettuu, eli halvimmillaan täyssetin saa noin kahteen tonniin mut siitä sit lompakko kevenee vielä lisää laatu- ja tehotavotteiden mukasesti.
     
  13. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Joopajoo... Noh, tosta ei tosiaan ois tarkoitus rakentaa mitään huippukireetä tykkiä, vaan hiukan piristää samalla, kun moottori on levällään. Taitaa siis ehkä kuitenkin selvitä ihan vakiokansilla...?
     
  14. sami

    sami Gearhead

    pötyä. Ite maksoin pro comp alukansista jousineen ja venttiileineen kasattuna alle 900 taalaa pari.
    Ei noi tietty varmaan ihan yhtä hyvät ole ku jotkut edelit tai dartit mutta katukäyttöön varmasti ajaa asiansa. Ebay on kova juttu kansien hankinnassa.
     
  15. 496SS

    496SS 3rd gear

    Jos tarkoitus on vaan "hiukan piristää", niin selviääpi rautakansilla. Niitä kanavia kannattaa toki vähän siistiä, on ne yleensä niin kaamean näköiset.
     
  16. Jonimac

    Jonimac Gearhead


    ootko tolla lunatin kärsällä käyttäny vakio turbiinia ? itellä sama nokka menossa caminon 402:een heti kun saan rahat ostaa kunnon syylärin :lol:
     
  17. sami

    sami Gearhead

  18. tabs

    tabs Gearhead

    Nuo on kyllä todella kohtuu hintaiset, kattelin Us-partsin valikoimista edeleitä
    ja näytti hyllyssä olevan ainakin E-streettejä 1500€ pari ja Rpm:t 1900€ pari.

    Nuot procompit tulis suomeen about 1000-1100€ rahteineen ja veroineen?
     
  19. sami

    sami Gearhead

    Joo rahtihan noissa näytti olevan aika kova, mut jos saat johonkin auton tuojan konttiin ni kustannukset tippuu vielä niin paljon että vanhojen rautakansien remppaaminen tulee kalliimmaksi.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    TCI:n Sizzler. Ihan mukavasti pelaa yhteen. 402:ssa vois mennä hyvin pykälää pirtsakampikin, Saturday nite special, tms.
     

Kerro tästä muillekin!